راه های آسان برای تمیز کردن مخزن ماهی

راه های آسان برای تمیز کردن مخزن ماهی

اگر می خواهید دوستان ماهی های آب شیرین شما سالم و شاد بمانند، باید مطمئن شوید که شرایط محیطی آنها بهینه است. به عبارت دیگر، تمیز نگه داشتن مخزن ماهی به اکوسیستم موجود در آن اجازه می دهد تا رشد کند. به عنوان مثال، اگر آب موجود در آکواریوم شما آنطور که باید جایگزین نشود، می توانید با ماهی، مرجان و دیگر بی مهرگان دریایی که در داخل آن زندگی می کنند خداحافظی کنید.

تمیز کردن مخزن ماهی کار سختی نیست. در واقع، انجام آن بدون صرف زمان و تلاش زیاد امکان پذیر است. برای اثبات این نکته، این راهنما را بررسی کنید تا چند روش آسان برای تمیز کردن مخزن ماهی را بیاموزید.

راه های آسان برای تمیز کردن مخزن ماهی

مخازن ماهی آب شیرین

اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید که تمام لوازم تمیز کردن خود را آماده کرده اید. بهترین راه برای پوشش دادن همه پایه ها این است که چک لیست خود را از مواردی که برای کار نیاز دارید نگه دارید و فضای کاری و ابزار خود را زودتر آماده کنید. انواع ابزارهایی که معمولاً برای تمیز کردن مخزن ماهی آب شیرین شما استفاده می شود باید شامل موارد زیر باشد:

  • آهنربای جلبکی یا پد شستشو برای از بین بردن کثیفی که به شیشه آکواریوم شما می چسبد.
  • کیت تست آب؛
  • نرم کننده آب برای تصفیه آب لوله کشی با کلر.
  • دماسنج مادون قرمز برای بررسی دمای آب جدید؛
  • فیلترهای رسانه ای مانند اسفنج، کارتریج و موارد دیگر برای تعویض فیلترها.
  • جاروبرقی شن سیفون که برای کار کردن به باتری نیاز ندارد.
  • سطلی که می تواند 19 لیتر مایع را در خود جای دهد.
  • شیشه پاک کن که برای آکواریوم ها بی خطر است.
  • دستکش آکواریومی تا شانه.

نکاتی برای تعمیر و نگهداری آکواریوم

  • مقدار آب مورد نیاز برای تغییر را تعیین کنید

این مهم است که تصمیم بگیرید چه مقدار آب باید حذف کنید و هر چند وقت یکبار باید آن را تغییر دهید. بهتر است هر هفته حداقل 25 تا 50 درصد آب را عوض کنید. قبل از اینکه بتوانید تصمیم خود را بگیرید، حتماً میزان تجمع مواد مغذی آکواریوم یا بار زیستی خود را در نظر بگیرید. اگر می خواهید سطح فسفات و نیترات آب را در حداقل داشته باشید، باید آب را زیاد (بیش از 50٪) یا مکرر تغییر دهید.

  • آب مخزن جدید خود را آماده کنید

در مرحله بعد، حتماً یک شب قبل از اینکه قصد تمیز کردن مخزن ماهی خود را داشته باشید، آب آکواریوم جدید خود را آماده کنید. به خاطر داشته باشید که آب شیر شما می تواند حاوی مواد ناخواسته ای مانند فلزات، کلر و سموم باشد که می تواند خطرات جدی برای سلامتی ماهی شما ایجاد کند. علاوه بر این، دمای آن برای استفاده در آکواریوم نیز ایده آل نخواهد بود.

برای اطمینان از تبخیر کلر و به حداکثر رساندن کارایی نرم‌کننده آب، قبل از افزودن نرم‌کننده آب، سطل خود را با آب پر کنید و بگذارید یک شب بماند. تا روز بعد، آب برای مخزن ماهی شما ایمن خواهد بود و دمای آن در دمای اتاق عالی خواهد بود.

  • تانک خود را آماده کنید

به خاطر داشته باشید که باید آبگرمکن خود را با اطمینان از اینکه در جای خود باقی می ماند و در زمانی که آب خارج می شود، کاملاً زیر آب می ماند، به درستی قرار دهید. اگر این کار را انجام ندهید به طور بالقوه باعث داغ شدن، شکستن یا ترک خوردن بخاری شما می شود.

با این حال، اگر برای شما غیرممکن است که بخاری را در طول فرآیند تمیز کردن در معرض قرار نگیرید، می‌توانید به سادگی آن را برای مدت کوتاهی خاموش کنید. در حالی که در آن هستید، فراموش نکنید که فیلتر خود را نیز خاموش کنید تا خشک نشود. در صورت عدم آگاهی، فیلتر شما ممکن است زمانی که لوله ورودی آن در معرض سطوح آب پایین قرار می گیرد، خشک شود.

آخرین چیزی که می خواهید این است که هوا وارد فیلتر شود زیرا به طور بالقوه می تواند باعث اختلال در عملکرد سیستم شما شود. نکته اصلی این است که شما باید مطمئن شوید که هیچ قطعه ای از تجهیزات آکواریوم شما در هنگام تلاش برای تعویض آب در معرض دید قرار نگیرد.

راه های آسان برای تمیز کردن مخزن ماهی

  • از پد جلبک برای تمیز کردن کناره های مخزن ماهی و تزئینات استفاده کنید

اگر تعجب می کنید، جلبک ها زمانی ایجاد می شوند که مواد مغذی موجود در آب در معرض نور قرار گیرند. تعجب نکنید اگر جلبک ها را به کناره های آکواریوم یا تزئیناتی که در مخزن خود دارید می چسبانید. اگر مشکل جلبک بدون مراقبت رها شود، ماهی‌های شما متضرر می‌شوند زیرا آب به اندازه کافی تمیز نمی‌شود تا بتوانند زنده بمانند. بنابراین، حذف تمام آثار جلبک ضروری است.

قبل از اینکه بخواهید از شر جلبک هایی که در کناره های مخزن ماهی شما وجود دارد خلاص شوید، حتما دستکش را بپوشید. انجام این کار شما را از واکنش های آلرژیکی که ممکن است ترکیب نمک مصنوعی به طور بالقوه ایجاد کند، محافظت می کند.

برای از بین بردن تمام آثار جلبک، یک پد جلبک اختصاصی را با دقت در امتداد شیشه قرار دهید و تا جایی که می توانید کمی تمیز کنید. سپس تزئینات را به آرامی بشویید. اگر در انجام این کار مشکل دارید، می توانید تزئینات را با دقت بیرون بیاورید تا بتوانید به راحتی آنها را تمیز کنید.

هرگز از اسفنج‌ها یا اسکرابرهایی که در آشپزخانه استفاده می‌کردید استفاده نکنید، زیرا ممکن است بقایای مواد شوینده یا سایر مواد شیمیایی خشن را که به ماهی شما آسیب می‌رساند، منتقل کنند. یکی دیگر از کارهایی که هرگز نباید انجام دهید این است که دکوراسیون خود را با آب جوش یا سفید کننده تمیز کنید زیرا هر دو باعث از بین رفتن باکتری های خوب در مخزن ماهی شما می شوند و ماهی شما را مسموم می کنند.

  • آب قدیمی را سیفون کنید و بستر را تمیز کنید

قدم بعدی این است که آب قدیمی را مستقیماً در سطلی که منحصراً برای تمیز کردن آکواریوم استفاده می شود، خارج کنید. همانطور که قبلا ذکر شد، یک سطل اختصاصی به شدت توصیه می شود تا مطمئن شوید که از هر نوع باقیمانده ای که احتمالاً از مواد پاک کننده سمی و مواد شوینده به دست می آید، نیست.

در حالی که آب را از طریق سیفون خارج می کنید، سعی کنید تا حد امکان زباله را از شن خارج کنید. اگر برای زیرلایه ماسه دارید، با نگه داشتن قسمت شیلنگ حداقل یک اینچ از سطح بدون ایجاد مزاحمت برای ماسه، از شر زباله ها خلاص می شوید. برای ایجاد شبکه‌ای که اجازه می‌دهد زباله‌ها وارد شوند و در عین حال ماهی‌های کوچک را مکیده نکنند، مخزنی را که هرگز نخورده‌اند روی قسمت انتهایی سیفون قرار دهید. اگر از زاویه ای استفاده کنید که به زیرلایه آکواریوم اجازه می دهد از گرفتگی سیفون خود جلوگیری کنید.

  • رسانه فیلتر خود را تمیز کنید

هر بار که آب را عوض می کنید، با تعویض فیلترشکن خود به ماهی خود شوک وارد نکنید. انجام این کار باعث می شود که ترکیب شیمیایی آب در آکواریوم به هم بریزد. رسانه فیلتر خود را هر 3 تا 6 ماه یا زمانی که عملکرد آن کاهش می یابد، تغییر دهید.

بهترین راه برای تمیز کردن محیط فیلتر این است که آن را با استفاده از آب مخزن در سطل خود بشویید. هرگز از آب لوله کشی استفاده نکنید مگر اینکه بخواهید از شر تمام باکتری های خوب موجود در فیلتر خلاص شوید.

  • آب جدید را اضافه کنید

قبل از اینکه آب قدیمی را با آب جدید آکواریوم جایگزین کنید، حتما بررسی کنید که آیا دما برای مخزن شما مناسب است یا خیر. به خاطر داشته باشید که هر گونه تغییر شدید در دمای آب می تواند ماهی های موجود در آکواریوم شما را بکشد. بهترین ابزاری که می توانید برای بررسی دما از آن استفاده کنید یک دماسنج مادون قرمز است.

هنگامی که همه چیز بررسی شد، می توانید شروع به پر کردن مخزن ماهی خود کنید. اطمینان حاصل کنید که فضای کافی بین آب و بالای مخزن خود بگذارید تا به تنفس ماهی کمک کند. باید چند ساعت آب را تماشا کنید تا آب شفاف شود.

  • قسمت بیرونی تانک ماهی را تمیز کنید

در آخر، قبل از اینکه از آن برای پاک کردن قسمت های بیرونی مخزن ماهی خود استفاده کنید، یک پاک کننده شیشه را روی پارچه اسپری کنید. اگر نیاز به حذف رسوبات معدنی دارید، می توانید از محلولی با آب مقطر و سرکه سفید استفاده کنید.

راه های آسان برای تمیز کردن مخزن ماهی

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟