کار تیمی ماهی ها

کار تیمی ماهی ها

یک تیم شوید! ماهی‌ها همکاری پیچیده‌ای با یگدیگر دارند. عکس‌های زیادی از همکاری دو خرگوش ماهی منتشر شده اما برای اولین بار این رفتار اعجاب انگیز به پژوهش گذاشته شده است. یک تحقیق تازه در محیط طبیعی زندگی این ماهی‌ها نشان از همیاری خرگوش ماهی‌ها در کنار یکدیگر دارد.

نکته‌ی جالب اینجا است که این همیاری و کمک به یکدیگر خیلی اوقات به منظور ایجاد رابطه جنسی نیست. من هواتو دارم! ماهی‌ها واقعا از جفت‌شان حمایت می‌کنند.

کمک به یکدیگر

وقتی صحبت کمک به یکدیگر به میان می‌آید، ماهی‌ها خیلی بیشتر از آن‌چه تا پیش از این تصور می‌شد، در این امر قوی ظاهر می‌شوند. تحقیق جدیدی که در دانشگاه جیمز کوک صورت گرفته است نشان می‌دهد که خرگوش ماهی‌ها در هنگام غذا خوردن به شدت از یکدیگر حمایت می‌کنند و به همیاری یکدیگر می‌پردازند. در حالی که این رفتار حمایت‌گرایانه پیش‌تر در برخی پرنده‌ها و پستانداران مشاهده شده بود، باور این نکته که این نوع رفتار در بین ماهی‌ها هم پیدا شود، کار سختی بود.

کار تیمی ماهی ها

دکتر سیمون برندل

دکتر سیمون برندل از مرکز مطالعات ای آر سی می‌گوید: “ما به این نتیجه رسیدیم که جفت‌های خرگوش ماهی پایبند کشیک دادن و مراقبت از همدیگر در زمان خوردن غذا هستند. ” او اضافه می‌کند: ” به عبارت دیگر یکی از جفت‌ها در حالی که دیگری در حال خوردن غذا است، همیشه در حالت آماده باش به سر می‌برد. این ماهی‌ها مراقب پشت سر یکدیگر هستند.

این رفتار در بین ماهی‌ها خیلی خاص و کم سابقه است. به نظر می‌رسد این همیاری یک همیاری دو سویه بین جفت‌ها است.” همیاری دو سویه نیاز به سرمایه گذاری و حساب باز کردن بر روی جفتی دارد تا بعدتر همان جفت از نقش حمایت شونده به نقش حمایت‌گر در بیاید که این رفتار خود نیاز به توانایی اجتماعی پیچیده‌ای دارد. توانایی و مهارتی که تصور بر این بود که در بین ماهی‌ها پیدا نمی‌شود.

کار تیمی ماهی ها

دکتر برندل

دکتر برندل معتقد است که این تحقیقات به وضوح از همیاری دو جانبه بین جفت‌های خرگوش ماهی حکایت می‌کند. او می‌گوید: “همیشه بر سر این موضوع که همیاری دو سویه می‌تواند در بین حیواناتی که همانند انسان فرآیند تکامل شناختی و کسب مهارت‌های اجتماعی را طی نکرده‌اند، نیز وجود داشته باشد، مناقشه‌ای جدی‌ وجود داشته است.

با نشان دادن این رفتار خرگوش ماهی‌ها، که تصور رایج بر منزوی بودن و کم هوش بودن و غیر تکامل یافته بودن آن‌ها است ما ثابت کردیم که احتمالا همیاری، آن‌گونه که پیش‌تر تصور می‌شد توانایی منحصر به فرد و ویژه‌ای نیست که تنها در بین انسان‌ها و برخی گونه‌های جانوری معدود وجود داشته باشد.

پروفسور بلوود

پروفسور بلوود از موسسه‌ی ای آر سی نیز معتقد است که تصور رایج در مورد زندگی اجتماعی ماهی‌ها در حال تغییر است. او می‌گوید:”یافته‌های ما باعث شعله‌ور شدن فهم تازه‌ای از ماهی‌ها می‌شود. فهمی‌که به ما می‌گوید ماهی‌ها از نظر زیستی یک ارگانیسم تکامل یافته با رفتارهای اجتماعی پیچیده هستند. این یافته‌ها همچنین شاید موجب شوند تا روش مطالعه و تحقیق و مباحث پیرامون ماهی‌ها به کلی تغییر کند.

مراحل راه اندازی آکواریوم آب شور

1-ابتدا شیشه ی آکواریوم را با یک دستمال تمیز نم دار پاک کنید. از به کار بردن سفید کننده ها یا سایر مواد شیشه شو جدا خودداری نمایید. برای دستیابی به نتیجه ی بهتر می توانید از محصول PH Minuse تولید شده توسط شرکت های مختلف استفاده نمایید.

2-شن موردنظر خود جهت بستر آکواریوم را با آب کاملا داغ چندین بار شستشو نمایید تا املاح و احتمالا هرگونه میکروب باکتری های مضر همراه آنها از میان برود. همچنین می توانید برای اطمینان بیشتر این شن را با مخلوط آب و مایع سفیدکننده شستشو داده و پس از چند بار آبکشی با آب سرد در مقابل آفتاب پهن نمایید و پس از 1 الی 2 روز روشن را جمع آوری نموده، مجددا با آب داغ شستشو داده و به داخل آکواریوم انتقال دهید.

در صورت استفاده از مایع سفیدکننده مطمئن شوید که شن ها خوب شسته شده و اثری از مایع سفیدکننده باقی نمانده است. می توانید در ظرف شستشوی شن مقداری کاندیشنر (ضد کلر) بصورت دو برابر دز معمولی آن ریخته و اجازه دهید تا شن به مدت 6 الی 12 ساعت در مخلوط آب و کاندیشنر باقی بماند و در این حالت اثری از مایع سفیدکننده باقی نخواهد ماند.

3-پدیا فیلتر وول را پس از شستشو با آب ولرم در خانه ی اول سامپ قرار دهید.

4-مواد فیلتری یا مدیای مورد نظر جهت قرار دادن در سامپ را نیز پس از شستشوی دقیق دخل کیسه های توری پلاستیکی قرار داده و به داخل سامپ انتقال دهید. بخش اورفلو را نیز با بیوبال پر کنید و بر روی بیوبال ها مقداری پد قرار دهید تا از وارد شدن غذا و سایر اجسام معلق در آب به داخل اورفلو جلوگیری شود.

5-اسکیمر، موج سازها واترپمپ را در جای مناسب خود نصب نمایید و از صحت عملکرد آنها مطمئن شوید. جهت انتخاب هریک از این تجهیزات به بخش معرفی تجهیزات آکواریوم مراجعه کنید و نکات توصیه شده را رعایت نمایید.

6-سپس نمک مخصوص تهیه آب شور را در یک ظرف مجزا باتوجه به دستورالعمل با آب مخلوط نمایید. معمولا به ازاء هریک کیلوگرم نمک معادل 30 لیتر آب بسته به نوع نمک نیاز خواهید داشت. بهتر است حتما به جای آب شهری از آب تصفیه شده با فیلترهای RO استفاده کنید.

در مورد آکواریوم های آب شور کوچک و نانو می توانید از آب معدنی نیز استفاده کنید زیرا به دلیل کم حجم بودن آنها هزینه ی زیادی نخواهد داشت. در صورت استفاده از آب شهری استفاده از ضد کلر مناسب امری ضروری خواهد بود. پس از حل کردن نمک در آب فیلتر شده آن را به داخل آکواریوم انتقال دهید.

می توانید جهت اطمینان از عدم نشتی در تانک و سیستم لوله کشی در ابتدا آکواریوم را با آب شیرین پر و واترپمپ آن را راه اندازی کنید و پس از گذشت یک روز و اطمینان از عدم وجود نشتی در سیستم، نمک را به آرامی در مقابل موج ساز به داخل آکواریوم بریزید تا کم کم حل شود. از ریختن مقدار زیاد نمک بصورت یکجا در آکواریوم بپرهیزید.

جهت تنظیم میزان شوری یا وزن مخصوص آب می توانید از یک غلظت سنج دقیق کمک بگیرید. وزن مخصوص مناسب در دمای 25 درجه سانتی گراد معمولا بین 1.020 و 1.024 می باشد. در دمای بالاتر می بایست آب دارای وزن مخصوص کمتری باشد. پس از ریختن نمک در آب در ابتدا آب غبارآلود خواهد بود که جای نگرانی نیست زیرا پس از گذشت چند ساعت و کارکردن واترپمپ آب شفاف می شود.

7-با استفاده از یک پمپ هوای مناسب و یک یا دو سنگ هوا به آکواریوم اکسیژن رسانی کنید تا رشد و تکثیر باکتری های مسئول چرخه ی نیتروژن تسریع شود. پس از کامل شدن چرخه ی نیتروژن پمپ هوا را خاموش کنید.

8- جهت شروع به کار سریعتر چرخه ی نیتروژن می بایست آمونیاک به آب وارد شود که این کار را میتوان از سه طریق انجام داد.

الف) مقداری غذای ماهی بر روی پد که در خانه ی اول سامپ قرار داده اید بریزید (در حدود 10 گرانول به ازای هر 100 لیتر آب آکواریوم یا معادل آن از غذاهای پولکی). غذاهای حاوی پروتئین زیاد مناسب تر خواهند بود.

ب-مقداری لایوراک تصفیه شده در حدود 1 الی 2 کیلوگرم به ازای 100 لیتر از حجم آکواریوم در داخل آکواریوم قرار دهید. دقت نمایید که لایوراک حتما تصفیه شده باشد و در صورتی که از تصفیه بودن آن مطمئن نبودید مقدار آن را کم کنید.

ج- مقداری آمونیاک مخصوص آکواریوم آب شور که توسط برخی شرکت ها تولید می شود به داخل سامپ بریزید. متاسفانه این محصول در ایران در دسترس نیست.

نتایج بدست آمده از تست آب را با جدول فوق انطباق دهید و وضعیت آکواریوم را مشخص نمایید. هریک از مراحل فوق در حدود 3 الی 5 روز طول خواهد کشید و در مجموع و با احتساب زمان شروع تولید آمونیاک روش استفاده از گوشت میگو نیز وجود دارد که ما توصیه نمی کنیم زیرا احتمال بروز بیماری های قارچی در آکواریوم زیاد می شود. در گذشته این روش بسیار متداول بود اما تحقیاقت اخیر نشان میدهد که به دلیل گفته شده روش مناسبی نیست. ما استفاده از سنگ زنده را توصیه می کنیم زیرا حاوی گروههای مختلف باکتری های مفید هستند و چرخه ی نیتروژن را سریعتر راه اندازی می کنند.

برای ارتباط با کارشناسان بدون تعطیلی پاسخگویتان هستیم 09205958384

مشتری ارزشمندترین سرمایه ماست

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟