سرویس آکواریوم های خانگی

سرویس آکواریوم های خانگی

ماهی ها جزو ساده ترین حیوانات خانگی هستند و یک آکواریوم بر زیبایی خانه و مکانی که در ان قرار دارد می افزاید. با این حال، تمیز کردن لوازم دکوری آکواریوم برای سالم ماندن ماهی ها امری ضروری است.

اگر در مخزن از لوازم دکوری استفاده می کنید باید به عنوان بخش مهمی از مخزن، به انها رسیدگی کنید و انها را مرتبا تمیز کنید. تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم و سرویس آکواریوم  باید حداقل یک بار در ماه صورت گیرد در صورتی که نیاز به تمیز کردن بیشتری داشتند باید انها را دفعات بیشتری تمیز کنید.

بیرون اوردن لوازم دکوری اکواریوم

۱- ممکن است برای تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم عجله داشته باشید اما هرگز تمام وسیله ها را برای تمیز کردن بیرون نیاورید. وسیله های دکوری منشا باکتری های مفیدی هستند که ماهی ها را سالم نگه می دارند. تمیز کردن همه ی انها با هم، می تواند تعادل آکواریوم را بر هم زند. بیرون اوردن همزمان همه وسیله ها می تواند برای ماهی ها استرس زا باشد.

ماهی ها را هنگام تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم در مخزن نگه دارید و لازم نیست انها را بیرون بیاورید قبل از وارد کردن دست خود به درون مخزن، انها را با آب گرم و صابون بشویید. اطمینان حاصل کنید که مواد شوینده روی دستتان نمانده است زیرا برای ماهی ها فوق العاده مضر است و می تواند آنها را بکشد.

سرویس آکواریوم های خانگی

سرویس آکواریوم های خانگی

۲- اگر در مخزن گیاهان زنده نگه میدارید، هنگام تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم نیازی به بیرون اوردن آنها نیست. گیاهان به طور طبیعی خود را تمیز نگه می دارند. فقط کافیست آنها را به یک گوشه از مخزن منتقل کنید تا وسیله های کثیف را ببینید و تمیز کنید. اگر می خواهید ظاهر آکواریوم خود را تغییر دهید می توانید گیاهان جدیدی را در ان قرار دهید. گیاهان زنده یک روش عالی برای کمک به افزایش سلامت آکواریوم هستند و مانند یک فیلتر طبیعی کار می کنند.

سرویس آکواریوم های خانگی

سرویس آکواریوم های خانگی

شن

۳- شن رایج ترین وسیله برای تزئین مخزن است و می تواند به مرور زمان به محل جمع اوری جلبک ها تبدیل شود. برای از بین بردن جلبک ها و تمیز کردن شن ها، از یک جاروی مخصوص شن استفاده کنید.

هنگامی که جارو را به شن می چسبانید، جلبک های چسبیده و دیگر مواد روی ان را جذب می کند. با وارد شدن شن به درون لوله جارو، فشار زیاد باعث تمیز شدن ان می شود و پس از تمیز شدن، شن دوباره به درون مخزن می افتد. این کار مقداری از آب کثیف مخزن را نیز از بین می برد بعد از تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم، مقداری آب نمک را جایگزین اب کثیف از دست رفته کنید.

سرویس آکواریوم های خانگی

سروییس منظم نکهداری آکواریوم

چگونگی تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم

۱- برای تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم، ابتدا یه اندازه ی یک ظرف بزرگ اب جوش تهیه کنید اطمینان حاصل کنید که همه وسایل دکوری در ان ظرف جا می شوند. می توانید از آب شیر استفاده کنی و از اضافه کردن هر ماده شوینده مانند صابون یا کلر به ان، خودداری کنید.

۲- پس از جوشاندن آب، چند قطعه از لوازم دکوری را درون اب بگذارید حدود ۲۰ دقیقه آنها را درون اب جوش نگه دارید. با این کار بیشتر جلبک ها از بین می روند و تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم آسان تر می شود. لوازم دکوری باید توانایی مقاومت در مقابل دمای آب جوش را داشته باشند در غیر اینصورت خراب می شوند و دیگر از انها استفاده نکنید قبل از قرار دادن وسیله ها در ظرف، آب را از روی حرارت بردارید.

سرویس آکواریوم های خانگی

تمیز کردن آکواریوم نظافت آکوارویم

۳- بعد از گذشت ۲۰ دقیقه، می توانید لوازم را از گلدان در بیاورید و با یک مسواک آنها را تمیز کنید با این کار، جلبک ها بسیار راحت از بین می روند. برای تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم از یک مسواک استفاده کنید که فقط برای تمیز کردن اکواریوم از ان استفاده کرده اید. نباید از آن برای تمیز کردن چیزهای دیگر استفاده کنید، زیرا با این کار مخزن را آلوده می کنید. اگر لوازم دکوری بعد از این مرحله تمیز به نظر می رسند، می توانید انها را درون مخزن قرار دهید

سرویس آکواریوم های خانگی

سرویس آکواریوم های خانگی

۴- برای تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم مقداری محلول سفید کننده تهیه کنید.

این مرحله ضروری نیست اما اگر می خواهید مطمئن شوید که همه جلبک ها از بین رفته اند، می توانید از یک محلول سفیدکننده استفاده کنید. محلول شما باید شامل ۵٪ سفید کننده و ۹۵٪ آب باشد.

بنابراین برای درست کردن چنین محلولی می توانید ۴ قاشق چای خوری سفیدکننده را به ۲ گالن اب(۷-۶ لیتر) اضافه کنید. این آب می تواند خنک یا ولرم باشد اما نباید داغ باشد. آب داغ می تواند اثر سفید کننده را غیرفعال کند.

سرویس آکواریوم های خانگی

سرویس آکواریوم های خانگی

وسیله ها

۵- وسیله ها را به مدت ۵ دقیقه در محلول سفید کننده قرار دهید. پس از این مرحله، وسیله ها باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه جلبک باشند. برای تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم هرگز شن ها را با محلول سفیدکننده تمیز نکنید. ممکن است شن ها سفیدکننده را جذب کنند و سلامت اکواریوم را به خطر اندازند. همیشه از سفیدکننده در یک مکان باز استفاده کنید. برای جلوگیری از خشک شدن یا اسیب دیدن پوست هنگام تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم با استفاده از محلول سفیدکننده، سعی کنید از دستکش استفاده کنید.

۶- وسیله ها را دوباره شستشو دهید. از همان مسواک مخصوص استفاده کنید و لوازم را پاک کنید تا جلبک های باقی مانده از بین روند. تمام قسمت های لوازم را با دقت کامل تمیز کنید تا جلبک و مواد دیگر روی انها باقی نماند. پس از تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم، مسواک را با اب پاک بشویید تا محلول سفیدکننده روی ان باقی نماند.

آکواریوم

سرویس آکواریوم نگهداری آکواریوم

۷- پس از تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم، آنها را به مدت یک یا دو دقیقه با آب خنک بشویید با این کار محلول سفیدکننده باقی مانده روی انها کاملا از بین می رود. لازم نیست پس از تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم انها را خشک کنید.

آکواریوم

قرار دادن لوازم دکوری اکواریوم سر جای خود

۱- پس از تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم، یک ظرف تمیز را پر از اب کنید و لوازم دکوری را درون ان قرار دهید. آب باید گرم باشد ولی داغ نباشد. آب شیر حاوی مقداری کلر است بنابراین می توانید قرص تجزینه کننده گلر را تهیه کنید و از انها استفاده کنید. برای استفاده صحیح از قرص های تجزیه کننده، دستورالعمل های روی بسته بندی را با دقت بخوانید.

آکواریوم

۲- وسیله های دکوری را در آب قرار دهید. لوازم دکوری را حدود ۲۰ دقیقه در اب نگه دارید تا اطمینان حاصل کنید که تمام کلر و محلول سفیدکننده از وسیله های دکوری پاک شده اند، زیرا این مواد شیمیایی می توانند برای ماهی ها کشنده باشند. لوازم دکوری مختلف علل خصوص لوازم چوبی، می توانند کلر و دیگر مواد را به خود جذب کنند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که ابکشی نهایی لوازم در اب تمیز و بدون کلر انجام می شود.

۳- پس از تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم،

اکنون لوازم کاملا تمیز و عاری از هر گونه مواد شیمیایی هستند و می توانید با خیال راحت انها را در مخزن قرار دهید در صورتی که مایل هستید می توانید انها را در مکان های جدیدی قرار دهید. اگر احساس می کنید که پس از تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم هر یک از انها در حال تجزیه شدن یا خراب شدن هستند، دیگر از ان استفاده نکنید.

همیشه می توانید وسیله های دکوری جدیدی به اکواریوم اضافه کنید یا برای داشتن ظاهری جدید، جای انها را تغییر دهید. ولی توجه کنید که برای جلوگیری از وارد شدن استرس به ماهی ها، از اضافه کردن مداوم و پیوسته وسایل جدید خودداری کنید.

آکواریوم

۴- در صورتی که گیاهان زنده را هنگام تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم جابجا کرده اید، اکنون می توانید آنها را به جای خود برگردانید. قبل از وارد کردن دستتان به درون مخزن، اطمینان حاصل کنید که دستان شما تمیز است.
۵- پس از تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم و قرار دادن انها سر جای خود، همیشه دست های خود را پس از اتمام کار بشویید. برای این کار از صابون و آب گرم استفاده کنید. آب مخزن خطرناک نیست، اما باکتری ها و ضایعات موجود در ان می توانند مضر باشند.

آکواریوم

نکات:

  • نیازی نیست که مکررا لوازم دکوری را تمیز کنید مگر اینکه بیش از حد کثیف باشند یا جلبک زده باشند.
  • ممکن است بخواهید آکواریوم شما کاملا تمیز باشد اما به یاد داشته باشید که باکتری ها و جلبک ها ب
  • خشی از یک آکواریوم سالم هستند. با این حال، بیش از حد تمیز کردن مخزن می تواند خطرناک باشد
  • و اکسیژن مخزن کم شود. می توانید مخزن تمیزی داشته باشید اما بسیار تمیز بودن ان امکان پذیر نیست.

هشدارها:

  • از بین بردن بیش از حد باکتری های مفید درون مخزن می تواند برای ماهی ها بد باشد. هرگز سعی نکنید
  • که یک آکواریوم کاملا تمیز و بی عیب و نقص داشته باشید.
  • برای تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم همه وسیله ها را همزمان تمیز نکنید زیرا این کار
  • بیش از هر چیزی می تواند برای ماهی شما استرس زا باشد.
  • استفاده از صابون یا محصولات تمیز کننده برای تمیز کردن لوازم دکوری آکواریوم می تواند
  • باعث الودگی مخزن و اسیب زدن به ماهی ها شود. برای تمیز کردن لوازم دکوری اکواریوم هرگز از مواد شیمیایی استفاده نکنید.

منبع : آکوا دلسا

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟