راه اندازی آکواریوم پلنت از صفر تا صد

راه اندازی آکواریوم پلنت از صفر تا صد

نصب تانک آکواریوم

پیشنهاد می شود برای راه اندازی اولین آکواریوم یک آکواریوم با ابعاد استاندارد و طول ۶۰ سانتیمتر را انتخاب کنید. از استقرار آکواریوم بر روی یک سطح کاملا صاف و تراز و یک کابینت مناسب که به صورت ویژه برای استقرار آکواریوم طراحی شده و تحمل وزن آکواریوم مورد نظر شما را داشته باشد مطمئن شوید.

 

راه اندازی آکواریوم پلنت از صفر تا صد

چک کردن تراز بودن سطح

لازم است پایه آکواریوم در یک محل مناسب و تراز قرار داده شود و بعد از قرار دادن پایه از یک ابزار تراز جهت اطمینان از تراز بودن سطح استفاده کنید.

راه اندازی آکواریوم پلنت از صفر تا صد

قرار دادن پد ابری مخصوص

از یک پد مخصوص (ابر فشرده) برای قرار دادن در زیر شیشه آکواریوم جهت خنثی کردن حرکت ها و نوسانات احتمالی پایه آکواریوم استفاده کنید.

راه اندازی آکواریوم پلنت از صفر تا صد

ایجاد ساختار بستر

بستر مکانی است که گیاهان ریشه های خود را در آن محکم کرده و پخش می کنند. ایجاد یک محیط مناسب برای ریشه ها به همراه باکتری ها، میکروارگانیسم ها و مواد معدنی لازم مواد آلی در بستر به مواد غیر آلی تجزیه می شوند. این مواد به صورت دائم به وسیله گیاهان و از طریق ریشه های آنها جذب می شوند. یک بستر زنده و فعال یعنی بستری که حاوی باکتری ها و میکروارگانیسم های مفید برای انجام فرایند های تجزیه، برای آماده سازی مواد جهت جذب توسط گیاهان باشد.

راه اندازی آکواریوم پلنت از صفر تا صد

راه اندازی آکواریوم پلنت از صفر تا صد

 

سطح بستر مناسب را ایجاد کنید. یک سطح بستر صاف و یکنواخت را به صورت یک سطح شیب دار با شیبی به سمت شیشه جلوی آکواریوم ایجاد کنید به شکلی که ارتفاع خاک در پشت آکواریوم به حدود ۷ سانتیمتر برسد.

راه اندازی آکواریوم پلنت از صفر تا صد

ایجاد ترکیب دکوراسیون

انواع چوب های خشک از جمله پایه ای ترین المان های دکوراسیون می باشند. لازم است چوب را به شکل پایدار در آکواریوم قرار دهید به صورتی که یک تعادل مناسب بین چپ و راست، جلو و عقب آکواریوم ایجاد شود.

ترکیب دکوراسیون داخلی یک آکواریوم طبیعی بهتر است برگرفته از یک صحنه و محیط طبیعی باشد. برای اینکار لازم است کار را با یک چیدمان ساده آغاز کنید. ابتدا چوب هایی که با اندازه مناسب نسبت به ساختار آکواریوم انتخاب شده اند را در مکان مناسب قرار داده و سنگ هایی با جنس و فرم مناسب را در لابه لای چوب ها و جلوی آنها قرار دهید تا به یک ترکیب چشم نواز دست پیدا کنید. بعد از آن می توانید نوع و گونه گیاهان برای کاشت در آکواریوم خود را انتخاب کنید.

راه اندازی آکواریوم پلنت از صفر تا صد

سه چیدمان ساده

سه ساختار اولیه و ساده برای ترکیب دکوراسیون داخلی در یک آکواریوم گیاهی طبیعی وجود دارد. مثلثی، مقعر و محدب. این ترکیب ها بسیار زیبا بوده و برای راه اندازی اولین آکواریوم گیاهی شما مناسب می باشند.

ترکیب مثلثی

یک ترکیب برای ایجاد یک فضای باز در سمت چپ یا راست آکواریوم. به زاویه و نحوه قرار گرفتن ساختار مثلثی دقت کنید و از همین ترکیب پیروی نمایید.

راه اندازی آکواریوم پلنت از صفر تا صد

ترکیب مقعر

یکی از پر طرفدارترین و محبوبترین ترکیب ها در آکواریوم های پلنت . لازم است در این ترکیب از قرار گرفتن فضای باز کافی در مرکز تانک جهت کاشت گیاهان مطمئن شوید.

راه اندازی آکواریوم پلنت از صفر تا صد

ترکیب محدب

یک ترکیب سخت برای ایجاد توسط شاخه های خشک شده است و بسیار مهم است تا یک تعادل مناسب توسط شاخه ها در آکواریوم برقرار گردد. به میزان فضای خالی در سمت چپ و راست تانک توجه داشته باشید و یک تعادل مناسب ر ا ایجاد کنید.

راه اندازی آکواریوم پلنت از صفر تا صد

در تصویر پایین یک نما از یک تانک پلنت قبل از کاشت گیاهان از بالا نمایش داده شده است. در تانک پلنت فضای داخلی به سه بخش جلویی (Foreground)، میانی (Mid-ground) و پشتی (Background) تقسیم بندی می شوند که به ترتیب در هر بخش از گیاهان کوتاه، متوسط و بلند برای کاشت استفاده می شود.

راه اندازی آکواریوم پلنت از صفر تا صد

 

کاشت گیاهان در بخش جلویی

برای دست یابی به ساختاری برای کاشت به صورت حرفه ای کافی است گیاهان مناسب برای هر بخش را انتخاب کرده و قبل از کاشت طرح مورد نظر را در ذهن در نظر گرفته و از ابزارهای مناسب برای کاشت دقیق استفاده کنید.

راه اندازی آکواریوم پلنت از صفر تا صد

کار کاشت گیاهان در صورتی که روی سطح بستر در منطقه ای که قصد کاشت را دارید با کمی آب پوشیده شده باشد، ساده تر خواهد بود. این شرایط به جلوگیری از شناور شدن گیاهان قبل از کاشت کامل و همچنین جلوگیری از خیس شدن دست های شما کمک می کند.

اتصال خزه ها به چوب های خشک برای ایجاد جلوه ای طبیعی، خزه ها از جمله اصلی ترین گیاهان در یک آکواریوم گیاهی بشمار می روند که می توانند با رشد بر روی چوب های خشک جلوه ای بسیار طبیعی به منظره آکواریوم شما اضافه کنند. شما می توانید خزه ها را به کمک Moss Cotton به چوب ها متصل کنید. می توانید از انواع مختلف گیاهانی که به صورت طبیعی بر روی ریشه های درختان در زیر آب و یا گیاهان دیگر رشد می کنند نیز استفاده کنید.

راه اندازی آکواریوم پلنت از صفر تا صد

 

آماده سازی گیاهان کوتاه برای کاشت

اصولا گیاهان کوتاه که مناسب کاشت در قسمت جلویی آکواریوم هستند به آماده سازی خاصی قبل از کاشت نیاز ندارند . البته روش استفاده شده برای آماده سازی بستگی به نوع گیاه مورد نظر شما دارد. بهتر است گیاه مناسب را مطابق تصویر نهایی آکواریوم خود بر اساس اندازه و شکل مناسب انتخاب کنید. قبل از کاشت مطابق تصویر زیر باید گیاهان را به دسته های کوچک به شکلی تقسیم کنید که به راحتی توسط پنس قابل برداشتن و کاشتن باشد.

راه اندازی آکواریوم پلنت از صفر تا صد

اصول پایه کاشت گیاهان

 

کاشت گیاهان در بخش میانی

این دسته از گیاهان با ارتفاع متوسط بیشتر بین قسمت جلویی و پشتی آکواریوم کاشته می شوند و کار آنها پوشاندن ساقه ها و ریشه های بد منظره گیاهان بزرگتری است که در بخش پشتی آکواریوم کاشته خواهد شد.

اصول کاشت گیاهان کریپتوکریون در بخش میانی

انتخاب گیاهان در بخش میانی بستگی به وضعیت چوب و صخره های انتخابی شما و همچنین شرایط گیاهانی که قرار است در بخش پشتی کاشته شود دارد. ایجاد یک ترکیب مناسب از انواع کریپتوکریون ها و گیاهان هوایی می تواند انتخاب مناسبی باشد.

جهت ایجاد یک جلوه بی نظیر در بخش میانی از گیاهان هوایی بر روی چوب درون آکواریوم استفاده کنید. برای آماده سازی انواع گیاهان هوایی مثل انواع سرخس جاوا، سرخس آبی آفریقایی (بولبیتیس) و آنوبیاس، ابتدا ریشه های آنها را در اطراف یک سنگ کوچک توسط Wood Tight محکم کنید. برگ های آسیب دیده را از انتهای ساقه آنها و محل اتصال به ریشه ها جدا کنید.

در آخر، کاشت گیاهان در بخش پشتی

گیاهان مناسب را از بین گیاهان ساقه دار و بلند با رنگ ها و شکل های مختلف را به شکلی انتخاب کنید تا با ساختار میانی و جلویی تناسب داشته باشد.

قبل از کاشت، ارتفاع تمامی شاخه های گیاهان تا حد ممکن باید یک اندازه چیده شود.

تمامی گیاهان را باید با یک شیب مناسب و از یک جهت در بخش های مختلف بکارید.

تکمیل کاشت و آبگیری

زمانی که کاشت گیاهان به اتمام رسید به آرامی و با گرفتن دست بر روی فشار آب تانک را آبگیری نمایید. در این زمان لازم است دقت کنید که فشار آب شرایط کاشت و شکل بستر را تغییر ندهد. به طور حتم آب کدر خواهد شد که این موضوع کاملا طبیعی است.

نصب تجهیزات

زمانی که نور، سیستم تزریق دی اکسید کربن و فیلتراسیون را نصب و راه اندازی کنید یعنی نصب آکواریوم را کامل کرده اید. نصب تجهیزات ضروری برای رشد گیاهان در یک آکواریوم گیاهی بسیار ضروری است. همیشه در انتخاب تجهیزات به کیفیت و طول عمر و عملکرد تجهیزات توجه کنید و تجهیزاتی متناسب با اندازه آکواریوم خود را انتخاب کنید.

نور و سیستم تزریق دی اکسید کربن از واجبترین تجهیزات برای رسیدن به شرایط رشد مناسب گیاهان در یک آکواریوم پلنت هستند.

فیلتر های خارجی و سطلی

گیاهان آکواریوم توسط فرایند فتوسنتز رشد می کنند. نور و دی اکسید کربن از اصلی ترین نیاز های گیاه برای انجام فرایند فتوسنتز است.

 

تزریق دی اکسید کربن به شما اطمینان می دهد که فرایند فتوسنتز به صورت کامل انجام خواهد شد و یک محیط پایدار جهت رشد گیاهان فراهم است. توجه داشته باشید که لازم است میزان دی اکسید کربن بر اساس نیاز آکواریوم و با نسبت مناسب تزریق شود و باید این مقدار به دقت کنترل شود.

در انتخاب ساختار نورپردازی لازم است نوع و کیفیت نور و میزان نور متناسب با ساختار آکواریوم خود را مد نظر قرار دهید. توجه داشته باشید که گیاهان در میزان نا مناسب و نا کافی نور رشد نخواهند کرد. به رنگ و ساختار نور مناسب برای گیاهان آبی نیز بهتر است بر اساس گونه های موجود توجه کنید.

فیلتراسیون 

استفاده از فیلتراسیون مناسب جهت تمیز نگهداشتن آب آکواریوم الزامی است. در صورتی که آب آکواریوم فیلتر نشود به سرعت بسیار کثیف و آلوده خواهد شد. برای اینکه آب آکواریوم در شرایط مناسب قرار داشته باشد لازم است سه ساختار فیلتراسیون یعنی فیلتراسیون فیزیکی، فیلترسیون شیمیایی و فیلتراسیون بیولوژیک در ساختار فیلتراسیون آکواریوم در نظر گرفته شود.

فیلتراسیون فیزیکی

به کمک انواع پارچه های توری ، ابرها و اسفنج ها به شما در حذف مواد زائد شناور و فیزیکی از آب کمک می کند.

فیلتراسیون شیمیایی

به کمک مواد جذب کننده به حذف مواد شیمیایی نامناسب، رنگ و بو از آب به شما کمک می کند.

فیلتراسیون بیولوژیک

به حذف مواد زائد از آب با کمک به پرورش و زندگی باکتری های مفید در ساختاری مناسب از فضای فیلتر کمک می کند.

تا دو ماه اول یک ساختار فیلتراسیون فیزیکی به همراه فیلتراسیون شیمایی مناسب مثل ذغال اکتیو بسیار موثر خواهد بود. از ماه دوم تا سوم راه اندازی بهتر است بخش اعظم فیلتراسیون شیمیایی با مواد فیلتراسیون بیولوژیک جایگزین شود و فقط در صورت لزوم از مواد فیلتراسیون شیمیایی استفاده گردد. از ماه سوم به بعد تنها به یک ساختار فیزیکی مناسب و مقدار متناسبی از مواد فیلتراسیون بیولوژیک در سیستم نیاز خواهید داشت.

هنوز زمان اضافه کردن ماهیان اصلی به آکواریوم فرا نرسیده است. کاملا قابل درک است که دوست داشته باشید بعد از کاشت گیاهان و راه اندازی ساختار فیلتراسیون به سرعت ماهی های اصلی را به آکواریوم خود اضافه کنید. لازم است با این میل مقابله کرده و صبر کنید.

یکی از اشتباهات رایج در بین آکواریوم داران تازه کار اضافه کردن سریع ماهی ها در روزهای اول راه اندازی و در نتیجه کشتن تمام آنها است. اصولا تا انتهای هفته دوم و حتی سوم ساختار بیولوژیک فیلتراسیون به شکل کامل تشکیل نشده است و موادی از جمله آمونیاک و نیتریت که برای ماهی ها سمی هستند در آب آکواریوم وجود دارند.

پیشنهاد می شود ماهی ها حتی بعد از تشکیل ریشه گیاهان کاشته شده و محکم شدن آنها در بستر و ساختار دکوراسیون به آکواریوم اضافه شوند. می توانید از انواع مختلف کیت های تست برای مشخص شدن آماده بودن شرایط آب برای اضافه کردن ماهی ها استفاده کنید.

پک های تست نیترات

پک های تست نیتریت

پک های تست آمونیاک

سفارش تست آب (خانه آبزیان)

اتمام کاشت و شروع نگهداری

انجام تعویض آب روزانه و مبارزه با جلبک ها در طول هفته اول و دوم بعد از راه اندازی

بهترین حالت، تعویض آب روزانه

نمی توانید انتظار داشته باشید که در یک آکواریوم تازه راه اندازی شده، باکتری های مفید لازم جهت بهبود شرایط آب وجود داشته باشند. پس تعویض آب می تواند در حفظ کیفیت آب موثر باشد و تعویض آب روزانه بهترین انتخاب است.

 

حذف دیاتومه ها

اغلب جلبک هایی که در روزها و هفته های اول راه اندازی در آکواریوم به وجود می آیند از نوع جلبک های دیاتومه هستند. آنها بافتی نرم داشته و در رنگ سبز تیره و قهوه ای دیده می شوند. آنها می توانند بر روی سطح شیشه، دیواره ها و بر روی برگ های گیاهان رشد کنند . لازم است مطمئن شوید به سرعت وجود آنها را تشخیص می دهید و به صورت دستی و یا بیولوژیک آنها را حذف می کنید.

 

 

تاثیر گونه های مختلف در حذف جلبک ها

گربه ماهی اتوکنکلوس

این گربه ماهی با دهان بادکش مانند خود سطح شیشه ها و برگ ها را از جلبک پاک می کند. برای یک آکواریوم استاندارد ۶۰ سانتیمتری ۳ تا ۵ عدد کافی است.

 

میگوی آمانو

پیشنهاد می شود برای یک آکواریوم استاندارد ۶۰ سانتیمتری ۲۰ تا ۳۰ عدد از میگوی آمانو را در نظر بگیرید. جلبک های دیاتومه به سرعت ناپدید می شوند.

 

ابزارهای مناسب نظافت آکواریوم

نحوه صحیح تعویض آب بر حذف جلبک ها تاثیر گذار است. جلبک ها را بوسیله ابزار مناسب حذف کنید. در ابتدا از روی صخره ها، شیشه ها و چوب های خشک تمامی جلبک های موجود را به کمک ابزار مناسب حذف کنید.

جلبک ها و مواد زائد را از کف آکواریوم سیفون کنید. لازم است از یک شلنگ یا ابزار مناسب استفاده کرده و به دقت تمامی جلبک ها و مواد زائد را از کف تانک خارج کنید.

از محلول های آماده سازی آب شهری برای حذف کلر و فلزات سنگین و مواد غیر مفید برای آکواریوم استفاده کنید.

آب آماده شده را به آرامی به آکواریوم اضافه کنید. با این روش می توانید به خوبی با جلبک های موجود مبارزه کرده و میزان آنها را در هفته های اول کاهش دهید .

 

مواد مغذی لازم برای رشد باکتری ها و گیاهان

توجه داشته باشید که لازم است از مکمل های باکتریایی مناسب برای تسریع فرایند رشد باکتری ها و میکرو ارگانیسم های مفید در آکواریوم خود استفاده کرده تا بتوانید چرخه نیتروژن را به سرعت کامل کنید. از طرف دیگر لازم است مواد مغذی و معدنی لازم برای رشد برگ ها و ریشه های گیاهان و از طرف دیگر مواد لازم برای تشکیل رنگدانه های گیاهی و بهبود سلامت و رنگ در آنها را به آب اضافه کنید.

هرس کاری جهت بهبود شرایط رشد در گیاهان

وضعیت، میزان و شکل رشد گیاهان با هرس کاری بهبود پیدا کرده و در بخش های مناسب پر تر و کامل تر به نظر خواهند رسید.

اولین هرس کاری

یک تا دو هفته بعد از راه اندازی لا قیچی استیل انجام شود. جنس تیغه های قیچی بسیار مهم است و بهتر است از جنس استیل ضد زنگ و بسیار برنده و تیز باشد تا در هنگام هرس کاری کمترین آسیب به بافت بخش های باقی مانده گیاه وارد شود.

 

 

 

 

 

رشد ریشه های خزه ها

در صورتی که از نخ های مخصوص شرکت ADA استفاده کرده باشید به مرور زمان و بعد از ریشه زدن خزه ه ا مشاهده می کنید که آنها کم کم تجزیه شده و ناپدید می شوند.

 

مکمل های رشد گیاهی

استفاده از مکمل های مناسب رشد بعد از هر بار هرس کاری به گیاهان شما در ترمیم بافت های آسیب دیده و رشد بهتر کمک می کند.

 

تنظیم میزان مناسب دی اکسید کربن

زمانی که گیاهان رشد کرده و حجم آنها افزایش پیدا می کند لازم است میزان تزریق دی اکسید کربن افزایش پیدا کند و برای تانک نمونه ما این مقدار برابر ۳ حباب در ثانیه می باشد

حباب شمار دی اکسید کربن

مکمل های حاوی آهن

برگ برخی از گیاهان به رنگ نارنجی و قرمز می باشد که این گیاهان برای تشکیل این رنگدانه ها به مکمل های حاوی آهن نیاز دارند که لازم است به آب آکواریوم اضافه شود. هرس کاری را تکرار کنید تا گیاهانی پر تر و منظره ای کامل تر داشته باشید.

 

 

 

در حدود ۵ یا ۷ هفته بعد از راه اندازی، جلبک های سبز تک سلولی (سیانوباکترها) با سیفون خارج کنید. جلبک های سبز تک سلولی ممکن است به صورت یک کلونی بر روی برگ های گیاهان تشکیل شوند که در صورت مشاهده لازم است. با سیفون کردن به سرعت آنها را از آکواریوم خارج کنید.

مطابق تصویر پایین هر مرحله از هرس کاری را انجام دهید. برای رشد مناسب گیاهان لازم است برای هرس کاری برنامه داشته باشید و در هر مرحله گیاهان را از محل مناسب هرس کنید.

 

هرس کاری دوم ۵ هفته بعد از راه اندازی:

هرس کاری سوم ۶ هفته بعد از راه اندازی:

اضافه کردن ماهی های اصلی به آکواریوم

زمانی که گیاهان به خوبی رشد کرده و آب آکواریوم از نظر کیفی به ثبات رسید، زمان اضافه کردن ماهی ها به آکواریوم است. قبل از اضافه کردن ماهی لازم است پارامتر های آب توسط کیت های تست مناسب اندازه گیری شود.

در صورتی که میزان آمونیاک و نیتریت به صفر رسیده بود، شما می توانید ماهی ها را به آکواریوم اضافه کنید. فقط توجه داشته باشید ماهیانی متناسب با محیط و فضای داخلی آکواریوم خود را انتخاب کنید. در زمان انتخاب ماهی توجه داشته باشید که برخی از گونه ها برای نگهداری در آکواریوم پلنت مناسب نمی باشند و نباید ماهیانی که از گیاهان آکواریومی تغذیه می کنند را به آکواریوم اضافه کنید.

تست پارامترهای آب

توجه داشته باشید که آمونیاک و نیتریت برای ماهی ها سمی بوده و قرار گرفتن ماهی در آبی با مقادیر قابل توجهی از آمونیاک و نیتریت می تواند باعث مریض شدن و در نهایت مرگ ماهی ها شود. پیشنهاد می شود تنها زمانی که این دو پارامتر صفر هستند ماهی به آکواریوم اضافه شود.

اضافه کردن ماهی ها

به هیچ عنوان ماهی ها را به همراه آب درون کیسه مستقیما به آکواریوم وارد نکنید. این موضوع ممکن است استرس زیادی به ماهی وارد کند. ابتدا کیسه پلاستیک حاوی ماهی را بدون باز کردن درون آکواریوم به صورت شناور برای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قرار دهید تا هم دما شود. درب پلاستیک را باز کرده و کم کم مقداری از آب آکواریوم را به آب کیسه وارد کنید. تا ماهی ها با شرایط آب آکواریوم خو بگیرند بعد از آن می توانید ماهی ها را بدون ریختن آب درون کیسه به آکواریوم اضافه کنید.

تغذیه روزانه ماهی ها

تغذیه بیش از حد و ماندن غذای اضافه در آکواریوم می تواند باعث کاهش کیفیت آب .و در نتیجه رشد جلبک های ناخواسته در آب آکواریوم و یا بروز مشکل برای آن شود. مقدار غذایی که به صورت روزانه لازم است به آکواریوم داده شود. مقداری است که ماهی ها در مدت ۰ تا ۳۰ ثانیه آن را مصرف کنند.

تکمیل آکواریوم (۸ هفته بعد از راه اندازی)

نمای آکواریوم شما با ساختار و ترکیب مثلثی یک چوب خشک که با خزه های مناسب پوشیده شده و گیاهانی که در بستر و فضای پشتی کاشته شده است می تواند مشابه تصویر زیر باشد. تعویض آب لازم است به صورت هفتگی به میزان یک سوم ظرفیت آکواریوم انجام شود.

پارامتر های آب:

– دما ۲۵ درجه سانتیگراد

-پی اچ محدوده ۶.۸

– سختی کل ۲۰ میلی گرم در لیتر

 

رسیدگی روزانه برای داشتن یک آکواریوم زیبا

وجود و پایداری یک آکواریوم زیبای پلنت بستگی به انجام مناسب رسیدگی های روزانه توسط شما دارد. برای داشتن یک آکواریوم زیبای پلنت لازم است به صورت روزانه رسیدگی های خاصی را در آکواریوم خود انجام دهید. این رسیدگی ها شامل تنظیم پارامتر های کیفی آب، اضافه کردن مکمل های مخصوص گیاهان، حذف جلبک ها و هرس گیاهان است. با صرف کمی وقت و توجه روزانه می توانید از داشتن یک آکواریوم زیبا لذت ببرید.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟