پروتئین اسکیمر چیست و چه نقشی دارد؟

پروتئین اسکیمر چیست و چه نقشی دارد؟

مهمترین عامل در راه‌اندازی یک آکواریوم آب شور زیبا و سالم، ثابت نگه داشتن کیفیت مطلوب آب است. پس اگر می­خواهید آکواریوم شما زیستگاه مناسبی برای گونه­ های رنگارنگ ماهی­ باشد، آب مخزن را همواره عاری از مواد سمی مثل آمونیاک و نیترات نگه دارید.در یک آکواریوم تازه راه‌اندازی شده آمونیاک و نیتریت در چرخه­ ای با نام چرخه نیتروژن به نیترات که ماده­ ای با درجه سمی پایین­تر است تبدیل می­شوند.

این میزان نیترات تولید شده در چرخه نیتروژن معمولا در یک آکواریوم با تراکم موجودات متوسط کشنده نیست اگرچه برخی گونه­ ها مثل مرجان ها حتی به مقادیر کم نیترات حساس هستند و برای زیست و رشد و نمو به آبی تقریبا عاری از نیترات نیاز دارند،اینجاست که دلیل اصلی استفاده از پروتئین اسکیمر بوجود می آید.

یعنی حذف حداکثری و سریع آلاینده ها ،بسیاری از آکواریوم داران حرفه ای  بر این باورند که پروتئین اسکیمر رکن اصلی آکواریوم آب شور برای ایجاد شرایط ایده آل آب است.

مخصوصا درآکواریوم­های ریف یا آکواریوم­های با تراکم بالای ماهی و آکواریوم ماهی­های گوشتخوار.

پروتئین اسکیمر چیست و چه نقشی دارد؟پروتئین اسکیمر چه کاری انجام می­دهد؟

پروتئین اسکیمر به شکل موثر مواد زائد ماهی­ها، گیاهان،بی­مهرگان، موجودات مرده وغذاهای خورده نشده را از سیستم حذف می­کنند.قبل از اینکه این مواد فرصت تجزیه و در نتیجه کاهش کیفیت آب را داشته باشند.علاوه بر این وظیفه یعنی حذف مواد زائد از آب، اسکیمر­ها محاسن ثانویه زیادی نیز دارند زیرا با حذف این مواد،از تجمع نیترات و رشد خزه­ های مهاجم جلوگیری می­کنند.

همچنین با افزایش شفافیت آب راه نفوذ نور برای ایجاد یک آکواریوم روشن تر وتمیز تر را نیز باز می­کنند..و در نهایت فیلتر آکواریوم شما با حذف این مواد موثرتر عمل می­کند و زمانی که شما صرف سرویس آن می­کنید، کاهش خواهش یافت.

پروتئین اسکیمر چیست و چه نقشی دارد؟چگونه اسکیمر این کارها را انجام می­دهد؟

پروتئین اسکیمر با ایجاد حباب های کوچک در محفظه ستون مانند خود،این کار را انجام میدهدمواد زائد آلی در یک فرآیند شیمیایی به نام جذب سطحی به این حباب­های کوچک هوا می­چسبند وحباب­ها مواد زائد را به سمت سطح بالای محفظه هدایت می­کند.

جاییکه پروتئین محلول و دیگر آلاینده ها به طور فیزیکی از ستون آب حذف شده و در قسمت کاسه مانند کلاهک جمع می­شوند .معمولا این محلول جمع شده رنگ تیره و بوی نامطبوعی دارد و هر چند روز یکبار میبایست تخلیه گردد. علاوه بر این  با تولید میلیونها حباب ریز هوا میزان اکسیژن محلول در کل آکواریوم نیز بالا می­ رود ودر نهایت سطح اکسیژن بالا و تبادلات گازی مناسب به ثبات PH کمک می­کند.

حذف سریع مواد آلی و در نتیجه بهبود سلامت کلی و زیبایی آکواریوم به محبوبیت اسکیمرها منجر شده و تقریبا همه حرفه ای های  آکواریوم آب شور خرید پروتئین اسکیمر را یکی از هزینه­ های سود آور و ارزشمند می­دانند، در یک جمله هرچه از پروتئین اسکیمر بزرگتر و مرغوب­تری با توجه به فضای محیطی و بودجه مدنظرتان استفاده کنید کارایی آن بهتر بوده و نگهداری آکواریوم برای شما ساده تر خواهد بود.

کارایی و انواع دستگاه اسکیمر

دستگاه اسکیمر علاوه بر انجام فیلتراسیون مکانیکی عمل هوادهی و اکسیژن رسانی به آب را نیز انجام میدهد. دستگاه های اسکیمر را میتوان به لحاظ قرارگیری به دو دسته ی داخل آبی و بیرونی تقسیم نمود که باتوجه به وضعیت سامپ و محدودیت فضا می توانید هریک از آنها را انتخاب نمایید. اما تقسیم بندی های مهمتری نیز برای اسکیمرها براساس نوع عملکرد آنها وجود دارد. براساس نحوه تولید حباب، اسکیمرها به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. -اسکیمر هایی که با استفاده از سنگ هوای متصل به یک پمپ هوا، حباب تولید می کنند. اولین سری اسکیمرها از این تکنیک استفاده می کردند. اما امروزه تقریبا منسوخ شده اند و یا فقط برای آکواریوم های کوچک و نانو طراحی می شوند.
  2. اسکیمر های دارای رابط ونتوری که امروزه کمتر از این تکنیک در ساخت اسکیمرها استفاده می کنند. در این حال واترپمپ اسکیمر با فشار بسیار زیادی آب را به داخل لوله ی بلندی ارسال می کند که این لوله در انتها به اسکیمر متصل می شود. قسمتی از لوله که به استوانه ی اصلی اسکیمر متصل می شود کمی باریکتر از قسمت های قبلی است و یک ورودی جهت اتصال شلنگ هوا در آن تعبیه شده است.سرعت آب در این بخش به دلیل باریکتر بودن افزایش می یابد و با ورود آب به داخل استوانه ی اسکیمر فشار آب افت می کند که این تغییر در فشار موجب مکش هوا به داخل لوله و در نهایت داخل استوانه ی اسکیمر می شود. در این حالت باید از یک واترپمپ قوی استفاده شود تا قدرت لازم جهت مکش آب را ایجاد نماید.
  3. اسکیمرهای توربو که بیشترین نوع اسکیمرهای امروزی را شامل می شوند. در این گونه اسکیمرها ورودی هوا در قسمت مکنده ی واترپمپ تعبیه شده است و همچنین در پره های روتور واترپمپ آنها نیز تغییرات ساختاری ایجاد شده است تا ترکیب حباب هوا با آب به بهترین شکل صورت پذیرد.

به این اسکیمرها Needle wheel یا پره سوزنی نیز می گویند که بیانگر نوع پره های واترپمپ آنها می باشد. در چند وقت اخیر در ساخت نوع پره های این واترپمپ ها نیز تغییراتی ایجاد شده است که انواع این پره ها عبارتنداز:

پره واتر پمپ Pin-Wheel

بیشتر واترپمپ های مخصوص اسکیمر ها از این گونه می باشند. در این حالت تعداد زیادی میله ی پلاستیکی بر روی یک صفحه گرد پلاستیکی چیده شده اند.

پره واترپمپ Needle-Wheel

حالت Needle-Wheel همانند Pin-Wheel است با این تفاوت که دیگر از صفحه پلاستیکی گرد خبری نیست و میله های پلاستیکی همانطور که در تصویر مشاهده می کنید بصورت مرکزی به یکدیگر متصل شده اند.

پره واترپمپ Mash-Wheel برای اسکیمر

این نوع پره ها، جدیدترین نوع پره های واترپمپ های اسکیمر هستند که شاید در آینده ای نه چندان دور فراگیر شوند. در این حالت به جای میله های پلاستیکی از رشته های درهم تنیده ی پلاستیکی استفاده می شود تا حباب های وارد شده به داخل مخزن واترپمپ، هرچه بیشتر چرخ شده و به حباب های کوچکتر تبدیل شوند. در این حالت، بیشترین سطح تماس بین حباب های هوا و آب پدید می آید و اسکیمر از کارایی بیشتری برخوردار خواهد بود.

ترجمه و تالیف از تیم تولید محتوا

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟