بهترین روش های نگهداری از آکواریوم

آکواریوم های خانگی آرامش عجیبی با خود به همراه می آورند اما مشکلاتی هم دارند که البته به سادگی قابل حل است. یکی از دغدغه های اصلی کسانی که آکواریوم دارند تمیز کردن و نگهداری از آن است به نحوی که اگر با روش نگهداری آن و مواظبت از ماهی ها آشنا نباشید پس از مدت کوتاهی کثیفی زیادی آکواریوم را فرا می گیرد.

دانشمندان معتقدند که ماهی ها در مقایسه با سایر حیوانات خانگی که در فضایی محدودی نگه داری می ‎شوند، امید به زندگی بیشتری دارند زیرا دشمنی تهدید کننده زندگی آن ها نبوده و مواد غذایی مورد نیاز آن ها همیشه تامین می‎ شود.

با این حال گاهی اوقات ممکن است تجهیزات خراب شده ، پوشش آکواریوم خراب شود و ماهی ها به بیرون بپرند.

بهترین روش های نگهداری از آکواریوم

استفاده از وسایل ضدعفونی شده

وسایلی که به طور مستقیم با داخل آکواریوم در ارتباط هستند مانند تور دستی (ساچوک)، لوله های باریک، بخاری، فیلتر، لوازم تزئینی و شیشه پاک کن باید همیشه تمیز و ضد عفونی شده باشند. بهترین راه ضدعفونی کردن آن ها استفاده از محلول آب نمک است. برای این کار ظرفی از محلول آب و نمک (۳۰ گرم در لیتر) را تهیه کرده و تورهای دستی، شلنگ ها و سایر وسایل را در آن قرار دهید.

همچنین اگر تعداد آکواریوم ها زیاد باشد بهتر است برای هر آکواریوم یک تور دستی تهیه شود.

انواع فیلتراسیون

آلودگی آب به دو قسمت فیزیکی و شیمیایی تقسیم می شود. اضافات غذایی، ذرات معلق و استفاده از وسایل جانبی آلوده، در ابتدا باعث آلودگی های فیزیکی مانند کثیفی، کدری و تیرگی آب می شوند اما فضولات ماهی ها که دارای آمونیاک هستند ترکیب شیمیایی آب را تحت تأثیر قرار می دهند و باعث آلودگی شیمیایی آب می شوند.

چگونه آکواریوم را فیلتراسیون فیزیکی کنیم؟

  1. استفاده از فیلتر ریز شنی
  2. استفاده از دستگاه تصفیه برقی
  3. سیفون دستی

در روش استفاده از سیفون دستی به وسیله شیلنگ های مخصوص یا یک شِلنگ باریک، اضافات غذایی و ذرات معلق آکواریوم خارج می شود. در این روش برای جلوگیری از خروج حجم بالای آب از شِلنگی با قطر دهانه کم استفاده می شود. بدیهی است که بعد از هر بار کف شویی باید مقداری آب تازه به آکواریوم اضافه شود.

وجود نور مناسب در آکواریوم در تولید غذا و خوش رنگ شدن اکثر ماهی ها مثل گوپی، رزی بارب، دیسکوس و… موثر است، اما نور شدید و مستقیم خورشید باعث تولید بیش از حد زی شناوران گیاهی می شود و چون مصرف کننده ای در حد میزان تولید وجود ندارد، این زی شناوران محیط آکواریوم را سبز و خزه ای می کنند و باعث آلودگی آکواریوم می شوند و برای حل این مشکل بهتر است آکواریوم در محلی قرار گیرد که در معرض نور مستقیم خورشید نباشد و برای فراهم کردن نور مورد نیاز آکواریوم از لامپ های مهتابی مخصوص این کار استفاده شود.

بهترین روش های نگهداری از آکواریوم

دمای بالا باعث تحریک بیشتر ماهی ها و افزایش متابولیسم آنها می شود ماهی ها در این دما نیاز غذایی بیشتری پیدا می کنند و در نتیجه محیط آکواریوم با فضولات و یا اضافات مواد غذایی، آلوده می شود. دمای بالا در رشد باکتری ها و دیگر میکروارگانیسم ها نیز موثر است و اگر توده ای از غذا(به صورت اضافه) در آکواریوم باقی بماند، محل تکثیر سریع باکتری ها می شود و عوامل بیماری زا را در آب افزایش می دهد که برای رفع این مشکل دمای آب را همیشه باید کنترل کرد.

غذا دادن به ماهی ها

از مهمترین عواملی که باعث آلودگی آب آکواریوم ها می شود، غذادهی نامناسب است. در صورت غذا دهی بیش از حد به ماهی ها، زمینه بیماری آنها و آلودگی آکواریوم فراهم می شود. برای اینکه غذای اضافی در آکواریوم ایجاد آلودگی نکند باید به نوع غذای مصرفی و مقدار آن توجه شود.

یکی از بهترین و کامل ترین غذاها برای ماهیان آکواریومی غذاهای زنده است. نوزاد آرتمیا، آرتمیای بالغ، گاماروس، دافنی، لار و پشه، کرم خونی، کرم سفید و حتی کرم خاکی از این دسته غذاها به شمار می روند.

این غذاها علاوه بر کمک به بهداشت آکواریوم، به سلامت، شادابی و زیبایی ماهی ها نیز کمک می کنند، اما باید به این نکته توجه داشت که غذاهای زنده به عنوان مکمل پیشنهاد می شوند.

در صورت نیاز به سرویس و نگهداری در هر ساعت شبانه روز می توانید به صورت آنلاین درخواست سرویس اورژانسی ثبت نمایید.

منابع : دنیای حیوانات

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟