اهمیت کیفیت آب در آکواریوم

اهمیت کیفیت آب در آکواریوم

اگر شما در نگهداری ماهی تازه کار هستید، اولین چیزی که باید بدانید این است که کیفیت آب یکی از مهمترین جنبه های نگهداری ماهی است که تاثیر مستقیمی بر سلامت ماهی شما دارد. برای اینکه به شما کمک کنیم آب ماهی‌هایتان را در شرایط بکر نگه دارید، چند نکته کلیدی برای به خاطر سپردن و چند نکته مفید را گردآوری کرده‌ایم.

نگهداری فیلتر

فیلتر حیاتی ترین قطعه کیت در مخزن ماهی شماست. این به کاهش مقدار زباله در مخزن ماهی شما کمک می کند و محل «فیلتر بیولوژیکی» مخزن شما است. “فیلتر بیولوژیکی” از باکتری های دوستی تشکیل شده است که از حذف آمونیاک و نیتریت مضر و تبدیل آنها به نیترات اطمینان حاصل می کند. نیترات برای ماهی کمتر مضر است، اما همچنان باید با تغییر منظم آب حذف شود.

مهم است که بررسی کنید فیلتر به طور دوره ای کار می کند. همچنین باید اسفنج های فیلتر را به طور منظم تمیز کنید. این کار را با پر کردن یک کاسه جداگانه با مقدار کمی آب مخزن انجام دهید و به آرامی آنها را بشویید. هرگز نباید از آب لوله کشی برای تمیز کردن اسفنج های فیلتر خود استفاده کنید – آب لوله کشی حاوی کلر و/یا کلرامین است که به فیلتر بیولوژیکی آسیب می رساند.

اسفنج های فیلتر نیز هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض دارند، اما سعی کنید همه اسفنج های فیلتر را همزمان تعویض نکنید. این کار بسیاری از باکتری های دوستدار را از مخزن ماهی شما حذف می کند و می تواند کیفیت آب را در آینده به خطر بیندازد.

اهمیت کیفیت آب در آکواریوم

تغییرات و تصفیه آب را به طور منظم انجام دهید

همانطور که در بالا ذکر شد، نیترات می تواند از طریق تعویض منظم آب از مخزن ماهی شما حذف شود. توصیه می کنیم هر دو هفته یکبار یک تعویض جزئی آب انجام دهید. این درصد بسته به اندازه مخزن شما و تعداد ماهی ها متفاوت است، اما پیشنهاد می کنیم هر بار حدود 25 درصد آب را تغییر دهید. یک نکته خوب این است که هنگام برداشتن آب از یک پاک کننده شن استفاده کنید زیرا همچنین مقدار زیادی زباله جامد را از کف آکواریوم خود خارج خواهید کرد.

قبل از اضافه کردن آب شیر تازه به مخزن ماهی خود، مطمئن شوید که آن را درمان کرده اید تا کلر و/یا کلرامین ها را از بین ببرید. این امر باکتری های دوستی را به مخزن ماهی شما اضافه می کند که به حفظ “فیلتر بیولوژیکی” کمک می کند و به کاهش آمونیاک و نیتریت مضر آب کمک می کند.

آب را تست کنید و شرایط را بررسی کنید

برای حفظ شرایط مناسب برای ماهی خود، باید کیفیت آب را به طور مرتب آزمایش کنید، همچنین دما و در صورت نگهداری از ماهی گرمسیری، بخاری را بررسی کنید. نوار تست برای آمونیاک، نیتریت، نیترات، سختی عمومی آب، سختی کربنات و pH آزمایش می‌کند و همراه با جزوه‌ای است که نحوه مبارزه با مشکلات مختلف کیفیت آب را توضیح می‌دهد.

آزمایش آب زمان بسیار خوبی برای بررسی شرایط مخزن شما نیز هست. گونه های مختلف ماهی برای رشد به شرایط آبی متفاوتی نیاز دارند. اگر مخزن شما نیازهای آنها را برآورده نکند، این می تواند باعث استرس ماهی شما شود که می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

اگر حفظ دمای آب در نقطه ایده آل برایتان سخت است، موقعیت مخزن خود را در نظر بگیرید. نور خورشید می تواند به سرعت مخزن شما را فراتر از دمایی که ماهی شما می تواند با آن مقابله کند گرم کند و همچنین رشد بیش از حد جلبک ها را تشویق می کند. اگر از ماهی های استوایی نگهداری می کنید، بخاری بسیار مهم است و باید به صورت روزانه بررسی شود. اگر متوجه شدید که بخاری فعلی شما درست کار نمی کند، ایده خوبی است که یک بخاری آب یدکی در دسترس داشته باشید.

اهمیت کیفیت آب در آکواریوم

به ماهی خود بیش از حد غذا ندهید

اگر بیش از حد به ماهی خود غذا دهید، هر غذای نخورده در مخزن ماهی باقی می ماند و شروع به تجزیه می کند. همانطور که غذا تجزیه می شود، آمونیاک مضر بیشتری را در آب آزاد می کند. این کار فشار بیشتری را بر روی فیلتر وارد می کند، که ممکن است به این معنی باشد که نمی تواند به طور موثر کار کند. برای جلوگیری از این امر، فقط به ماهی خود غذا بدهید تا 2 دقیقه در هر تغذیه دوام بیاورد و بعد از این مدت غذای نخورده را بردارید.

اندازه مخزن

مخصوصاً برای اولین باری است که ماهیگیران یک مخزن کوچک ماهی را انتخاب می کنند و فکر می کنند نگهداری از آن آسان تر است. در واقع، وقتی صحبت از کیفیت آب می شود، حفظ کیفیت آب خوب در یک مخزن بزرگتر بسیار آسان تر است. در مخازن بزرگتر، تغییرات در کیفیت آب کمتر متمرکز است و می تواند توسط ماهی شما بهتر تحمل شود و به راحتی توسط شما نسبت به یک مخزن کوچکتر اصلاح شود، که امکان پذیرش خطا را بیشتر می کند.

اگر متوجه می شوید که برای حفظ کیفیت آب مشکل دارید، در نظر بگیرید که آیا فضایی برای یک مخزن ماهی بزرگتر دارید یا خیر. همیشه می توانید برای مشاوره به فروشگاه آبزیان خود مراجعه کنید. فقط به یاد داشته باشید که تعویض آب، فیلتر کردن و تمیز کردن مخزن زمان نسبتاً بیشتری در یک مخزن بزرگتر می گیرد.

زیور آلات و بسترها

دوباره بررسی کنید که زیرلایه و زیورآلات مخزن ماهی مناسب هستند زیرا برخی از آنها می توانند سطح pH را افزایش یا کاهش دهند. به یاد داشته باشید که وقتی زیور آلات جدیدی اضافه می کنید، ممکن است آلاینده هایی را به مخزن شما وارد کنند. این ایده خوبی است که قبل از افزودن آنها را تمیز کنید. شما می توانید این کار را به همان روشی که یک اسفنج فیلتر را تمیز می کنید انجام دهید.

اهمیت کیفیت آب در آکواریوم

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟