پالوداریوم شیشه ای

پالوداریوم شیشه ای

پالوداریوم شیشه ای نوعی از ویواریوم می باشد که هم از آب و هم از زمین تشکیل شده است. پالوداریوم ها دارای خشکی هستند که می تواند مکان زندگی حیوانات  که نیمه آبزی هستند باشند. اما امکان دارد هیچ محفظه خشکی وجود نداشته باشد. و تمام بدنه گیاهان زیر آب قرار گرفته باشد و حیواناتی که در زندگی می کنند کاملا آبزی خواهند بود.

برای این کار باید بدانید که می خواهید در آن گیاهان و جانوران آبزی پرورش بدهید یا موجوداتی که نیمه آبزی هستند.

پالوداریوم شیشه ای (2)

پالوداریوم شیشه ای چیست؟

پالوداریوم شیشه ای که می توان از آن به عنوان گلدان شیشه هم نام برد که تریکیبی از آکواریوم شیشه ای با تراریوم است. در این پالوداریوم ها می توانید از جانوارانی مثل: قورباغه ها و خرچنگ ها که نیمه آبزی هستند در آن از این جانوران استفاده کنید.

ظاهر زیبا و خاصی که از پالوداریوم نیز وجود دارد که به آن  اصطلاحا ریپاریوم هم می گویند. و در اصل یک بازسازی از حاشیه های دریاچه ها و رودخانه ها و برکه ها به شمار می آید و گیاهان و جانوران در آن قرار می گیرند. بهتر است بدانید که گلدان های شیشه ای، از اجزا و تجهیزات فنی مختلفی ساخته می شوند. در ادامه درباره آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

چگونه یک پالوداریوم بسازیم؟

در ساختن پالوداریوم ها 3 نکته اصلی را باید در نظر داشته باشید. سایبان، زمین و آب. طرح پالوداریوم شما به هر شکلی که باشد باید به این نکات مهم حتما توجه داشته باشید.

استفاده از سایبان که بالاترین ناحیه پالوداریوم شیشه ای است و از گل و گیاهان کاشته شده است .  که در قسمت بالای محفظه پالوداریوم رشد می کنند، تشکیل می شود. این موضوع  شامل مواردی است که نظیر شاخه ها یا سنگ ها نیز باشد. وظیفه سایبان در پالوداریوم ، فراهم کردن سایه و امنیت ساکنان موجود در این گلدان شیشه ای می باشد .

در مناطق بالتر که هواب نسبتا بهتری دارد عالیه زیرا رطوبت کمتر و جریان هوایی بهتری دارند برای  حیوانات نیمه آبزی بهتر است.

پالوداریوم شیشه ای (3)

بعضی اوقات پیش می آید که پالوداریوم شما سایبان نداشته باشد. در این مورد باید هوای مناسب داشته باشد و رطوبت کم تری تا با حیوانات سازگار باشد. حیوانات نیمه آبزی در این بخش از پالوداریوم رشد و زندگی می کنند.

در قسمت زمین پالوداریوم شیشه ای، ویژگی های زمینی ایجاد می شود. قسمی که آب مخزن وجود دارد  توسط یک قطعه خشک از این فضای سخت جدا می شود. داشتن یک فضای سخت برای یک پالوداریوم ضروری  و مهم می باشد .

اکو سیستم بخش اصلی است که با توجه به این بخش و بر اساس مخزن تنظیم می شود. سنگها، خاک، چوب ها و  شن و ماسه همه عناصر خاکی هستند که با استفاده از این ها می توانید قسمت زمینی پالوداریم ها را پر کنید.

در رابطه با موضوع آبی بهتر است بدانید که آب برای اکوسیستم ویژه پالوداریوم شیشه ای، عنصری ساده و در عین حال ضروری می باشد. از این قسمت از محفظه برای زندگی ساکنان آبزی راه اندازی می شود. ،زیرا چگالی مورد نیاز برای هیدراته کردن دو منطقه بالاتر در مخزن را نیز ایجاد می کند. این قسمت  می تواند به بالا بردن سطح رطوبت داخل پالوداریوم کمک کند.

برای آنکه یک پالوداریوم شیشه ای داشته باشید. سعی کنید برای حمایت از ساکنان این محفظه، یک قطعه چوب شناور بزرگ یا یک پلاستیک PVC و یا یک سیلیکون آکواریوم به پالوداریوم اضافه کنید و آن را با استفاده از چسب آکواریوم در این محفظه کاملا محکم کنید تا قسمت آب و خشکی از هم جدا شوند. بدون داشتن خشکی مناسب برای حیوانات دوزیست که بتوانند خود را در آن مستقر کنند، این گلدان شیشه ای به یک باتلاق تبدیل می شود.

اگر فرد خلاقی هستید می توانید یک آبشار طراحی کنید و با استفاده از سنگ و چوب و خاک یک سطح شیب دار ایجاد کنید و در قسمت بالای آبشاری که ساخته اید . آب را پمپ نمایید.

پالوداریوم شیشه ای (4)

گیاهان مناسب پالوداریوم شیشه ای

برای استفاده از گیاهان برای پالوداریوم باید از گیاهانی استفاده کنید که در محیط مرطوب و خیس رشد می کنند. زیرا این اکواریوم شیشه ای مانند یک منطقه گرمسیر عمل می کند. حتما وقتی که گیاهان را می خواهید در آن قرار بدهید به این نکته توجه داشته باشید. برای پرورش دادن گیاهان باید بستری مناسب در کف پالوداریوم و همچنین روی خاک زمین ایجاد کنید.

در ادامه از چند گیاه که می توانید برای پالوداریم استفاده کنید صحبت کرده ایم.

گیاهان زمینی

استفاده از این گیاهان در یک مکان خشکی که  به اندازه کافی بالاتر از آب ریشه نداشته باشند، ممکن است در آب غرق و خفه شوند. در جایی که این گیاهان کاشته شده اند  گیاهان باید اجازه دهد آب در حین آبیاری کاملا تخلیه شود. گیاهان متداول مورد استفاده در این سطح شامل گیاهان گوشتخوار، انواع خزه ها و مینی سرخس ها هستند.

گیاهان زیر آب
این مدل از گیاه، کاملا در زیر آب غوطه ور است. تمام آن از ریشه تا برگ کاملا زیر آب است. شمشیری آمازون، کریسمس موس و سرخس جاوا همگی نمونه های خوبی از این نوع گیاهان به شمار می آیند.

گیاهان غوطه ور

این گیاهان  در زیر آب ریشه دارند،ولی ساقه ها و برگ های آن ها بالای آب جوانه می زند. کاشت این گیاهان  و مراقبت از آنها بسیار کار آسانی  است. پوتوس، هیگروفیلا و آمانیا نمونه های رایج از گیاهان غوطه ور هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق شماره های زیر با ما در ارتباط باشید.   02155957060  09205958384  

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟