ویواریوم، تراریوم و آکواریوم

ویواریوم، تراریوم و آکواریوم

اکثر مردم با استفاده از اصطلاح آکواریوم به عنوان کلمه دیگری برای مخزن ماهی آشنا هستند. اما ویواریوم چیست؟ و تراریوم چیست؟ برای نشان دادن تفاوت های اساسی بین تراریوم و آکواریوم، این مقاله آموزنده را گردآوری کرده ایم.

در این راهنما، تفاوت ها و شباهت های بین تراریوم در مقابل آکواریوم در مقابل ویواریوم را توضیح می دهیم ، و همچنین به شما نشان می دهیم که چگونه می توانید یکی از این مینی اکوسیستم های متنوع را در خانه خود بگنجانید.

ویواریوم چیست؟

بر اساس فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد ، اصطلاح “ویواریوم” به این صورت تعریف می شود:

«محفظه، ظرف یا سازه ای که برای نگهداری حیوانات در شرایط نیمه طبیعی برای مشاهده یا مطالعه یا به عنوان حیوان خانگی آماده شده است. آکواریوم یا تراریوم

ویواریوم ها اشکال مختلفی دارند و با توجه به نوع زیستگاهی که ارائه می دهند و نوع موجوداتی که در محیط زندگی می کنند نامگذاری می شوند. از این بیوتوپ ها برای نگهداری ماهی ها، مرجان ها، سخت پوستان، خزندگان، گیاهان و دوزیستان استفاده می شود و هر کدام نام خاص خود را دارند. ویواریوم، تراریوم و آکواریوم

تراریوم چیست؟

اصطلاح “تراریوم” از کلمه لاتین “Terra” گرفته شده است که به عنوان “زمین” ترجمه می شود. پسوند “arium” به هر اسمی اطلاق می شود که یک زیستگاه مصنوعی ایجاد شده را توصیف می کند که در آن گیاهان یا حیوانات نگهداری می شوند. به عنوان مثال، می توانید ببینید که کلمه “آکواریوم” به وضوح به معنای زیستگاهی است که حاوی آب (آکوا) است، بنابراین برای نگهداری موجودات و گیاهان آبزی استفاده می شود.ویواریوم، تراریوم و آکواریوم

کشف تصادفی

طبق سوابق تاریخی، اولین تراریوم به طور تصادفی در سال 1842 توسط گیاه شناس مشهور ناتانیل باگشاو ، یک پزشک انگلیسی انگلیسی ساخته شد.

دکتر باگشاو در حال مطالعه رفتار حشرات بود و نمونه های خود را در شیشه های شیشه ای نگهداری می کرد. او یکی از کوزه ها را بدون مراقبت رها کرد و در نتیجه یک هاگ گیاهی به طور تصادفی جوانه زد و به گیاه تبدیل شد. آن کوزه اولین تراریوم دنیا شد!

تراریوم در درجه اول یک محیط خشک با رطوبت کم است که حاوی گیاهان زنده است . در اصل، تراریوم یک گلخانه کوچک است که محیط طبیعی و زیستگاه گیاهان را تکرار می کند. از تراریوم ها همچنین می توان برای نگهداری گونه های خاصی از حیوانات نیز استفاده کرد.

دو نوع تراریوم وجود دارد. مهر و موم شده و باز است.

تراریوم های مهر و موم شده

تراریوم مهر و موم شده باید فقط برای گیاهان استفاده شود . ظرف شیشه ای مهر و موم شده یک اکوسیستم خودپایدار است که در آن گیاهان زنده، محیط رشد، هوا و آب از طریق چرخه آب، فتوسنتز و تنفس با هم کار می کنند. گفته می شود، تراریوم دارای یک در باز است که در صورت لزوم امکان نگهداری را فراهم می کند.

توجه داشته باشید که فقط گیاهان زمینی را می توان در تراریوم پرورش داد.

تراریوم های باز

گاهی اوقات از تراریوم برای نگهداری حیوانات کوچک خشکی مانند مارمولک و امثال آن استفاده می شود. این نوع ظروف نیاز به جریان هوا دارند، بنابراین معمولاً با یک پانل تهویه مشبک در بالا و اغلب در قسمت پایین طرفین نیز نصب می‌شوند.

گونه های جانوری که معمولا در تراریوم نگهداری می شوند عبارتند از: حلزون های زمینی، خرچنگ های زمینی، عنکبوت ها، مورچه ها، مارمولک ها، آخوندک های نمازگزار و عقرب ها.

آیا می توان از تراریوم به عنوان آکواریوم استفاده کرد؟

اگر قصد دارید یک آکواریوم را از ابتدا راه اندازی کنید، بسیار مراقب باشید که به اشتباه تراریوم نخرید . برخی از تراریوم ها ممکن است شبیه یک مخزن یا کاسه ماهی شیشه ای سنتی باشند، اما اغلب از شیشه نازک تری ساخته شده اند و برای تحمل فشار و وزن آب و بستر طراحی نشده اند.

نحوه نگهداری از تراریوم

تراریوم ها عموماً کم نگهداری هستند، اگرچه برای حفظ سلامت گیاهان داخل آن به مقدار کمی نگهداری نیاز است.

برای جلوگیری از شلوغ شدن بیش از حد تراریوم، رشد بیش از حد را از بین ببرید و هر برگ قهوه ای و زردی را که ظاهر می شود حذف کنید، زیرا می تواند نشانه بیماری یا هجوم آفات باشد. اگر یک تراریوم بسته دارید، باید هر چند وقت یکبار درب آن را بردارید تا کمی هوای تازه به گردش درآید.

گاهی اوقات، پشه ها یا شپشک های آردآلود می توانند تراریوم ها را آلوده کنند. شما اغلب می توانید با استفاده از حشره کش ها با این مشکل مقابله کنید، از آبیاری بیش از حد گیاهان خود اجتناب کنید و از سنگ ها و سنگریزه ها برای جلوگیری از پشه ها استفاده کنید. با این حال، اگر این استراتژی شکست خورد، بهتر است گیاه آسیب دیده را حذف کنید.ویواریوم، تراریوم و آکواریوم

آکواریوم چیست؟

آکواریوم اصطلاح درستی است که برای توصیف ظرف ساخته شده از شیشه، اکریلیک یا پلاستیک استفاده می شود که برای نگهداری ماهی، مرجان، اسفنج، بی مهرگان و گیاهان آبزی استفاده می شود.

آکواریوم های مدرن مجهز به سیستم فیلتراسیون برای تمیز نگه داشتن آب و عاری از سموم مضر، بخاری برای گرم نگه داشتن آب برای ماهی های گرمسیری و یک واحد روشنایی برای رشد گیاهان زنده هستند.

تصور می‌شود که اولین آکواریوم‌ها در اواسط دهه 1700 در انگلستان دیده شدند، جایی که از کاسه‌های شیشه‌ای برای نگهداری ماهی قرمز وارداتی از شرق استفاده می‌شد. اما نزدیک به صد سال بعد بود که ماهی داران بیشتر در مورد چگونگی حفظ یک اکوسیستم بسته سالم که ماهی ها و گیاهان آبزی را در خود جای می داد، فهمیدند.

اولین آکواریوم شیشه ای قابل تشخیص در سال 1832 توسط طبیعت شناس فرانسوی Jeanne Villepreux-Power ساخته شد. با این حال، قبل از اینکه آکواریوم با دقت آکواریوم به یک منظره رایج در خانه ها تبدیل شود، آکواریوم های نمایشی بزرگی به عنوان نمایشگاه هایی ساخته شدند که برای عموم باز بود. بسیاری از شهرهای بزرگ در سراسر جهان از آکواریوم ریجنت پارک در لندن، انگلستان پیروی کردند که در سال 1853 افتتاح شد.

صاحب سیرک معروف، پی تی بارنوم، اولین آکواریوم نمایشی ایالات متحده را در سال 1856 در موزه آمریکایی شهر نیویورک افتتاح کرد. دریچه های ماهیگیری باز شد و قبل از جنگ جهانی دوم، 45 آکواریوم عمومی در شهرهای سراسر جهان وجود داشت.ویواریوم، تراریوم و آکواریوم

نحوه نگهداری از آکواریوم

حتی یک آکواریوم نانو کوچک نیاز به نگهداری منظم دارد تا محیط زیست برای ماهی ها و سایر موجوداتی که در آنجا زندگی می کنند ایمن و سالم بماند.

هر هفته باید تا 25 درصد از آب مخزن را عوض کنید و شن آکواریوم را جاروبرقی بکشید تا ضایعات ماهی، غذای نخورده و ریزه های عمومی را از بین ببرید. اگر گیاهان زنده در مجموعه خود دارید، برای جلوگیری از رشد بیش از حد، نیاز به پیرایش و مرتب کردن دارند. و یک بار در ماه یا بیشتر، باید محیط فیلتر را در آب مخزن بشویید تا لجن هایی که در غیر این صورت فیلتر را مسدود می کند، پاک کنید.

تفاوت بین تراریوم و آکواریوم

بنابراین، تعدادی تفاوت مهم بین تراریوم و آکواریوم وجود دارد:

ساخت و ساز

تراریوم ها عموماً از شیشه ساخته می شوند. آکواریوم ها می توانند از شیشه، پلاستیک یا اکریلیک ساخته شوند.

نکته مهم این است که شیشه ای که در ساخت و ساز آکواریوم استفاده می شود قوی تر از شیشه ای است که برای ایجاد تراریوم استفاده می شود، زیرا باید فشار و وزن آب، بستر و غیره داخل آن را تحمل کند. در نتیجه، آکواریوم ها به طور کلی سنگین تر و کمتر از تراریوم ها قابل حمل هستند.

شکل

تراریوم ها می توانند کاسه ای شکل، چند وجهی، مربعی یا مستطیلی باشند. آکواریوم ها عموماً کاسه ای، مستطیلی، مکعبی، پیشانی کمانی و چند وجهی هستند و معمولاً از تراریوم ها بلندتر هستند.

دسترسی داشته باشید

تراریوم‌ها معمولاً به سمت جلو باز هستند و اجازه می‌دهند هوا در اطراف گیاهان گردش کند و دسترسی برای نگهداری فراهم شود. با این حال، برخی از تراریوم‌ها محصور هستند و آنهایی که حاوی موجوداتی مانند عنکبوت، مارمولک و مواردی از این قبیل هستند، با درج‌های مشبک بسته می‌شوند تا امکان گردش هوا فراهم شود و در عین حال از فرار سرنشینان جلوگیری شود.

آکواریوم ها معمولاً به طور کامل محصور می شوند تا از تبخیر آب جلوگیری شود، ساکنان در داخل آن ایمن نگهداری شوند و از ریزش گرد و غبار و خاک به داخل آب جلوگیری شود.

ضدآب

از آنجایی که تراریوم ها برای نگهداری آب طراحی نشده اند، آب بندی نمی شوند. آکواریوم ها باید به خوبی آب بندی و کاملا ضد آب باشند تا از نشتی و ترک خوردن جلوگیری شود.ویواریوم، تراریوم و آکواریوم

انواع دیگر Vivariums

بنابراین، شما آموخته اید که ویواریوم یک اصطلاح جامع است که برای توصیف کشتی استفاده می شود که در آن حیوانات و یا گیاهان برای مطالعه یا به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می شوند. علاوه بر آکواریوم ها و تراریوم ها، انواع دیگری از ویواریوم ها نیز وجود دارد که هر کدام نام خاص خود را دارند:

موزاریوم

خزه ها گیاهانی هستند که ریشه ندارند و آب و مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق برگ های خود جذب می کنند. خزه معمولا در محیط های مرطوب و سایه دار با نور محدود رشد می کند.

موزاریوم نامی است که به یک اکوسیستم کوچک خود نگهدار داده می شود که در آن خزه ها کشت می شوند. محیط داخل موزاریوم مرطوب نگه داشته می شود. هنگامی که آب تبخیر می شود، روی دیواره های ظرف شیشه ای متراکم می شود و قطراتی را تشکیل می دهد که توسط خزه های رشد کرده داخل آن جذب می شوند.ویواریوم، تراریوم و آکواریوم

اوشناریوم

Oceanarium یک آکواریوم آب شور است که برای نمایش موجودات دریایی و گیاهان استفاده می شود. اولین اقیانوس عمومی بزرگ جهان در سال 1938 در نزدیکی سنت آگوستین فلوریدا ساخته شد.Oceanarium | Day Out With The Kids

پالوداریوم

پالوداریوم شامل گیاهان و گونه‌های نیمه‌آبی یا آبزی است، معمولاً دوزیستان، ماهی‌ها یا خزندگان، مانند ماهی‌های کشتار، قورباغه‌های درختی، سمندرها، گل‌ها و امثال آن.ویواریوم، تراریوم و آکواریوم

بانک

ریپاریوم یک مخزن کاشته شده است که ممکن است دارای زیستگاه تالاب، نهرها و خط ساحلی باشد که در آن گیاهان حاشیه ای از جمله گونه های برآمده و خشکی می توانند رشد کنند.

کنجکاو هستید که بدانید Riparium چگونه با پالوداریوم مقایسه می شود؟ در اینجا می توانید در مورد آن بیاموزید .ویواریوم، تراریوم و آکواریوم

انسکتاریوم

همانطور که ممکن است حدس زده باشید، حشرات برای نگهداری حشرات برای اهداف مطالعه یا به عنوان حیوانات خانگی استفاده می شود. به عنوان مثال، بسیاری از آزمایشگاه‌های علوم مدرسه یک حشره‌دار ساده حاوی حشرات چوبی نگهداری می‌کنند.ویواریوم، تراریوم و آکواریوم

لانه مورچه

فرمیکاریوم نوعی ویواریوم است که برای نگهداری کلونی مورچه ها استفاده می شود.ویواریوم، تراریوم و آکواریوم

پنگوئناریوم

باز هم حدس زدید! پنگوئناریوم یک ویواریوم است که برای شبیه سازی محیط طبیعی پنگوئن ها طراحی شده است.ویواریوم، تراریوم و آکواریوم

دلفیناریوم

دلفیناریوم آکواریومی است که در آن دلفین‌ها اغلب به عنوان بخشی از مجموعه اقیانوس‌ها نگهداری می‌شوند.ویواریوم، تراریوم و آکواریوم

در نتیجه

بنابراین، اکنون می دانید که ویواریوم به هر ظرفی گفته می شود که برای ایجاد زیستگاهی استفاده می شود که در آن حیوانات، حشرات و گیاهان می توانند مورد مطالعه قرار گیرند. از تراریوم برای نگهداری گونه های گیاهی در حال رشد و برخی از موجودات کوچک مانند حشرات، قورباغه ها ، حلزون ها و مانند آن استفاده می شود. و آکواریوم یک ویواریوم ضد آب است که حاوی ماهی، موجودات آبزی و گیاهان است.

امیدوارم از راهنمای ما لذت برده باشید و چیزهای زیادی یاد گرفته باشید! اگر این کار را کردید، لطفاً به یاد داشته باشید که این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و نظرات خود را در کادر نظرات زیر به اشتراک بگذارید.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟