نگهداری از آکواریوم

نگهداری از آکواریوم

صرف حدود سی دقیقه برای تعمیر و نگهداری آکواریوم در هر هفته، به جلوگیری از مشکلات رایج و وقت گیر کمک می کند. هدف اصلی نگهداری معمولی، یک آکواریوم پایدار و متعادل است. اگر همه چیز به درستی کار می کند و ماهی شما سالم است، نیازی به تغییر اساسی نیست، حتی اگر PH یا سختی کمی خارج از محدوده باشد. فقط افزایش یا کاهش هر پارامتر اصلی آب نیاز به توجه دقیق اما فوری دارد.

نگهداری از آکواریوم1

تغییرات آب آکواریوم

تغییر آب مسلما مهمترین بخش نگهداری معمول آکواریوم است. تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده آکواریوم بدون تغییر آب کامل نمی شود. ما توصیه می کنیم به طور متوسط ​​​​10 تا 15 درصد آب را هر دو هفته یکبار تغییر دهید.

تلاش خود را با استفاده از سیفون برای استخراج آب آکواریوم در حین جارو کشیدن شن به حداکثر برسانید. با این کار غذای نخورده ماهی، فضولات ماهی و سایر ضایعات مضر ته نشین شده در کف آکواریوم حذف می شود.

هنگام انجام تعمیر و نگهداری آکواریوم، پارامترهای آب هر دو، آکواریوم و آب جایگزین را تست کنید. آب لوله کشی (آب شهری) حاوی کلر یا کلرامین است. اگر کلر به مدت بیست و چهار ساعت در یک سطل هوادهی نگهداری شود، هوا خارج می شود. کلرامین نمی کند. کلرامین = کلر + آمونیاک.

در هر صورت، بهتر است از یک نرم کننده آب برای خنثی کردن کلر استفاده کنید. باید توجه داشته باشیم که اگر آمونیاک حاوی کلرامین باشد، حتی پس از درمان با نرم کننده، در آب باقی می ماند. باکتری های نیتریفیک کننده پس از افزودن آب به آکواریوم، آمونیاک را تجزیه می کنند.

آکواریوم را بیش از حد تغذیه یا ذخیره نکنید. افزایش ضایعات منجر به مشکل در حفظ یک مخزن ماهی سالم می شود. سایر عناصر آب شهری ممکن است فسفات، آهن و سایر فلزات سنگین باشد. اگر مطمئن نیستید که برای استفاده در آکواریوم شما بی خطر است با شرکت آب خود تماس بگیرید.

به طور کلی، آب چاه سخت تر از آب شهری است، اما باید فاقد کلر و کلرامین باشد. اگر از آب تصفیه شده استفاده می کنید، باز هم عادت خوبی است که به طور منظم آن را برای پارامترهای حیاتی بررسی کنید. غشاهای فیلتر را طبق توصیه های سازنده تعویض کنید.

نگهداری از آکواریوم5

تست آب آکواریوم

تعمیر و نگهداری منظم آکواریوم بدون آزمایش پارامترهای مهم آب کامل نخواهد بود. از آنجایی که نمی‌توانیم کیفیت آب را با نگاه کردن به آن تعیین کنیم، انجام آزمایش‌های منظم بسیار مهم است. آزمایش آب آکواریوم مانند بررسی علائم حیاتی بدن است. نتایج می تواند چیزهای زیادی در مورد عدم تعادل به ما بگوید، بنابراین به ما این امکان را می دهد تا مشکلات پیش رو را شناسایی و از آن جلوگیری کنیم.

پارامترهای حیاتی برای آزمایش به عنوان بخشی از نگهداری معمول آکواریوم شامل نیترات، نیتریت، pH، سختی کربنات و شوری (فقط آب شور) است. ما به شدت توصیه می کنیم که آزمایش را در برنامه تعمیر و نگهداری منظم خود قرار دهید. در زیر دستورالعمل های اساسی ما برای آزمایش پارامترهای مهم آب آکواریوم آورده شده است.

  • نیترات ها

نیترات ها باید کمتر از 10 پی پی ام در آب شیرین و 5 پی پی ام یا کمتر در آکواریوم های آب شور و صخره ها نگهداری شوند.

  • نیتریت ها

نیتریت ها باید همیشه غیرقابل تشخیص باشند (به جز در هنگام دوچرخه سواری). اگر نیتریت قابل تشخیص است، حتما آزمایش آمونیاک را نیز انجام دهید.

  • pH

pH باید ثابت بماند. PH در محدوده 6.5 تا 7.5 برای اکثر گونه ها مناسب است، اما اگر کمی خارج از محدوده باشد باید خوب باشد.

  • KH (سختی کربنات)

KH (سختی کربنات) معیاری برای ثبات pH است. اگر KH نزدیک به 4.5 dH (درجه سختی) یا 80 ppm کاهش یابد، باید مرتباً آن را کنترل کنید. اگر سختی به کمتر از 45 dH برسد، pH آب آکواریوم از بین می رود. نصف قاشق چای خوری جوش شیرین به ازای هر بیست و پنج گالن آب، kH را تقریباً 1 dH (17.8 ppm) افزایش می دهد.

نگهداری از آکواریوم3

تعمیر و نگهداری فیلتر

تعمیر و نگهداری منظم آکواریوم شامل سرویس فیلتر است. فیلتر آکواریوم باید ماهانه سرویس شود. یک آکواریوم متراکم ممکن است نیاز به تمیز کردن فیلترهای مکرر داشته باشد. به فیلتر آکواریوم خود همان طور فکر کنید که در مورد سطل زباله آشپزخانه خود فکر می کنید. فیلتر چیزی بیش از یک مخزن زباله نیست. هنگامی که “پر” شد، باید آن را خالی کنید، در غیر این صورت خانه ماهی شما را آلوده می کند.

سرویس و نگهداری فیلتر ساده و مستقیم است. درج فیلتر کثیف را به همراه هر رسانه ای (کربن فعال، آلگون و غیره) که قرار است تعویض شود، تغییر دهید. گاهی اوقات نیاز به شستشوی کامل فیلتر نیز می باشد. فرکانس بستگی به شرایط مخزن دارد، اما به طور کلی هر 4 هفته یک بار کافی است. در طول این فرآیند از دست زدن به چرخ‌های زیستی یا هر باکتری مفید دیگری که از محیط حمایت می‌کند خودداری کنید.

مهم: هنگام شستشوی فیلتر یا سایر تجهیزات آکواریوم فقط از آب تمیز و تازه استفاده کنید. هرگز داخل فیلتر را تمیز نکنید. از صابون، سفید کننده یا پاک کننده های شیمیایی استفاده نکنید، زیرا باکتری های مفید مورد نیاز برای زندگی سالم آکواریوم را از بین می برند.

روال توصیه شده نگهداری آکواریوم

برنامه کامل نگهداری آکواریوم شامل وظایف روزانه، هفتگی، دو هفته‌ای و ماهانه است:

  • روزانه

مطمئن شوید که تجهیزات به درستی کار می کنند. در حین تغذیه مراقب ماهی خود باشید. تغییرات رفتاری شاخص خوبی از یک مشکل بالقوه است.

  • هفتگی

ماهی خود را بشمار در صورت مرگ ماهی، گونه های کوچکتر می توانند به سرعت تجزیه شوند و در نتیجه آمونیاک و نیتریت افزایش یابد و در نهایت سطح نیترات بالا باشد.

  • دو هفته یکبار
  1. آب خود را برای پارامترهای حیاتی آزمایش کنید: pH، سختی کربنات، نیتریت و نیترات.
  2. دیوارهای آکواریوم را تمیز کنید. نخ فیلتر نسبتاً ارزان و بسیار کارآمد است. از پایین به بالا شروع کنید و نخ فیلتر یا اسکرابر را مرتب بشویید.
  3. شن را جاروبرقی بکشید.
  4. 10-15 درصد آب را عوض کنید.
  5. درج فیلتر را با آب استخراج شده بشویید.
  • ماهانه
  1. درج فیلتر، کارتریج، نخ دندان، کربن و آلگون را تعویض کنید. در صورت نیاز کل فیلتر را بشویید.
  2. لوله‌ها، اتصالات، سنگ‌های هوا، کفگیرها و سایر قطعات را برای عملکرد صحیح بازرسی کنید.
  3. رویه آکواریوم را تمیز کنید تا مطمئن شوید نور شما تحت تأثیر قرار نمی گیرد.
  4. تاریخ انقضای چاپ شده روی جعبه ها و بطری های لوازم آکواریوم مورد استفاده خود را بررسی کنید. بعد از تاریخ چاپ شده استفاده نکنید. کیت‌های تست منقضی شده، قرائت‌های نادرستی را نشان می‌دهند و ممکن است شما را وادار به انجام اقدامات غیرضروری کنند.
  5. هر آکواریومی متفاوت است و به یک برنامه نگهداری نیاز دارد که برای شرایط منحصر به فرد آن مناسب ترین باشد. از دستورالعمل های نگهداری آکواریوم ما که در این مقاله ذکر شده است به عنوان نقطه شروع استفاده کنید. از آنجا می توانید جدول زمانی خود را تنظیم کنید.
  6. همیشه به یاد داشته باشید، نگهداری از آکواریومی که بیش از حد ذخایر و تغذیه شده است بسیار چالش برانگیزتر است، بنابراین مطمئن شوید که از هر دو اجتناب کنید.

نگهداری از آکواریوم4

 

 

 

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟