اثرات آرام بخش آکواریوم

اثرات آرام بخش آکواریوم

صدای چکه آب، سکوت در حرکت، آرامش مسالمت آمیز دنیایی دیگر. تشخیص اثرات آرام بخش آکواریوم کار سختی نیست. آنها به سادگی سورئال، مسحورکننده و به یکباره ایده آل هستند. گویی نیاز به مدرک داشتیم، بسیاری از محققان دریافته‌اند که آکواریوم‌ها نه تنها بر سلامت روان، بلکه بر سلامت جسمی نیز تأثیرات مثبتی دارند.

دانشمندان در آکواریوم ملی دریایی دریافتند که ضربان قلب و فشار خون شرکت کنندگان در تحقیق با تماشای نمایشگاه مخزن ماهی که با ماهی های جدید پر شده بود، بهبود یافت. مردم همچنین بعداً گزارش دادند که پس از تماشای نمایشگاه تانک ماهی، خلق و خوی بهتری داشتند.

بین تانک هایی که فقط جلبک دریایی مصنوعی داشتند و تانک هایی که ماهی به آن اضافه شده بود تفاوت وجود داشت، اما هر دو دارای اثرات آرامش بخش بودند. محققان همچنین دریافتند که تنوع زیستی بالاتر و ماهی های رنگارنگ تر در آکواریوم اثرات آرام بخش آن را افزایش می دهد.

صدای آب به خودی خود دلیلی کلیدی برای فواید مثبت آکواریوم بر سلامت روحی و جسمی است. در تئوری، داشتن آکواریوم مانند خیره شدن به رودخانه یا گوش دادن به امواج اقیانوس است و این مفهوم شبیه به این است که چرا مردم ماهیگیری را آرامش بخش می دانند.

این یافته‌ها فقط این باور را تقویت می‌کند که آکواریوم‌ها می‌توانند در بیمارستان‌ها، مراکز پزشکی، مطب‌های دندانپزشکی، مراکز سالمندان و سایر مکان‌هایی که افراد ممکن است احساس اضطراب کنند، مفید باشد. نصب و نگهداری آکواریوم در ابتدا می تواند استرس زا باشد، اما شما حتی می توانید با اجازه دادن به ما برای راه اندازی و نگهداری آن در خانه و محل خود، آن را از بین ببرید.

محققان گزارش کردند که اگر تعداد ماهی‌های بیشتری در مخزن وجود داشته باشد، افراد مجذوب‌تر می‌شوند و روحیه مثبت‌تری دارند، اما اثرات آرام‌بخش آکواریوم‌ها صرف‌نظر از اندازه مخزن ماهی وجود دارد. بنابراین چه یک مخزن نانو روی میز خود را ترجیح دهید یا یک آکواریوم عظیم آب شور در رستوران خود، می توانید از مزایای سلامت روحی و جسمی بهره مند شوید.

اثرات آرام بخش آکواریوم

فواید کاهش استرس آکواریوم

بر کسی پوشیده نیست که ما در جامعه ای پرمشغله و پرشتاب زندگی می کنیم. گاهی اوقات ما نیاز به استراحت از کارهای روزمره و استرسی که می تواند ایجاد کند داریم. آکواریوم درمانی می تواند کمک کننده باشد.

یک مطالعه اخیر نشان داد که آکواریوم ها می توانند فشار خون و ضربان قلب افراد را کاهش دهند. برای این مطالعه، کارشناسان آکواریوم دریایی ملی، دانشگاه پلیموث و دانشگاه اکستر واکنش‌های فیزیکی و ذهنی افراد را به یک نمایشگاه مخزن ماهی حاوی سطوح مختلف ماهی (خالی، نیمه ذخیره‌سازی شده و کامل) ارزیابی کردند. محققان دریافتند که تماشای این نمایشگاه به طور کلی فشار خون و ضربان قلب را کاهش می دهد. افت ضربان قلب در دو شرایط حاوی ماهی به طور قابل توجهی بیشتر بود.

ارتباط مجدد با طبیعت

در دنیایی که بیش از پیش توسط گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، فیدهای خبری رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های تلویزیونی پرتماشاگر همیشه پرت می‌شود، جدا شدن از فناوری می‌تواند یک چالش باشد. تماشای ماهی در تانک به ما کمک می‌کند از فناوری‌ای که دائماً ما را بمباران می‌کند فاصله بگیریم و به ما کمک می‌کند دوباره با طبیعت ارتباط برقرار کنیم.

مطالعات متعدد نشان می دهد که نزدیک شدن به طبیعت می تواند به شما کمک کند احساس آرامش بیشتری داشته باشید و خلق و خوی خود را بهبود بخشد. آکواریوم‌ها به ورود فضای باز کمک می‌کنند. از شنا کردن ماهی‌ها به این طرف و آن طرف گرفته تا صدای حباب آب، یک مخزن ماهی شما را بدون نیاز به بیرون رفتن از اتاق نشیمن خود به خارج از منزل می‌برد.

اثرات آرام بخش آکواریوم

استفاده از آکواریوم برای افزایش خواب

اگر به اندازه کافی نمی خوابید یا در به خواب رفتن مشکل دارید، ممکن است بخواهید آکواریوم درمانی را امتحان کنید. صداهای آب تولید شده توسط آکواریوم ها محیط آرام بخشی را فراهم می کند که می تواند به برخی افراد کمک کند تا آرام شوند و به خواب بروند.

کریس برانتنر، مربی خبره علوم خواب می گوید: «مخزن های ماهی نه تنها اضطراب و استرس را کاهش می دهند، بلکه می توانند به خواب نیز کمک کنند. مطالعات مربوط به دهه 80 نشان می‌دهد که تماشای ماهی در آکواریوم می‌تواند فشار خون را مشابه سایر انواع آرامش‌درمانی و مدیتیشن کاهش دهد.

او در ادامه توضیح می دهد: «چرا؟ به نظر می رسد تماشای ماهی و گوش دادن به آب چکان باعث تولید سروتونین می شود که باعث تحریک مغز برای افزایش اندورفین می شود. نتیجه؟ احساسات مثبت چنین کاهش استرس به خوبی به خواب ترجمه می شود.

مخازن ماهی راهی عالی برای ایجاد صداهای طبیعی است که فضایی آرام را برای کمک به خوابیدن افراد ایجاد می کند. انواع ذخایر ماهی و لوازم آکواریومی وجود دارد که ماهیگیران را قادر می‌سازد تا محیط زندگی محرکی را برای ماهیان خود فراهم کنند و در عین حال استرس و اضطراب را نیز کاهش دهند.

برانتنر می‌گوید: «ما بیشتر و بیشتر در مورد اهمیت تنظیم روتین‌های آرام‌بخش قبل از خواب و ایجاد یک محیط خواب آرام در اتاق‌خواب‌ها یاد می‌گیریم. آکواریوم برای هر دو عالی است. صدای چکش آب به طور طبیعی کاری را انجام می دهد که ما سعی می کنیم با دستگاه های صوتی تقلید کنیم. و تماشای ماهی‌ها در حال شنا کردن، پیش‌روی کاملی برای خواب است.»

اثرات آرام بخش آکواریوم

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟