آشنایی با انواع حلزون های آکواریوم

آشنایی با انواع حلزون های آکواریوم

انواع حلزون آکواریوم به دسته حلزون های آب شیرین تعلق دارند. حلزون هایی همچون عاج، کیلر، لوچ دلقک، زبرا، حلزون سیب، رامشورن، اینکا و… از انواع حلزون آکواریوم هستند. در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

۱. حلزون رامشورن Ramshorn Snail

این حلزون رنگ قرمز زیبایی دارد و به دلیل رنگ متفاوت تنوع جالبی در آکواریومتان ایجاد می‌کند. علاقه زیادی به خوردن جلبک‌ها دارد، ولی باید جمعیتش کنترل شود. انواعی از حلزون رامشورن که رنگ قرمز آن‌ها روشن‌تر باشد را انتخاب کنید. دقت کنید که صدف آن‌ها بدون شکستگی و لب پریدگی باشد.
آن‌ها اندکی به آب‌های قلیایی متمایل هستند و بسیار پرخور هستند. رامشورن تخم‌های صاف کهربایی دارد که می‌توانید آن‌ها را اوایل بهار به صورت خوشه‌ای روی برگ گیاهان آکواریوم پیدا کنید. ماهی‌ها به خوردن نوزاد حلزون علاقه‌مند هستند پس اگر تبدیل شدن تخم‌ها به حلزون برایتان اهمیت دارد، ماهی‌ها را خارج کنید.

آشنایی با انواع حلزون آکواریوم

۲. حلزون فیزا Physa Snail

حلزون‌های استخری گونه‌های متفاوتی دارند. نوزاد آن‌ها بدنی نسبتاً سخت دارد و هر ماهی‌ای نمی‌تواند آن‌ها را شکار کند. مثل دیگر حلزون‌ها تولید مثل ساده دارد.

آشنایی با انواع حلزون آکواریوم

۳. حلزون راه راه Marisa rotula

این حلزون با رنگ زیبایی که دارد مورد علاقه خیلی‌هاست و از انواع حلزون‌هایی به شمار می‌رود که بومی امریکای جنوبی هستند. حلزون راه راه برخلاف برخی از حلزون‌ها جنب و جوش زیادی دارد. تخم‌ریزی آن فقط در آب گرم انجام می‌گیرد و می‌توانید به راحتی از تکثیر بیش از حد آن جلوگیری کنید.

آشنایی با انواع حلزون آکواریوم

۴. حلزون سیب Apple Snail

این حلزون جزو حلزون‌های بزرگ آب‌های شیرین است که تا قطر پانزده سانتی‌متری هم دیده شده است. البته در اندازه‌ها و رنگ‌های متنوع و متفاوت دیده می‌شود. تنوع در رنگ و شکل زیبای لاک آن باعث شده است که پرطرفدارترین حلزون آکواریوم باشد. نکته جالب اینکه حلزون سیب همزمان شش و آبشش دارد و اگر اکسیژن آب آکواریوم کم شد، می‌تواند به سطح آب بیاید. این نوع حلزون برای ساختن پوسته محکم نسبت به دیگر حلزون‌ها به کلسیم بیشتری نیاز دارند و می‌توانید از مکمل‌های کلسیم برای آن‌ها استفاده کنید.

 

آشنایی با انواع حلزون آکواریوم

۵. حلزون ترومپت یا لوله‌ای Trumpet Snail

این حلزون‌ها برای آن‌ها که از آفت می‌ترسند، خیلی پرطرفدار نیستند، چون تخم‌ریزی سریع دارد و با توجه به درجه حرارت بعد از ۱۰ تا ۴۰ روز تخمشان به نوزاد تبدیل می‌شود. بعضی حلزون لوله‌ای را آفت می‌دانند، اما به هر حال ترومپت زیبایی خاص خود را دارد. یکی از دلایلی که می‌توان آن را مناسب به حساب آورد این است که قادر است توسط پوسته خود بستر آکواریوم را حفر کند و جلبک‌های زیر بستر را نیز بخورد و از بین ببرد و این یک مزیت فوق‌العاده است.

آشنایی با انواع حلزون آکواریوم

۶. حلزون عاج Ivory Snail

به حلزون عاج، حلزون شاخ قوچ نیز می‌گویند. پوسته سفید یا زرد بسیار روشن دارد و همچون دیگر حلزون‌ها به خوردن جلبک‌ها و غذای ماهی علاقه‌مند است. اگر می‌خواهید بیشتر رشد کند و خیالتان از بابت محکم بودن صدف آن راحت باشد، مکمل کلسیم و مکمل قرص فیدر پایین را فراموش نکنید.

آشنایی با انواع حلزون آکواریوم

۷. حلزون اینکا طلایی Gold Inca Snail

یکی از زیباترین حلزون‌هایی که در آکواریوم‌های آب شیرین وجود دارد و وقتی میان گیاهان آکواریوم و روی جلبک‌ها قرار می‌گیرد، به زیبایی می‌درخشد. اینکا به سطوح سخت علاقه زیادی دارد. نکته دیگر آنکه اینکای طلایی علاوه بر جلبک‌ها گیاهان آکواریوم را می‌خورد و به همین خاطر عده‌ای آن را دوست ندارند.

آشنایی با انواع حلزون آکواریوم

۸. حلزون کیلر یا قاتل Assassin Snail

این حلزون به طور دائمی در آکواریوم نگهداری نمی‌شود. همان‌گونه که از اسم آن پیداست، همچون یک قاتل در آکواریوم به دنبال حلزون‌های دیگر می‌گردد و آن‌ها را پیدا کرده، شکار می‌کند و می‌خورد. پس هرگاه که تعداد حلزون‌های آکواریومتان زیاد شد، بهتر است یک حلزون قاتل به آن اضافه کنید تا حلزون‌های آفت را حذف کند. سپس آن را از آکواریوم خارج سازید.

آشنایی با انواع حلزون آکواریوم

۹. حلزون خرگوش Rabbit Snail

هرچند خرگوش حیوانی سریع است، حلزون خرگوش نسبت به دیگر حلزون‌ها بسیار آرام و کم تحرک با سرعتی پایین است. همچنین برعکس حلزون قاتل، با دیگر حلزون‌ها در رابطه‌ای مسالمت‌آمیز به سر می‌برد. این حلزون صلح‌جو و آرامش‌طلب سرعت تکثیر بالایی دارد و جلبک‌های روی سطوح را می‌خورد.

آشنایی با انواع حلزون آکواریوم

۱۰. حلزون رازدار یا رمز و راز Mystery Snail

یک حلزون آب شیرین با رنگ‌بندی زیبا قابل توجه بسیاری از علاقه‌مندان به حلزون آکواریوم است. نوک صدف حلزون قهوه‌ای رنگ است و انتهای صدف این قهوه‌ای به نارنجی و زرد متمایل می‌شود. نکته قابل ذکر در مورد این حلزون‌ها فرار کردن سریع آن‌ها و مخفی شدن‌شان در لایه‌های جلبک‌هاست، به همین دلیل شاید به سختی بتوانید آن را از آکواریوم خارج کنید.

آشنایی با انواع حلزون آکواریوم

۱۱. حلزون دریچه ژاپنی Japanese Trapdoor Snail

یک حلزون که به آرامی در ته آکواریوم شنا می‌کند. تقریباً کاری به کار دیگر حلزون‌ها و ماهی‌های آکواریوم ندارد و به خوردن جلبک‌ها مشغول است. این حلزون زیبا سرعت پایین دارد و همچون حلزون رمز و راز بسیار سریع از دست دشمنان متهاجم مخفی می‌شود.

آشنایی با انواع حلزون آکواریوم

۱۲. حلزون نریت Nerite Snail

آخرین حلزون یکی از پرطرفدارترین‌هاست چراکه لاک آن شکل‌های مختلفی دارد، بافت پوسته بافت‌ها و الگو‌های خاص تکرار شونده دارد و رنگ‌های متنوعی در این حلزون دیده می‌شود. حلزون نریت همانند حلزون لوله‌ای توانایی حفر کردن بستر آکواریوم و تمیز کردن جلبک‌های زیر بستر را دارد. نکته دیگر آنکه حلزون نریت در آب شیرین قادر به تولید مثل و تکثیر نیست و تعداد حلزون‌های نریت آکواریوم شما همان مقدار اولیه خواهند ماند.

آشنایی با انواع حلزون آکواریوم

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟