ماهی لوچ دلقک

ماهی لوچ دلقک

مشخصات ماهی

نام : لوچ دلقک

نام علمی : Botia Macracanthus

زیستگاه اصلی : بورنه آ و سوماترا

خصوصیات فیزیکوشیمیایی : دما = ۸۷-۷۳ درجه فارنهایت ( ۲۳-۳۰ درجه سانتیگراد ) – PH=6.0-7.0

اندازه : حداکثر تا ۱۲ اینچ ( حدود ۳۰ سانتی متر ) رشد می کند.

ماهی لوچ دلقک

غذا

این ماهی همه چیزخوار بوده ولی غذاهایی که در آنها از بافت جانداران استفاده شده را بیش تر دوست دارد ( کرم خونی ، میگو و … ) هم چنین مکمل های گیاهی را نباید فراموش کرد.

خصوصیات اخلاقی ماهی

لوچ های دلقک ماهیان اجتماعی بوده .که علاقه ی زیادی به پنهان شدن در جاهای تاریک دارند .و باید برای آنها مکان های مخفی شدن زیادی فراهم شود . یکی از عادات آنها اینست که خود را در گوشه ای از تانک به گونه ای قرار می دهند. که تصور می کنید ماهیتان مرده یا در حال مرگ است.

آنها در آکواریوم به راحتی نگهداری می شوند. ولی به آب نامرغوب خیلی حساسند . هم چنین چون آنها علاقه ی زیادی به پیدا کردن غذا از بین شن ها دارند و همیشه در کف تانک به دنبال غذا می گردند باید چند لایه شن در کف آکواریوم بریزید.

لوچ دلقک ( Clown Loach ) ؛ معروف ترین ماهی خانواده ی لوچ ها - پت زیپ

رفتار و سازگاری

یک ماهی خجالتی بوده و با بیش تر ماهی های هم اندازه ی خود و گیاهخوار سازگار است . حتی آنها گاهی اوقات با کوریدوراس ها هم گروه هایی تشکیل داده و با هم حرکت می کنند.

بیماری رایج

رایج ترین بیماری بین لوچ های دلقک سفیدک ( ایک ) می باشد که به همین دلیل قبل از انتقال آنها به تانک اصلی باید حداقل ۲ هفته در قرنطینه باشند تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل شود.

نکته: در آکواریوم دلقک ها نباید از بالا نور بتابد و تنها کمی نور مایل به تانک باشد تا قسمت هایی از تانک برای مخفی شدن آنها تاریک باشد. لوچ های دلقک در صورت نگهداری مناسب تا ۵۰ سال هم عمر می کنند.

تشخیص جنسیت

فهمیدن جنسیت لوچ های دلقک خیلی مشکل است و تنها مشخصه ی آن اینست که در نرها باله ی دمی کمی خمیدگی داشته و پنجه ای شکل است ولی در ماده ها اینطور نیست .

لوچ دلقک

نحوه تکثیر

دفعات تکثیر لوچ های دلقک در آکواریوم خیلی کم است ولی آنها را هم به صورت طبیعی و هم به صورت هورمونی در آکواریوم تکثیر کرده اند. ابتدا باید گروه های ۵ یا ۶ تایی از لوچ های بالغ ( حداقل طول ۷ اینچ – ۱۷ سانتی متر ) را در کنار هم نگهداری کرده تا با هم جفت گیری کنند . سپس یک جفت از آنها که با هم شنا کرده و از سایر ماهی ها دوری می کنند را به تانک دیگری با شرایط زیر انتقال دهید :

دما = ۸۴ درجه فارنهایت ( ۲۸.۹ درجه سانتیگراد ) – PH = 6.5 و تعدادی گیاه طبیعی .

چند هفته قبل از تخم ریزی تغییر رفتار می دهند. و شروع به خوردن ماهی های کوچکتر از خود می کنند . در این صورت لوچ ماده به سرعت رشد کرده و شکمش متورم می شود. زمانی که شکم لوچ ماده حجمی ۲ برابر حجم اولیه پیدا کرد. باید یک توری پلاستیکی در میانه ی تانک قرار دهید. تا پس از تخم ریزی والدین به تخم ها دسترسی نداشته باشند .

هم چنین بعضی ها یک لوله ی پلاستیکی در تانک قرار داده .تا تخم ریزی لوچ ها راحت تر شود و تخم ها را درون لوله قرار دهند. در شب تخم ریزی لوچ های جفت خورده در سطح پایینی آب شنا کرده .و در بدن همدیگر پیچ و تاب می خورند و همدیگر را تعقیب می کنند . صبح آن روز تخم ها را در آکواریوم رها کرده. و لوچ نر با پخش کردن اسپرم در آب آنها را بارور می کند .

نکته : در صورتی که والدین به تخم ها دسترسی داشته باشند .به سرعت آنها را می خورند و به همین جهت حتماً باید از توری استفاده شود. و پس از تخم ریزی والدین را از تانک خارج کنید.

لوچ دلقک ( Clown Loach ) ؛ معروف ترین ماهی خانواده ی لوچ ها - پت زیپ

پس از هچ شدن تخم ها ، بچه ها از کیسه ی چربی زیر شکمشان تغذیه کرده. و پس از چند روز باید آنها را با آرتمیا و غذاهای مایع تغذیه کنید .بعد از ۲ هفته بچه ماهی ها به اندازه ای رشد می کنند که بتوانند سایر غذاهای خشک پودر شده را بخورند. و باید با غذاهای دیگر هم تغذیه شوند. در صورتی که بچه ها خوب تغذیه شوند به سرعت رشد کرده و طی ۶ هفته طول بدنشان به ۲.۵ سانتیمتر هم می رسد .

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟