ماهی ‌هافبیک،برای آکواریوم آب شیرین

ماهی ‌هافبیک،برای آکواریوم آب شیرین

جزو ماهی‌های کشیده و اسلندر است و نزدیکی زیادی با سوزن ‌ماهی‌ها (خانواده بلونیدا) و ماهی‌های پرنده (خانواده اکسوکوِتیدا) دارد. اگرچه آن‌ها باله‌های کشیده‌ی ماهی‌های پرنده را ندارند، اما پرش‌گران خوبی هستند و حتما باید در آکواریوم‌هایی نگهداری شوند که سقف پوشیده دارند.

آن‌ها مثل سوزن‌ماهی‌ها فک مخصوص و متمایزی دارند اما تنها فک پایینی آن‌ها است که کشیده است و اسم رایج آن‌ها از همین فک کشیده‌ی پایین‌شان اقتباس شده است: (نیم پوزه).

اروها و بچه های ماهی هافبیک گاهی اوقات در فصل بارندگی در آب شور آب های بالادست باتلاق ها یافت می شوند. این ماهی در  آکواریوم باید در منطقه ای ساکت و آرام قرار داشته باشد و تا آنجا که ممکن است دارای سطح وسیعی باشد.

به دلیل اینکه این گونه می تواند نسبتاً کوچک باشد. در واقع ، بسیار مهم است که به آن فضای کافی داده شود تا اگر ناگهان با سرعت شنا کرد ، قسمتهای ظریف دهان روی شیشه آکواریوم آسیب نبیند.

پیچ و خم های بلند درختان چوب و گیاهان متراکم ، از جمله پوشش سطح زیادی از گونه های شناور به احساس امنیت بیشتر این ماهی ها کمک می کند.

ماهی ‌هافبیک،برای آکواریوم آب شیرین

گونه ها

نزدیک به 100 نوع گونه‌ی مختلف از‌ هافبیک‌ها شناخته شده است. گونه‌های بزرگ‌تر آن‌ها به عنوان شکاری خوب برای دلفین‌ها، کوسه‌های شمشیری و ماهی‌های تن هستند.این ماهی‌های زیبا همه چیز خوار هستند و غذای‌شان درون محیط طبیعی از پلانگتون گرفته تا ماهی‌های کوچک‌تر از خودشان، علف دریایی، جلبک‌ها و …  را شامل می‌شود. اکثر ‌هافبیک‌ها در آب‌های آزاد زندگی می‌کنند اما گونه‌هایی از این نوع ماهی وجود دارند که ساکن آب‌های شیرین هستند.ماهی‌ هافبیکسلبز یکی از این گونه‌ها است که در آب‌های شیرین جزایرسولاوسی اندونزی زندگی می‌کند.

نام سلبز از اسم قدیمی ‌این جزایر گرفته شده است. این ماهی‌ها به اسم علمی ‌نومورافوسلیمی‌لیمی ‌و نومورافوس بیمی‌اسنیجدرسی شناخته می‌شوند.این ماهی‌ها در آب‌های نسبتا گرم بین 20 تا 24 درجه‌ای زندگی می‌کنند و حداکثر طول‌شان به 7.6 سانتیمتر می‌رسد.

ماهی ‌هافبیک،برای آکواریوم آب شیرین

ماهی ‌هافیکسلبز جزو ماهی‌های صلح‌جو دسته‌بندی می‌شود و می‌توان از آن‌ در کنار ماهی‌های هم قد و اندازه‌اش درون یک آکواریوم نگهداری کرد. با این همه این ماهی‌ها جزو ماهی‌هایی هستند که نگهداری از آن‌ها کار سختی است و به افراد مبتدی توصیه نمی‌شود.

آکواریوم

همانطور که گفتیم‌ هافبیکسلبز ماهی آب‌شیرین است. آب آکواریوم این ماهی‌ها باید بین 20 تا 24 درجه‌ی سانتیگراد دما داشته باشد و pH آن می‌بایست بین 6 تا 8 باشد.‌هافبیکسلبز را حتما باید به صورت گروهی در آکواریوم نگهداری کرد و به ازای هر جنس نر می‌بایست 3 ماده در آکواریوم حضور داشته باشند.آکواریوم این ماهی‌های زیبا باید دارای گیاهان زیادی از جمله گیاهان شناور روی سطح باشد تا ماهی‌های نر، بچه ماهی‌هاو همچنین نرهای ضعیف‌تر برای پنهان شدن فضای کافی در اختیار داشته باشند.

ماهی ‌هافبیک،برای آکواریوم آب شیرین

نر و ماده و زادآوری

ماهی‌های نر معمولا بر روی بدن‌شان رنگ‌های متنوع و پررنگ‌تری نسبت به ماهی‌های ماده دارند و همچنین یک باله (گُنُپودیوم) در زیر بدن‌شان نیز قرار دارد.

بسته به تغذیه‌ی خوب و شرایط آکواریومی‌ مناسب، ماهی‌های ماده بعد از 6 تا 8 هفته نزدیک به 20 بچه به دنیا می‌آورند. بچه ‌هافبیک‌ها در زمان تولد 2.5 سانتیمتر طول دارند.

تغذیه

این دسته از ‌هافبیک‌ها گوشت‌خوار هستند و رژیم غذایی‌شان می‌بایست شامل غذاهای خرد شده، میگوی براین و کرم‌های تیوبیفکس باشد.

نام فارسی هافبیک
نام انگلیسی Hafbeak Fish
خانواده Hemiramphidea
دسته بندی گیاهخوار
محل زندگی اندونزی
حداقل سایز آکواریوم ۶۰ لیتر
دمای آب ۲۲ الی ۲۷ درجه سانتی گراد
اسیدیته آب 6 الی 8 PH
حداکثر اندازه ۹ سانتی متر
خلق و خو آرام و بی آزار
قلمرو طلب خیر
موقعیت شنا سطح آب
شرایط نگهداری آسان
شرایط تکثیر متوسط
حساسیت به بیماری حساس
خوراک گرانول ، پولکی ، آرتمیا
جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟