اصول نگهداری سیستم فیلتراسیون آکواریوم

نگه داری از ماهی ها سرگرمی بسیار جالبی است که بسیاری از فیلیپینی ها آن را دنبال می کنند. با این حال، مجموعه ای از چالش های خاص خود را دارد.از راه اندازی مخزن گرفته تا نگهداری آب در شرایط بکر، چیزهای زیادی وجود دارد که باید قبل از اینکه فرد بتواند با موفقیت از یک آکواریوم نگهداری کند، یاد بگیرد.

در این میان، مهمترین اصل اساسی در پرورش ماهی آکواریومی حفظ “چرخه نیتروژن” آن است. درک این مفهوم تفاوت بین داشتن یک آکواریوم موفق و تلاش ناموفق را نشان می دهد. “چرخه تانک” چیزی است که هر ماهی داری باید آرزو کند که به آن برسد. این اساساً مراحل مختلف چرخه نیتروژن را تکمیل می کند تا سیستم فیلتر کیفیت آب خوبی را در آکواریوم حفظ کند.

اصول نگهداری از آکواریوم

آکواریوم

یکی از مواردی که نگه داری از ماهی ها را از سایر سرگرمی های نگهداری از حیوانات خانگی متمایز می کند، محیط منحصر به فرد آن است. سگ ها، گربه ها، پرندگان، خزندگان، خرگوش ها، همسترها و سایر حیوانات خانگی در خشکی زندگی می کنند و اساساً مانند ما انسان ها زندگی می کنند. فقط محیطی مشابه محیط ما فراهم کنید و به طور کلی خوب خواهند بود. به عنوان مثال، یک قفس پرنده در داخل خانه شما باید محیط وسیعی را فراهم کند که به اندازه کافی برای پرنده خانگی شما قابل زندگی باشد.

از آنجایی که ماهی ها در آب زندگی می کنند، باید آن را در داخل محدوده یک آکواریوم بازسازی کنید. این نه تنها آب را در مخزن نگه می دارد، بلکه سیستم فیلتری را نیز فراهم می کند که کیفیت آب را خوب حفظ می کند.

 متأسفانه ماهی ها مانند ما انسان ها حمامی ندارند که بتوانند در آن اجابت مزاج و ادرار کنند. آنها فقط زباله های بیولوژیکی خود را در همان آبی که در آن زندگی می کنند رها می کنند. ماهی ها به شدت به کیفیت آبی که در آن زندگی می کنند وابسته هستند، بنابراین اگر آب آلوده باشد، ممکن است بیمار شوند یا بدتر از آن بمیرند.

آکواریوم واقعاً بسیار محدود است. با توجه به اینکه ماهی ها در رودخانه ها، دریاچه ها و دریاهای وسیع زندگی می کنند، یک آکواریوم هر چقدر هم که بزرگ باشد، در مقایسه با محیط طبیعی ماهی کوچک است. با فضای محدود، آب آکواریوم پس از تولید زباله به سرعت آلوده می شود.

متأسفانه، راه اندازی یک سیستم فیلتر در آکواریوم شما به طور خودکار به طور موثر و کارآمد آب را تمیز نمی کند. فیلتر شما باید از نظر بیولوژیکی فعال باشد تا به درستی کار کند. اینجاست که چرخه نیتروژن وارد می شود.اصول نگهداری سیستم فیلتراسیون آکواریوم

چرخه نیتروژن

پس از نصب مخزن با فیلتر در حال اجرا، ماهی ها به آکواریوم اضافه می شوند. در این مرحله، فیلتر شما صرفاً ابزاری است که آب آکواریوم را به گردش در می آورد تا اکسیژن ماهی ها را تامین کند.

با این حال، فیلتر شما بایر می شود و قادر به پردازش آب آکواریوم شما نیست که پس از چند روز آلوده می شود. حدود 30 روز طول می کشد تا فیلتر شما با تولید یک جمعیت سالم از باکتری های مفید که مسئول تکمیل چرخه نیتروژن و تمیز نگه داشتن آکواریوم شما با پردازش مواد زائد سمی هستند، به درستی عمل کند.

اصول نگهداری از آکواریوم

چرخه نیتروژن

اولین مرحله چرخه نیتروژن پس از راه اندازی آکواریوم شروع می شود. وقتی به ماهی ها غذا می دهیم، آنها به طور طبیعی غذا را پردازش کرده و فضولات را در آب آزاد می کنند. فضولات ماهی مانند مدفوع، غذای نخورده، گیاهان در حال پوسیدگی و سایر مواد آلی پوسیده شده و تبدیل به آمونیاک می شوند. آمونیاک مخلوط شده در آب آکواریوم برای ماهی ها بسیار سمی است و می تواند آنها را بکشد.

سپس آمونیاک در مخزن انباشته می شود و فیلتر شما گونه های خاصی از باکتری های مفید را برای شروع فرآیند فیلتراسیون بیولوژیکی ایجاد می کند. باکتری نیتروزوموناس در محیط فیلتر زندگی می کند و آمونیاک سمی مصرف می کند. در نتیجه نیتریت ها که یک ماده سمی کمتر هستند آزاد می شوند.

اگرچه به طور کلی سمیت کمتری دارد، اما نیتریت ها مقدارشان افزایش می یابد و نشان دهنده مرحله بعدی چرخه نیتروژن است زیرا گونه های دیگر باکتری های مفید در محیط فیلتر رشد می کنند. سپس باکتری Nitrobacter نیتریت ها را مصرف می کند. یک ماده جدید و کمتر سمی ایجاد می شود. محصول جانبی این جذب نیترات است.

هنگامی که یک کلنی خوب از Nitrobacter در محیط فیلتر خود برای تبدیل نیتریت ها به نیترات ایجاد کردیم، می توانیم نتیجه بگیریم که مراحل مختلف چرخه نیتروژن را پشت سر گذاشته ایم. در این مرحله است که می توانیم بگوییم که به یک “تانک چرخدار” دست یافته ایم. فیلتر ما اکنون از نظر بیولوژیکی کاربردی است و می تواند آمونیاک بسیار سمی را به مواد سمی کمتری تبدیل کند – نیتریت ها و نیترات ها.

در حالی که نیترات کمترین سمیت را در بین این سه ماده دارد، با این وجود هنوز در سطوح بسیار بالا برای ماهی ها سمی است. بنابراین، هنگامی که آکواریوم چرخه خود را کامل کرد، نیترات ها به آرامی جمع می شوند. اگر آکواریوم گیاهان زنده داشته باشد نیترات ها را مصرف می کند اما در غیر این صورت باید با انجام تغییرات جزئی آب جبران کنیم. با حذف حدود 30 درصد از آب مخزن قدیمی و جایگزینی آن با آب شیرین، نیترات را تا سطوح ایمن رقیق کنید.

با انجام این کار، کیفیت آب حفظ می شود. به این ترتیب، محیط برای ماهی ها شرایط بهینه ای دارد و آنها می توانند در آکواریوم رشد کنند.

فیلتراسیون بیولوژیکی

چرخه نیتروژن ذات اصلی فیلتراسیون بیولوژیکی است که آب آکواریوم را تمیز نگه می دارد. برای دستیابی به فیلتراسیون بیولوژیکی موثر، باید یک جمعیت زنده از باکتری های مفید در محیط فیلتر، مواد آلی و اکسیژن خود داشته باشید. همه اینها در یک آکواریوم به درستی تنظیم شده است.

از هر سیستم فیلتری که استفاده می کنید، مطمئن خواهید بود که دارای فیلترهایی است که به عنوان خانه باکتری های مفید عمل می کند. هنگامی که ماهی ها و سایر موجودات زنده داشته باشید، مواد آلی در آکواریوم وجود دارد و آنها به عنوان غذا برای باکتری های مفید عمل می کنند.

در نهایت، اکسیژن توسط فیلتر شما با ایجاد هم زدن در سطح آب تامین می شود. باکتری های مفید هوازی هستند و بنابراین برای زندگی به اکسیژن نیاز دارند. یک مخزن که به درستی تنظیم شده باشد، هر چهار عامل را دارد که منجر به تکمیل کامل چرخه نیتروژن در حدود 30 روز می شود. سیستم فیلتر باید آمونیاک و نیتریت ها را به ایمن ترین ماده یعنی نیترات ها تبدیل کند.

دستیابی به یک تانک چرخه چالش‌های خود را دارد. برخی دیگر به خاطر نمی آورند که یک مخزن تازه راه اندازی شده هنوز قادر به حفظ حیات زیر آب نیست، زیرا فیلتر هنوز از نظر بیولوژیکی فعال نیست.

اصطلاح “سندرم تانک جدید” (NTS) کابوس یک ماهیگیر است. زمانی اتفاق می‌افتد که ماهی‌ها در یک مخزن تازه راه‌اندازی تغذیه می‌شوند که قادر به پردازش مواد سمی نیست. آمونیاک به سرعت به سطوحی می رسد که برای ماهی ها بسیار بالا است. از آنجایی که فیلتر یک کلونی زنده از نیتروزوموناس ایجاد نکرده است که بتواند آمونیاک را مصرف کند، مخزن برای ماهی ها سمی می شود. هرچه بیشتر به ماهی ها غذا بدهیم، ضایعات بیشتری تولید می کنند و سطح آمونیاک بالاتر می رود.

برای جلوگیری از NTS و افزایش شانس یک چرخه نیتروژن موفق، توصیه می شود تانک را با چند ماهی راه اندازی کنید تا یک روز در میان برای 30 روز آینده تغذیه شوند. به این ترتیب، در حالی که فیلتر شما هنوز از نظر بیولوژیکی فعال نیست، آمونیاک کمتری خواهید داشت.

اصول نگهداری از آکواریوم

یادآوری مهم

شما همچنان به تعدادی ماهی در مخزن تازه راه اندازی شده خود نیاز دارید، زیرا ضایعات آنها یکی از عوامل تکمیل چرخه نیتروژن است. صبور باشید و تا 30 روز آینده صبر کنید. بعد از اینکه تانک شما چرخید، می توانید ماهی های بیشتری اضافه کنید و به دفعات بیشتر غذا بدهید و با یک آکواریوم کاربردی به خود پاداش دهید.

همچنین، فیلتراسیون مناسب به تنهایی نمی تواند آب تمیز آکواریوم را تضمین کند. فیلتراسیون بیولوژیکی آب را تمیز نگه می دارد، اما با گذشت زمان، نیترات ها در نهایت به سطوحی انباشته می شوند که برای ماهی ها سمی است. بنابراین، برای نگهداری آب مخزن در شرایط بهینه، تعمیر و نگهداری مناسب مورد نیاز است. فیلتراسیون مناسب و نگهداری دوره ای کلیدهای حفظ آب در بهترین شرایط برای ماهی های ما هستند.

اصول نگهداری از آکواریوم

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟