معرفی روش های تمیز کردن شیشه آکواریوم

معرفی روش های تمیز کردن شیشه آکواریوم

اهمیت تمیز کردن آکواریوم

هنگام تمیز کردن آکواریوم ماهی خود، سه هدف وجود دارد که باید در پایان فرآیند تمیزکاری برآورده شوند:

  1. چرخه نیتروژن تنظیم شود.
  2. ترکیبات آلی محلول و ذرات شناور از آب حذف شوند.
  3. مواد معدنی ضروری دوباره به آکواریوم اضافه شود.

زمان مناسب برای تمیز کردن آکواریوم

بعضی از افراد معتقدند بهترین دوره زمانی برای تمیز کردن آکواریوم، هفته‌ای یکبار است، در حالی که برخی دیگر تمیز کردن آکواریوم به صورت ماهانه را کافی می‌دانند. پاسخ واقعی این است که “کاملا بستگی دارد”. فاکتورهای مختلفی در تعیین زمان مناسب برای تمیز کردن آکواریوم دخیل هستند، فاکتورهایی مانند: اندازه مخزن، تعداد ماهی‌ها و مقدار فیلتراسیون بیولوژیکی (مانند باکتری‌های مفید و گیاهان زنده).

بهترین راه تمیز کردن و شفاف کردن آب آکواریوم

این که بخواهیم برای شفاف کردن آب آکواریوم کاری انجام دهیم، یک واکنش طبیعی به کدر شدن آب آکواریوم است. کدر شدن آب نشان می‌دهد که مشکلی در مورد مخزن وجود دارد که باید برطرف شود. با این حال، پیشگیری از کدر شدن آب بهتر از تلاش برای شفاف کردن آب پس از وقوع مشکل است. هنگامی که آب درون آکواریوم شروع به کدر شدن می‌کند، بهتر است اجازه دهید تا اکوسیستم آکواریوم مسیر طبیعی خود را طی کند.

روش های تمیز کردن شیشه آکواریوم

۱-  اگر فقط مقداری جلبک در قسمت داخلی شیشه دارید، تمیز کردن شیشه اکواریوم با اسفنج بسیار ساده است. حتما یک اسفنج تمیز و بدون استفاده از هیچ ماده شیمیایی یا مواد شوینده ای را برای تمیز کردن شیشه اکواریوم به کار ببرید تا مواد شیمیایی به درون شیشه وارد نشود. این کار را حتی با وجود ماهی ها نیز می توانید به راحتی انجام دهید به شرطی که اب را بیش از حد کم نکنید.

در صورتی که تمیز کردن شیشه اکواریوم به وسیله ی قوی تری نیاز داشت، می توانید از طرف دیگر اسفنج استفاده کنید که قدرت سایندگی بیشتری دارد. اگر نمی خواهید دست خود را به طور کامل در شیشه قرار دهید، می توانید برای تمیز کردن شیشه اکواریوم از اسفنج هایی که به یک دسته ی بلند وصل شده اند استفاده کنید.

این نوع اسفنج را می توانید از فروشگاه های مخصوص تهیه کنید.

معرفی روش های تمیز کردن شیشه آکواریوم

۲- برای تمیز کردن شیشه آکواریوم لازم است که جلبک های سرسخت تر را از شیشه جدا کنید، ممکن است اسفنج به تنهایی برای تمیز کردن شیشه اکواریوم کافی نباشد. انجام این کار با یک برس جرم گیر شیشه بسیار راحت است. ابتدا فقط سعی کنید که جلبک ها را از شیشه جدا کنید.

بعد از اتمام کار می توانید جرم های کف شیشه را با جاروی مخصوص آکواریوم بردارید. هنگام تمیز کردن شیشه اکواریوم به هیچ عنوان اب درون ان را خالی نکنید؛ زیرا اگر بیش از ۲۵ درصد آب ان را خالی کنید، می تواند کلونی باکتری های مفیدی را که در آنجا زندگی می کنند از بین ببرد، و این موضوع می تواند منجر به مرگ ماهی ها شود.

روش شستن شن آکواریوم

  1. بعد از منتقل کردن آب به درون سطل با استفاده از مکنده، آن را بالای کف آکواریوم قرار داده و آن را با احتیاط حرکت دهید تا ارتفاعی را پیدا کنید که در آن مواد زائد به درون مکنده کشیده می‌شوند اما شن در جای خود باقی می‌ماند.
  2. مکنده را در عمق شن قرار ندهید، زیرا به‌ هرحال شن مواد زائد را بر روی سطح خود نگه می‌دارد. کافی است مکنده را در ارتفاع مناسب بالای سطح شن نگه دارید.
  3. برای یک تمیزکاری مفصل‌تر، شن را پس از نخستین دورِ مکش با دست هم زده و مرحله 1 را تکرار کنید. با این کار، شن کف آکواریوم کاملا نو به‌نظر خواهد رسید.
  4. با استفاده از چوب همزن (یا انگشتان خود)، شن و ماسه را حرکت دهید تا از ایجاد شرایط بی‌هوازی، که در آن مواد پوسیده (مانند مواد زائد ماهی‌ها و غذا) به دام می‌افتند، جلوگیری کنید. مواد پوسیده‌ در صورت به ‌دام افتادن، به یک لایه سیاه تبدیل می‌شوند که با آزاد کردن گازهای سمی سلامت ماهی‌های شما را به خطر می‌اندازد. بنابراین، قبل از قرار دادن دوباره ماهی در آکواریوم، شن را به‌خوبی هم بزنید.
  5. مرحله اختیاری: شن را در زیر نور آفتاب خشک کنید. اعتقاد بر این است که گرما و نور خورشید باعث ازبین رفتن باکتری‌ها شده و به نگه داشتن شن آکواریوم در شرایط مناسب کمک می‌کند. با این حال، این کار ضرورتی ندارد، اما اگر وقت بیشتری دارید و هوا هم آفتابی است، افزودن این مرحله به روند تمیز کردن آکواریوم ایده خوبی خواهد بود.
  6.  تعویض آب و تمیز کردن شن باید حداقل دو بار در ماه انجام شود. با رعایت این شیوه زمان‌بندی، می‌توانید فرآیند تمیز کردن آکواریوم را ساده‌تر کرده و هربار با مواد زائد کمتری سروکله بزنید.

معرفی روش های تمیز کردن شیشه آکواریوم

۳- در صورتی که مایل نیستید دست خود را برای تمیز کردن شیشه اکواریوم به داخل ان ببرید، یک راه حل دیگر نیز وجود دارد. می توانید از یک شیشه پاک کن مغناطیسی برای تمیز کردن شیشه اکواریوم استفاده کنید. شما می توانید در فروشگاه آکواریوم یک شیشه پاک کن مغناطیسی تهیه کنید.

این وسیله تمیز کردن شیشه اکواریوم را بسیار ساده تر می کند. ان قسمت از شیشه پاک کن که ساینده است باید در بخش درونی شیشه قرار گیرد و قسمت دیگر که دسته به ان متصل است بیرون می ماند.

با حرکت دادن قسمت بیرونی، قسمت داخلی نیز حرکت می کند و شیشه را کاملا تمیز می کند. دقت کنید که هنگام تمیز کردن شیشه اکواریوم، شیشه پاک کن را در فاصله ی مناسب از شن و ماسه نگه دارید؛ زیرا در صورتی که شن و ماسه به درون اسفنج شیشه پاک کن بروند می توانند هنگام تمیز کردن شیشه اکواریوم منجر به خراشیده شدن ان شوند.

حتماً بعد از هر بار استفاده از شیشه پاک کن مغناطیسی، ان را بشویید. این نوع شیشه پاک کن ها در اندازه های مختلف وجود دارند. اندازه ای که انتخاب می کنید به اندازه شیشه شما بستگی دارد. البته این وسیله هر اندازه ای که باشد کار خود را به خوبی انجام می دهد ولی در صورتی که شیشه بسیار بزرگ باشد، تمیز کردن ان با یک شیشه پاک کن کوچک می تواند خسته کننده باشد. برخی از این شیشه پاک کن ها شناور هستند، بنابراین در صورتی که از دست شما رها شد، لازم نیست نگران پیدا کردن ان باشید.

معرفی روش های تمیز کردن شیشه آکواریوم

۴-تمیز نگه داشتن بیرون شیشه نیز به اندازه ی داخل ان مهم است.

برای تمیز کردن شیشه اکواریوم از یک پارچه نرم استفاده کنید و به آرامی قسمت بیرونی شیشه را با آب گرم پاک کنید. استفاده از پاک کننده های شیمیایی حتی برای بیرون شیشه هم توصیه نمی شود؛ زیرا امکان دارد که ذرات کوچک بتوانند از طریق هوا به درون شیشه منتقل شوند و اب را الوده کنند. اگر لازم است که از یک ماده پاک کننده شیمیایی برای تمیز کردن شیشه اکواریوم استفاده کنید، به جای اسپری کردن آن روی شیشه، آن را روی پارچه خود اسپری کنید و سپس شیشه را تمیز کنید.

معرفی روش های تمیز کردن شیشه اکواریوم

استفاده از جانداران جلبک خوار برای تمیز کردن شیشه اکواریوم

۱- اگر می خواهید بدون نیاز به انجام کارهای سخت جلبک ها را از بین ببرید، می توانید از گونه هایی از ماهی، حلزون و سخت پوستان را که جلبک می خورند استفاده کنید. انتخاب این گونه ها به اینکه آب شیرین یا شور است، اندازه شیشه چقدر است و شناخت دقیق سایر گونه هایی که در شیشه زندگی می کنند، بستگی دارد. بنابراین قبل از آوردن گونه های جلبک خوار به خانه، حتماً در مورد آنها تحقیق کنید.

معرفی روش های تمیز کردن شیشه آکواریوم

۲- استفاده از گیاهان درون شیشه، می تواند به جلوگیری از ایجاد جلبک کمک کند؛ زیرا آنها از نور و مواد مغذی مشابه جلبک ها استفاده می کنند. هرچه این منابع کمتر برای جلبک ها در دسترس باشند، جلبک های کمتری نیز رشد خواهند کرد.

علاوه بر این، گیاهان زیبایی درون شیشه را چندین برابر می کنند و ماهی ها نیز می توانند لا به لای انها مخفی شوند. هنگام انتخاب گیاهان، حتما دقت کنید که در چه شرایطی رشد می کنند. به عنوان مثال، برخی گیاهان به نور بیشتری احتیاج دارند و برخی دیگر در دماهای مختلف رشد می کنند.

معرفی روش های تمیز کردن شیشه آکواریوم

۳- در صورتی که حلزون ها و گیاهان به اندازه کافی برای از بین بردن جلبک مفید نبودند، می توانید یک  ربات تمیز کننده تهیه کنید تا این کا را به راحتی برای شما انجام دهد. فقط کافیست این وسیله را درون شیشه قرار دهید و آن را روشن کنید. ربات تمیز کننده دارای یک باتری است که قابل شارژ است و یک پد اضافی هم دارد.

معرفی روش های تمیز کردن شیشه آکواریوم

چگونه از رشد جلبک درون اکواریوم جلوگیری کنیم؟

  1. جلبک ها در حضور فسفات و نیتروژن زیاد رشد می کنند. بنابراین همیشه نسبت به موادی مغذی که به ماهی ها می دهید اگاهی کامل داشته باشید. اگر آب نمک را خریداری کردید، حتماً بسته بندی را با دقت بخوانید و فقط محصولاتی را خریداری کنید که فاقد نیتروژن و فسفات باشند. غذای بیش از حد دادن به ماهی ها، می تواند منبع تغذیه جلبک ها باشد. برای جلوگیری از این امر، به اندازه نیاز غذایی ماهی ها، مواد غذایی اضافه کنید. وجود تعداد بیش از حد ماهی در یک شیشه نیز می تواند باعث افزایش میزان فسفات و نیتروژن شوند. جلبک ها برای رشد به نور احتیاج دارند، بنابراین دقت کنید که چراغ های درون شیشه را بیش از حد روشن نکنید.
  2. اگر هنوز هم از وجود جلبک رنج می برید و کاهش میزان مواد مغذی هم این مشکل را برطرف نکرده است، شاید بهتر باشد که مقدار کمی از اب را عوض کنید. عوض کردن کل اب، تمام باکتری های مفیدی که ماهی ها برای زنده ماندن نیاز دارند را از بین می برد. بنابراین ۱۰ تا ۳۰ درصد آب را عوض کنید.
  3. از یک یک شیشه که خودکار تمیز می شود استفاده کنید. دو نوع از این شیشه ها وجود دارد که هر دو باعث کاهش مدت زمان تمیز کردن شیشه اکواریوم می شوند. برخی از این شیشه ها از یک پمپ ملایم برای از بین بردن آب کثیف استفاده می کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که پمپ را روشن کنید و یک ظرف را زیر پمپ قرار دهید تا آب کثیف گرفته شود. سپس آب تمیز را جایگزین کنید. پمپ به اندازه ای قوی نیست که باعث اسیب رساندن به ماهی ها شود، بنابراین می توانید آنها را با خیال راحت در شیشه بگذارید.

منبع آکواریوم دلسا

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟