آکواریوم ریف یا مرجانی

آکواریوم ریف یا مرجانی

در این مقاله میخواهیم بررسی کنیم آکواریوم ریف یا مرجانی چیست؟

در آکواریوم ریف یا همان آکواریوم مرجانی براساس نوع مرجان هایی که تمایل به نگهداری از آنها در دارید می توان تقسیم بندی هایی را در نظر گرفت. براساس اصول آکواریوم داری حرفه ای هر خانواده از مرجان ها را باید بصورت مجزا از یکدیگر نگهداری کرد زیرا هرکدام از خانواده ی مرجان ها بصورت طبیعی موادی را از خود دفع می کنند که مانع از رشد سایر مرجانها در نزدیکی آنها می شود به ویژه سافت کورال ها (مرجان های نرم مانند سینولاریاها یا سارکوفیتون ها) در این مورد بسیار تهاجمی هستند.

آکواریوم ریف یا مرجانی

خانواده های مرجان ها

علاوه براین، هرکدام از خانواده های مرجان ها نیازهای خاصی را دارند که امکان تامین همه ی آنها بصورت کامل در یک آکواریوم میسر نیست. به عنوان مثال مرجان هایی که از طریق فیلتر کردن آب، مواد مغذی موردنیاز خود را بدست می آورند مانند صدف ها یا سافت کورال ها نیاز به آبی دارند که مواد ارگانیک معلق در آن زیاد باشد تا از طریق جذب این مواد ارگانیک، انرژی مورد نیاز خود را بدست آورند و از طرف دیگر مرجان های سخت پولیپ کوتاه (SPS) مانند آکروپوراها و مونتی پوراها به آب کاملا تمیز با کمترین مواد ارگانیک معلق در آن نیاز دارند.

بنابراین نگهداری سافت کورال ها در کنار مرجان های سخت پولیپ کوتاه بسیار سخت بوده و گاهی غیرممکن می شود. در غیر اینصورت می توان تعداد زیادی از مرجان ها را از گونه های مختلف انتخاب و در کنار یکدیگر در یک آکواریوم بزرگ نگهداری نمود و با استفاده از تعویض آب های مکرر و اسکیمر قوی آنها را برای مدت زمان خاص و محدود حفظ نمود اما مطمئنا مرجان های موجود در چنین سیستمی از عمر طولانی برخوردار نبوده و آرام آرام تحلیل رفته و از بین خواهند رفت.

در چنین سیستم هایی در صورت بالا بودن مواد ارگانیک معلق در آب، مرجان های فیلترکننده رشد مناسبی خواهند داشت و از طرف دیگر در صورت پایین بودن مواد ارگانیک شرایط برای رشد بهتر مرجان های سخت مهیاتر خواهد بود.

آکواریوم ریف یا مرجانی

آکواریوم ریف

نگهداری سیستم

همانطور که مشاهده می کنید نگهداری چنین سیستم هایی ضمن پرهزیه بودن، نیاز به دقت و صرف وقت بیشتری دارد. اما باتوجه به تنوع زیاد و گاه خوش رنگ بودن ظاهری آکواریوم، در حالت نگهداری گونه های مختلف در کنار یکدیگر، این سیستم ها از طرفداران بی شماری در ایران و برخی کشورها برخوردارند. دسته ی دیگر آکواریوم های مرجانی، آکواریوم هایی هستند که در آنها از مرجان های نواحی عمیق و مرجان های اهرماتیپیک Ahermatypic نگهداری می کنند.

این دسته از مرجان ها تمام نیازهای تغذیه ای خود را از طریق شکار پلانکتون ها و فیلتر نمودن آب به دست می آورند و فاقد جلبک های زئوگزانتلا هستند. بنابراین به سیستم روشنایی نیاز ندارند.

انواع اسفنج ها، سیفن ها و مرجان تیوباسترا از جمله ی این مرجان ها محسوب می شوند که تغذیه ی روزانه ی آنها با استفاده از غذاهای متنوع و مخصوص از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به همین دلیل نیاز به رسیدگی خاص دارند.

نگهداری موفقیت آمیز چنین مرجان هایی برای بلندمدت در کنار مرجان های هرماتیپیک Hermatypic که بیشتر نیازهای تغذیه ای خود را از طریق جلبک های زئوگزانتلا بدست می آورند و به نور شدید نیاز دارند، کمی دشوار و حتی غیرممکن می باشد.

آکواریوم ریف یا مرجانی

آکواریوم تپه مرجانی علاوه بر موجودات زنده آن شامل اجزای زیر می باشد:

آکواریوم اصلی (Display Tank): ماهی ها و سایر موجودات زنده ساکن، در این آکواریوم در معرض دید قرار داده می شوند.

پایه (Stand): آکواریوم اصلی بر روی پایه تا سطح دیدگان بیننده قرار می گیرد. همچنین از فضای پایه برای نگهداری تجهیزات اضافی استفاده می شود

(Sump): یک آکواریوم اضافی است که تجهیزات مکانیکی درون آن قرار می گیرد.

 

رفیوجیوم (Refugium): یک آکواریوم اضافه است که از آن برای پرورش جلبک(macroalgae) و فلور (microflora/fauna) استفاده می شود. پرورشگاه و سامپ معمولا در یک آکواریوم کنار یکدیگر قرار داده شده و توسط سیستم جداکننده از یکدیگر جدا می شوند.

روشنایی: زمانی که مرجان ها به آکواریوم تپه مرجانی افزوده شوند، باید روشنایی کافی برای آنها تامین شود. قاعده سرانگشتی پذیرفته شده، ۳٫۵ وات به ازای هر گالن (۳٫۷۸۵ لیتر) آب آکواریوم برای مرجان های نرم و ۴٫۵ وات به ازای مرجان های سخت (SPS و LPS) می باشد.

(Canopy): محل نصب روشنایی بوده و از آن می توان به داخل آکواریوم جهت غذا دادن و نگهداری و تعمیرات دسترسی پیدا کرد.

(Filteration): به دلیل اینکه مرجان ها برخلاف ماهی ها و بی مهرگان، نمی توانند سطح بالای نیترات، فسفات و سایر آلاینده ها را تحمل کنند، کیفیت بالای آب بسیار حائز اهمیت است. البته جهت تصفیه نیازی نیست حتما از فیلترهای پیشرفته بسیار گران قیمت استفاده نمود، بلکه با ترکیب فیلترهای مختلف موجود می توان به کیفیت مورد نظر دست پیدا کرد.

(water movement): جریان آب در آکواریوم تپه مرجانی اهمیت بسیاری دارد. مرجان ها برحسب نوعشان نیازمند جریان های متفاوتی می باشند. در حال حاضر بسیاری، میزان گردش آب ۱۰X را مناسب می دانند که برابر است با ۱۰ X ظرفیت آکواریوم به گالن = جریان مورد نیاز به گالن در هر ساعت.

البته لازم به ذکر است، این قاعده کلی استثنائات زیادی دارد.

آکواریوم ریف یا مرجانی

 

آکواریوم ریف در عین زیبایی نکات بسیار زیادی دارد که در این مقاله مجال نیست ولی آکوا سرویس با بیش از 20 سال تجربه در این صنعت پس از بررسی و مشاوره با شما عزیزان بهترین کیفیت را تقدیم میدارد.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟