حافظه‌ی ماهی‌ها بسیار کم است

حافظه‌ی ماهی‌ها بسیار کم است

حافظه‌ی ماهی‌ها بسیار کم است. البته بهتر است بگوییم که ما اینگونه فکر می‌کنیم.

با این همه دانشمندان کشف کرده‌اند که ماهی‌ها حافظه‌ی طولانی مدتی دارند. این آبزی‌ای که می‌گویند تنها 3 ثانیه حافظه دارد، می‌تواند تا پنج ماه را به یاد بیاورد.

دانشمندان با آموزش چندین ماهی آن‌ها را نسبت به یک صدا حساس کرده و واکنش‌هایی را به آن‌ها آموزش دادند و آن‌ها را ضبط نمودند. چند ماه بعد در محیط طبیعی همان ماهی‌ها در مواجهه با صدایی مشابه، دقیقا واکنش‌هایی شبیه به واکنش‌های چند ماه قبل را تکرار کردند.

این یافته باوری عمومی ‌و کلیشه‌ای را که معتقد بود ماهی‌ها حافظه‌ی کوتاهی دارند به چالش کشیده است. باور عمومی‌ای که از طریق کانال‌های مختلف رسانه‌ای مثل (انیمیشن در جستجوی نمو) باز تولید می‌شود.

در آن انیمیشن ماهی‌ای به نام دوری وجود داشت که حافظه‌ی بسیار کوتاه مدتی داشت.

حافظه ماهی

پرورش ماهی

این یافته همچنین می‌تواند به پرورش دهندگان ماهی کمک کند تا با پیگیری ره‌یافت‌هایی نو از هزینه‌های خود بکاهند.

محققان برای بررسی این مسئله در هنگام غذا دادن به چند ماهی جوان، صدایی را با اسپیکرهایی قوی در فضا پخش می‌کردند.

هر زمان که آن‌ها شروع به پخش موسیقی می‌کردند ماهی‌ها حرکاتی را انجام می‌دادند که در زمان خوردن غذا آن‌ها را انجام می‌دادند.

بعد از یک ماه آموزش دادن، ماهی‌ها را به دریا بازگرداندند. جایی که زیستگاه طبیعی آن ماهی‌ها بود. چهار یا پنج ماه بعد، وقتی ماهی‌ها بالغ شده بودند، همان صدا را در اطراف دریا پخش نمودند و همه آن ماهی‌ها به سمت صدا بازگشتند.

با استفاده از این روش پرورش دهندگان می‌توانند ماهی‌ها را در محیط طبیعی خود پرورش دهند تا زندگی سالم‌تری نسبت به حوضچه‌هایی که مملو از ماهی است و فرسنگ‌ها با زیستگاه اصلی آن‌ها فاصله دارد، داشته باشند.

روش های افزایش تولید در واحد سطح مزارع پرورش ماهی | ماکی دام

در این روش هزینه‌های نگهداری از حوضچه‌ها، غذا دهی و … قطع می‌شود. این روش همچنین کمک می‌کند که محیط زیست از سلامت بیشتری برخوردار شود.

این محققان در گزارش خود گفته‌اند که: “این روش جدید تاثیرات مثبت زیادی به همراه دارد. ماهی‌ها در محیط طبیعی‌شان رشد می‌کنند. نیازی به هیچ قفس و حوضچه‌ای نیست و همچنین هزینه‌های کمرشکن غذا دادن به آن‌ها قطع می‌شود.”

یافته‌های پیشین دیگری نشان می‌دهد که ماهی‌های قرمز به خوبی آموزش‌ پذیرند و حافظه‌ی بالایی دارند.

ضریب هوشی ماهی

آن‌ها از ماهی‌های قزل‌آلا نیز باهوش‌ترند و هوش آن‌ها حداقل هم اندازه‌ی موش‌ها است. دکتر مایک وبستر جایی گفته است: “بسیاری از مردم بر این باورند که ماهی‌های قرمز تنها 3 ثانیه حافظه دارند و این مسئله اصلا صحیح نیست.

شواهد بسیاری نشان می‌دهد که ماهی قرمز‌ها نه تنها از بسیاری از پرندگان و پستانداران کم هوش‌تر و کم حافظه‌تر نیستند بلکه ضریب هوشی بالاتری نیز دارند.

حافظه ماهی

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟