ماهی پلاتی و شرایط رشد و نگهداری

ماهی پلاتی و شرایط رشد و نگهداری

ماهی پلاتی یکی دیگر از ماهی های آکواریومی بسیار زیبا می باشد که به خانواده ماهی های زنده زا تعلق دارند. این نوع ماهی به رنگ های مختلفی وجود داشته و می تواند تولید و تکثیر شود. جالب است بدانید که ماهی پلاتی از نظر شرایط زیستی می تواند در محیط های عادی و معمولی رشد و نمو کند. برای تکثیر این ماهی می توان از ماهی هایی چون گوپی ، سوراتل و … برای جفت گیری استفاده کرد.

عمر مفید این ماهی چیزی بین ۲ تا سه سال است و می توان به راحتی این نوع ماهی ها را تکثیر کرد. این ماهی را می توان به  دو دسته خیفوفورو سما کیولاتوس و خیفوفورو سواریاتوس تقسیم نمود.

از نظر ظاهری ماهی پلاتی شباهت زیادی به ماهی دم شمشیری دارد. تعداد گونه های پلاتی در دنیا به چیزی بیش از ۳۲۵۰۰۰ گونه مختلف می رسد. تمام این گونه های مختلف از نظر الگوی رنگی و تنوع رنگ با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین یکی دیگر از تفاوت های گونه های مختلف این ماهی تفاوت در دم و اندازه باله ها می باشد.

ماهی پلاتی و شرایط رشد و نگهداری

کسانی که قصد دارند برای اولین بار ماهی آکواریومی در منزل خود داشته باشند توصیه می شود که با ماهی گوتی شروع کنند. این ماهی ها می توانند در کنار سایر ماهی های آکواریومی به خوبی زندگی کنند بدون این که مشکلی بین آن ها به وجود آید. اگر بخواهیم ماهی گوپی ماده و نر را از یکدیگر تشخیص دهیم بسیار آسان است. ماهی ماده دارای باله پهن در زیر شکم خود بوده و جثه ای گردتر و پهن تر از نر ها دارند این در   حالی است که ماهی نر دارای آلت تناسلی در زیر شکم خود می باشد.

اندازه ماهی نر پلاتی به ۳ تا ۴ سانتی متر می رسد این در حالی است که نوع ماده آن بین ۵ الی ۶ سانتی متر طول دارد. رنگ آمیزی زیبایی که در قسمت دم این نوع ماهی ها وجود دارد باعث جذاب تر شدن ماهی های پلاتی شده است.

ماهی پلاتی و شرایط رشد و نگهداری

شرایط و نحوه نگهداری این ماهی

ماهی گوپی از نظر نگهداری جزو ماهی هایی است که می تواند به راحتی و آرامی در کنار سایر ماهی های آکواریومی زندگی کند. ماهی هایی چون مولی ، سوردتیل و دیگر ماهی های گیاه خوار را می توانید

با این نوع ماهی در یک اکواریوم کنار هم نگه دارید. میزان دمای مورد نیاز برای نگهداری ماهی گوپی چیزی بین ۲۲- ۲۶ درجه سانتی گراد می باشد. توصیه می شود میزان PH آب اکواریوم برای نگهداری این نوع ماهی بین ۷- ۸ باشد. زیستگاه طبیعی این ماهی آب های شیرین هندوراس ، مکزیک و گوآتمالا بوده و می توانند با شرایط زیستی مختلف خود را هماهنگ کنند. اما دقت داشته باشید در هنگام تخم ریزی بهتر است که آب آکواریوم بسیار تمیز باشد.

ظرفیت مناسب آکواریوم برای نگهداری از این ماهی

حداقل ظرفیت آکواریوم برای این ماهی باید چیزی در حدود ۱۰ گالن باشد. هرچه آکواریوم بزرگ تر باشد تولید مثل ، تکثیر و رشد این نوع ماهی ها سریع تر و بهتر انجام خواهد شد. این ماهی می تواند از داخل اکواریوم به بیرون بپرد. بنابراین از پر کردن آب آکواریوم تا لبه آن خود داری کنید.

ماهی هایی چون تترها ، لوچ ها  و همچنین ماهی های لجن خوار از جمله ماهی هایی هستند که می توانید در کنار ماهی پلاتی در یک آکواریوم نگه داری نمایید. اما توصیه نمی شود که به هیچ وجه از بارب ها در کنار این نوع ماهی نگهداری کنید اگرچه بارب ها گیاه خوار هستند اما می توانند به دلیل شیطنت هایی که دارند به این ماهی آسیب های جدی وارد کنند.

ماهی پلاتی و شرایط رشد و نگهداری

نحوه تکثیر این ماهی پلاتی

تکثیر و پرورش ماهی پلاتی بسیار آسان است و دردسرهای خاصی ندارد. از نظر خصوصیات ژنتیکی و وراثتی این ماهی ناپایدار بوده و نوزادانی که از آن متولد می شود دارای فرم ها و رنگ های مختلفی هستند و ممکن است به والدین خود شبیه نباشند.

در خصوص تولید مثل و تکثیر ماهی گوتی نکته مهمی که باید بدانید این است که بچه های این نوع ماهی چون جثه کوچکی دارند و توسط والدین خود ممکن است خورده شوند باید مراقبت بیشتری در نگهدرای آن ها صورت گیرد.

به منظور مراقبت بهتر است که از برخی گیاهان مثل مرجان ها ، و وسایل تزئینی در داخل اکواریوم محل نگهداری آن ها استفاده کنید. با این کار می توانید فضایی ایجاد کنید تا بچه ماهی های پلاتی بتوانند از خورده شدن در امان بمانند.

تکثیر در زایشگاه

همچنین می توانید از زایشگاه برای تکثیر و پرورش بچه این ماهی استفاده نمایید. برای این کار وقتی که بچه ماهی ها متولد شدند و از روی غریزه آن ها عادت دارند که به سمت پایین آب حرکت نمایند در این صورت استفاده از زایشگاه سبب می شود که این بچه ماهی ها از طریق شیارهای ریز زایشگاه وارد آن شده و از دسترس والدین خود دور می مانند. همچنین می توانید والدین و بچه ماهی ها را یک ساعت بعد از عمل زایمان آن ها را  به تانک جداگانه منتقل نمایید.

ماهی پلاتی و شرایط رشد و نگهداری

تغذیه این ماهی

ماهی گوپی مثل سایر ماهی های آکواریومی هم خانواده خود دردسر خاصی در خصوص نحوه تغذیه ندارد. آن ها قادر هستند که غذاهای خشک و حتی برخی غذاهای گوشتی را بخورند. برای نمونه دل گاو که چرخ شده باشد مخصوصاً در زمان های تولید مثل توصیه می شود. البته باید بگوییم که این ماهی  جزو ماهیان گیاه خوار به حساب می آید. از جمله غذاهایی که این ماهی تغذیه می کند شامل جلبک ها ، توبیفکس ، غذاهای فلس دار ، کرم های یخ زده، میگوی آب شور و… می باشد. همچنین غذاهای خشکی مانند پولکی را نیز می توان به خورد این نوع ماهی داد.

تغذیه بچه ماهی

به منظور تغذیه بچه ماهی های پلاتی کافی است غذاهایی که می خواهید به والدین آن ها بدهید خورد و ریز کنید به طوری که بچه ماهی پلاتی  قادر به خوردن آن باشد. هر غذایی را می توانید به بچه ماهی گوپی بدهید در صورتی که کاملاً خرد شده باشد به گونه ای که مشکلی در خوردن آن برای بچه ماهی ها پیش نیاید و قادر باشند به راحتی آن را بخورند.  به دلیل این که روند رشد بچه ماهی های ماهی پلاتی بسیار کندتر از سایر ماهی ها است دادن غذای کامل در زمان رشد آن ها می تواند به رشد سریع ترشان کمک زیادی کند.

منبع : /اکواریوم دلسا

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟