شیشه سکوریت در مقابل شیشه معمولی

شیشه سکوریت در مقابل شیشه معمولی

تاریخچه شیشه سکوریت سال ۱۹۰۳ توسط یک شیمیدان  فرانسوی بنام “ادوارد بندیکناس” بصورت تصادفی اختراع شد، وی در هنگام کار در آزمایشگاه مشاهده کرد فلاسک شیشه‌ای پوشش داده شده با نیترات سلولز(نوعی پلاستیک) بعد از شکست متلاشی نشده و قطعات شکسته شده بصورت پیوسته در کنار یکدیگر باقی‌ ماندند. شیمیدان فرانسوی از این مشاهده الهام گرفت و از آن جهت تهیه شیشه سکوریت استفاده نمود.

ازاین اختراع برای اولین بار در جنگ جهانی اول برای تهیه شیشه ماسک گاز استفاده شد و سپس در سال ۱۹۳۹ کمپانی فورد بکاربردن این نوع شیشه را درصنعت خودرو سازی آغاز کرد.

شیشه سکوریت در مقابل شیشه معمولی

فرآیند سکوریت کردن شیشه

عملیات حرارتی: عملیات حرارتی از گرم کردن یکنواخت جام شیشه تا دمای نرمی شیشه (بالای ۷۰۰ درجه سانتی گراد) می‌باشد. شیشه گرم شده بوسیله دمیدن هوای سرد به هر دو سطح شیشه سریعاً سرد می‌گردد. در این فرایند شیشه را تا مرحله نرم شدن در بالای ۷۰۰ درجه سانتی گراد حرارت داده، سپس سریعاً به دو سمت شیشه هوای بسیار خنک وزیده می‌شود. در خلال سرد شدن، سطوح شیشه سریع تر از مرکز آن سرد شده که موجب ایجاد تنش‌های دائمی و در نتیجه استحکام شیشه می‌گردد.

کوره‌های حرارتی نیز به دو صورت کانوکشن و المنتال می‌باشند. کوره‌های المنتال کوره‌های هستند که گرما با المنت به شیشه القا می‌گردد. کوره‌های کانوکشن به نسبت گرانتر از المنتال بوده ولی به دلیل القای گرما به وسیله گرمای هوای درون کوره سکوریت یکدست‌تر و بهتری به دست خواهد آمد.

تفاوت شیشه سکوریت و شیشه معمولی

مهمترین تفاوت شیشه سکوریت و شیشه معمولی در استحکام و امنیت بالاتر شیشه سکوریت می باشد. مقاومت شیشه سکوریت در مقابل شکستگی در مقایسه با شیشه خام با ضخامت‌ یکسان، حداقل 5 برابر بیشتر می باشد. از دیگر مزایای شیشه سکوریت، امنیت بالای آن می باشد به طوری که  اگر فشار و یا ضربه وارده به شیشه سکوریت به حدی زیاد باشد که منجر به شکستن آن شود،

به صورت ذرات ریز غیر برنده با لبه‌های صیقلی تبدیل می‌شود که این امر خطر صدمه را کاهش می‌دهد. در حالیکه شیشه معمولی به صورت قطعات نسبتا بزرگ و بسیار برنده و خطرناک شکسته خواهد شد.مقاومت شیشه سکوریت در برابر گرما و حرارت نیز بیشتر از شیشه معمولی می باشد و می تواند تا سه برابر بیشتر از شیشه معمولی گرما و شوک حرارتی را تحمل کند.

شیشه سکوریت در مقابل شیشه معمولی

آکوا از چه نوع شیشه ای برای ساخت آکواریوم استفاده می کند؟

سازه شیشه ای یک آکواریوم قطعا باید ایمن و محاسبه شده باشد و در صورت بروز هرگونه نقصانو شکست احتمالی طی ضربات یا تنش های غیرقابل پیش بینی مانند زلزله، ضربات سخت و دیگر عوامل، کمترین ریسک و خسارت را به دنبال داشته باشد.

با توجه به توضیحاتی که در مورد شیشه سکوریت داده شد، این شیشه گزینه مناسبی برای ساخت آکواریوم می باشد زیرا حتی در صورت شکست هم خطر ریسک جانی به همراه ندارد اما میتواند حجم زیادی از آب را در محل جاری سازد و خسارت ثانویه ای را به بار آورد، از این رو ما برای اجرای آکواریوم علاوه بر سکوریت سازی دقیق شیشه ها از لمینت کردن چند لایه شیشه سکوریت نیز با توجه به ابعاد و حجم مخزن استفاده می کنیم

در این صورت چنانچه حتی مخزن با ضربات بسیار شدید وارده شکسته شود، لایه های دیگر شیشه آن را استوار نگه خواهند داشت و هیچ آبی از مخزن به بیرون نخواهد ریخت. در پروژه های بزرگتر، روی شیشه های سکوریت قبل از لمینت کردن تست heat soak را انجام می دهیم که می تواند کیفیت بالای شیشه سکوریت را قبل از لمینت کردن آنها نشان دهد.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟