تفاوت ماهی آب شور و آب شیرین در چیست?

تفاوت ماهی آب شور و آب شیرین در چیست?

در مقالات قبلی در خصوص تفاوت آکواریوم آب شور و آب شیرین نوشته بودیم در اینجا میخواهیم قدری در مورد تفاوتهای ماهیهای این دو سبک آکواریوم صحبت کنیم.  تفاوتهای این دو دسته را میتوان در یک دید کلی به بخشهای زیر تقسیم نمود.

تفاوت ماهی آب شور و آب شیرین در چیست?

رنگ و فرم

تنوع فرم در ماهیهای آب شیرین محدود است . غالبا شکل آنها شبیه به ماهیهای عمومی میباشند اما این تنوع فرم در ماهیهای آب شور بسیار بیشتر است . مثل خروس ماهی که شبیه به خار پشت است و یا سنگ ماهی که تا قبل از حرکت کاملا شبیه یک تکه سنگ به نظر می آید.

طیفهای رنگی ماهی های آب شور نیز بسیار وسیع تر است .البته این بدان معنا نیست که آب شیرین، ماهی های رنگی ندارد رنگهای متفاوت سیچلایدهای مالاوی و یا ماهی  دیسکس مثالهایی از ماهیهای رنگی آب شیرین میباشند.اما در رنگهای مشابه ،شفافیت و روشنی رنگ در ماهیهای آب شور بیشتر است.

تفاوت ماهی آب شور و آب شیرین در چیست?

فیزیولوژی

یک جنبه از فیزیولژی ماهی، که تنظیم اسمزی نامیده می شود تفاوت زیستی اصلی بین ماهی های آب شور و شیرین را بیان میکند. تنظیم اسمزی چگونگی تنظیم جریان آب در سرتاسر بدن ماهی را روشن میکند.که شامل ترکیبی از بافت های بدن، آبشش و عملکرد کلیه هاست.

برای جبران آب از دست رفته و جلوگیری از  کم آبی بدن، ماهی آب شور مقدار زیادی از آب شور را می نوشد ، و ادرار کمی هم تولید میکنددر نقطه مقابل،میزان نمک بافت بدن یک ماهی آب شیرین بیشتر از آبی است که در آن زندگی می کند.

20 عدد جراح ماهی زرد در یک آکواریوم !

و در نتیجه آب به طور  مداوم به بدن ماهی آب شیرین از طریق پوست و آبشش های آن جریان می یابد و ماهی هیچ دلیلی برای نوشیدن آب اضافه ندارد. وحتی برای جلوگیری از انباشت آب در بدن ،ادرار زیادی هم تولید میکند

تفاوت ماهی آب شور و آب شیرین در چیست?

انواع

ماهی های آب شیرین می توانند ماهی های آب سرد و یا ماهی گرمسیری باشند. ماهی های آب سرد عمدتا هم خانواده ماهی قرمز (gold fish)هستند در حالی که ماهیهای گرمسیری آب شیرین خانواده بزرگتری را شامل میشوند.

ازجمله ماهی های آب شیرین گرمسیری میتوان به  ماهی آنجل، دیسکس، سیچلایدهاو باربها اشاره کرد. اما ماهی های آب شور همگی ماهی های آب سرد هستند مثل دلقک ماهی، پروانه ماهی، مارماهی، اسب دریایی و خروس ماهی

 شرایط زیستی

جراح گورخری ( جراح دم قیچی آب شور )

دریاچه ها، رودخانه ها و نهرها که محیط طبیعی زیستی یک ماهی آب شیرین را تشکیل می دهند معمولا در طبیعت هم دچار تغییرات دوره ای می شوند. این فرآیند سبب ایجاد سازگاری بیشتر این ماهی به تغییرات دو محیط طبیعی و آکواریوم شده است.

اما شرایط تقریبا ثابت اقیانوسها حساسیت بیشتری را در ماهی آب شور به وجود آورده است. ماهی های آب شور به یک محیط کم نوسان در دما، شوری، آمونیاک، نیترات و سطح PH نیاز دارد.PHآکواریوم آب شور باید بین 8.2 و 8.4 باشد. در حالیکه بر اساس اطلاعات سایت Aquacon.com  در گونه های مختلف آب شیرین PH می تواند از 6 تا 9 متغیر باشد.

هزینه ها

به طور متوسط هزینه راه اندازی آکواریوم آب شور  بدون احتساب ماهی ،50% بیشتر از مشابه آن در حالت آب شیرین است.هزینه ماهی ، غذا ،افزودنیها و سرویس های دوره ای نیز تقریبا دو برابر حالت آب شیرین است.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟