نکات آکواریوم خانگی و تزیین آن

نکات آکواریوم خانگی و تزیین آن

آکواریوم‌ها معمولا در دکوراسیون داخلی بسیاری از خانه‌های شیک و زیبا به چشم می‌خورند. یک آکواریوم رویایی نه‌تنها زیبایی را برای خانه‌ شما به ارمغان می‌آورد، بلکه فضایی مملو از آرامش را برای شما و مهمانانتان پدید می‌آورد. قطعا تماشای ماهی‌هایی که در سکوت مطلق و آرام در آب می‌لغزند، پس از یک روز پرمشغله و کاری لذت‌بخش است.

انواع آکواریوم

آکواریوم‌ها نیز مانند دیگر چیزها از تنوع و گوناگونی برخوردارند و هر کدام ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند اما خرید آکواریوم یک انتخاب حساس است، زیرا هر نوع آن برای گونه‌های خاصی از ماهی‌ها و موجودات آبزی مناسب‌اند. بنابراین سهل‌انگاری در خرید آکواریوم و گونه‌های دریایی ممکن است منجر به پشیمانی و خسارت شود. برای جلوگیری از این امر ما در این مطلب شما را با برخی از معروف‌ترین گونه‌های آکواریوم و ماهی‌های مناسب جهت نگهداری در هر یک از آن‌ها آشنا می‌کنیم:

نکات آکواریوم خانگی و تزیین آن

آکواریوم گرمسیری آب شیرین

این آکواریوم یک انتخاب عالی برای مبتدیان در این زمینه است. دمای آب در آن‌ها معمولا بین ۷۲ تا ۸۴ درجه‌ فارنهایت است. نصب و نگهداری آن‌ها نسبتا آسان‌تر است. هیچ الزامی به استفاده از مواد شیمییایی (به جز دستگاه‌های تهویه مطبوع مانند حذف کننده‌های کلر) وجود ندارد و نیازی به وسایل نورپردازی گران‌قیمت یا تجهیزات پیچیده‌ی آکواریوم نیست.

ماهی‌‌های گرمسیری معمولا نسبت به دیگر ماهی‌های دریایی ارزان‌تر هستند. اگرچه برخی از گونه‌های آن‌ها بسیار گران‌قیمت‌اند، اما اکثر آن‌ها از نظر قیمت مقرون به صرفه‌اند. همچنین تجربه ثابت کرده‌ این ماهی‌ها نسبت به شرایط و تغییرات مختلف آب مقاوم‌تر اند.

آکواریوم آب سرد

آکواریوم‌های آب سرد همان‌طور که از نامشان پیداست، دمای پایین‌تری نسبت به دیگر آکواریوم‌ها دارند و دمای آب در  در آن‌ها معمولا زیر ۷۰ یا حداقل هم دما با دمای اتاق است. یکی از رایج‌ترین گونه‌های ماهی که در این آکواریوم ها نگهداری می‌شود، ماهی قرمز است که نصب و اضافه‌کردن برخی تجهیزات مناسب به این آکواریوم‌ها به افزایش طول عمر این ماهی‌ها می انجامد.

نکات آکواریوم خانگی و تزیین

آکواریوم دریایی

این آکواریوم‌ها برای زنده ماندن ماهی به آب نمکی احتیاج دارند. قبل از اضافه کردن آب به مخزن، نمک باید خریداری و مخلوط شود. آکواریوم‌های دریایی برای نگهداری ماهی‌های زیبا، مرجان‌های دریایی رنگارنگ و برخی از گونه‌های بی‌مهره‌ی دریایی بی‌نظیرند. البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که این گونه‌ها نسبت به ماهی‌های گرمسیری قیمت بسیار بالاتری دارند و حساس‌تر‌ند. برخی از آن‌ها به رژیم‌های خاصی نیاز دارند که پیدا کردن آن‌ها از فروشگاه‌های عادی کمی دشوار است.

راهنمای انتخاب آکواریوم مناسب

در خرید آکواریوم علاوه‌بر زیبایی و جذابیت آن و هماهنگی آکواریوم با دکوراسیون خانه نکات و استانداردهایی هست، که باید قبل از خرید از آن‌ها آگاه باشید تا بعدا به مشکل برنخورید. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند‌ از:

۱) اندازه و حجم آکواریوم

اگر اولین بارتان هست که می‌خواهید آکواریوم بخرید و تازه‌کار هستید، از خرید آکواریوم‌های زیر ۱۰ گالن خودداری کنید! برخلاف تصور عموم مردم اداره‌ آکواریوم‌های کوچک بسیار مشکل‌تر از آکواریوم‌های بزرگ است زیرا سموم بسیار سریع می‌توانند در حجم کمی از آب تولید شوند و تغییرات دمایی و شیمیایی نیز سریع‌تر رخ می‌دهند. بنابراین اگرچه قصد نگهداری از تعداد کمی ماهی و موجود آبزی را دارید یا بودجه کمی برای خرید آکواریوم در نظر گرفته‌اید، سعی کنید حتی‌الامکان یک آکواریوم ۲۰ گالن یا بزرگ‌تر را برای شروع انتخاب کنید. زیرا با این که آکواریوم‌های کوچک‌تر قیمت مناسب‌تری دارند اما آکواریوم‌های بزرگ درصد آسیب‌های ناشی از خطاها و اشتباهات اولیه شما را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهند.

۲) وزن آکواریوم

توجه داشته‌باشید که آکواریوم‌های بزرگ‌تر از ۱۵ گالن ممکن است بیشتر از ۲۰۰ پوند معادل ۴۵ کیلوگرم وزن داشته‌باشند. بنابراین باید درجای محکم و مطمئنی قرار بگیرند. همچنین برای حفظ سلامت و شادابی ماهی‌هایتان آکوریوم نباید در معرض نور مستقیم آفتاب یا در جاهایی که دما بسیار پایین یا بالا است، قرار بگیرد. این نکته را هم در نظر داشته‌باشید که محیط اطراف آکواریوم ممکن است گاهی به‌دلیل نظافت، تعمیر و یا اضافه کردن ماهی به درون آن خیس شود، از این رو گذاشتن آکواریوم بر روی میز کامپیوتر و یا بالای قفسه‌ی کتاب‌هایتان انتخاب عاقلانه‌ای نیست. پس مکانی را برای آن انتخاب کنید که علاوه‌بر دمای معتدل منجر به خرابی وسایل و ضرر و زیان نشود.

۳) تعداد ماهی‌ها

سرانجام درمورد اندازه و تعداد ماهی‌هایی که می‌خواهید بخرید، واقع‌بین باشید. ماهی‌ها موجودات حساسی هستند و زود آسیب می‌بینند، بنابراین آکواریوم شما باید پاسخگوی فضای موردنیاز و کافی برای آن‌ها باشد. علاوه‌بر نکات بالا حتی اگر آکواریوم بزرگی را می‌خرید سعی کنید در ابتداد تعداد کمی ماهی را که نیاز به مراقبت کمتری دارند را خریداری کنید بعد‌ها با کسب تجربه‌های بیشتر در این زمینه می‌توانید به نوع ماهی‌های خود تنوع ببخشید و تعداد آن‌ها را افزایش دهید. در ادامه به برخی از ماهی‌ها و موجودات آبزی و تزئینی که می‌توانید در آکواریوم خانگی خود نگهداری کنید، اشاره می‌کنیم.

انواع موجودات آبزی و ماهی تزئینی

دو نوع ماهی که دشمن طبیعی هم هستند، نباید در یک آکواریوم قرار بگیرند. خوشبختانه بسیاری از نژادهای گرمسیری آب شیرین می‌توانند در یک آکواریوم بدون مشکل زندگی کنند. برخی از آن‌ها که به ماهی‌های صلح‌آمیز مشهور هستند، عبارت‌اند‌از: گربه‌ماهی، کوریس، دانیوس، گورامیس، گوپی، لوچ، مولی، پلاتس، راسبوراس، تتراس و.. در بین این گونه‌ها، برخی از آن‌ها بهتر با زندگی گروهی سازگارند.

اگر به یک ماهی خاص علاقمند شده‌اید و تصمیم گرفته‌اید از آن نگهداری کنید، باید قبل از خرید تحقیقاتی در زمینه‌ی سازگاری آن با دیگر گونه‌ها و میزان توانایی آن با زندگی گروهی را انجام دهید. همچنین انتخاب ماهی‌هایی که تقریبا به یک محدوده از درجه حرارت و سطح PH نیاز دارند، نیز مهم است.

طول عمر ماهی در آکواریوم چقدر است؟

همه‌چیز از پاکیزگی آب گرفته تا سلامت عمومی ماهی‌ها هنگام خرید می‌تواند بر طول عمر آن‌ها تاثیر بگذارد. بااین‌حال چندین عامل می‌توانند طول‌عمر یک ماهی را تعیین کنند، اندازه ماهی و نوع تولید مثل آن‌ها با طول عمرشان رابطه‌ مسقیم دارند. به‌طور معمول، ماهی‌های بزرگ‌تر طول‌عمر بیشتری دارند که بخشی از آن به این دلیل است که بیشتر ماهی‌های بزرگ دارای قلب‌های بزرگ‌تری هستند که کندتر می‌زنند و درنتیجه متابولیسم کندتری تولید می‌کنند.

نکات آکواریوم خانگی و تزیین آن

به‌عنوان مثال بتاها که ماهی‌های کوچک‌تری هستند، عمر کوتاه‎‌تری نسبت به پلاکوس‌ها دارند. روش‌های تولیدمثل نیز با طول‌عمر ماهی‌ها مرتبط است. به‌طور متوسط ماهی‌هایی که تخم گذارند مانند تتراس‌ها، بیشتر عمر می‌کنند. در زیر به میانگین عمر برخی‌از ماهی‌های آکواریومی که به درستی از آن‌ها مراقبت می‌شود، اشاره می‌کنیم:

  • بتا ۲_۳ سال
  • مولی ۴_۵ سال
  • گورخر ۵_۶ سال
  • گربه‌ماهی ۷_۱۲ سال
  • ماهی قرمز ۱۰ سال یا بیشتر

البته این آمار مربوط به میانگین طول‌عمر آن‌هاست عمر ماهی شما بسته به نحوه‌ مراقبت و عشقی که به آن‌ها می‌ورزید، ممکن است متغیر باشد. برخی‌از نکات مراقبتی از ماهی‌ها عبارت‌اند‌از:

لوازم با کیفیت بالا را خریداری کنید

وقتی تصمیم به مراقبت از ماهی‌ها در خانه‌ خود می‌گیرید باید نسبت به آن‌ها مسئول باشید و به کیفیت زندگی آن‌ها اهمیت دهید. همه‌چیز از آکواریومی که انتخاب می‌کنید تا وسایل موجود در آن و نوع غذای ماهی‌ها در زندگی و طول‌عمر آن‌ها تاثیرگذار است. بخاری، دماسنج، فیلتر و سایر لوازم آکواریوم را با کیفیت بالا انتخاب کنید. آکواریوم را به‌طور مرتب تمیز کرده و از تجهیزات به‌درستی نگهداری کنید.

از یک برنامه منظم پیروی کنید

مانند اکثر موجودات، زندگی ماهی‌ها نیز اگر از یک برنامه ثابت پیروی کند، سالم‌تر خواهند بود. این بدان معنی‌است که هر روز خوراک آن‌ها باید در تایم مشخصی داده شود. همچنین روشن و خاموش‌کردن چراغ‌های آکواریوم طبق یک برنامه نسبتا منظم نیز مهم است. بنابراین بهتر است از یک تایمر برای یادآوری این موضوعات استفاده کنید.

چگونه آکواریوم خانگی خود را تزئین کنیم؟

شاید اولین چیزی که شما را به فکر داشتن یک آکواریوم پر از ماهی می‌اندازد، زیباتر کردن دکوراسیون خانه و اتاق‌تان است. تمام زیبایی آکواریوم نیز به تزیینات رنگارنگ و بامزه‌ آن است. اما چه ایده‌ها و لوازمی برای تزیین آکواریوم خانگی شما مناسب است و به چه نحوی باید انجام شود؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید و ادامه‌ این مطلب را دنبال کنید.

۱) استفاده از شن و ماسه

استفاده از شن و ماسه یک ایده‌ جذاب و درعین‌حال ضروری برای تزیین آکواریوم زیبای شماست که با شبیه‌سازی محیط دریایی یک حس خوب و مملو از آرامش را برای شما و سایر ببیننده‌ها القا می‌کند. فقط باید توجه داشته‌باشید که ابتدا باید ماسه‌ها ریخته شوند و سپس روی آن‌ها با شن پوشیده شود تا بستر مناسبی برای پنهان کردن سنگ هواها پدید آید. اگر مایل باشید، می‌توانید از سنگ‌های رنگی زیبا و تزیینی و شن‌های درشت نیز استفاده‌کنید.

آکواریوم

۲) کاشت گیاه

گیاه‌های داخل آکواریوم می‌توانند از دو نوع طبیعی و مصنوعی باشند. گیاهان طبیعی تازگی و زیبایی را به آکواریوم شما می‌بخشند اما نیاز به نگهداری دارند. درعین‎‌حال گیاهان مصنوعی ماندگاری بالایی دارند و به مراقبت آنچنانی نیز نیازی ندارند. البته اگر قصد نگهداری از ماهیان گوشتخوار را در آکواریوم خود دارید، بهتراست از کاشت گیاه صرف‌نظر کنید. زیرا این ماهی‌ها به گیاهان طبیعی آسیب می‌زنند و گیاهان مصنوعی را نیز از جا درمی‌آورند و ممکن است باعث ایجاد خرابی و بهم ریختگی در آکواریوم شما شوند.

 

۳) رنگ‌کردن پشت آکواریوم

برای پوشاندن تجهیزات برقی یا سایر وسایل اضافی پشت آکواریوم که می‌خواهید از دید دیگران پنهان باشد، می‌توانید با رنگ‌کردن پشت آکواریوم یا استفاده از آیینه در آن قسمت به تمیزی و زیبایی آن بیفزایید.

۴) انتخاب تم رنگی مناسب

یک پالت رنگی مناسب برای تزئینات داخلی آکواریوم خود انتخاب کنید. برای اینکه فضای داخل آکواریوم چشم‌نوار به‌نظر برسد، باید رنگ‌های استفاده شده در وسایل و .. با یکدیگر هم‌خوانی داشته‌باشند. شما حتی می‌توانید رنگ‌های موجود در وسایل و تزئینات داخلی را با ماهی‌ها و دکوراسیون اطراف آکواریومتان هماهنگ کنید.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟