خفاش ماهی لب قرمز، از عجیب‌ترین‌های اقیانوس

خفاش ماهی لب قرمز، از عجیب‌ترین‌های اقیانوس

زمانی که کسی از ماهی حرف می‌زند، اولین چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد چیست؟ یک ماهی زیبای رنگارنگ گرمسیری که سبک و بی‌تعلق به اطرافش در مسیر صخره‌های مرجانی شنا می‌کند؟

خفاش ماهی لب قرمز به هیچ وجه با این تصور هم‌خوانی ندارد!

تصور کنید در عمق اقیانوس ماهی‌ای با لب‌های پف کرده‌ی سرخ رنگ می‌بینید که شبیه یک مست راه می‌رود و هم‌چون یک اسب تک‌شاخ، شاخی بر سر دارد.

احتمالن یا دچار بی‌هوشی نیتروژنی غواصان شده‌اید یا یک خفاش ماهی لب قرمز مقابل شما قرار دارد.

عمده‌ی شهرت این ماهی به خاطر لب‌های قرمز براقش است. برخی معتقدند این ویژگی متمایز در فصل تولیدمثل کاربرد دارد. اما این تنها نکته‌ی عجیب این ماهی نیست.

خفاش ماهی‌ها شناگران خوبی نیستند و در کف اقیانوس راه می‌روند. این امکان به وسیله‎‌ی باله‌های سینه‌‌ی آن‌ها که به خوبی با شرایط شان هماهنگ است، میسر شده است.

خفاش ماهی لب قرمز، از عجیب‌ترین‌های اقیانوس

وقتی خفاش ماهی لب قرمز بالغ می‌شود، باله‌ی پشتی تبدیل به یک برآمدگی می‌شود. گفته می‌شود احتمالا این شاخ عجیب به عنوان تله‌ای برای جذب شکار عمل می‌کند.

خفاش ماهی لب قرمز عموما از دیگر ماهی‌های کوچک و جانوران ریز خانواده‌ی خرچنگ مانند میگوها و همین‌طور نرم‌تنان ریز تغذیه می‌کند.

بدن این ماهی قهوه‌ای کم‌رنگ است با هاله‌ای خاکستری و شکمی سفید رنگ و قسمت پوزه و شاخ آن قهوه‌ای تیره‌تر است. این ماهی 19-20 مهره دارد و طول آن می‌تواند به 20.3 سانتی‌متر برسد.

ممکن است بپرسید نام ماهی از کجا می‌آید. همان‌طور که احتمالا حدس می‌زنید برخی ویژگی‌های خفاش‌ماهی شبیه به خفاش است. ویژگی‌هایی که مربوط به ظاهر آن است. از طرفی خفاش ماهی
لب قرمز تنها گونه‌ی خفاش ماهی موجود نیست.

خفاش ماهی لب قرمز، از عجیب‌ترین‌های اقیانوس

خفاش ماهی‌ها در دو خانواده‌ی کلی جا می‌گیرند:

Ephippidae و Ogcocephalidae. گروه اول باله‌ای طولانی و بدنی کوچک به موازات آن دارند. در مقابل گروه دوم مانند خفاش ماهی لب قرمز بدن و باله‌هایی غیرمعمول دارند.

خفاش ماهی لب قرمز در عمق 3 تا 76 متری آب در اقیانوس آرام اطراف جزایر گالاپاگوس و پرو یافت می‌شود.

گفته‌ می‌شود انواعی از آن نیز در نزدیکی کالیفرنیا به صورت تصادفی در تور ماهی‌گیران گیر کرده و دیده شده است.

اما این مشاهدات بسیار نادرند و بسیار محتمل است مربوط به گونه‌های دیگری از خفاش ماهی‌ها بوده باشد. آن‌ها ماهی‌های اعماق آب هستند.

بنابراین بیشتر در میان شن‌ها و کف اقیانوس زندگی می‌کنند و به ندرت در مواقعی خاص ممکن است به سطح آب نیز بیایند.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟