دما در آکواریوم های مرجانی

دما در آکواریوم های مرجانی

در روزهای میانی فصل تابستان در نیم کره شمالی کاملا طبیعی است که شاهد افزایش دمای آب در آکواریوم هایی باشیم که در این منطقه جغرافیایی قرار گرفته اند. این روزها سوالات زیادی در رابطه با دمای بهینه نگهداری آکواریوم های مرجانی، روش های مختلف کاهش دما و بالاترین دمای قابل تحمل برای مرجان ها شنیده می شود. پاسخ به دو سوال اول بسیار ساده به نظر می رسد.

شاید شنیده باشید که بهترین دما برای نگهداری از مرجان ها در یک آکواریوم مرجانی ۲۵ درجه سانتیگراد یعنی مقدار دمای متوسط در دامنه تعریف شده برای آکواریوم های مرجانی است. از روش های مختلفی مثل چیلر، افزایش میزان تبخیر سطحی آب و یا تغییر ساعات روشنایی آکواریوم از روز به شب (یعنی زمانی که هوا خنک تر است) می توان برای کاهش دمای آب آکواریوم استفاده کرد.

دما در آکواریوم های مرجانی

نقش پارامتر دما در سلامت مرجان ها

با اینکه پارامتر دما از مهمترین پارامتر ها در سلامت یک آکواریوم مرجانی است اصولا توجه چندانی به آن نمی شود. تنها زمانی که دما در بالای محدوده مجاز قرار گرفته و علائم استرس در مرجان ها نمایان می شود. بیشتر آکواریوم داران به فکر اندازه گیری و تنظیم این پارامتر مهم می افتند.

چالش پاسخ دادن به سوال مربوط به دمای مناسب برای آکواریوم داران مرجانی حرفه ای مشخص کردن رنج دمایی مناسب برای مرجان ها با توجه به منطقه جغرافیایی گونه های موجود در آکواریوم و نیاز های خاص هر گونه است به صورت طبیعی مرجان هایی که در مناطق ساحلی زندگی می کنند.

توانایی تحمل دماهایی بالا تا حدود ۳۲ درجه سانتیگراد را خواهند داشت بخصوص که این مرجان ها در مناطقی با جریان ها و امواج بسیار قوی زندگی می کنند و این شرایط تحمل دمای بالا را برای مرجان ها ممکن کرده و اثرات مخرب دمای بالا را کاهش می دهد.

دما در آکواریوم های مرجانی

علاقه به آکواریوم های مرجانی

به هر صورت در حال حاضر بیشتر علاقه مندان به آکواریوم های مرجانی به مرجان های بسیار خاص تری تمایل پیدا کرده اند که در مناطق عمیق تر زندگی کرده و در شرایط محیطی مناسب تر و امن تری قرار دارند.

این مخلوقات در آبهایی با دمایی بسیار پایین تر از حد متوسط، جریان هایی کمتر و تغییرات دمایی بسیار اندک نسبت به مرجان های ناحیه ساحلی تکامل پیدا کرده اند. سخت ترین چالش یک آکواریوم دار مرجانی خوشحال نگهداشتن تمام مرجان هایی است که اصولا از بخش های مختلف یک تپه مرجانی آمده و در یک آکواریوم از آنها نگهداری می شود.

برای مثال زمانی که در آکواریوم خود، مرجانی از نواحی بالایی یک تپه مرجانی با مرجانی از اعماق را در اختیار دارید. می توانید هر دو آنها را با شرایطی با دمای پایین و ثابت هماهنگ کنید. در مقابل در صورتی که از مرجان های SPS که اصولا از مناطق ساحلی هستند . در آکواریوم خود نگهداری می کنید می تواند دمای آکواریوم خود را بین ۲۷ تا ۳۰ درجه سانتیگراد نیز با توجه به شرایط کلی آکواریوم تنظیم کنید. در دماهای بالا عمل تشکیل ساختار های کلسیمی سریعتر انجام می شود و در نتیجه رشد مرجان های SPS بیشتر خواهد شد.

دما در آکواریوم های مرجانی

sps مرجان ها

یادآوری می کنم که شما باید از گونه مرجان های SPS خود مطمئن باشید و در مرحله اول آنها را با دمای بالا وفق دهید و این موضوع به این صورت نیست که به یک باره دمای بخاری خود را افزایش داده و انتظار داشته باشید رشد مرجان های SPS شما افزایش پیدا کند. خوب بهتر است به سوال اصلی خود بپردازیم: چه دمای برای آکواریوم مرجانی بسیار گرم می باشد؟

با توجه به تجربیات و یافته های من می توانید از راهنمای زیر استفاده کنید:

  • اگر از یک آکواریوم با مرجان های متنوع LPS و SPS نگهداری می کنید لازم است دمای آکواریوم خود را بر روی ۲۵ درجه سانتیگراد نگهدارید.
  • اگر بیشتر مرجان های آکواریوم شما از مرجان های LPS هستند بهتر است دما را تا ۲۴ درجه سانتیگراد کاهش دهید.
  • اگر آکواریوم شما تنها شامل مرجان های SPS است می توانید بدون نگرانی و زحمت زیاد دمای آکواریوم خود را تا ۲۶ درجه نیز افزایش دهید.

کیفیت دما سنج را به عنوان نکته آخر و بسیار مهم، لازم است به شما یادآوری کنم. اندازه گیری صحیح دما بسیار اهمیت دارد و لازم نیست هزینه زیادی برای خرید دما سنجی با دقت های صدم درجه و یا حتی دهم درجه انجام شود. تنها لازم است یک دما سنج با دقت یک درجه سانتگراد و از یک برند قابل اعتماد خریداری کنید و مانند شوری آب با دقت هر روز بررسی کنید.

امیدواریم در این تابستان گرم آکواریوم مرجانی شما در سلامت کامل این روزها را سپری کند.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟