تست آب آکواریوم چگونه صورت می گیرد؟

تست آب آکواریوم چگونه صورت می گیرد؟

یکی از مهمترین بخش های داشتن یک مخزن سالم و پر رونق، تست آب آکواریوم به طور مرتب و تنظیم آن در صورت نیاز است. تست اب اکواریوم به طور منظم ممکن است کار پیچیده ای به نظر برسد، اما تست آب اکواریوم در واقع بسیار آسان است و تمام چیزی که نیاز دارید خرید یک کیت تست آب اکواریوم است.

برای اندازه گیری پارامترهای مهم اب آکواریوم مانند pH اب، قلیایی بودن، درصد آمونیاک، نیتریت و نیترات از کیت تست اب اکواریوم استفاده کنید. فقط کافی است که لوله آزمایش را از اب موردنظر پر کنید، سپس محلول تست را اضافه کنید و در اخر آن را با نمودارهای رنگ مطابقت دهید تا در چندین ثانیه نتیجه بگیرید.

چگونگی انتخاب کیت تست آب اکواریوم و شیوه ی استفاده از ان

۱- ابتدا لازم است برای تست اب اکواریوم، پارامترهایی را که باید در آکواریوم آزمایش کنید را بدانید. پارامترهای آب ایده آل برای آب نمک، آب شیرین و اکواریوم های صخره ای متفاوت است و شما باید پارامترهای مختلفی را بر اساس نوع آکواریومی که دارید آزمایش کنید. پارامترهایی مانند pH و قلیایی بودن، در تمام اکواریوم ها یکسان است و باید مورد بررسی قرار گیرند.

برای آکواریوم های آب شیرین، باید آمونیاک، نیترات، نیترات، قلیایی بودن و pH اب را اندازه گیری کنید. برای آکواریوم های آب شور، آمونیاک، نیتریت، نیترات، قلیایی بودن و سطح pH بالا، پارامترهای مهم هستند. علاوه بر این موارد، شما باید به طور مداوم بر شوری آب نظارت داشته باشید.

برای تست اب آکواریوم صخره ای باید کلسیم، قلیایی بودن، فسفات و نیترات اب را بررسی کنید. آمونیاک، نیتریت، فسفات، قلیایی بودن و pH پارامترهای مهمی هستند که باید برای آکواریوم های گیاهی مورد بررسی قرار گیرند. میزان قلیایی بودن و سطح pH مخزن، غلظت دی اکسید کربن را تعیین می کند، بنابراین برای اکواریوم های گیاهی و ابزیان بسیار مهم است.

آکواریوم

کیت های تست اب آکواریوم

۲- کیت های تست اب آکواریوم را خریداری کنید. برای خرید کیت تست اب اکواریوم به فروشگاه آکواریوم یا فروشگاه حیوانات خانگی مراجعه کنید. قبل از تست اب اکواریوم نسبت به نوع آکواریومی که دارید اطمینان حاصل کنید. برای اینکه نوع اکواریوم خود را بدانید می توانید از نمایندگان فروش اکواریوم سؤال کنید.

شما می توانید برای تست هر یک از پارامترها بطور جداگانه، یک کیت تست اب اکواریوم بخرید و یا می توانید یک کیت پیشرفته که حاوی تمامی کیت های تست اب اکواریوم هستند خریداری کنید. توجه کنید که کیت های تست اب اکواریوم پیشرفته می تواند هزینه بیشتری داشته باشد.

اکواریوم

گرفتن نمونه اب

۳- برای گرفتن نمونه اب جهت تست اب اکواریوم می توانید از یک سرنگ استفاده کنید. یک سرنگ بدون سوزن را درون آکواریوم قرار دهید، سپس پیستون را بکشید تا نمونه آب به داخل سرنگ کشیده شود. سرنگ را از مخزن آب خارج کنید و بلافاصله نمونه آب را به درون لوله تست موجود در کیت، منتقل کنید.

می توانید سرنگ یا پیپت را به صورت آنلاین خریداری کنید. همچنین می توانید انها را از فروشگاه های آکواریوم یا فروشگاه حیوانات خانگی تهیه کنید. این وسیله ها گزینه بسیار خوبی هنگام تست اب اکواریوم هستند زیرا نمونه ای دقیق از آب می گیرند بدون اینکه آکواریوم را آلوده کنند.

آکواریوم

کیت تست

۴- لوله کیت تست را تا حد لازم از اب نمونه پر کنید. نوک سرنگ یا پیپت را در بالای لوله تست قرار دهید. نمونه ابی را که از آکواریوم گرفته اید، به آرامی و به اندازه ای که راهنمای کیت گفته است به داخل لوله تست منتقل کنید. هنگام تست اب اکواریوم، هرگز لوله تست را برای نمونه برداری مستقیماً درون آکواریوم قرار ندهید. دلیل این امر این است که نه تنها اینگونه اندازه گیری مقدار اب دشوار است، بلکه مواد شیمیایی باقیمانده در لوله که حاصل تست های قبلی هستند، ممکن است وارد آب آکواریوم شوند.

۵- طبق دستورالعمل، محلول مخصوص را به لوله آزمایش که حاوی نمونه اب اکواریوم اضافه کنید. دستورالعمل های موجود در کیت تست آب اکواریوم را با دقت بخوانید تا متوجه شوید که چه مقدار از محلول تست را باید به نمونه اب اضافه کنید. از تعداد دقیق قطره های مورد نیاز که در کیت تست اب اکواریوم نوشته شده است برای آزمایش استفاده کنید.

قبل از افزودن محلول آزمایش به لوله حاوی نمونه اب، تاریخ انقضای نوشته شده روی برچسب را بررسی کنید. محلول ازمایشی که تاریخ انقضای ان گذشته باشد می تواند نتایج نادرستی را ارائه دهد.

آکواریوم

ترکیب محلول آزمایش

۶- جهت ترکیب محلول آزمایش با نمونه اب، طبق دستورالعمل های نوشته شده عمل کنید. هر کیت تست آب اکواریوم دستورالعمل های خاص خود و متفاوتی دارد که باید طبق ان عمل کنید. به عنوان مثال، ممکن است در یک کیت تست اب اکواریوم لازم باشد مخصوصی را روی لوله آزمایش قرار دهید و سپس آن را به شدت هم بزنید تا محلول آزمایش با نمونه آب آکواریوم به خوبی ترکیب شود. از طرف دیگر، در برخی از کیت ها، فقط باید با استفاده از قطره چکان، محلول آزمایش را به نمونه آب آکواریوم اضافه کنید

سپس مشاهده کنید که آیا آب تغییر رنگ می دهد یا خیر. حتماً دستورالعمل های ذکر شده در کیت تست اب اکواریوم را با دقت بخوانید و دنبال کنید. معمولا فرایند کیت تست اب اکواریوم، بسته به نوع آزمایش متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، یک آکواریوم حاوی آب نمک، معمولا به یک کیت تست تیتراسیون نیاز دارد که فقط لازم است محلول آزمایش را درون لوله آزمایش بریزید تا نتیجه را مشاهده کنید.

از طرف دیگر، برای کیت تست آب شیرین، لازم است بعد از اضافه کردن محلول ازمایش به نمونه اب، انها را به خوبی هم بزنید.

آکواریوم

نتایج تست اب اکواریوم

۷- نتایج تست اب اکواریوم را با پیروی از دستورالعمل های داخل کیت بررسی کنید. هر کیت برای بررسی نتایج، دستورالعمل های خاص خود را دارد. به عنوان مثال، بسیاری از کیت ها دارای نمودارهای رنگی هستند که نتایج را به شما می دهند. برای استفاده از نمودارهای رنگی، باید لوله آزمایش را در کنار نمودارها نگه دارید و رنگی را که با نتیجه تست مطابقت دارد پیدا کنید. اگر کیت دارای نمودار رنگی نیست، برای یافتن نتایج تست باید دستورالعمل های داخل کیت را دنبال کنید.

اگر کیت شما دارای نمودارهای رنگی است، نتایج را در جایی که نور طبیعی وجود دارد بررسی کنید. در بعضی موارد، نور مصنوعی می تواند رنگ تست را جور دیگری نشان دهد و این امر باعث می شود نتایج را نادرست بخوانید. پس از دیدن نتیجه، متوجه می شوید که کیفیت اب، ایده ال است یا نیاز دارد که تغییر داده شود.

آکواریوم آب شیرین

۸- کیفیت آب آکواریوم را تا زمانی که به کیفیت ایده ال و پایداری می رسد، هر روز آزمایش کنید. زمانی که اولین بار آکواریوم را راه اندازی کردید یا اب مخزن را عوض کردید، باید صبر کنید تا همه پارامترهای کیفیت آب، در سطح مناسب و ایده ال قرار گیرند سپس ماهی ها را به مخزن اضافه کنید.

پس از ایده ال شدن کیفیت اب، به عنوان بخش مهمی از برنامه تمیز کردن و نگهداری اکواریوم، تست اب اکواریوم را نیز به صورت هفتگی انجام دهید.

تست آب آکواریوم چگونه صورت می گیرد؟

تنظیم پارامترها بعد از تست اب اکواریوم

۱- آب شیر را نیز هفتگی تست کنید تا از مناسب بودن ان اطمینان حاصل کنید. هم آب آکواریوم و هم آب شیر باید تست شوند. اگرچه ممکن است بدانید که چه پارامترهایی در آب شیر باید تغییر کند تا برای آکواریوم مناسب باشد، ولی بهتر است مرتباً آن را تست کنید تا مطمئن شوید ترکیب آب تغییر نکرده است. ترکیبات آب شیر می توانند بسیار متفاوت باشند، بنابراین تست کردن همیشگی ان، یک امر ضروری است. معمولا آب شیر از نظر pH، قلیایی است و احتمالاً حاوی کلرید یا کلرامین باشد.

قبل از اضافه کردن اب به آکواریوم، اطمینان حاصل کنید که آب شیر را از نظر رسوبات نیز تست کرده باشید. اگر رسوبات موجود در آب با چشم دیده می شوند یا اینکه رنگ اب قرمز متمایل به قهوه ای است، قبل از اضافه کردن ان به مخزن، مشکل را برطرف کنید. رنگ قرمز متمایل به قهوه ای اب، بعد از باران های شدید یا در اثر تعمیرات لوله ها به وجود می اید.

تست آب آکواریوم چگونه صورت می گیرد؟

ثبات چرخه نیتروژن

۲- برای حفظ ثبات چرخه نیتروژن، pH اب را تقریباً بین ۶٫۶ – ۷٫۸ نگه دارید. مناسبترین سطح pH اب، برای نوع آکواریومی که دارید را با کیت تست آب اکواریوم بررسی کنید. اگر pH اب خیلی بالا یا خیلی پایین بود، می توانید محصولات مخصوص pH را از فروشگاه ها اکواریوم تهیه کنید و pHاب را تنظیم کنید. حفظ pH ایده آل اب، یکی از مهمترین ویژگی های داشتن اب آکواریوم مناسب و سالم است.

ممکن است به ندرت پیش اید که برای برخی از ماهی های وحشی یا برای حفظ سطح مناسب دی اکسید کربن در آکواریوم های گیاهی، لازم باشد pH اب را کم کنید. هر چند این کار زیاد رایج نیست.

تست آب آکواریوم چگونه صورت می گیرد؟

تست اب اکواریوم

۳- هنگام تست اب اکواریوم، سطح آمونیاک را زیر ۰ نگه دارید. آمونیاک در تمام آکواریوم ها به دلیل وجود مواد غذایی ماهی و ضایعات تولید می شود. وجود مقادیر بالای آمونیاک می تواند برای ماهی های موجود در آکواریوم سمی باشد. از محصولاتی استفاده کنید که برای سم زدایی آمونیاک در آکواریوم ها طراحی شده اند تا در صورت لزوم سطح آمونیاک اب را کاهش دهید.

شما می توانید این محصولات کاهش دهنده آمونیاک را از فروشگاه های عرضه کننده ماهی و آکواریوم خریداری کنید. هنگام راه اندازی آکواریوم و هنگام اضافه کردن یا تعویض اب، از این محصولات استفاده کنید.

تست آب آکواریوم چگونه صورت می گیرد؟

سطح نیتریت

۴- سطح نیتریت را به زیر ۰ ppm کاهش دهید. اگرچه نیتریت نسبت به آمونیاک کمتر برای ماهی مضر است، اما باز هم می تواند مشکلاتی را در آکواریوم ها به ویژه برای ماهی های گرمسیر ایجاد کند. سطح نیتریت اب در آکواریوم های نو، معمولاً پس از کاهش سطح آمونیاک شروع به افزایش می کند. برای کاهش مقدار نیتریت در آکواریوم، از محصولی استفاده کنید که هم آمونیاک و هم نیتریت را سم زدایی می کند.

در صورتی که میزان نیتریت بسیار زیاد بود، بهتر است آب را تعویض کنید. در اکثر موارد، اگر اب آکواریوم را هر دو هفته یکبار تعویض کنید از نظر سطح نیتریت مشکلی نخواهد داشت. هنگام تعویض آب آکواریوم هرگز تمام اب را عوض نکنید، زیرا این کار می تواند باعث وارد شدن شوک به ماهی ها شود. سعی کنید هر هفته ۲۵ تا ۳۰ درصد از آب را تعویض کنید.

تست آب آکواریوم چگونه صورت می گیرد؟

نیترات

۵- سطح نیترات را بین ۱۰ ppm و ۴۰ ppm نگه دارید. نیترات از آمونیاک و نیتریت برای ماهی کم ضررتر است، ولی هنوز هم نقش زیادی در عملکرد کلی آکواریوم دارد. آب را به طور مداوم و در فاصله زمانی معین تعویض کنید تا سطح نیترات ان کاهش یابد. سطح نیترات اب هرچه کمتر باشد بهتر است. سطح بالای نیترات باعث رشد بیش از حد جلبک ها می شود.

تست آب آکواریوم چگونه صورت می گیرد؟

نکات:

  • قبل از افزودن اب شیر به آکواریوم، همیشه ان را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که هر پارامتر مطابق کیت تست اب اکواریوم در محدوده قابل قبول و ایده الی قرار دارد. برای حفظ کیفیت اب اکواریوم، مرتباً آب ان را تست کنید.
  • دامنه ایده آل برای هر یک از پارامترهایی که در آکواریوم مهم هستند، به نوع آکواریوم بستگی دارد. دستورالعمل های نوشته شده روی هر کیت تست آب اکواریوم را دنبال کن.

منبع:  آکوادلسا

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟