ماهی آنجل را بشناسید و زیبایی آن لذت ببرید

ماهی آنجل را بشناسید و زیبایی آن لذت ببرید

ماهی آنجل مدتهاست به دلیل ظاهر زیبا و حرکات مطبوع خود یکی از اصلی ترین ماهی های درون آکواریوم ها بوده است و با وجود داشتن گونه های جدید به طور مداوم در دسترس است ، آنها برای بسیاری از آکواریوم های خانگی یک گزینه عالی خواهند بود.با مطالعه این مقاله ما را همراهی کنید.

ماهی آنجل یا ماهی فرشته ای یکی از دسته ماهی های آکواریومی می باشد که زیبایی بسیار جذابی را به آکواریوم ها می بخشد. ماهی آنجل از دسته ماهی های آب شیرین می باشد که در طبیعت رودخانه ها را برای زندگی انتخاب می نمایند. این ماهی بسیار زیبا باید در کنار ماهیان صلح جو زندگی کند و با ماهیان جنگجو سر سازش ندارد. به طور کلی می توان زیستگاه اصلی این ماهی را در رود آمازون در آمریکای جنوبی و انشعابات مربوط به این رود معرفی نمود.

دمای آب مورد نیاز برای زیستگاه این ماهی بین ۲۶ تا ۲۸ درجه سانتیگراد می باشد که مسلماً از ماهیان آب گرم محسوب می شوند. ماهی آنجل در رنگ ها و طرح های مختلف و وسیعی موجود می باشد که البته قرار دادن چندین ماهی آنجل با رنگ های مختلف در یک آکواریوم، می تواند تا حد قابل ملاحظه ای به زیبایی آکواریوم بیافزاید.

ماهی آنجل را بشناسید و از نگهداری و زیبایی آن لذت ببرید

زیبایی خیره کننده این ماهی:

من برای همیشه اعتقاد داشته ام که ​​فرشتگان دریایی واقعاً شایسته اسمی هستند که به آنها داده شد. آنها به دلیل داشتن خطوط نرم و حرکات برازنده از زیبایی یک فرشته آبی برخوردار هستند و به همین دلیل به انها ماهی آنجل گفته می شود. هیچ ماهی دیگری به اندازه  ماهی آنجل در یک آکواریوم با روشنایی که تابش درخشش نور بر روی بدنهای زیبای آنها ایجاد می شود ، قابل مقایسه نیست. این گونه ماهی های تماشایی زرق و برق دار و زیبایی خاصی به اکواریوم می دهند.

ماهی آنجل متعلق به نسل پتروفولیوم در خانواده Cichlidae است. اما به طور کلی آنها P. scalare در نظر گرفته می شوند. این گونه در سراسر منطقه بسیار وسیعی در آمریکای جنوبی و بیشتر حوضه رودخانه آمازون یافت می شود. اگرچه بیشتر سیچلیدها تهاجمی هستند ، اما ماهی آنجل از این قاعده مستثنی است. این گونه سرگرم کننده و دوست داشتنی وقتی در یک آکواریوم خانگی مناسب قرار می گیرد می درخشد.

اندازه ماهی آنجل

ماهی آنجل که به طور معمول در آکواریوم های امروزی نگه داری می شود از دسته ماهیان pterophyllum scalare می باشند که معمولاً تا درازای ۲۶ سانتیمتر و طول ۱۵ سانتیمتر می توانند رشد نمایند. به طور معمول در کشور ایران انواع مختلفی از ماهیان آنجل پرورش داده می شوند که لیست زیر برخی از آنها را مشخص می نماید:
– آنجل باله بلند چلگیس
– آنجل نیم تنه مشکی
– آنجل ببری
– آنجل سفید
– آنجل مشکی
– آنجل باله بلند دودی
– آنجل باله بلند نقره ای
– آنجل اسکالار دم چادری
– و …

ویژگی های جسمی ماهی آنجل

ماهی آنجل مانند انواع دیگر سیچلیدها به طور غیرمعمول شکل های خاصی به خود می گیرد ، زیرا آنها به صورت جانبی فشرده می شوند ، با بدنهای گرد و باله های مثلثی دراز و مقعد.

این بدن منحصر به فرد به شکل الماس به آنها اجازه می دهد تا به راحتی در بین ریشه ها و گیاهان پنهان شوند و حرکت کنند. رنگ طبیعی آنها شامل نوارهای عمودی تیره است که تصور می شود برای استتار است و  شکل این نوارها شبیه به نوارهای گورخر است. این ماهی شکارچیانی ماهیان کوچک هستند و برای آنها طعمه پهن می کنند.

نحوه نگهداری از ماهی آنجل

به طور کلی می توان ماهیان آکواریومی، مخصوصاً ماهیان آب شیرین را ماهیان باهوشی در نظر گرفت. این هوشمندی در ماهیان رودخانه ای معمولاً به چشم می خورد و به طور کلی ین ماهیان از دسته ماهیان احساساتی محسوب می شوند. شاید سطح توقع این ماهیان در نگهداری و رسیدگی به قدری بالا باشد که اکثر مردم از نگهداری آنها سر باز بزنند.

به طور کلی نگهداری از ماهیان را به دو بخش تغذیه و محبت تقسیم بندی می کنیم. در بخش تغذیه باید غذای مقوی و مورد نیاز ماهی به همراه نور و دمای مطلوب را برای او مهیا کنیم و در بخش محبت نیز باید علاقه ای به زندگی ماهی نشان دهیم تا ماهی به صورت روزمره با عشق زندگی نماید. معمولاً ماهیانی که در آب شیرین زندگی می کنند و از زیبایی ویژه ای برخوردار می باشند، باید توسط افرادی که روحیات احساسی دارند، نگهداری شوند.

حداقل فضایی که برای آکواریوم خود جهت نگهداری از یک جفت ماهی آنجل در نظر می گیرد باید دارای ۶۰ لیتر آب باشد. البته هر چقدر که این حجم بزرگتر باشد، ماهی آنجل بهتر رشد مینماید. ماهیان آب شیرین معمولاً در آب های خنثی بهترین رشد را از خود نشان می دهند. در واقع باید میزان پ هاش آب آکواریوم را بین ۷ تا ۵/۷ در نظر بگیرید تا ماهی در آب خنثی پرورش یابد.
ماهی آنجل معمولاً از بچه ماهی ها تغذیه می نماید. غذاهای دیگری مانند لارو پشه، کرم توبیفکس، دل گاو، میگو، آرتمیا، کرم خونی و غیره نیز می توانند در منوی غذایی این ماهی جایبگیرند. نکته مهم در تغذیه ماهیان آکواریومی مخصوصاً آنجل، تنوع غذایی می باشد که پیشنهاد می گردد در فروشگاههای آکواریومی، به دنبال غذاهای مغذی و متنوع بگردید تا ماهیان شما رشد بهتری را داشته باشند.

مراقبت در آکواریوم

در صورت فراهم بودن شرایط مناسب آکواریوم ، ماهی آنجل دارای مراقبت آسانی است و می تواند تا ۱۰ سال در آکواریوم به خوبی زندگی کند. به دلیل شکل آنها ، این نوع گونه  از ماهی ، آکواریوم هایی بلند را با ظرفیت حداقل ۲۰ گالن ترجیح می دهند.

با این حال ، اگر می خواهید چند مورد را در یک مجموعه زیبا نگه دارید ، من یک آکواریوم را که ۵۵ گالن یا بزرگ تر است توصیه می کنم. یکی دیگر از مزیت های خرید مخزن بزرگتر برای ماهی های مخصوص ماهی ترکیبی شما این است که فضای بیشتر احساس امنیت بهتری را ایجاد می کند.

دمای مناسب آکواریوم

این نوع ماهی را باید در یک آکواریوم گرم نگه دارید و دمای آن بین ۷۸ تا ۸۰ درجه فارنهایت باشد. اگرچه در اصل از آب کمی اسیدی و نسبتاً نرم باید استفاده کرد ، این نوع ماهی کاملاً سازگار با آبهایی با pH و سختی مختلف هستند. هر نوع تزئین مخزن باید از سنگ صاف و چوب تشکیل شود ، زیرا این ماهی توسط اشیاء تیز آسیب می بیند.

تعویض آب آکواریوم ماهی آنجل

از آنجایی که ممکن است ماهیان گوشت خوار به صورت مکرر مدفوع خود و پسماندهای غذاها را در آکواریوم رها نمایند، پس کثیف شدن و آلودگی آب آکواریوم نیز یک معضل به نظر می رسد. اکثر افرادی که قصد نگهداری از ماهی آکواریومی را در منزل یا محل کار دارند، تصمیم دارند که زیبایی های این ماهیان را به رخ دیگران برسانند.

اما کثیف شدن آب آکواریوم یک مشکل بزرگ به نظر می رسد که از تغذیه ماهیان به وجود می آید. به طور کلی برای اینکه سطح آلودگی آب از بین برود و همچنین پارامترهای نگهداری از ماهیان آکواریومی مانند PH آب تحت کنترل باشد، باید در دوره های زمانی مشخصی نسبت به تعویض این آب اقدام نمایید.

ماهی آنجل را بشناسید و از نگهداری و زیبایی آن لذت ببرید

تعویض آب آکواریوم برای ماهیان آنجل نیز مانند دیگر ماهیان آب شیرین می باشد. با این تفاوت که باید در نظر داشته باشید که ماهی آنجل یک ماهی بسیار کم توقع و حساس می باشد. پس در زمان تعویض آب آکواریوم این نکته مهم را مد نظر قرار دهید که حتماً در زمان خروج و ورود ماهی به آب آکواریوم، تا حد امکان به ماهی محبت نمایید و از حرکات پر تنش برای گرفتن ماهی پرهیز کنید. البته ماهیان آب شیرین نیز مانند اکثر حیوانات با وفا، به صاحب خود عشق می ورزند و به خوبی او را میشناسند.

پس سعی کنید که با محبت و تغذیه سالم به ماهیان خود، با آنها دوست شوید و در زمان تعویض آب آکواریوم، حتماً آنها را درون یک محفظه مناسب قرار دهید. البته در زمان قرار دادن ماهی به درون آکواریومی که تازه آب آن تعویض شده است، باید ماهی را به آرامی وارد آب نمایید تا ماهی شکه نشود. ممکن است که به دلیل فضای وسیع، دمای آب، میزان PH و دیگر پارامترها، شک عصبی به ماهی وارد شود و در رشد آن تاثیر بگذارد.

تغییر آب:

این نوع ماهی به خصوص به کیفیت پایین آب حساس است. آنها همچنین ماهیی هایی هستند که در واقع به تغییرات زیاد و مکرر آب پاسخ می دهند. بسیاری از پرورش دهندگان تجاری ۵۰ درصد روزانه مخازن خود را تغییر می دهند و موفقیت تخم ریزی و رشد سریع با یک نگهداری ساده  را در اینصورت می توان مشاهده کرد.

تغذیه ماهی:

این نوع ماهی از مخلوطی از غذاهای پوسته پوسته ، زنده و یخ زده مانند میگو آب نمک ، لارو ، پشه ها و کرم های خونی تغذیه می شود . تغذیه بیش از حد نیز به مشکلات سلامتی و آبگیری منجر می شود.

نکات بهداشتی:

برای ماهی آنجل بهتر است که بر روی این موضوع متمرکز شویم که بیمار نشوند و این کار را شما می توانید با انجام تغییرات مکرر آب و نگه داشتن محیط آکواریوم در شرایط عالی ، احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهید. و همیشه قبل از افزودن آنها به مخازن مستقر شده ، نمونه های جدید را قرنطینه کنید.

ماهی آنجل را بشناسید و از نگهداری و زیبایی آن لذت ببرید

منبع: آکوادلسا

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟