تاثیرات درمانی آکواریوم

تاثیرات درمانی آکواریوم

موقعی که به فکر نگهداری یک حیوان خانگی می افتید این فقط به دلیل احساس آرامش و نشاطی که از کنار آنها بودن بدست می آید نیست.بلکه آنها به عنوان یک لنگر یا نیروی مقاوم برای مقابله با استرسهای زیاد زندگی روزانه عمل می نمایند.

احساس دوستی بی قید و شرط آنها سلامت جسمی و روحی ما را ارتقاء می بخشد.و به همین دلیل میتوان برای طیف وسیعی از بیماریها به درمانهای ناشی از نگهداری حیوانات خانگی در مقایسه با درمانهای جایگزین برشمرد.

سگها،گربه ها،دلفینها و بسیاری دیگر از حیوانات اهلی طی سالها در این نوع تحقیقات درمانی مورد استفاده قرار گرفته اند.که نتایج مثبت زیادی را هم به همراه داشته اند. اما آیا می توان از آکواریوم و ماهیهای آکواریوم نیز در این روشهای درمانی استفاده نمود؟آیا درمان با حیوانات خانگی داخل آکواریوم (ماهیها) مفید و سودمند می باشد؟

مردم هرروزه در مکانهای عمومی تردد می نمایند . و تقریبا میزان استفاده از آکواریوم نمایشی در این مکانها و در نتیجه دیدن آکواریوم هر روز بیشتر و بیشتر می گردد.

تاثیرات درمانی آکواریوم

آیا دیدن این پدیده زیبا تاثیری بر روی آنها دارد؟

بله،آنها برای چند لحظه با دیدن آرامش و طبیعت آکواریوم از خود بی خود شده  و یک تاثیر آرامش بخش در زندگی گیج کننده و پر دغدغه را حس می کنند. برای مثال: آیا تابحال با بی حوصلگی و اضطراب در مطب یک دکتر یا بخش انتظار بیمارستان که یک آکواریوم در آن وجود دارد نشسته اید؟

شما به این طبیعت آبی زیبای مینیاتوری خیره می شوید و کم کم پریشانی و اضطراب در شما کم می گردد. شما احتمالا به طور موقت به جای آشفتگی و اضطراب دچار این احساس می شوید که همه چیز مرتب است. از نظر تجربه شخصی قطعا خودتان پاسخ کاهنده استرس را دریافت نموده اید.

تحقیقات زیادی نشان داده اند که ماهیان آکواریومی، آب شور یا شیرین می توانند تاثیرات مثبت درمانی داشته باشند. در ذیل به ذکر گزیده ای از این تحقیقات می پردازیم در دانشگاه پوردو محققان دریافتند که آکواریوم نمایشی ماهیهای به رنگ روشن می تواند رفتارهای مخل نظم را در افراد مبتلا به آلزایمر کاهش دهد .

اخبار پوردو در آکوست 1999 گزارش داد که پروفسور نانسی ادواردز 60 فرد را در واحدهای تخصصی در سه خانه پرستاری ایندیانا بودند مورد بررسی قرار داد . و دریافت بیمارانی که در کنار آکواریوم و ماهی قرار داشتند در آرامش بیشتری قرار دارند.

و 21 درصد بیشتر از زمانی که در کنار آکواریوم نبودند غذا می خورند متوسط افزایش مصرف مواد غذایی 2/17 درصد بوده است.

تاثیرات درمانی آکواریوم

تاریخچه درمانی آکواریوم

در آکوست 1997 یکی از اعضای انجمن روانشناسی آمریکا به نام ربکا کلی مقاله ای تحت عنوان- چگونه روانشناسان حیوانات را برای درمان مفید می دانند- منتشر شد. ربکا فعالیتهای دکتر آبری فاین در خصوص مزایای درمانی حیوانات را مورد بررسی قرارداد. در تحقیقات فاین یک سگ طلایی دو رگه به نام پاپی که به طور معمول به بیماران خوش آمد می گفت .

به همراه چند آکواریوم ماهی که احساسات آشفته بیماران را تسکین می دادند استفاده شد.  ربکا بیان کرد که فاین از حیوانات به شکل استعاره گونه ای استفاده می کند بطور مثال پرندگان می توانند مباحث مربوط به پرواز یا آزادی را تداعی کنند.

در اغلب موارد حیوانات تبدیل به نمادی برای فرزندان می گردند به ویژه هنگامی که بیماران به نقص توجه یا اختلالات بیش فعالی دچارند(ADHD) به طور مثال یک طوطی بازیگوش کاکل سفید به فاین فرصت درک رفتارهای بیش فعالی مانند گیج بودن و عدم تمرکز در مسیرها را داد .

و بطور جالبی موجودات داخل یکی از سه آکواریوم فاین باعث شدند یک بیمار در یک روز بگوید” این ماهی مرا به یاد خودم می اندازد.”. تحقیقات نشان داده اند که قربانیان حملات قبلی که از حیوانات خانگی نگهداری می کنند عمر طولانی تری دارند.

و حتی تماشای یک آکواریوم پر از ماهی می تواند باعث کاهش فشارخون گردد حداقل به طور موقت. او هم چنین بیان می کند که تاثیرات مثبت ماهی آکواریوم روی یک علاقمند به آکواریوم که بدلیل سکته مغزی دو سال در بیمارستان بستری شده بود را شاهد بوده است .

که هر روز او با صندلی چرخدار خود برای تماشای ماهی های آکواریوم انتهای سالن بیمارستان می رفته و هر روز این مسیر را برای تماشای آنها می پیموده. و به دوستان خود می گفت” این ماهی باعث شادی و خنده من می شود.

” او به سادگی توانسته بود احساس شادمانی را در این فرآیند هر روزه که باعث نگرش مثبت او به زندگی شده بود را ببیند. شما می توانید نتیجه گیری خود را در مورد مزایای درمانی استفاده از آکواریوم داشته باشید.

اما منابع بسیاری وجود دارند که نشان می دهند تاثیرات مثبت بسیاری برای آن وجود دارد. شب عید ما ایرانیان نیز می توان اشاره نمود.

تاثیرات درمانی آکواریوم

آزمایشات و تحقیقات گسترده روانشناسی که گوشه ای از آنها را در این مقاله ذکر کردیم نشان از تاثیرات شگرف استفاده از آکواریوم و طبیعت دریا در کنار زندگی پرمشغله ما دارد. برای یک تست کوچک کافی است تصور کنید هنگامیکه با کنترل از راه دور و به طور بی هدف در کانالهای تلویزیون جستجو می کنید.

معمولا چه برنامه ای می تواند شما را متوقف کند؟ قطعا یکی از مواردی که شاید برای همه خوشایند باشد دیدن پخش فیلمی از طبیعت دریا و حرکت ماهیهای زیباست.

که حتما چند لحظه ای را به تماشای آن می پردازیم. پس قطعا استفاده از این پدیده نمایشی زیبا در منزل،محل کار، مکانهای عمومی و بسیاری از نقاط دیگر می تواند تاثیر به سزایی در ارتقاء سلامت روحی روانی افراد و جامعه داشته باشد آنها اشتهای بیشتری به غذا نشان داده اند و حتی نیاز کمتری به دارو داشته و رفتارهای تهاجمی کمتری از خود نشان داده اند.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟