چگونه آکواریوم آب شور راه اندازی کنیم

چگونه آکواریوم آب شور راه اندازی کنیم

راه اندازی یک آکواریوم جدید آب شور می تواند دلهره آور به نظر برسد. با این حال، با راهنمای گام به گام ما خیلی سخت نیست و زمانی که ماهی خود را اضافه کردید و رایگان از آن لذت ببرید، ارزشش را دارد.

اگرچه یک آکواریوم آب شور می تواند کمی گرانتر از یک آکواریوم آب شیرین باشد، اما حاشیه خطای کمتری دارد. آکواریوم های آب شور طیف گسترده ای از ماهی ها و مرجان های رنگارنگ را ارائه می دهند که در سیستم های آب شیرین موجود نیستند.

همانطور که در ادامه مقاله خواهید دید، به طور کلی حدود هشت مرحله برای تبدیل یک آکواریوم آب شور به واقعیت وجود دارد. متوجه خواهید شد که این روند شبیه به راه اندازی یک آکواریوم آب شیرین است. با این حال، قبل از اینکه به مراحل راه اندازی آکواریوم بپردازیم، مهم است که به چند نوع مخزن آب شور اشاره کنیم.

انواع مخازن آب شور

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید با یک آکواریوم آب شور انجام دهید. ما به طور خلاصه برخی از انواع تنظیمات آکواریوم دریایی را که می توانید داشته باشید بررسی خواهیم کرد.

  • فقط ماهی

ماهی ها محبوب ترین دلیلی هستند که مردم یک آکواریوم آب شور می گیرند. اگر آنها تنها چیزی هستند که در مورد یک مخزن آب شور مورد علاقه شما هستند، پس این سیستم دریایی برای شما مناسب است. همچنین ابتدایی ترین و ارزان ترین سیستم آب شور است که می توان راه اندازی کرد.

برای این آکواریوم دریایی، می توانید بین یک مخزن گونه یا یک مخزن اجتماعی انتخاب کنید. مخزن فقط گونه ای است که در آن فقط یک گونه باید در آن مخزن نگهداری شود. این معمولاً در مورد ماهی های مهاجم یا شکارچی است که نمی توانند با گونه های دیگر در همان آکواریوم همزیستی کنند. در حالی که یک تانک اجتماعی دقیقاً همین است، انواع گونه های ماهی که در یک آکواریوم با هم زندگی می کنند.

اگرچه آکواریوم‌هایی که فقط ماهی‌ها هستند، ابتدایی‌ترین راه‌اندازی هستند، اما ممکن است به نگهداری بیشتری نسبت به انواع دیگر نیاز داشته باشند، زیرا بدون چیزی مانند سنگ زنده یا سایر مواردی که باکتری‌های مفید بیشتری را وارد آکواریوم می‌کند تا به کنترل ضایعات کمک کند، دوچرخه‌سواری طولانی‌تر طول می‌کشد. برای بالا نگه داشتن کیفیت آب ممکن است نیاز به انجام تغییرات بیشتر باشد.

  • ماهی با سنگ زنده

همانطور که از نام آن پیداست، این مخزن آب شور ماهی به سادگی ماهی با سنگ زنده است. همانطور که در بخش قبل ذکر شد، سنگ زنده باکتری های مفید بیشتری را وارد آکواریوم می کند و به تمیز نگه داشتن آن کمک می کند زیرا باکتری ها آمونیاک و نیتریت ها را به نیترات سمی کمتر تجزیه می کنند.

اگرچه برخی از مردم ممکن است شک داشته باشند زیرا سنگ زنده هزینه بیشتری را به آکواریوم اضافه می کند، در تصویر کلی، واقعاً خیلی بیشتر نیست زیرا سنگ زنده معمولاً فقط چند دلار به ازای هر پوند است با امتیاز اضافی کمک به حفظ کیفیت آب و جذابیت بصری را به آکواریوم اضافه می کند.

چگونه آکواریوم آب شور راه اندازی کنیم

  • تانک ریف

این نوع از آکواریوم های آب شور، بارزترین و با شنیدن عبارت “آکواریوم آب شور” در ابتدا به ذهن بسیاری از مردم می رسد. بزرگترین تفاوت با این تانک این است که مرجان هایی دارد که موجوداتی زنده با مجموعه نیازهای خود هستند. این آکواریوم گران‌ترین نوع آکواریوم است زیرا نه تنها مرجان‌ها می‌توانند گران باشند، بلکه به تجهیزات اضافی نیز نیاز دارند تا پارامترهای حیاتی مانند کیفیت آب و روشنایی را حفظ کنند.

اگرچه نگهداری از این نوع آکواریوم می تواند برای مبتدیان چالش برانگیز باشد، اما با تلاش و فداکاری مناسب، می تواند زیباترین آکواریومی باشد که تا به حال داشته اید.

راه اندازی آکواریوم آب شور

همانطور که قبلا در این مقاله ذکر شد، راه اندازی یک سیستم آکواریوم آب شور شبیه راه اندازی یک آکواریوم آب شیرین است و اگر بدانید چه کاری انجام می دهید به اندازه کافی ساده است.

  1. تانک خود را برنامه ریزی کنید

قبل از خرید هر چیزی برای آکواریوم آب شور خود، باید برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی به شما کمک می کند تا گزینه ها، قیمت گذاری، ملاحظات فضا و موارد دیگر را کاملاً درک کنید. همچنین این روند را بسیار روان تر خواهد کرد.

اولین گام در فرآیند برنامه ریزی شما این است که تصمیم بگیرید چه نوع تانک و ماهی را می خواهید داشته باشید زیرا این روی بقیه آکواریوم تأثیر می گذارد. در مورد نیازهای آنها فکر کنید و بقیه آکواریوم شما شروع به شکل گیری خواهد کرد.

  1. تانک را آماده کنید

هنگامی که تحقیق کردید و تصمیم گرفتید که چه نوع آکواریومی را می خواهید، می توانید شروع به خرید هر چیزی که نیاز دارید و مخزن را آماده کنید.

  • تمیز کردن آکواریوم جدید شما

حتی اگر آکواریوم شما نو باشد، باز هم باید آن را تمیز کنید. با این حال، هرگز از صابون یا پاک کننده های خانگی استفاده نکنید زیرا مواد شیمیایی و بقایایی از خود به جا می گذارند که به ماهی ها و مرجان ها آسیب می زند یا از بین می رود.

برای آکواریوم های جدید، به سادگی از یک پارچه مرطوب برای پاک کردن گرد و غبار و ذرات استفاده کنید، یا از پاک کننده های شیشه ای و اکریلیک طبیعی استفاده کنید که برای استفاده در آکواریوم ایمن است. اگر مخزن اکریلیک دارید، بهتر است از یک پارچه میکروفیبر بدون پرز برای تمیز کردن آن استفاده کنید، زیرا اکریلیک به راحتی می تواند خراشیده شود.

  • بررسی نشتی

بعد از اینکه مخزن را تمیز کردید آن را از نظر نشتی بررسی کنید. برای این کار، دو اینچ آب اضافه کنید و بگذارید یک ساعت بماند. اگر هر گونه نشتی پیدا کردید، معمولاً می توان آنها را با درزگیر آکواریوم برطرف کرد.

  • انتخاب مکان ایمن

پس از تمیز کردن و بررسی نشتی، آکواریوم را در جایی که می‌خواهید قرار دهید و مطمئن شوید که از جایی که آن را قرار می‌دهید راضی هستید، زیرا آکواریوم‌های کامل بسیار سنگین‌تر هستند و جابه‌جایی آنها بسیار دشوار است.

به خاطر داشته باشید که سطحی که آکواریوم را روی آن قرار می دهید باید به اندازه کافی محکم باشد تا بتواند وزن یک آکواریوم کامل و هر وسیله ای را تحمل کند. همچنین برای جلوگیری از خطر سقوط باید سطح آن باشد. بسیاری از آکواریوم‌ها این گزینه را دارند که یک پایه کابینت متناسب با نوع آکواریومی که می‌گیرید بخرند، که به شما امکان می‌دهد چیزی را که می‌دانید با آکواریوم شما کار می‌کند، راحت‌تر به دست آورید.

چگونه آکواریوم آب شور راه اندازی کنیم

  1. Substrate را اضافه کنید

مرحله بعدی در راه اندازی مخزن شما اضافه کردن بستر است. انواع مختلفی از بستر وجود دارد، و اینکه چه نوع بستری و چه مقدار باید تهیه شود، بستگی به نوع آکواریوم آب شور شما دارد و می‌خواهید چه شکلی باشد. درست مانند مخزن، بستر نیز باید تمیز شود. یک آبکشی ساده قبل از اضافه شدن به آکواریوم کافی است. به منظور جلوگیری از خراشیدگی ناخواسته مخزن هنگام اضافه کردن زیرلایه، ابتدا یک لایه نازک در امتداد پایین قرار دهید، قبل از اینکه بقیه را داخل آن بریزید.

  1. آب را اضافه کنید

اکنون که مخزن تمیز شده و زیرلایه اضافه شده است، می توانید شروع به پر کردن آن با آب کنید. با این حال، نمی‌توانید آن را مستقیماً از شیر آب پر کنید. آبی که در آکواریوم آب شور خود قرار می دهید باید از طریق اسمز معکوس (که می توانید در این شرایط خریداری کنید) بوده باشد یا از روش های درمانی و کلر زدایی استفاده کنید. همچنین باید مخلوط نمک را اضافه کنید، که می‌توانید آن را در فروشگاه‌های حیوانات خانگی که لوازم ماهی می‌فروشند، پیدا کنید.

هنگام اضافه کردن آب، ممکن است به دلیل مختل شدن بستر کدر شود، اما نگران نباشید، در نهایت ته نشین می شود و دوباره شفاف می شود.

  1. نصب تجهیزات

اگرچه این بستگی به نوع آکواریوم آب شور شما دارد و اینکه چه نوع تجهیزاتی را باید نصب کنید، تقریباً تمام سیستم های آب شور به حداقل نیاز به فیلتر دارند و بسیاری از آنها به بخاری نیز نیاز دارند. با این حال، بهتر است تجهیزات اضافی مانند ضدعفونی کننده های UV، چراغ ها، کفگیرهای پروتئینی و هواده ها را نیز برای حداکثر سود برای سلامت ماهی داشته باشید.

نصب اکثر تجهیزات مورد نیاز برای یک آکواریوم آب شور آسان است، اما برخی از فیلترها ممکن است گیج کننده باشند. انواع مختلفی از فیلترها برای انتخاب وجود دارد و هر کدام روش خاص خود را برای نصب دارند، اما برای نصب بهتر است به دفترچه راهنمای همراه تجهیزات یا فروشگاه ماهی محلی خود برای راهنمایی مراجعه کنید. هنگام نصب بخاری، دقت کنید که دماسنج را در سمت مخالف مخزن از بخاری قرار دهید تا اندازه گیری دما دقیق تر باشد.

  1. تزئینات را اضافه کنید

در این مرحله ممکن است فکر کنید زمان دوچرخه سواری تانک فرا رسیده است. با این حال، می‌خواهید قبل از دوچرخه‌سواری هر تزئینی را که می‌خواهید به آکواریوم اضافه کنید، زیرا تزئینات ممکن است روی آب تأثیر بگذارد.

همچنین این مرحله ای است که در آن شما واقعاً می توانید آن تصویر را در ذهن خود به واقعیت تبدیل کنید زیرا گیاهان و تزئینات واقعاً به شما امکان خلاقیت می دهند. برای مثال، می‌توانید ظاهری طبیعی با سنگ‌ها، چوب‌های چوبی و مرجانی داشته باشید یا تمی مانند غرق شدن کشتی، فرهنگ پاپ یا رنگ‌های روشن و نئون داشته باشید. فقط به یاد داشته باشید که قبل از قرار دادن هر وسیله در آکواریوم آن را بشویید.

  1. تانک را چرخه بزنید

اکنون که مخزن به طور کامل راه اندازی شده است، باید آکواریوم را دوچرخه سواری کنید تا آن را برای ماهی ها ایمن کنید. هدف از دوچرخه سواری یک آکواریوم ایجاد کشت های باکتریایی است تا به عنوان یک فیلتر بیولوژیکی طبیعی عمل کنند. یک کشت برای تبدیل آمونیاک به نیتریت و دیگری برای تبدیل نیتریت به نیترات.

این امر ضروری است زیرا آمونیاک و نیتریت برای ماهی سمی هستند. همچنین به همین دلیل است که شما به طور منظم تغییرات جزئی آب را در طول عمر آکواریوم انجام می دهید: به منظور پایین نگه داشتن سطح آنها.

  • افزودن سنگ زنده یا آمونیاک

سنگ زنده معمولاً در آکواریوم های آب شور به منظور شروع چرخه استفاده می شود، زیرا آنها قبلاً کشت باکتری های توسعه یافته را برای اضافه کردن به مخزن نگهداری می کنند. یک انتخاب خوب سنگ زنده است که وزن سبک‌تری دارد، زیرا نشان‌دهنده این است که سنگ دارای شکاف‌ها و سوراخ‌های داخلی زیادی است که سطح بیشتری را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند. با این حال، اگر به نظر می رسد سنگ زنده کار نمی کند، می توانید مقداری آمونیاک برای شروع چرخه اضافه کنید.

  • آزمایش آب

در حین دوچرخه سواری در آکواریوم، باید به طور منظم آب را آزمایش کنید. سطح آمونیاک و نیتریت باید افزایش یابد. زمانی که اینها به ppm 0 رسیدند، چرخه کامل می شود. سپس 50% آب را تغییر دهید تا تجمع نیترات کاهش یابد. روند دوچرخه سواری باید حدود 6-8 هفته طول بکشد. اگر می‌خواهید این فرآیند را تسریع کنید، می‌توانید سطح دما و اکسیژن را افزایش دهید یا فیلترهای یک آکواریوم از قبل ایجاد شده را اضافه کنید.

  1. ماهی اضافه کنید

یافتن گونه مناسب برای آکواریوم جدید آب شور شما کاملاً در مورد تحقیق است. شما باید ماهی مورد نظر خود را قبل از طراحی و برنامه ریزی مخزن انتخاب کنید زیرا این امر بر آنچه شما برای آکواریوم خود نیاز دارید تأثیر می گذارد. ما در نهایت به بخش مورد علاقه همه در راه اندازی یک آکواریوم رسیدیم: اضافه کردن ماهی.

با این حال، تعداد زیادی را یکباره اضافه نکنید، در غیر این صورت ممکن است خطر شروع دوباره چرخه نیتروژن را تهدید کنید. بهتر است به مرور زمان آنها را به آرامی اضافه کنید. از آنجایی که ماهی ها به تغییرات شرایط آب حساس هستند، باید قبل از افزودن آنها به تدریج آنها را با آب موجود در آکواریوم خود سازگار کنید.

چگونه آکواریوم آب شور راه اندازی کنیم

چگونه ماهی جدید را عادت دهیم؟

روش زیر یکی از راه های سازگاری آنها است:

  • کیسه را به مدت 15 دقیقه روی سطح آب شناور کنید تا دمای کیسه با دمای آب آکواریوم مطابقت داشته باشد.
  • کیسه را باز کنید (مطمئن شوید که هنوز روی سطح شناور است).
  • هر 4 تا 5 دقیقه 1/2 فنجان آب آکواریوم را به کیسه اضافه کنید تا کیسه پر شود.
  • نصف آب را در کیسه بریزید (نه داخل آکواریوم).
  • شروع به اضافه کردن 1/2 فنجان آب آکواریوم به کیسه هر 4-5 دقیقه مجدد کنید تا کیسه پر شود.
  • برای انتقال ماهی از کیسه به داخل آکواریوم از تور ماهی استفاده کنید و کیسه و آب را دور بریزید.

برای اطمینان از سلامت ماهی های خود باید در 24 ساعت آینده مراقب ماهی های خود باشید. به دنبال علائم بیماری یا سلامت ضعیف باشید و ببینید آیا آنها در زمان تغذیه غذا می خورند یا خیر. بهترین روش استفاده از مخزن قرنطینه برای ماهی ها قبل از افزودن آنها به آکواریوم اصلی است. انجام این کار به کاهش خطر اضافه شدن ناخواسته بیماری به آکواریوم کمک می کند.

تمیز کردن آکواریوم آب شور

برای اینکه سلامت آکواریوم خود را در بهترین حالت نگه دارید، باید مرتباً آب را تغییر دهید. هر دو هفته یکبار با حذف 1/10 آب آکواریوم تعویض آب را انجام دهید. مطمئن شوید که هنگام انجام این کار، ذرات، غذای ماهی نخورده و سایر ناخالصی‌های ناخواسته را از آب خارج می‌کنید. هنگام تمیز کردن کل آکواریوم و تمام عناصر داخل آن، بهترین راه این است که تک تک اجزای آکواریوم خود را به صورت تکه تکه جدا کرده و در ظرفی جداگانه قرار دهید تا از آلودگی جلوگیری شود.

برای تمیز کردن بستر، ابتدا آن را بردارید و یک ظرف یا سطل را به اندازه 1/3 بالا با آب تمیز و تازه پر کنید. هنگامی که بستر را در آب مخلوط می کنید، هرگونه کثیفی یا ناخالصی به سمت بالا شناور می شود. این مرحله را برای هر مورد در آکواریوم تکرار کنید. هنگامی که همه چیز تمیز شد، همه چیز را دوباره در آکواریوم خود قرار دهید و دوباره آن را با آب نمکی که به دمای مناسب رسیده است پر کنید و ماهی را به آکواریوم برگردانید.

تغذیه ماهی های آب شور

هنگامی که تصمیم می گیرید چه ماهی های آب شور را برای آکواریوم خود می خواهید، بسیار مهم است که بدانید آنها گیاهخوار، گوشتخوار یا همه چیزخوار هستند. این نیازها و نیازهای غذایی آنها را تعیین می کند و شما باید مطابق با آن غذا تهیه کنید. درست همانطور که راه اندازی یک آکواریوم به منظور تکرار محیط زندگی طبیعی آنها در اقیانوس است، رژیم غذایی آنها باید تا حد امکان طبیعی باشد یا حداقل ارزش غذایی یکسانی داشته باشد.

بسته به نوع ماهی که دریافت می کنید، برخی از ارگانیسم های موجود در زیستگاه طبیعی خود مانند کریل یا پلانکتون تغذیه می کنند. البته غذای تخصصی ماهی به شکل پولکی یا گلوله ای نیز وجود دارد که حاوی ترکیب کاملی از ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز ماهی های آب شور شما است.

همیشه از میزان غذای خود نیز آگاه باشید، زیرا یک مشکل رایج در سلامت ماهی پرخوری است. دستورالعمل های مربوط به تغذیه را اغلب می توان در بسته بندی غذای ماهی یافت، یا به طور متناوب، از هر متخصص ماهی از فروشگاه ما مشاوره بگیرید.

خلاصه

برای راه اندازی یک آکواریوم جدید باید فکر و تحقیق زیادی کرد. به خصوص آکواریوم های آب شور زیرا حاشیه خطای کمتری دارند. مهمترین جنبه تحقیق و برنامه ریزی است. اگر برنامه ریزی ضعیفی داشته باشید یا تصمیم بگیرید که کارها را به صورت تکانشی انجام دهید، بعداً با مشکلاتی مواجه خواهید شد و حتی می توانید به ماهی خود آسیب برسانید یا بکشید.

به این فکر کنید که کدام ماهی را می خواهید نگهداری کنید و سپس مواردی مانند اندازه آکواریوم، تجهیزات، تزئینات، بستر، غذا، فیلتراسیون و نور را در نظر بگیرید. به شدت توصیه می شود که مبتدیان در شروع کار ماهی های مقاوم را انتخاب کنند زیرا تحمل بیشتری نسبت به اشتباهات و خطاها دارند.

هنگامی که همه چیز برنامه ریزی شد، فرآیند راه اندازی در واقع نسبتاً ساده است. دوچرخه سواری ممکن است کمی طول بکشد، اما زمانی که بتوانید شروع به اضافه کردن ماهی کنید، متوجه خواهید شد که ارزش صبر و برنامه ریزی را داشت. اگر برای نگهداری از مخزن آب شور خود به کمک نیاز دارید، در مورد نگهداری و خدمات آکواریوم ما در اینجا اطلاعات کسب کنید.

چگونه آکواریوم آب شور راه اندازی کنیم

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟