اثربخشی و کاربردهای اسکای لایت

اسکای لایت یک گزینه نورپردازی است که اغلب نادیده گرفته می شود و بیشتر صاحبان خانه باید هنگام برنامه ریزی یک خانه جدید از آن استفاده کنند. افزودن یک سیستم نورگیر راهی عالی برای باز کردن بصری بخش‌هایی از خانه جدید شما با اجازه دادن به نور طبیعی خورشید در بالا و فراتر از آنچه که پنجره‌های استاندارد ارائه می‌دهند – و ممکن است به کاهش هزینه‌های آب و برق شما کمک کند.

با چندین سبک و گزینه برای انتخاب، انتخاب اسکای لایت ها یا همان نورگیر های مناسب برای نیازهای شما می تواند دلهره آور باشد، اما ما در اینجا درباره مدل ها و گزینه های اولیه و اثربخشی و کاربردهای اسکای لایت را برای کمک به تصمیم گیری شما بیان کرده ایم.

انتخاب های رایج اسکای لایت

اولین قدم شما این است که دقیقاً محل نصب نورگیر را تعیین کنید زیرا این کار به شما امکان می دهد نوع دقیق مورد نیاز خود را برای هر مکان خاص بهتر انتخاب کنید. در اینجا رایج ترین مناطق برای اضافه کردن نورگیر به برنامه های ساختمانی شما آورده شده است.

  • آشپزخانه: نورگیرها یک گزینه عالی برای روشن کردن آشپزخانه هستند. نور طبیعی اضافه شده ممکن است به شما امکان نصب قفسه ها یا کابینت های اضافی را در مقابل کاهش فضای دیوار برای پنجره های بیرونی بدهد. نورگیرهای تهویه‌دار نیز می‌توانند برای رفع بو در حین پخت و پز نصب شوند.
  • حمام: حمام ها اغلب در میان اتاق های تاریک خانه شما قرار می گیرند، زیرا بسیاری از حمام ها، مانند نیم حمام، ممکن است به پنجره های بیرونی دسترسی نداشته باشند. نورگیرها راهی عالی برای معرفی نور طبیعی بدون به خطر انداختن حریم خصوصی هستند. یک سیستم نورگیر که گزینه‌های مختلف تهویه را ارائه می‌دهد نیز می‌تواند به تهویه مناسب حمام و عاری از قالب کمک کند. برای حمام های کوچکتر که ممکن است به فضای سقف بزرگ دسترسی نداشته باشند، نورگیرهای خورشیدی کوچکتر یک گزینه عالی هستند.
  • اتاق خواب: نورگیرها یک راه عالی برای مشاهده آسمان شب هستند که آنها را به گزینه ای عالی برای اتاق خواب تبدیل می کند. سیستم‌های نورگیر می‌توانند شامل پرده‌ها و گزینه‌های رنگ‌آمیزی برای مسدود کردن نورهای بیرونی در شب که می‌تواند خواب شما را مختل کند، باشد.
  • اتاق‌های نشیمن و خانوادگی: این اتاق‌های بزرگ ممکن است بیشترین بهره را از نورگیرها ببرند، که می‌تواند به کاهش مشکلات روشنایی در فضای بزرگ‌تر کمک کند و در صورت انتخاب و نصب مناسب به چالش‌های گرمایش و سرمایش کمک کند. همانند اتاق خواب‌ها، انتخاب نورگیر با ویژگی کور اختیاری ممکن است برای اطمینان از عدم اشباع نور بیش از حد در قسمت‌های خاصی از روز و فصول سال، ضروری باشد.
  • اتاق زیر شیروانی تغییر یافته: نورگیرها راهی عالی برای تامین نور طبیعی این اتاق‌ها هستند که در غیر این صورت ممکن است پنجره‌های بیرونی نداشته باشند.

اثربخشی و کاربردهای اسکای لایت

انتخاب اندازه و شکل

از آنجایی که اکثر سیستم‌های نورگیر در پشت بام‌ها نصب می‌شوند، اندازه‌ها و شکل‌ها اغلب برای تطبیق بهتر ساختارهای قاب‌بندی رایج سقف‌های مسکونی استاندارد می‌شوند. اندازه ها و اشکال سفارشی در دسترس هستند، اما اگر ساختار سقف در طول نصب نیاز به تغییر داشته باشد، ممکن است شامل هزینه های اضافی نیز باشد. برای تعیین اندازه مناسب نورگیر برای یک منطقه خاص، استانداردهای صنعتی می‌گویند که به ازای هر 20 فوت از فضای زیر، 1 فوت مربع سطح نورگیر را تخمین می‌زنند.

برای مناطقی که قبلاً نور طبیعی فراوانی را از طریق پنجره‌های استاندارد دریافت می‌کنند، اندازه نورگیر شما نباید از 5 درصد کل فضای طبقه تجاوز کند. در اتاق هایی که پنجره های زیادی یا سایر منابع نور طبیعی ندارند، سطح نورگیر خود را به 10 درصد یا 15 درصد از کل فضای کف افزایش دهید.

انتخاب مکان های مناسب

شما همچنین باید مکان نورگیر خود را با توجه به تغییر مکان خورشید در آسمان با تغییر فصول و نحوه متناسب با جهت خانه شما برنامه ریزی کنید. زاویه سقف شما نیز با این چالش وارد می شود زیرا بر میزان نور خورشید که هر نورگیر در طول سال دریافت می کند نیز تأثیر می گذارد. نقطه شروع آشکار مربوط به مکان های نورگیر، کار با طلوع خورشید در شرق و غروب در غرب است. صاحبان خانه هایی که خواهان نور یا گرمای اضافی در ساعات صبح یا عصر هستند، باید از این اصل اساسی به نفع نصب خود استفاده کنند.

کسانی که به دنبال یک منبع نور ثابت و پراکنده هستند، بهتر است مکان های سقف رو به شمال را انتخاب کنند. نورگیرهای رو به جنوب می توانند به گرما و نور اضافی در ماه های زمستان کمک کنند، اما ممکن است در تابستان که گرمای اضافی مورد نظر نیست چالش برانگیز باشند. نورگیرهای نصب شده در زیر درختان سایه ممکن است میزان نور طبیعی مورد نظر را اجازه ندهند، بنابراین هنگام برنامه ریزی مکان های نصب خود به این امکان توجه داشته باشید.

مدل های اسکای لایت اولیه

سه نوع اصلی از اسکای لایت ها وجود دارد که می‌توانید از بین آنها با چندین تنوع در هر سبک انتخاب کنید تا گزینه‌های خود را گسترده‌تر کنید.

ثابت: نورگیر ثابت یک سیستم کاملاً مهر و موم شده است که فقط اجازه عبور نور خورشید را می دهد و شامل هیچ نوع تهویه هوا نمی شود. این در محدوده های اندازه های مختلف موجود است که معمولاً در اطراف سازه های قاب بندی رایج یک سقف مسکونی تنظیم می شود.

تهویه شده: این سیستم شبیه یک نورگیر ثابت است اما دارای قابلیت باز شدن به نحوی برای عبور هوا است. این سبک اغلب به عنوان “پنجره های آسمانی یا سقفی” شناخته می شود زیرا بسیاری از مدل ها دارای قابلیت باز شدن به صورت دستی یا از طریق یک سیستم مکانیکی متصل به سوئیچ دیواری هستند. سیستم‌های تهویه‌دار با انرژی خورشیدی را می‌توان با یک سیستم ترموستات برای کمک به تنظیم دمای اتاق همراه کرد و به یک باران‌سنج برای بسته شدن خودکار در هنگام طوفان برای جلوگیری از نشتی متصل کرد.

یک شکایت رایج که از صاحبان خانه های جدید شنیده می شود که نورگیرهای تهویه شده را انتخاب می کنند، مشکلی است که هنگام باز و بسته کردن دستی آنها به خصوص در مکان های صعب العبور مانند سقف های بلند که ممکن است نیاز به استفاده از یک تیرک بزرگ داشته باشند، است. این چیزی است که باید هنگام برنامه ریزی مکان های نصب و انتخاب بین مدل های ثابت و تهویه مورد توجه قرار گیرد.

لوله ای یا خورشیدی: این یک نورگیر کوچکتر است که برای فضاهایی طراحی شده است که ممکن است به نور خورشید زیادی نیاز نداشته باشند یا به دلیل محدودیت های سقف یا اتاق زیر شیروانی نتوانند نصب بزرگتری را در خود جای دهند. لوله های خورشیدی سطحی برابر با نورگیرهای استاندارد ندارند، اما می توانند راهی عالی برای روشن کردن فضاهای تنگ که به نور طبیعی نیاز دارند مانند حمام های داخلی باشند.

اثربخشی و کاربردهای اسکای لایت

مواد و اشکال سطح اسکای لایت

نورگیرها با سطوح شیشه ای یا پلاستیکی/اکریلیک ساخته می شوند. در حالی که پلاستیک ممکن است انتخاب خوبی باشد اگر بودجه کمی دارید یا وقتی که وزن نصب نگران کننده است، شیشه معمولاً گزینه ترجیحی است. شیشه دوام بیشتری دارد و سطوح پلاستیکی در طول زمان بیشتر مستعد تغییر رنگ و خراش هستند.

نورگیرهای شیشه‌ای نیز در انواع بیشتری از پوشش‌های لعاب و ماوراء بنفش (UV) موجود هستند که به تنظیم بهتر دما کمک می‌کنند و همچنین از تغییر رنگ مبلمان و کفپوش توسط اشعه‌های مضر UV جلوگیری می‌کنند. در اینجا تعدادی از رایج‌ترین سطوح نورگیر شیشه‌ای موجود و مزایایی که ارائه می‌دهند، آورده شده است. (همه مدل های ذکر شده شامل شیشه های سکوریت شده برای افزایش استحکام و ایمنی هستند.)

  • نکته ایمنی: اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که برف قابل توجهی روی پشت بام انباشته می‌شود، اگر نمی‌توانید به صورت دستی برف و زباله را در صورت نیاز پاک کنید، حتماً یک سیستم نورگیر خریداری کنید که وزن اضافی پیش‌بینی‌شده را نگه دارد. خانه‌هایی که در مناطق ساحلی ساخته شده‌اند و می‌توانند تحت تأثیر طوفان قرار بگیرند، باید سیستم‌های نورگیر را نصب کنند که برای مقاومت در برابر سرعت باد بالاتر طراحی شده‌اند. حتما در طول فرآیند برنامه ریزی با سازنده خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که نورگیرهای مناسب انتخاب و نصب شده اند تا با الگوهای آب و هوای منطقه شما مطابقت داشته باشند.

بهره وری انرژی بهبود یافته است

نورگیرها همچنین می توانند به بهبود بهره وری انرژی خانه کمک کنند، که منجر به کاهش هزینه های ماهانه آب و برق می شود. بارزترین افزایش انرژی مربوط به استفاده از نور الکتریکی است. از آنجایی که نورگیرها نور طبیعی بیشتری را وارد اتاق می‌کنند، نور الکتریکی کمتری برای رسیدن به همان روشنایی کلی و در نتیجه مصرف انرژی کمتر مورد نیاز است. از آنجایی که روشنایی الکتریکی نیز گرما تولید می‌کند، کاهش استفاده باعث می‌شود اتاق‌ها در ماه‌های گرم‌تر سریع‌تر خنک شوند و باعث صرفه‌جویی بیشتر در انرژی می‌شود.

نورگیرهای کم مصرف شامل شیشه های چندلایه، پوشش های UV، رنگ آمیزی، سیستم های تهویه و پرده ها هستند. نورگیرهای سطح بالاتر می توانند هم باز و بسته شدن دریچه های هوا و هم بالا و پایین بردن پرده ها را به طور خودکار انجام دهند تا اتاقی با تمام عملکردهای مکانیکی کاملاً با انرژی خورشیدی گرم و خنک شود.

همانطور که خانه جدید خود را برنامه ریزی می کنید، حتماً عناصر طراحی بهبود یافته و بهره وری انرژی موجود در سیستم های نورگیر فعلی را در نظر بگیرید. با مجموعه وسیعی از مدل‌ها، از لوله‌های خورشیدی کوچک‌تر گرفته تا سیستم‌های خورشیدی کاملاً خودکار بزرگ‌تر، یک نورگیر وجود دارد که مطابق با نیازهای شما باشد و به نور خورشید کمک کند.

برای مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر درباره اسکای لایت با شماره 02155957060 تماس بگیرید و یا با شماره 09205958384 از طریق پیام رسان  تلگرام و یا واتساپ به صورت آنلاین با ما در ارتباط باشید.

اثربخشی و کاربردهای اسکای لایت

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.