تفاوت آکواریوم و ریپاریوم

تفاوت آکواریوم و ریپاریوم

امروز قصد داریم تفاوت بین آکواریوم، تراریوم، ریپاریوم و پالوداریوم را بیان کنیم. بر کسی پوشیده نیست که مردم اغلب از اصطلاح “آکواریوم” برای توصیف ظروف مورد استفاده برای رشد گیاهان آبزی، گیاهان خشکی یا نگهداری هر نوع حیوان استفاده می کنند. از یک طرف، راحت است. از سوی دیگر، این رویکرد سردرگمی زیادی را اضافه می کند.

امروزه بیش از 100 میلیون نفر در سراسر جهان دارای زیست‌توپ‌های مختلف هستند* که در آنها طیف وسیعی از گیاهان، مرجان‌ها، ماهی‌ها، خرچنگ‌ها، خرچنگ‌های زمینی، حلزون‌های زمینی، عقرب‌ها، مورچه‌ها، مارها، مارمولک‌ها و غیره را نگهداری می‌کنند.

توجه: Biotop (از یونانی bios، “زندگی” و topos، “مکان”) یا “زیستگاه” منطقه ای با شرایط محیطی یکنواخت است که محل زندگی مجموعه خاصی از گیاهان و حیوانات را فراهم می کند.

بدیهی است که همه این جانوران و گیاهان برای زنده ماندن به انواع مختلف جانوران نیاز دارند. بنابراین، در نهایت، این انواع مختلف بیوتوپ ها نام های خاص خود را دریافت کردند. تفاوت بین آکواریوم، تراریوم، ریپاریوم و پالوداریوم چیست؟

ویواریوم

اول از همه، با Vivarium شروع میکنیم. نکته اینجاست که آکواریوم، پالوداریوم، ریپاریوم، تراریوم، فلوراریوم، انسکتاریوم و … انواع مختلف ویواریوم هستند. Vivarium یک کلمه لاتین (“Vivere”) به معنای “زندگی کردن” است. بنابراین، از نظر فنی، مطلقاً هر محفظه ای برای یک حیوان یا گیاه، طراحی شده برای ارائه یک محیط پایدار، یک ویواریوم است. اساساً این اصطلاح کلی برای هر مخزن بیوتوپی است. گاهی اوقات مردم از اصطلاح Vivariums برای توصیف خاص بازآفرینی یک اکوسیستم برای یک گونه خاص با شرایط محیطی کنترل شده در مقیاس کوچکتر استفاده می کنند.

نکته: لازم به ذکر است که برخی از افراد شامل گیاهان نمی شوند و می گویند که ویواریوم در درجه اول برای پرورش حیوانات است نه گیاهان.

تفاوت آکواریوم و ریپاریوم

آکواریوم

آکواریوم از لاتین «آکواریوم» (خنثی از آکواریوس) به معنای «مربوط به آب» وام گرفته شده است. بنابراین آکواریوم مخزن آبی است که ماهی های زنده، سایر موجودات آبی و گیاهان در آن نگهداری می شوند.

بنابراین، ویژگی های اصلی هر آکواریوم:

  • زیستگاه: کاملاً پر از آب است.
  • حیوانات: ماهی، میگو، خرچنگ آبزی، خرچنگ، حلزون آبزی و غیره.
  • گیاهان: فقط گیاهان آبزی.

تفاوت آکواریوم و ریپاریوم

تراریوم

کلمه Terrarium همچنین از لاتین Terra (به معنی زمین) + -arium (arium پسوندی است که در اسم هایی که محیطی مصنوعی برای گیاهان یا حیوانات را توصیف می کند) به قیاس با آکواریوم آمده است.

تاریخ می گوید که اولین تراریوم به طور تصادفی توسط گیاه شناس Nathaniel Bagshaw Ward در سال 1842 زمانی که او در حال مطالعه رفتار حشرات بود ساخته شد و یکی از کوزه ها را بدون مراقبت رها کرد. اسپور گیاهی به گیاه تبدیل شد و این کوزه اولین تراریوم در جهان را به وجود آورد.

ویژگی اصلی تراریوم محیط نسبتا خشک با رطوبت کم و گیاهان زنده است. به طور کلی، تراریوم ها اساسا گلخانه های کوچکی هستند که محیط های طبیعی را برای گیاهان تکرار می کنند. گاهی اوقات مردم می گویند که تراریوم یک اکوسیستم خودپایدار با یک گیاه زنده و در حال رشد در داخل یک ظرف مهر و موم شده است که در آن آب، گیاهان، خاک و هوا ترکیب می شوند تا از طریق فرآیندهای طبیعی فتوسنتز، تنفس و چرخه آب کار کنند.

خب این درست نیست. مهم است که بین انواع مختلف محفظه های شیشه ای تفاوت قائل شوید. دو نوع تراریوم وجود دارد: مهر و موم شده و باز. در واقع، مفیدترین جنبه تراریوم ها، درب جلو باز آنهاست. مهر و موم کردن مارمولک، آفتاب پرست، مار و غیره در یک بطری غیر انسانی خواهد بود! تراریوم های شیشه ای برای جریان هوا طراحی شده اند. به همین دلیل است که آنها اغلب دارای تهویه توری در بالای ظرف و هواگیری در قسمت پایینی یکی از طرفین، اغلب در جلو هستند.

مهم: آیا می دانید که آکواریوم ها اغلب دارای علامت تراریوم هستند زیرا از شیشه نازک تر ساخته شده اند؟ این آکواریوم ها نمی توانند وزن و فشار ناشی از پر شدن از آب را تحمل کنند.

بنابراین، ویژگی های اصلی هر تراریوم:

  • زیستگاه: کاملاً بدون آب یا با کاسه کوچک آب.
  • حیوانات: خرچنگ های زمینی، حلزون های زمینی، آخوندک های نمازگزار، عنکبوت ها، عقرب ها، مورچه ها و غیره.
  • گیاهان: فقط گیاهان زمینی.

تفاوت آکواریوم و ریپاریوم

پالوداریوم

پالوداریوم اغلب آکوا تراریوم نیز نامیده می شود. کلمه “Paludarium” نیز ریشه لاتین دارد. به معنی لاتین: palus = مرداب یا مرداب است. به طور خاص نیمه آبی است. به عبارت دیگر، پالوداریوم در اصل یک تراریوم با حجمی از آب است. این بیوتوپ هم ویژگی های آبی و هم زمینی دارد و در بین علاقه مندان به آبزیان بسیار محبوب است. Paludarium امکان شبیه سازی مناطق تالاب یا جنگل های بارانی را فراهم می کند.

این محفظه ای برای نگهداری گیاهان آبزی، غوطه ور، ساحلی و خشکی و حیوانات در رطوبت بالا (شرایط باتلاق) است. با توجه به این واقعیت که پالوداریوم تحت سلطه فلور با قسمت های رویشی سطحی است، نیاز خاصی به منبع اضافی CO2 وجود ندارد. گیاهانی که رشد کرده اند، مقدار زیادی CO2 در هوای اتاق خواهند داشت.

در نتیجه، اکثر گیاهان آبزی در این گونه از ویواریوم، برگ های رنگی بزرگی رشد می کنند که در یک آکواریوم معمولی رشد نمی کنند. ساقه و شاخ و برگ گیاهان می تواند بسیار فراتر از سطح آب گسترش یابد. اغلب، بسیاری از گیاهان آبزی شروع به شکوفه دادن مکرر می کنند.

توجه: با این حال، اگر برخی از گیاهان در زیر آب (غوطه ور) رشد کنند، CO2 سود زیادی خواهد داشت.

بنابراین، ویژگی های اصلی هر پالوداریوم:

  • زیستگاه: تا حدی پر از آب با رطوبت بالا.
  • حیوانات: ماهی، میگو، خرچنگ نیمه و تمام آبزی، خرچنگ، حلزون آبزی، خرچنگ گوشه نشین زمینی، حلزون خشکی، آخوندک نمازگزار، عنکبوت، عقرب، مورچه و غیره.
  • گیاهان: هر گیاهی.

تفاوت آکواریوم و ریپاریوم

ریپاریوم

ریپاریوم (از لاتین riparian به «ساحلی»، «بانک» یا «ساحل» ترجمه شده است) نوعی آکواریوم گیاهی است که کاملاً شبیه به پالوداریوم است. با این حال، در مساحت زمین و نحوه کاشت گیاهان با دومی تفاوت دارد.

هدف اصلی یک ریپاریوم تقلید از یک خط ساحلی کوچک یا ساحل رودخانه است. ریپاریوم در مقایسه با پالوداریوم سواحل مرتفع و عظیمی ندارد. برعکس، یک قطعه زمین بسیار کوچک در کناره های محوطه دارد.

در پالوداریوم می توانید انواع گیاهان (گیاهان غوطه ور، شناور یا زمینی) را داشته باشید. پالوداریوم ها از یک منظره سخت ساخته شده برای حمایت از کاشت استفاده می کنند. در حالی که در ریپاریوم، گیاهان را معمولاً در ظروف شناور مخصوصی که به دیواره پشتی مخزن مصنوعی متصل می‌شوند، می‌کارند. به تدریج رشد می کند، فلور ظروف را می پوشاند و آنها را برای چشم پنهان می کند.

علاوه بر این، پالوداریوم ها اغلب حاوی لاک پشت های آبزی و دوزیستان مختلف هستند، در حالی که ریپاریوم برای این حیوانات مناسب نیست زیرا تقریباً هیچ منطقه خشکی در آن وجود ندارد. Riparium برای نگهداری ماهی، خرچنگ آب شیرین، میگو کوتوله، خرچنگ و حلزون مناسب است.

ریپاریوم ها معمولاً به رطوبت بالایی نیاز ندارند. بنابراین، آنها را می توان با یک صفحه شیشه ای پوشانده یا بدون هیچ رویه ای به هوا باز کرد. در واقع، گیاهانی که خارج از مخزن رشد می کنند، اغلب اثر “WOW” را ایجاد می کنند.

بنابراین، ویژگی های اصلی هر ریپاریوم:

  • زیستگاه: تقریباً کاملاً پر از آب است.
  • حیوانات: ماهی، میگو، خرچنگ آبزی، خرچنگ آبزی، حلزون آبزی و غیره.
  • گیاهان: هر گونه گیاه در صورتی که زمین کافی برای آنها وجود داشته باشد.

تفاوت آکواریوم و ریپاریوم

در نتیجه

تفاوت بین آکواریوم، تراریوم، ریپاریوم و پالوداریوم در نحوه ایجاد تمام این انواع ویواریوم نهفته است. با این حال، ساده ترین راه این است که به مقدار آب در محفظه نگاه کنید.

  • آکواریوم 100%
  • ریپاریوم 90% و بیشتر
  • پالوداریوم 10-90%
  • تراریوم تقریبا بدون آب
جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟