ماهی های برکه در زمستان چه می کنند؟

ماهی های برکه در زمستان چه می کنند؟

فصلهای گرم سال مسلماً بهترین موقع برای نگهداری و لذت بردن از ماهی های برکه ای مثل کوی (Koi) است. در این زمان کوی‌ها، فعال، سرزنده و کاملاً قابل مشاهده هستند وحتی با نگهدارندگان خود ارتباط متقابل برقرار می‌کنند و آنان را دور برکه دنبال می‌­کنند. در زمان غذا‌دهی صورت خود را از آب بیرون آورده و حتی گاهی  از برکه بیرون می­‌جهند تا زمان تغذیه خود را جشن بگیرند. در این زمانها دقیقاً می‌­دانیم ماهی برکه­‌ای ما در چه حال است و آنها را کاملا زیر نظر داریم.

 

ماهی های برکه در زمستان چه می کنند؟

هوای سرد

سپس هوای سرد فرا می­‌رسد و کم کم دیگر نمی‌­توانیم ببینیم چه اتفاقی برای ماهی برکه‌­ای در حال رخ دادن است. فعالیت آنها کم می­‌شود، ترجیح می‌­دهندخود را مخفی کنندو هنگامی که برف و یخ فرا می‌رسد؛ خوب، دیگر دستمان به ماهی­مان نمی‌­رسد.

پس چه اتفاقی زیر آن لایه­‌های برف و یخ در حال وقوع است؟ ماهی­ها چه کار می‌کنند؟ بطور خلاصه ماهی­های ما خیلی آماده نیستند. ولی آماده نبودن این ماهی­ها نیز رفتار جالبی هست، بدین معنا که آنها در طی بقیه سال نیز زنده هستند. کوی و ماهی­های برکه‌­ای،جانوارانی خونسرد هستند. این اساساً به این معناست که دمای بدن آنها توسط دمای آب محیط تنظیم می‌شود و کارکرد بدن آنها طبق دمای آب واکنش داده و تغییر می­‌کند. فعالیت و متابولیسم کوی و ماهی برکه­ای به شدت کاهش می­‌یابد و به همین خاطر است که آنها حین دوره­‌های سرد تغذیه نمی­‌کنند.

بسیاری از متخصصان عقیده دارند، از آنجا که ماهی برکه‌­ای، ماهی­های آبهای سرد هستند، در واقع از دوره سرد نیز بهره می­‌برند. اما، به درازا کشیدن سرما برای آنها خوب نیست، چون ریسک آن می‌رود که سیستم‌های مصونیت آنها در واقع خاموش شود.

پس آنها چه می­‌کنند؟ در اغلب مواقع ته برکه می­‌نشینند، جایی که بتوانند “گرمترین” بسته آب را بیابند. در طی زمستان آب گرمتر در کف برکه است، برعکس ماه­های گرمتر که آب گرم در بالای برکه قرار می­‌گیرد. اغلب کوی‌ها پشت سر هم و همگی به یک سو صف می‌کشند، درست مثل محل پارک ماشین­ها!

ماهی های برکه در زمستان چه می کنند؟

رفتار جالب

این رفتار جالبی است که ممکن است باعث شود تصور کنیم آنها دور هم جمع شده‌­اند تا از گرمای بدن هم استفاده کنند؛ ولی از آنجا که آنها خونسرد هستند این کار معنا ندارد، پس این رفتار شاید روشی است برای اینکه بیشترین کوی­‌ها درون یک بسته گرم قرار گیرند.

در بسته‌­های آب گرم بزرگتر شاید شکل­های متفاوت­‌تری از کوی‌­ها را ببینید، برخی به این طرف و برخی دیگر به آن طرف. آنچه برای کوی­‌ها و دیگر ماهی­های برکه‌­ای رخ می‌دهد این است کهبه حالت بی‌­حالی فرو می­‌روند. بی­حالی در حقیقت  یک خواب زمستانی کامل نیست، زیرا طول مدت آن کمتر از خواب زمستانی است، بلکه حالتی است با این خصوصیات: کاهش دمای بدن، متابولیسم کند

زمان پاسخ­گویی کند

زمان پاسخ­گویی کند، کاهش سرعت تنفس، و کارکرد اولیه بدن. این بی‌حالی به جانور اجازه می­‌دهد انرژی خود را ذخیره کند. در این حالت بهتر است همه چیز در اطراف برکه تا جای ممکن آرام باشد. حتی اگر می‌خواهید برای کمک به آنها یخ روی برکه را باز کنید بهتر است از یک روش آرام استفاده کنید، مثل ریختن آب جوش تا سوراخی باز شود، و آن را با یک تبر نشکنید!

حتی استفادهاز یک دریل دستی هم در مقایسه با برخی روش­ها بسیار ساکت­‌تر است و اگر یخ زخیم­‌تر از آن است که با آب جوش باز شود، استفاده از اره سوراخ کن می‌­تواند مناسب باشد.

حفره­‌ها

این حفره­‌های روی یخ اجازه می‌دهند گازه‌­های مهلک مثل آمونیاک از برکه خارج شوند. برخی افراد از نمک استفاده می‌کنند. من شخصاً فقط در مواقع درمانی موافق آن هستم. ولی اگر به برکه شخصی­تان (یا حوضتان) نمک اضافه کرده­‌اید، باید غلظت نمک را حین زمستان رقیق کنید. نمک ممکن است باعث شود نقطه انجماد آب تا کمتر از -1 درجه سانتیگراد کاهشیابد و باعث مرگ ماهیها شود. بطور کلی نباید اجازه دهید آب حوض شما به زیر 2 درجه تنزل یابد.

دمای کمتر از این باعث ایجاد کریستال­های یخ روی دستگاه تنفسی کوی شده و می‌تواند به مرگ  منجر شود. پس اگر در منطقه­‌ای زندگی می­‌کنید که نهایت دمای زمستانی را دارد،مواظب دما باشید.

برکه

اگر برکه شخصی­تان پیش از رسیدن آن ماههای سرد و تاریک زمستانی، تمیز و آماده باشد، نگران نباشید، به کوی و ماهی­های برکه­ای دیگر خوش می­‌گذرد.

همانطور که اشاره شد ماهی قرمز، کوی و ماهی برکه‌­ای کار زیادی در زمستان انجام نمی­‌دهند، دوباره به زودی بهار خواهد آمد و ماهی­ها دوباره به رفتارهای جالب و خاص خود ادامه خواهند داد ولی اکنون بهتر می‌دانید که زمستان زیر آن همه یخ و برف چه می­‌گذرد، ای کاش می­‌توانستیم ما آن حالت بی‌­حالی را داشته باشیم و دوباره با آمدن بهار جوانه بزنیم!

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟