تاثیر دما در درمان بیماری سفیدک

تاثیر دما در درمان بیماری سفیدک

این بیماری که یکی از بیماری ماهی های آکواریومی است، به صورت نمک خشک پاشیده روی بدن و باله های ماهی دیده می شود. عامل ایجاد آن انگلی به نام Ichthyophthirius multifiliis است.

این بیماری معمولا در اثر کاهش های ناگهانی دمای آب و یا وارد کردن ماهی ناقل بیماری به آکواریوم ایجاد شده و در صورت عدم رسیدگی به سرعت در میان سایر ماهیان آکواریوم گسترش می یابد.

بیماری به صورت لکه های سفید کوچکی به اندازه سر سنجاق ته گرد ظاهر می شود. ماهی آلوده شده تنبل و کم حرکت شده و باله های آن بسته می شوند. انگل از گلبول های قرمز خون ماهی تغذیه می کند. هرچه تعداد گلبول های قرمز ماهی کمتر شوند، مرگ آن زودتر فرا میرسد.

مداوای آن تاحدودی آسان است تا زمانی که انگل روی بددن ماهی قرار دارد از بین بردن آن غیرممکن است. وقتی درجه حرارت آب بالا میرود، انگل برای تولیدمثل ماهی را ترک می کند. در آن وقت به راحتی میتوان آن را از بین برد. دو روش مناسب برای از بین بردن آن ارائه می شود که یکی استفاده از دارو و دیگری بالابردن درجه حرارت آب است.

در نظر داشته باشید که درمان باید در مراحل اولیه بیماری که لکه ها بسیار کم هستند و بر روی سطح بدن پخش نشده اند انجام گیرد. در غیر این صورت ماهی شما بسیار ضعیف شده و شانس درمان کاهش می یابد.

داروی مناسب برای از بین بردن این انگل هیدروکلروکینین است که بایستی به میزان 110 میلیگرم به ازاء هر 10 لیتر آب، هماره با 10 قاشق چایخوری نمک طعام ریخته و ماهی های آلوده در آن حمام داده شوند. مداوا باید تا جدا شدن انگل ها از روی بدن ماهی ادامه یابد.

داروی مناسب

روش دیگر، بالا بردن دمای آب آکواریوم و رساندن آن به 30 درجه سانتی گراد است. ماهی ها باید در این دما به مدت 10 روز نگهداری شوند. در طول این مدت کلیه انگل ها و نوزادهای آن ها از بین می روند. همچنین استفاده از محلول آنتی ایک درون آکواریوم در طول این دوره می تواند تا حدودی تاثیر گذار باشد.

در مواردی ممکن است به هر دلیل، همه انگل ها از بین نروند. در این شرایط باید یک هفته بعد، مجدد حرارت آب به 30 درجه سانتی گراد افزایش و 10 روز بعد دوباره به حد معمول کاهش یابد. این روش بسیار ساده، کم هزینه و پربازده است.

آیا اخیرا ماهی های شما مریض شده اند؟ آیا ماهی های شما زیاد در آکواریوم دچار بیماری سفیدک می شوند؟ آیا تا بحال وضعیت سیستم گرمایش آکواریوم خود را بررسی کرده اید؟ ظرفیت و یا در حقیقت اندازه سیستم گرمایش یا Heater در آکواریوم لازم است .

متناسب با اندازه آکواریوم انتخاب شود تا بتواند تعادل دمایی در آکواریوم را در ۲۴ ساعت در حد ۱ درجه سانتی گراد حفظ کند. یک کاهش شدید دمایی در آب آکواریوم می تواند استرس بسیار شدیدی را بر روی ماهی های شما اعمال کند و در این شرایط است که ماهی ها به شدت آسیب پذیر شده  و انگل های مختلف از جمله سفیدک می توانند به آنها آسیب وارد کنند.

تاثیر دما در درمان بیماری سفیدک

در رابطه با سیستم گرمایش آکواریوم خود لازم است به چندین نکته دقت کنید:

  • کیفیت بخاری انتخابی باید به گونه ای باشد که در مقابل خوردگی به خصوص در آکواریوم های آب شور مقاومت لازم را داشته باشد.
  • سیستم کنترل دمای بخاری باید بتواند به درستی و بدون داشتن خطا کار خود را انجام دهد.
  • اندازه بخاری با توجه به حجم آب آکواریوم و میزان اختلاف دما در سردترین روزهای سال و دمای مناسب در آکواریوم شما لازم است به دقت محاسبه شود.

در ساده ترین حالت و در شرایط نرمال که آکواریوم در مکان مناسبی در خانه با دمای فضای داخلی قرار گرفته است  و در معرض جریان های هوای سرد قرار ندارد لازم است 100 تا 130 وات را برای هر ۱۰۰ لیتر آب آکواریوم در نظر بگیرید. همیشه لازم است تجهیزات اضافه برای تعویض به خصوص در رابطه با سیستم های گرمایشی را برای مواقع ضروری در اختیار داشته باشید.

تاثیر دما در درمان بیماری سفیدک

ثابت نگه داشتن دما

به خاطر داشته باشید که ثابت نگه داشتن دما از اولین پارامتر هایی است  که در سیستم های نگهداری از آبزیان لازم است به دقت به آن توجه داشته باشید. سلامت ماهی ها به ثابت نگه داشتن پارامتر های آب بستگی دارد.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟