راهنمای مبتدیان برای ماهی مبارز سیامی

راهنمای مبتدیان برای ماهی مبارز سیامی

اگر تاج گذاری به عنوان زیباترین ماهی وجود داشته باشد، آن ماهی مبارز سیامی خواهد بود. این ماهی‌های ظریف که به خاطر رنگ‌های زنده و باله‌های اثیری (که می‌توانند شبیه به همه چیز از حجاب روان گرفته تا گوش فیل باشند) شهرت دارند، داشتن و تماشای آن بسیار زیبا هستند. اما در عین زیبایی که وجود دارد، افسانه های زیادی در مورد ماهی مبارز سیامی وجود دارد. بنابراین امروز، ما قصد داریم در مورد چگونگی مراقبت صحیح از ماهی خود صحبت کنیم تا بتوانید در سال های آینده از زیبایی آن لذت ببرید.

ماهی مبارز سیامی (بتا فیش) چیست؟

ماهی جنگی سیامی که بیشتر با نام بتا ماهی یا بتا اسپلندن شناخته می شود، از تایلند که قبلاً سیام نام داشت، سرچشمه می گیرد، از این رو نام این ماهی خیره کننده است. آنها ماهی های آب شیرین بومی آسیای جنوب شرقی از جمله کامبوج، لائوس، میانمار، مالزی، اندونزی، ویتنام و همانطور که گفته شد تایلند هستند. به طور کلی، آنها خانه خود را در شالیزارهای برنج آب گرم، نهرها و باتلاق ها می سازند.

اصطلاح “ماهی مبارز” از روش قدیمی پرورش این ماهی ها برای پرخاشگری می آید. ماهی های جنگنده نر به ویژه نسبت به یکدیگر تهاجمی هستند و وقتی در کنار هم قرار می گیرند، با شرط بندی روی نتیجه، مبارزه می کنند. در اصل نرها به طور خاص برای پرخاشگری برای اطمینان از مبارزه بهتر پرورش داده می شدند. خوشبختانه این عمل غیرقانونی است. ماهی بتا به عنوان جواهر بسیاری از مخازن ماهی دیده می شود. برخی از زیرگونه های کمیاب حتی هزاران دلار به فروش می رسند.

راهنمای مبتدیان برای ماهی مبارز سیامی

رفتار – اخلاق

ماهی بتا به ماهی «بالای مخزن» معروف است. این به این دلیل است که آنها تمایل دارند برای مدتی در یک منطقه در بالای مخزن قرار بگیرند یا استراحت کنند. این یک رفتار کاملاً طبیعی برای مبارزه با ماهی است و بیشتر آنها وقت خود را در سطوح بالا تا میانی تانک می گذرانند، به ندرت در پایین. اگر می‌خواهید بتای خود را در کنار ماهی‌های دیگر قرار دهید، بهتر است ماهی‌هایی را انتخاب کنید که سطوح پایین‌تری از مخزن را ترجیح می‌دهند (و همچنین ماهی‌هایی که به باله‌های بتای شما ضربه نمی‌زنند) تا از پرخاشگری جلوگیری کنید.

برخی از ماهی‌های بتا نیز فعال‌تر از سایرین هستند، اما همه ماهی‌های سالم پاسخگو، نسبتاً فعال و کنجکاو خواهند بود. اگر ماهی به طور مداوم پنهان می شود یا بی حال به نظر می رسد، ممکن است استرس داشته باشد یا بیمار باشد، و باید اطمینان حاصل کنید که ماهی شما خوب نیست یا درجه حرارت یا کیفیت آب شما مناسب است.

ماهی‌های نر نیز گاهی لانه‌های حباب‌دار می‌سازند تا نشانه‌ای از آمادگی برای تولید مثل باشند. این حباب‌ها به صورت دسته‌ای از حباب‌های کوچک با اندازه‌های مختلف روی سطح مخزن در گوشه یا ناحیه‌ای که مقداری پوشش وجود دارد ظاهر می‌شوند. این یک رفتار طبیعی است.

قرار دادن دو ماهی جنگنده سیامی نر در یک تانک ویرانگر است. اگر ماهی های نر را کنار هم قرار دهید، آنها برای محافظت از قلمرو خود می جنگند. بتای ماده معمولاً با هم و با دیگر گونه‌های ماهی صلح‌آمیزتر هستند، اما گاهی اوقات می‌توانند تهاجمی نیز باشند. مهم است که یک مخزن پشتیبان آماده داشته باشید فقط در صورت نیاز به جدا کردن ماهی خود. ماهی های نر را با ماهی های دیگری که دارای تیپ بدنی مشابه و باله های بلند هستند نگهداری نکنید، زیرا ممکن است آنها را به عنوان رقیب اشتباه بگیرند و باعث واکنش تهاجمی شوند.

نر و ماده و پرورش

تفکیک ماهی نر و ماده بتا نسبتاً آسان است. مانند طاووس، ماهی بتای نر تمایل به ماهی روشن‌تر و رنگارنگ‌تر دارد، در حالی که ماهی‌های ماده اغلب کمی درخشان‌تر هستند. نرها باله های بلندتر و روان و “ریش” مشخص تری دارند که زیر پوشش آبشش رشد می کند. آنها همچنین بزرگتر از بتا ماده هستند. ماهی‌های جنگنده ماده باله‌های کوتاه‌تری دارند و هنگامی که آماده جفت‌گیری می‌شوند، نوارهای عمودی و همچنین یک لکه تخم را نشان می‌دهند.

شما نباید ماهی بتای نر و ماده را در کنار هم نگه دارید مگر اینکه قصد پرورش آنها را داشته باشید. این به این دلیل است که آنها ممکن است قبل یا بعد از تولید مثل نسبت به یکدیگر تهاجمی شوند. ماهی مبارز سیامی به تجربه، زمان و منابع زیادی برای پرورش نیاز دارد زیرا بچه ماهی به چندین تانک نیاز دارد، در غیر این صورت، آنها در نهایت شروع به مبارزه با یکدیگر خواهند کرد.

راهنمای مبتدیان برای ماهی مبارز سیامی

پرورش ماهی مبارز سیامی

ماهی بتا در مقایسه با سایر ماهی ها طول عمر نسبتاً کوتاهی دارد، بنابراین بیشتر در زمانی که کمتر از یک سال سن دارند تولید مثل می کنند. اکثر ماهی های بتا که برای فروش در پت شاپ ها پیدا می کنید حداقل شش ماهه خواهند بود. پرورش دهندگان به طور کلی متوجه می شوند که یک مخزن با کف 10 گالن به خوبی برای پرورش کار می کند. ماهی باید قبل از تولید مثل، با رژیم غذایی مناسب از غذاهای زنده آماده شود. تانک های پرورش به pH حدود 7.0 و دمای آب 26 درجه سانتیگراد یا کمی بالاتر نیاز دارند.

همانطور که قبلا ذکر شد، هنگامی که نر آماده تولید مثل می شود، لانه پیچیده ای از حباب ها را باد می کند. ماهی ماده باید در مخزن مخفی شود زیرا ماهی های جنگنده نر می توانند در طول خواستگاری آنها کاملاً تهاجمی شوند. هنگامی که این جفت ماهی آماده زاد و ولد می شوند، رنگ آمیزی شدید نشان می دهند و زیر لانه حباب ها دور یکدیگر حلقه می زنند.

ماهی بتا نر خود را به دور ماده می پیچد. همانطور که او تخم ها را بیرون می آورد، آنها بارور می شوند و نر آنها را جمع می کند و آنها را به داخل لانه تف می دهد. از این نقطه به بعد، این نر است که از تخم ها مراقبت می کند. اکثر پرورش دهندگان ماده را از مخزن خارج می کنند زیرا نر دوباره در این مرحله نسبت به او تهاجمی می شود.

تخمها پس از 1-2 روز از تخم خارج می شوند و حدود 36 ساعت از کیسه زرده خود تغذیه می کنند. پرورش دهندگان ماهی نر را در عرض دو روز پس از خروج بچه از تخم خارج می کنند زیرا ممکن است هنگام شروع شنای آزاد، شروع به خوردن ماهی های جوان کند. سپس به بچه ها چند بار در روز با بچه میگو آب نمک یا دیگر غذای بچه ماهی خوب تغذیه می شود.

باورهای غلط و افسانه های رایج در مورد ماهی بتا

یکی از رایج‌ترین افسانه‌ها این است که ماهی‌های جنگنده منشأ گرفته و ترجیح می‌دهند در گودال‌های کوچک آب زندگی کنند و در یک مخزن بزرگ‌تر از چند لیتر دچار استرس می‌شوند. این یک دروغ است و به بسیاری از فروشگاه های حیوانات خانگی غیراخلاقی اجازه داده است که از فروش ماهی بتا در مخازن کوچک و فنجان مانندی که همه ما به خوبی می شناسیم فرار کنند.

زیستگاه طبیعی واقعی ماهی‌های مبارز سیامی، باتلاق‌های بزرگ، با پوشش گیاهی زیاد، شالیزارهای برنج و نهرهای آهسته است. بدیهی است که این مخازن محیط بسیار متنوع تری را نسبت به اکثر مخازن ماهی فراهم می کنند، به خصوص در تانک های فنجانی که تعداد زیادی ماهی بتا در آنها فروخته می شود. به یاد داشته باشید، همه ماهی ها، از جمله ماهی های مبارز، به فضای زیادی برای شنا و ورزش آزادانه نیاز دارند.

راهنمای مبتدیان برای ماهی مبارز سیامی

رنگ ها و الگوهای مختلف

این طیف درخشان از رنگ‌ها، الگوها و باله‌های دراز است که ماهی بتای نر را به یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین ماهی‌های آکواریومی تبدیل می‌کند. در زیر انواع مختلف الگوها و رنگ های ماهی جنگی سیامی را مورد بحث قرار خواهیم داد.

رنگ های ماهی بتا

ماهی های جنگنده در طیف گسترده ای از رنگ ها هستند. اما وقتی صحبت از ماهی بتا به میان می آید، به سادگی قرمز، طلایی و آبی نیست. این ماهی ها در برخی از رنگ های اصلی و رایج و همچنین رنگ های عجیب و غریب تر که در میان کلکسیونرها و پرورش دهندگان محبوب هستند، وجود دارند.

کمیاب ترین رنگ ماهی جنگی سیامی چیست؟

نادرترین رنگ ماهی بتا، آلبینو بتا است. این در واقع یک رنگ نیست، بلکه یک “فقدان رنگ” است. آلبینیسم یک بیماری ژنتیکی نادر است که در اثر جهش ژن‌های خاصی ایجاد می‌شود که بر میزان ملانین تولید شده در بدن شخص یا حیوان تأثیر می‌گذارد. این امر باعث می شود بدن ملانین کمی تولید کند، که منجر به کمبود رنگ در موها – یا در مورد – کمبود رنگ در بدن، باله ها و فلس ها می شود.

این ماهی ها اغلب مشکلات و عوارض سلامتی زیادی دارند. تکثیر آنها سخت است و عمداً آلبینیسم غیرمسئولانه و غیراخلاقی در نظر گرفته می شود. سایر انواع کمیاب بتا عبارتند از بنفش، شکلات واقعی و نارنجی.

تنظیم و اندازه مخزن

همانطور که در بالا ذکر کردیم، تعداد زیادی ماهی بتا در “مخازن” ریز و فنجان مانندی که برای ماهی بسیار کوچک هستند فروخته و به خانه برده می شوند. این باعث استرس ماهی ها می شود زیرا آنها فضا، دمای آب، فیلتر کردن و کیفیت آب مورد نیاز را ندارند. ماهی های جنگنده باهوش و کنجکاو هستند، بنابراین این کاسه های کوچک نیازهای رفتاری یا فیزیولوژیکی ماهی شما را برآورده نمی کنند. در نتیجه به احتمال زیاد خیلی راحت می میرند.

حجم مخازن یک ماهی جنگی سیامی باید حداقل 15 لیتر باشد. با این حال، اندازه مطلوب 20 لیتر یا بیشتر است. ماهی های بتا پرش های عالی هستند، بنابراین مخزن آنها باید دارای درپوش باشد تا از فرار جلوگیری شود. علاوه بر این، این ماهی ها گاهی اوقات به هوای سطحی نیاز دارند، بنابراین، حتی اگر اکسیژن آب فراوان باشد، باید بین آب و درب مخزن فضایی وجود داشته باشد تا بتوانند هوا را جذب کنند.

اگر ماهی های دیگری را با ماهی بتا در تانک نگهداری می کنید، حجم مخزن شما باید از 40 لیتر بیشتر باشد تا بتوان مناطق جداگانه ای را ایجاد کرد. همچنین احتمال پرخاشگری و استرس بین گونه ها را کاهش داد. و البته در هر تانک فقط باید یک ماهی جنگنده نر داشته باشید.

راهنمای مبتدیان برای ماهی مبارز سیامی

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟