اکریلیک یا شیشه اکریلیکی چیست؟

اکریلیک یا شیشه اکریلیکی چیست؟

آیا میدانید شیشه ای که با آن آکواریوم های چند میلیون لیتری میسازند چیست؟ پلی متیل متاکریلیت یا به اختصار (PMMA) در حقیقت نوعی پلاستیک شفاف است که با نام اکریلیک یا شیشه اکریلیکی شناخته می‌شود. اکریلیک در بسیاری از صنایع  مثل ساختمان، هواپیماسازی، هنر و حتی پزشکی کاربردهای وسیعی دارد اما یکی از مهمترین کاربردهای شناخته شده آن در سرتاسر دنیا ساخت آکواریوم‌‌های بزرگ و استخرهای شفاف با اکریلیک است.

این ماده در سال 1928 در چند آزمایشگاه مجزا توسط شیمی‌دانهایی مثل ویلیام چالمرز، اوتو رام و والتر باور ساخته شد. برای اولین بار در سال 1933 توسط رام و شرکت هاس تحت نام تجاری پلگسی گلاس وارد بازار گردید. قطعا تا پیش از ورود اکریلیک به صنعت آکواریوم‎‌های عظیم هیچ طراحی تصور نمی‌کرد که بتوان مخازنی با حجم چند ده میلیون لیتر برای نگهداری و تحقیقات روی موجودات اقیانوسی ساخت.

اکریلیک یا شیشه اکریلیکی چیست؟

اکریلیک

اکریلیک از لحاظ ساختاری شبیه پلی کربنات است با این تفاوت که ترکیبات مضری مثل بیس فنول را ندارد. اکریلیک هایی که خوب فرآیند تولید و تصفیه مواد اولیه را گذرانده‌اند معمولا در مقابل خش‌پذیری نیز تا حدی مقاوم هستند، البته هیچ گاه از نظر مقاومت در خش‌پذیری به شیشه نمی‌رسند و شاید این مهم ترین ضعف اکریلیک در مقابل شیشه در کنار تمامی محاسن آن باشد.

دمای نرم‌شدگی اکریلیک شرکتهای مختلف بدلیل تنوع ترکیبات مصرفی از 85 تا 165 درجه سانتیگراد متغیر است. اکریلیک با گرما و استفاده از مواد پایه اکریلیک در یک فرآیند شیمیایی دقیق  قابلیت ایجاد جوش شفاف را دارد یعنی می توان چندین ورق اکریلیک را در کنار یکدیگر به هم متصل کرد بهگونه‌ای که درز اتصال کاملا شفاف باشد. همین قابلیت جذاب اکریلیک، اجرای بزرگترین پنل یکپارچه دنیا به ابعاد 88/32 در 3/8 متر با ضخامت 75 سانتی متر و جرم 245 تن را در بازار دوبی مال میسر نموده است.

پنل اکریلیکی

یک پنل اکریلیکی عظیم که فشار بیش از 10 میلیون لیتر آب و 33 هزار موجود را تحمل می‌کند و خم به ابرو نمی آورد. ضمنا اکریلیک به راحتی قابلیت اجرای اشکال و فرمهای غیر متعارف ، سوراخکاری و برش را دارد و معمولا با قالب سازی و حرارت دهی میتوان آنرا به هر فرمی شکل داد.

چگالی اکریلیک بین 1.17 تا 1.2 گرم بر سانتی‌متر مکعب و کمتر از نصف شیشه است و مقاومت برخورد آن نیز از شیشه بالاتر و از پلی کربنات پایین‌تر است و بدلیل طول عمر بالا، گزینه مناسبی برای اجرا در فضاهای بیرونی نیز می‌باشد.

اکریلیک یا شیشه اکریلیکی چیست؟

تولید اکریلیک

تولید اکریلیک با کیفیت برای ساخت آکواریومهای بزرگ و استخرهای شیشه‌ای هزینه بالایی دارد و تولیدکنندگان معتبر آن در دنیا بسیار محدودند. به همین دلیل برخی از پیمانکاران برایکاهش هزینه ها به استفاده از اکریلیک های نامرغوب رو می آورند و هر از گاهی در گوشه‌ای  از دنیا حوادثی به دلیل استفاده از اکریلیک نامرغوب در یک پروژه به گوش می‌رسد.

اکریلیک یا شیشه اکریلیکی چیست؟

آکوا سرویس

در حال حاضر با بهترین برندهای شناخته شده این محصول در دنیا جهت تامین اکریلیک موردنیاز پروژه های خود همکاری می‌نماید . چندین پروژه بزرگ آکواریوم و استخر اکریلیکی را در نقاط مختلف کشور در حال اجرا دارد، انشالله در آینده مقالات بیشتری را در مورد این موضوع منتشر خواهیم کرد.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟