مراقبت از ماهی های آب شیرین

مراقبت از ماهی های آب شیرین

راه اندازی یک آکواریوم برای اولین بار می تواند هیجان انگیز و همچنین ترسناک باشد. اطلاعات زیادی در اینترنت وجود دارد که برای ماهیگیران مبتدی می تواند چالش برانگیز باشد که بدانند هنگام راه اندازی یک تانک از کجا شروع کنند. من این نکات را در مورد مراقبت از آکواریوم برای مبتدیان جمع آوری کرده ام تا بتوانید به سرعت و به راحتی نحوه مراقبت از ماهی های آب شیرین را یاد بگیرید!

اصول آکواریوم: ماهی ها برای زنده ماندن و رشد به چه چیزهایی نیاز دارند؟

آیا رویای راه اندازی یک مخزن ماهی را در سر می پرورانید، اما به این دلیل که مراقبت و نگهداری از آن بسیار پیچیده به نظر می رسد، متوقف شده اید؟ گرفتار بار اطلاعاتی نشوید ! با این 15 نکته ساده، می توانید تانک خود را در کمترین زمان راه اندازی کنید و یک جامعه آبزی سالم و پر رونق داشته باشید!

قبل از اینکه وارد لیست شویم، بیایید سه عامل حیاتی را که سلامت آکواریوم شما و ماهی درون آن را تعیین می‌کنند ، پوشش دهیم . همه نکات زیر این عناصر کلیدی را ردیابی می کنند . با تمرکز بر سه نیاز اساسی، می توانید از اکثر مشکلات بزرگ آکواریوم جلوگیری کنید و یک مخزن ماهی سالم داشته باشید!

  • زیستگاه مناسبی برای ماهی خود از نظر ظرفیت، دما، فیلتراسیون و دکور طراحی کنید.
  • یک رژیم غذایی مناسب و با کیفیت برای سرنشینان تانک خود فراهم کنید.
  • تعمیر و نگهداری منظم آکواریوم را روی تجهیزات و مخزن خود انجام دهید.مراقبت از ماهی های آب شیرین

نکاتی برای راه اندازی یک آکواریوم جدید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که در مورد نوع ماهی یا حیواناتی که می خواهید در آکواریوم خود نگهداری کنید، تصمیم بگیرید. برای ماهیگیران تازه کار بسیار ساده تر است که یک مخزن بر اساس نیازهای یک گونه خاص بسازند . بنابراین ماهی یا بی مهرگان متمرکز خود را انتخاب کنید و از هدر دادن زمان و هزینه در مجموعه ای که برای حیوانات خانگی شما مناسب نیست اجتناب کنید!

نوع مناسب آکواریوم و راه اندازی را انتخاب کنید

ظرفیت آکواریوم شما نوع ماهی را که می توانید نگهداری کنید تعیین می کند، زیرا هر گونه فضای ایده آلی دارد که برای شنا و کشف نیاز دارد. به عنوان مثال، در حالی که می‌توانید یک بتای نر را در یک مخزن کوچک 5 گالن نگهداری کنید، اگر یک گروه ماهی قرمز فانتزی می‌خواهید، حداقل به 20 گالن نیاز دارید .

مخازن نانو گزینه ای محبوب برای تازه کارها هستند، اما نگهداری آنها از آکواریوم های بزرگتر نیز دشوارتر است. توصیه می‌کنم برای آسان‌تر کردن کار، بزرگترین مخزن را تهیه کنید. سپس آن را با نوع مناسب فیلتر، بخاری و بستر مناسب برای ماهی فوکوس خود مجهز کنید.مراقبت از ماهی های آب شیرین

Tank Mates سازگار را برای جامعه خود انتخاب کنید

خوبی در مورد ساخت آکواریوم در اطراف یک گونه متمرکز این است که تشخیص اینکه چه نوع جفت های مخزن سازگار و مناسب با تنظیمات شما هستند را آسان می کند. اگر به حیواناتی بپیوندید که با گونه های متمرکز شما کنار می آیند، از مشکلات پرخاشگری جلوگیری می کنید و باید یک مخزن اجتماعی صلح آمیز داشته باشید.

از شلوغی بیش از حد تانک خود اجتناب کنید

ماهی ها وقتی فضایی برای شنا و اکتشاف ندارند استرس را تجربه می کنند. قاعده کلی این است که ظرفیت 1 گالن برای هر اینچ ماهی در مخزن وجود دارد، بنابراین ماهی که طول آن به 6 اینچ می رسد حداقل به 6 گالن آب نیاز دارد. شناگران فعال مانند کوسه های آب شیرین یا ماهی قرمز معمولی ممکن است به فضای بیشتری نیاز داشته باشند.

چگونه ماهی خود را برای سلامتی بهینه تغذیه کنید

تغذیه متعادل بخش مهمی از داشتن یک جامعه آبزی سالم است. اکثر ماهی های آب شیرین یا گیاهخوار هستند و جلبک و مواد گیاهی می خورند یا همه چیزخوار هستند و از گیاهان و حیوانات می خورند. اشتباه کردن در مورد تغذیه ماهی آسان است، بنابراین در اینجا 4 نکته برتر من در مورد تغذیه آبزیان آورده شده است!

تغذیه انواع رژیم های تجاری و درمان غذاها

یک غذای ماهی تجاری با کیفیت بالا را به عنوان رژیم غذایی اصلی خود انتخاب کنید و انواع یا مارک ها را بچرخانید تا تنوع بیشتری داشته باشید و همچنین طیف وسیعی از غذاها را به ماهی خود بدهید.

  • رژیم غذایی مناسب برای رفتارهای تغذیه حیوان خودانتخاب کنید. ماهی‌هایی که در بالا و وسط مخزن شنا می‌کنند، اغلب پولک‌ها یا گلوله‌های شناور را ترجیح می‌دهند، در حالی که تغذیه‌کننده‌های پایین از گلوله‌های غرق‌شده و رژیم‌های غذایی ویفر سود می‌برند.
  • خوراکی های تازه/منجمد/خشک شده در انجماد را به جای رژیم غذایی معمولی آن ها 2 تا 3 وعده در هفته جایگزین کنید تا مطمئن شوید که ماهی شما یک رژیم غذایی متعادل دارد.

از تغذیه بیش از حد خودداری کنید

افزودن بیش از حد غذا به آکواریوم بسیار آسان است و این باعث ایجاد مشکلاتی در کیفیت آب شما می شود. ماهی های دارای اضافه وزن نیز به احتمال زیاد مشکلات سلامتی و کاهش طول عمر دارند. مگر اینکه بچه ماهی پرورش دهید، نیازی نیست بیش از یک بار در روز به آکواریوم خود غذا بدهید.

برای جلوگیری از تغذیه بیش از حد، فقط در عرض 2 تا 3 دقیقه به مقداری غذا اضافه کنید که جامعه می تواند مصرف کند و باقیمانده غذاها را فوراً حذف کنید تا شروع به پوسیدگی نکنند. بیشتر ماهی ها از روزه داری منظم یک بار در هفته نیز سود می برند. اگر از غذا برای تمرین یا بازی با ماهی‌های خود استفاده می‌کنید ، در زمان‌های معمول غذا به آنها کمتر غذا بدهید.

کوزه های قدیمی و غبار آلود غذای ماهی را نخرید

رژیم های غذایی تجاری از غذاهای دریایی، جلبک ها و جلبک های دریایی تهیه می شوند و ممکن است در طول زمان فاسد و کهنه شوند. اگر از فروشگاهی غذا می‌خرید، از چنگ زدن شیشه‌های قدیمی که سال‌ها در قفسه مانده‌اند خودداری کنید و همیشه تاریخ انقضا را بررسی کنید . شیشه ها را پس از 6 ماه باز شدن یا هر رژیمی که منقضی شده است، پرتاب کنید.

از خرید ماهی به صورت عمده خودداری کنید

هنگامی که ظرف غذای ماهی باز می شود، قرار گرفتن در معرض نور و هوا باعث تخریب مواد مغذی و فاسد شدن آن می شود. خرید مقادیر کم غذا بهتر و مقرون به صرفه تر است تا یک شیشه بزرگ که قبل از استفاده از آن فاسد یا منقضی شود. من فقط حدود یک ماه غذا را در یک زمان برای تانک هایم نگه می دارم.

نکاتی برای نگهداری از تانک ماهی

تعمیر و نگهداری آکواریوم می تواند موضوعی پیچیده به نظر برسد، اما در واقع نسبتاً ساده است. ساده ترین راه برای مقابله با تعمیر و نگهداری این است که وارد یک برنامه روتین شوید و لیستی از کارهای روزانه، هفتگی و ماهانه را که طبق برنامه انجام می دهید داشته باشید. برای حفظ یک مخزن سالم ماهی:

دما را کنترل کنید و فیلتر را روزانه چک کنید

عادت کنید که یک نگاه سریع به دماسنج خود بیندازید و یک بار در روز به بخاری و فیلتر خود نگاه کنید تا مطمئن شوید که همه چیز همانطور که باید کار می کند. اگر دمای شما کاهش یابد یا پد فیلتر شما مسدود شود، نمی خواهید مشکل را یک هفته بعد، زمانی که شروع به از دست دادن ماهی یا گودال روی زمین خود می کنید، کشف کنید!مراقبت از ماهی های آب شیرین

کیفیت آب خود را تست کنید

من توصیه می کنم آب آکواریوم خود را یک بار در هفته برای چند ماه اول و سپس یک بار در ماه پس از ایجاد آن آزمایش کنید. اگر سطح pH یا آمونیاک به طور ناگهانی تغییر کند، قبل از اینکه ماهی شما علائم استرس را نشان دهد، مشکل را پیدا خواهید کرد. شما می توانید کیت های تست آب ارزان قیمت را با انواع نوارهای تست در اکثر فروشگاه های آبزی تهیه کنید.مراقبت از ماهی های آب شیرین

تغییرات را به آرامی و به تدریج ایجاد کنید

اگر به طور ناگهانی متوجه مشکلی در آکواریوم خود شدید، چه از طریق مشاهده یا در نتیجه آزمایش، نترسید! با صبر و حوصله تنظیمات مخزن خود را انجام دهید و پارامترها را به آرامی و به تدریج تغییر دهید . بیشتر ماهی ها می توانند در شرایط مختلف آبی زنده بمانند اما اگر اوضاع به سرعت تغییر کند دچار استرس می شوند .

تغییرات جزئی آب را در یک برنامه منظم انجام دهید

هیچ قانون سخت و سریعی در مورد اینکه چند وقت یکبار یا چه مقدار آب باید در مخزن خود تعویض کنید وجود ندارد. این بستگی به عواملی مانند ظرفیت مخزن، نوع سیستم تصفیه، تعداد ماهی و تعداد دفعات تغذیه آنها و غیره دارد. مخازن کوچک ممکن است نیاز به تعویض هفتگی آب داشته باشند، در حالی که تانک های بزرگتر ممکن است فقط یک بار در ماه به آنها نیاز داشته باشند.

  • یک تعویض معمولی آبحدود 25 درصد از آبآکواریوم را حذف و جایگزین می کند و در صورت نیاز می تواند هر روز انجام شود.
  • اگر همه‌گیری جلبک یا ماهی مریضدارید، می‌توانید تا 50 درصداز آب مخزن را هر 24 ساعت یکبار عوض کنید، اما هر بار بیش از آن را حذف نکنید، در غیر این صورت می‌تواند باعث استرس بیشتر ماهی‌تان شود.

حذف جلبک ماهنامه

اگر جلبک ها کل مخزن شما را بگیرند می توانند مشکل ساز شوند، اما وجود جلبک های کمی در آکواریوم شما مشکلی ندارد. در واقع، جلبک ها منبع غذایی بسیار خوبی برای بسیاری از گونه های آبزی هستند و برخی از میگوها و ماهی ها می توانند گرسنگی را از بین ببرند. جلبک های مشکل دار را ماهی یک بار با پاک کردن مخزن و تجهیزات خود حذف کنید.مراقبت از ماهی های آب شیرین

مخزن خود را بیش از حد تمیز نکنید

هنگام تمیز کردن مخزن ماهی ، ایده خوبی است که به آرامی زباله ها را از شن خارج کنید و جلبک ها را از کناره های مخزن خود جدا کنید، اما زیاده روی نکنید . مخزن ماهی یک محیط استریل نیست. باکتری های خوبی که در بستر و فیلتر شما زندگی می کنند به کنترل سطح آمونیاک شما کمک می کنند، بنابراین خیلی شدید تمیز نکنید وگرنه مخزن شما ممکن است خراب شود.

ماهی خود را به طور منظم مشاهده کنید

بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات این است که ماهی های سالم خود را مشاهده کنید تا بتوانید به محض ظاهر شدن علائم مشکل را تشخیص دهید.

  • مراقب سطح فعالیت و اشتهای ماهی خود باشید و هر ماهی را که به طور معمول عمل نمی کند، شنا نمی کند یا غذا نمی خورد یادداشت کنید.
  • همچنین، رنگ مقیاس و ظاهر کلی آنها را کنترل کنید.
    • ماهی های تحت استرس یا بیمار اغلب رنگ پریده یا کدر به نظر می رسند.
    • به دنبال صدمات یا علائم بیماری مانندپوسیدگی باله یا بیماری لکه سفید باشید.

اگر متوجه مشکلی در ماهی خود شدید:

  • کیفیت آب خود را تست کنید و هر گونه تنظیمات لازم را در مخزن خود انجام دهید.
  • ماهی های بیمار را جدا از حیوانات سالم در مخزن بیمارستان برای درمان جدا کنید.
    • یا اگر کل مخزن شما علائم بیماری را نشان می دهد، کل آکواریوم را تشخیص داده و درمان کنید.
  • پروتکل های درمانی خاص را در یک راهنمای خوب مراقبت از ماهی جستجو کنید و مطمئن شوید که تجهیزات خود را در حین داروسازی تانک در صورت نیاز تنظیم کنید.

مراقب داروهای مبتنی بر مس باشید

اغلب اوقات، می‌توانید بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک یا سایر داروها، با تغییر آب، تنظیم چرخه نور یا افزایش یا کاهش دمای آب، ماهی بیمار را شفا دهید. اما گاهی اوقات این روش ها نمی توانند مشکل را برطرف کنند و ممکن است مجبور شوید از داروهای مبتنی بر آب استفاده کنید. با این حال، آنها باید آخرین راه حل شما باشند.

بسیاری از ماهی های آب شیرین و تقریباً همه حلزون ها و میگوها به مس حساس هستند و داروهای حاوی مس می توانند مخزن شما را مسموم کنند و این گونه های حساس را از بین ببرند. هرگز از دارو استفاده نکنید، مگر اینکه تأیید کرده باشید که حاوی مواد سمی برای گونه هایی نیست که در مخزن خود نگهداری می کنید.

نتیجه

امیدوارم از این نکات اولیه برای مراقبت از آکواریوم لذت برده باشید و ما دوست داریم نظرات شما را در نظرات بشنویم. یا می توانید به صفحات رسانه های اجتماعی ما بپیوندید و ببینید افراد دیگر با تانک های خود چه می کنند! اگر نکات و توصیه های این مقاله را دنبال کنید، می توانید از اکثر مشکلات آبزیان جلوگیری کنید و به راحتی از یک مخزن زیبا نگهداری کنید!مراقبت از ماهی های آب شیرین

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟