اسکای لایت در کلیسا

اسکای لایت در کلیسا

سقف ها یکی از وجه های مهم ساختمان ها می باشند، و آن ها از همیت بالایی برخوردارند زیرا سقف ها پوششی امن در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و … هستند بنابراین در طول سالیان مختلف معماران ایده های جدیدی را برای سقف ها طرح و اجرا کردند که علاوه بر مدرن تر شدن و زیبایی، کاربردهای متنوع نیز دارند.

در سال های گذشته، استفاده از سقف های معمولی که ساختار گچی یا سیمانی دارند رایج بود و صرفا به عنوان یک پوشش عمل می‌کرد. اما امروزه با پیشرفت در معماری و خلق ایده ها و سازه های جدید توسط معماران حرفه ای و خلاق، سقف ها نیز دارای انواع مختلفی شدند و تغییراتی به آن ها اضافه شده است. یکی از این آیتم های جدید و لوکس، ساخت اسکای لایت ها می باشد.

اسکای لایت در کلیسا

تاریخچه اسکای لایت

اسکای لایت ها اولین بار در روم باستان مورد استفاده قرار گرفتند. اولین ساختمانی که در آن دوران از اسکای لایت استفاده کرد، پانتئون، معبدی استوانه‌ای در پردیس مارتیوس در رم بود. رومیان اولین کسانی بودند که از شیشه در معماری خود استفاده کردند و تا اواخر قرن سیزدهم، مردم نحوه نصب اسکای لایت ها یا همان سقف های شیشه ای را در سازه های بزرگتر فهمیدند.

اسکای لایت چیست؟

در واقع اسکای لایت ها همان سقف های شیشه ای می باشند که همانند نورگیر عمل می کنند و روی سقف ها ایجاد می گردند. این سقف ها در بیشتر برج ها و ساختمان های لوکس استفاده می شود.

در ساخت این سقفه ها از شیشه استفاده شده است و همانطور که می دانید شیشه جزء متریال های زیبا و شفاف و خاص می باشد که استفاده از آن در معماری و دکوراسیون داخلی باعث مدرن شدن محیط و سازه شما می شود. شیشه این قابلیت را دارد که به آسانی نور را از خود عبور دهد بنابراین این سقف ها علاوه بر پوشش، یک نورگیر جذاب نیز می باشند.

اسکای لایت ها در دو نوع ثابت و متحرک ساخته می شوند و انواع مختلفی دارند. در سقف های شیشه ای ثابت، تنها می توانید از نور طبیعی خورشید و منظره زیبا از آسمان لذت ببرید و امکان باز و بسته شدن در این نوه اسمای لایت ها وجود ندارد.

اسکای لایت های متحرک مانند اسکای لایت های ثابت عمل نمی کنند و قابلیت باز و بسته شدن دارند و از ویژگی های خوب آن می توان به هوای تازه نیز اشاره کرد، این اسکای لایت ها هوای تازه و نور طبیعی را به راحتی وارد فضا می کنند، باز و بسته کردن این نوع اسکای لایت ها به دو صورت دستی و اتوماتیک نیز انجام می شود.

اما اسکای لایت ها از ان دسته آیتم هایی محسوب نمی شوند که فقط در ساختمان‌های مسکونی از آن استفاده کنند، این سقف های جذاب شیشه ای در بیشتر سازه ها و مکان ها مانند برج ها، رستوران ها و کافی شاپ ها، هتل ها و کلیساها مورد استفاده‌ قرار می گیرند.

اسکای لایت در کلیسا

اسکای لایت ها در کلیسا

کلیسا ها یا ساختمان کلیسا، همانطور که میدانید ساختمان هایی هستند برای مراسم عبادت مسیحی ها و فعالیت های مذهبی دیگر مسیحیان می باشند. کلیسا ها نیز مانند بسیاری از مکان های دیگر از نظر دکوراسیون بسیار مهم هستند. طراحی خود ساختمان‌ کلیسا نیز دارای اهمیت می باشند به طوری که در ساخت کلیساها نیز از اسکای لایت استفاده می شود.

نور را می توان یکی از عناصر اساسی و مهم معماری دانست که کار روشن کردن فضا می باشد و کاربرد های مفید و عالی دارد. نور علاوه بر روشن کردن فضا و محیط، یک ماده معنوی نیز بوده و نشان دهنده عالم معنوی می باشد و در بسیاری از مکان های مذهبی مانند معماری های اسلامی مانند مساجد و مسیحی مانند کلیساها کاربرد دارد.

استفاده ار اسکای لایت در کلیسا می تواند به راحتی این ماده معنوی یعنی نور را وارد فضای عرفانی کلیسا کند و باعث روحانی تر شدن و زیباتر شدن محیط کلیسا شود. با تابش نور خورشید به شیشه اسکای لایت و منعکس کردن نور، جلوه های زیبای نوری در تمام فضای کلیسا ایجاد می شود و عبادت کنندگان مسیحی از عبادت کردن و اجرای مراسم های خود در کلیسا لذت می برند.

در کلیسا های قدیمی معمولا از اسکای لایت های گنبدی استفاده می شود. زیرا استایل این اسکای لایت ها به کلیساهای قدیمی بهتر ترکیب می شوند و نمای زیبایی را ایجاد می کنند.

اسکای لایت های گنبدی

اسکای لایت های گنبدی از گذشته های دور‌ مورد استفاده قرار گرفته اند. این نوع اسکای لایت ها در معماری دوران روم باستان نیز بوده است. این نوع سقف ها یکی از کاربردی ترین و زیبا ترین سقف های شیشه ای می باشند که فرم آن ها بیضی شکل است و مزایای خاص خود را دارد.

در فصل های بارانی به دلیل گنبدی بودن این اسکای لایت ها مشکلاتی از جمله تجمع و انباشت آب وجود ندارد و منحنی بودن این اسکای لایت ها آب را به مسیر پایین هدایت می کند. از دیگر مزایای این اسکای لایت های زیبا می‌توان به تعویض آسان آن ها اشاره کرد. تعویض این نوع اسکای لایت ها نسبت به اسکای لایت های تخت آسان تر است.

اسکای لایت در کلیسا

ساخت اسکای لایت گنبدی

در ساخت این نوع اسکای لایت ها معمولا از مواد اکریلیک شفاف استفاده می کنند. از جمله دلایلی که از اکریلیک استفاده می شود:

برای اینکه وزن کمتری به سقف و سازه وارد شود از اکریلیک استفاده می کنند، زیرا اکریلیک بسیار سبک است و به همین دلیل در ساخت این نوع اسکای لایت ها استفاده می شود.

اکریلیک از جمله موارد اقتصادی و مناسب و مقرون به صرفه است که در مقایسه با سازه های شیشه ای هزینه کمتری دارد.

اکریلیک ها مانند شیشه ها از دوام بالایی نیز برخوردارند، در شرایط آب و هوایی مقاومت خوبی از خود نشان می دهند و به راحتی در صورت بروز مشکل، تعویض می شوند.

نتیجه گیری

سقف های شیشه ای از زمان های گذشته جزء پرطرفدارترین آیتم های معماری بوده و امروزه با تنوع بیشتر و شکل های گوناگون جای خود را در معماری پیدا کرده است. اسکای لایت ها از سقف های کاربردی و مدرن می باشند که در مکان های مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرند. اگر شما هم به یک تنوع در دکوراسیون داخلی خود نیاز دارید، اسکای لایت ها یکی از بهترین گزینه ها می باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان از طریق شماره ها زیر اقدام فرمایید.

55957060  و   09205958384

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟