فواید گیاهان در آکواریوم

فواید گیاهان در آکواریوم

گیاهان آبزی مجموعه‌ی متنوعی هستند که از مناطق گرمسیر به کشورهای اروپایی، ژاپن، آمریکا و بعضی کشورهای دیگر منتقل شده و به صورت صنعتی تکثیر می‌شوند. از این گیاهان در آکواریوم‌های زینتی استفاده می‌گردد. کاشت گیاهان آبزی در آکواریوم‌هایی که ماهی دارند علاوه بر زیبایی، نوعی تعادل زیست محیطی را برای ماهیان ایجاد می‌کند. ما در مقاله‌ی زیر به بررسی تاثیر گیاهان در آکواریوم می‌پردازیم.

فواید گیاهان در آکواریوم

نوع بستر

برای تهیه بستر کافی است مقداری شن داشته باشید. کف آکواریوم مورد نظرتان را به قطر ۳ سانتی متر از این شن پوشش دهید. سپس مقداری از شن را شستشو داده و حدود ۳ سانتی متر نیز از شن شسته شده بریزید.

نحوه کاشت گیاهان در آکواریوم

برای کاشت گیاهان در آکواریوم، می‌توانید از ظروفی مثل گلدان یا تشت استفاده نمائید. به این صورت که بستر مربوط به کاشت گیاه را در این ظروف قرار داده و سپس این ظروف را در آکواریوم‌تان بگذارید. انتهای ساقه‌ی گیاهان را نیز با کمک انگشتان‌تان در همان بستر فرو نمائید.

فواید گیاهان در آکواریوم

گیاهان آکواریومی به سه دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

گیاهان میان آبی

گیاهانی هستند که ریشه‌ی چندان عمیقی نداشته و در لایه‌های میانی آب وجود دارند و تا سطح آب نیز رشد می‌کنند. این گیاهان برای تغذیه‌ی خود به مواد آلی نیاز نداشته و این مواد را از آب به وسیله‌ی ریشه‌هایشان دریافت می‌کنند و نیازی به بستر مناسب ندارند.

گیاهان رو آبی

گیاهان رو آبی روی سطح آب شناور هستند. این گیاهان قابل کاشت نیستند و روی آب رشد می‌کنند و به نور شدید نیاز دارند. از ذرات معلق موجود در آب تغذیه می‌کنند. این گیاهان برای تولید مثل ماهی‌هایی که زنده زا هستند مناسب هستند. چرا که بچه‌های آن‌ها در لای برگ‌ها و ریشه‌های کوچک و نازک مخفی شده و محیط مناسب و خوبی را برای زایمان ماهی‌های بزرگتر فراهم می‌کنند.

گیاهان زیر آبی

گیاهان زیر آبی گیاهانی هستند که ریشه‌ی آن‌ها در ماسه یا خاک قرار دارد و جزو بادوام‌ترین و زیباترین گیاهان آکواریومی به حساب می‌آیند.

شرایط نگهداری گیاهان آبزی

گیاهان آبزی به همان دما و آبی احتیاج دارند که ماهیان زینتی در آکواریوم احتیاج دارند. (منظور ماهیانی هستند که در آب شیرین زندگی می‌کنند.) دمای ۲۲ تا ۲۷ درجه سانتیگراد و هم چنین ph خنثی برای نگهداشتن مطلوب نیاز است. نور طبیعی بهتر از نور مهتابی است. چرا که نور طبیعی چرخه‌ی منظمی را برای خواب و بیداری گیاه و ماهی حفظ می‌نماید. گیاهان آبزی در شرایط طبیعی راحت‌تر و بهتر می‌توانند خودشان را ترمیم نمایند.

علل پوسیدگی گیاهان در آکواریوم

یکی از مهمترین علل پوسیدگی گیاهان در آکواریوم، استفاده از داروهای گوناگون و نمک در آب آن است که برای نگهداری ماهی‌های بیمار یا درمان آن‌ها به آب اضافه می‌کنند. چنانچه یکی از ماهی‌ها به بیماری خاصی دچار گردید، آن را به مکان دیگری منتقل نمائید و بعد از درمان کامل و قرنطینه مجددا آن را به آکواریوم اصلی منتقل نمائید.

برخی از فواید گیاهان در آکواریوم عبارتند از:

  • باعث جذب دی اکسید کربن آب می‌شود.
  • باعث تولید اکسیژن در آب می‌شود.
  • جذب مواد آلی حاصله از تجزیه فضولات
  • باعث زیباسازی و تزئین محیط اکواریوم می‌شود.
  • ایجاد یک محیط طبیعی و مخفیگاه امن برای بچه ماهی‌ها و ماهی‌ها

کاشتن این گیاهان در آکواریوم‌های ماهی‌دار باعث ایجاد نوعی تعادل زیست محیطی شده به گونه‌ای که این گیاهان فضولات ماهیان را به جای کود استفاده کرده و در مقابل آن اکسیژن موجود در آب را تنظیم می‌نماید. همچنین اگر تعادل نوع و تعداد ماهی‌ها با میزان گیاه و حجم آکواریوم به خوبی رعایت گردد، آنگاه خدمات لازم اعم از بهداشت، تغذیه، تصفیه‌ی آب به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد.

فواید گیاهان در آکواریوم

آکوا سرویس با بیش از 20 سال سابقه در زمینه طراحی و ساخت آکواریوم های با کیفیت با افتخار پاسخگوی نیازتان بوده و با ارتباط با کارشناسان می توانید درخواست خود را منتقل کنید.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟