افسانه‌ی ماهی کوی و ساخت برکه کوی ژاپنی

افسانه‌ی ماهی کوی

کوی نام ژاپنی ماهی کپور یا همان کارپ است. پیش‌تر ‌این نوید را داده‌ بودیم که داستان تبدیل شدن کوی به اژدها را برایتان بازگو کنیم. داستانی که از دل اسطوره‌های شرق بیرون آمده است. داستانی پر از ایما و اشاره به سخت‌کوشی و مقاومت، داستانی حماسی از جنگ بین دیوها و ماهی‌های کوی.

 

افسانه‌ی ماهی کوی

حیات وحش

در حیات وحش،کوی‌ها ماهی‌های آب‌های شیرین و سرد هستند. ماهی‌هایی که در برابر جریان آب می‌ایستند و تا آخرین نفس با آن مبارزه می‌کنند. به نظر می‌رسد که این ماهی‌ها به خاطر این خصلتشان قرن‌ها ذهن خیال‌پرداز انسان‌ها را به خود جلب کرده‌اند.

سال‌های سال پیش، خیلی قبل‌تر از زمانی که تاریخ نگاشته شده باشد، گروه بزرگی از ماهی‌های کوی مسیر رودخانه‌ی زرد در چین را به سمت سر چشمه‌ها در پیش گرفتند. رنگ فلس‌های آن‌ها در زیر نور خورشید چنان می‌نمود که رودخانه مملو از جواهر شده‌است.

همه‌ی ماهی‌ها به خوبی مسیر را شنا می‌کردند تا به یک آبشار بزرگ رسیدند. اکثر ماهی‌ها از ادامه دادن راه منصرف شدند و راه بازگشت و همراه شدن با جریان آب را پیش گرفتند. با این همه 360 تن از آن ماهی‌ها ماندند تا به بالای آبشار بروند.

آبشار

آن‌ها از جان مایه گذاشتند تا خودشان را به بالای آبشار برسانند. بارها و بارها خودشان را به بالا پرت کردند، اما حاصل فقط افتادن دوباره در پای آبشار بود. این تقلا‌ها و پرت شدن‌ها در آب و صدای برخورد تن آن‌ها با آب، دیو رودخانه را متوجه خود ساخت. دیو به این همه تلاش ناموفق ماهی‌ها خندید و آن‌ها را به باد تمسخر گرفت.

دیو دیوانه‌سر و از سر آزار، ارتفاع آبشار را بیش‌تر از قبل کرد اما ماهی‌ها از پا ننشستند و به تلاش خود ادامه دادند. کوی‌های پیروزسر صد سال آزگار به تلاش خود ادامه دادند تا در نهایت یک پرش قهرمانانه یکی از آن‌ها را به بالای آبشار رساند.

خدا از این موفقیت لبخندی بر لبش نشست و آن ماهی افسانه‌ای را به اژدهایی طلایی و درخشان تبدیل کرد. آن اژدها باقی عمر خود را پیروزمندانه در پی یافتن گوهر دانش در آسمان‌ها و بهشت بیکران صرف نمود.

از آن پس هر ماهی‌ای که می‌توانست خودش را به بالای آبشار برساند تبدیل به اژدهایی بهشتی می‌شد. از این پایداری و پشتکار بود که ماهی‌های کوی، نماد غلبه بر بدبختی و فایق‌آمدن بر سرنوشت شدند.

کوی‌ها سمبل پیشرفت و از پا ننشستن شدند و نقاشی‌ها و سنگواره‌های آن‌ها به هر کسی که از رسیدن به هدفی بازمانده بود انرژی و ذوقی مجدد برای از نو شروع کردن و ادامه دادن آن راه می‌داد و صد البته که می‌دهد.

در زبان چینی کلمه‌ی کارپ آوایی شبیه به کلمه‌ی کسب و کار دارد. از طرفی این کلمه ریشه‌های مشترکی با کلماتی مثل سود و پیشرفت نیز دارد. در این زبان کلمه‌ی ماهی نیز ریشه‌های مشترکی با کلماتی مثل وفور و ارزش دارد.

شرایط نگهداری

برای نگهداری ماهی کوی، باید از آکواریومی استفاده شود که حداقل حجم آن 1000 گالن (3785 لیتر) باشد. کف آکواریوم باید شنی و دارای پوشش گیاهی باشد. این ماهی در اطراف ریشه ی گیاهان با حفره هایی که ایجاد می کند، سبب آسیب رساندن به آن ها می شود.

او با این کار می خواهد خود را به ریشه ی گیاه برساند. به منظور محافظات از ریشه ی گیاهان می توان اطراف ریشه را با تخته سنگ پوشاند.

افسانه ماهی کوی

افسانه ماهی کوی

خصوصیات ماهی کوی ( Koi )

جالب ترین خصوصیت این ماهی، توانایی تحمل درجه ی حرارت از 1 درجه ی سانتی گراد تا 30 درجه است. کوی به راحتی می تواند این در این دماهای مختلف، زیست کند. رشد این ماهی به 80 سانتی متر می رسد. عمر آن در شرایط طبیعی به 200 سال هم می تواند برسد.

اما در آکواریوم عمر آن حدود 25 تا 35 سال است. تشخیص ماهی نر و ماده با توجه به قسمت گودی که در میان باله ی مخرجی ماهی نر وجود دارد، انجام می شود. در هر مرتبه تخمریزی ماهی کوی 1000 عدد تخم تولید می شود. 6 روز بعد از تخمریزی لاروها از تخم خارج می شوند.

لاروها را باید با غذای زنده تغذیه نمود. رنگ بدن ماهی ها پس از گذشت 8 ماه، مشخص می شود. برای تغذیه این ماهی از انواع غذاهای خشک می توان استفاده نمود. این ماهی را بهتر است با سایر هم نوعانش در آکواریوم نگهداری کرد.

این ماهیان پرخور همیشه درحال غذا خوردن هستند. زمان لازم برای هضم غذای آن ها بسیار زیاد است به همین دلیل بسیار غذا می خورند. همچنین آن ها علاقه ی خاصی به خوردن میوه به خصوص هنوانه دارند. اگ برش نازکی هندوانه در آب آن ها بیاندازید با اشتهای فراوان آن را می خورند.

 

افسانه ماهی کوی

افسانه ماهی کوی

نحوه بچه گیری از کوی ها 

زاد و ولد در ماهی های کوی یک پروسه تحصصی بوده و باید برای آن زمان کافی قرار داد، در اینجا سعی می‌شود چند نکته کلی در مورد راد ولد این گونه از ماهیان زینتی عنوان گردد. مراحل تکثیر در ماهی های کوی به صورت زیر است :
تعین زمان بلوغ: زمان بلوغ در ماهی نر و ماده متفاوت است در ماهی نر این زمان در حدود ۲-۳ سالگی در آب هوای معتدل است این در حالی است که ماهی ماده حداقل با فاصله ۶ ماه الی یک سال با ماهی نر بالغ می شود.

تخم‌ریزی طبیعی: در تخم ریزی طبیعی تمام فرایند تخم ریزی توسط ماهی ها و به صورت طبیعی و بدون دخالت انسان صورت می گیرد. در این روش ماهی نر و ماده ابتدا در سطح آب شروع به شنا می کنند و نر ماهی ماده را دنبال می کند. ماهی های کوی علاقه دارند که تخم ریزی را در مناطق کم عمق اب در بین ریشه یا برگ های ریخته شده از درختان انجام دهند.

تخم ریزی یا تخمگیری مصنوعی: تکثیر این ماهی به روش صنعتی همان طور که از نامش پیداست بر افزایش تعداد موالید تمرکز دارد. برای تکثیر آن به روش صنعتی روش های متنوعی وجود دارد که در تمامی آنها تعداد بچه ماهی های بدست آمده به شکل قابل توجهی بیشتر از دیگر روش های سنتی است.

نحوه غذا دهی به ماهی کوی:

کوی ها گاهی اوقات به خاطر دهان بزرگی که دارند ماهیان کوچک تر از خود را می بلعند، اما ذاتا گوشتخوار نمی باشند. اگر آن ها را خوب تربیت کرده باشید و عادت دهید می توانید حتی با استفاده از دست و شیشه شیر بچه نیز آن ها را تغذیه کنید. گرانول و امثال آن و حتی سبزیجاتی نظیر کاهو، اسفناج، نخود فرنگی پوست کنده و برگ چغندر نیز می تواند رژیم غذایی گیاهی مناسبی برای این نوع ماهی باشد.

نگهداری کوی ها: ماهی کوی یک ماهی آرام و صلح جو و البته همیشه گرسنه می باشد. آن ها را معمولا در آکواریوم های بسیار بزرگ ، حوضچه ها ، استخر ها و مرداب های مصنوعی که با گیاهان مردابی نظیر نخل، نیلوفر و کاهوی آبی تزئیین گشته اند نگهداری می کنند.

این ماهی دارای رشد سریع و دردسر ساز می باشد و افراد مبتدی نباید اقدام به نگهداری از آن ها کنند. هرچند ماهی کوی نوعی از ماهی ها است که برای نگهداری در برکه ها به وجود آمده است ، اما کمبود فضا در خانه های امروزی باعث شده است که به سرعت این ماهیان دوست داشتنی جای خود را در آکواریوم ها نیز باز کنند و حتی نژاد هایی نیز برای نگهداری در آکواریوم ها پرورش یابند.

ماهی کوی نیاز به فضای زیاد برای شنا دارد ، بنابر این باید آکواریومی را که برای ان انتخاب می کنید به اندازه ای باشد که ماهی بتواند به راحتی در آن شنا کند. برای نگه داری از این ماهی در آکواریوم بهتر است کوچکترین کوی های اتنخاب شوند تا بتوانید مدت طولانی تری از زیبایی آن ها در آکواریوم خود استفاده نمایید.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟