اصلی ترین رکن یک آکواریوم

اصلی ترین رکن یک آکواریوم

اگر تا به حال آکواریوم داشته اید و یا در فکر تهیه یک آکواریوم زیبا در آینده هستید حتما این مقاله را به دقت بخوانید. یک آکواریوم یا ظرف نگهداری ماهی تزئینی در حقیقت از قسمتهای زیر تشکیل می گردد:

  • سازه شفاف که معمولا از جنس شیشه می باشد مگر در بعضی آکواریوم های بزرگ که از آکریلیک استفاده می شود.
  • تجهیزات آکواریوم شامل پمپ هوا، بخاری، انواع فیلترها،و تمامی اقلامی که بعضی از آنها جزو تجهیزات اصلی و اساسی آکواریوم و برخی دیگر جزو فرعیات و موارد دکوری یک آکواریوم می باشند.
  • متعلقات خارجی آکواریوم مانند پوشش اطراف، پایه نگهدارنده وزن آکواریوم و …

سازه شفاف

بدون شک سازه شفاف از دو جنبه نمایشی و فنی دارای اهمیت بسیار زیادی است. از نظر نمایشی چنانچه انتخاب نوع شیشه یا کیفیت آن و درصد خلوص شیشه و سایر مواردی که در شفافیت و درخشندگی یک شیشه مطرح هستند در نظر گرفته نشود. آکواریومی که با این شیشه ساخته شده یک تانک نمایشی زیبا را بوجود نخواهد آورد.

اما جنبه دوم یا بحث فنی سازه شفاف در حقیقت مهم ترین و اساسی ترین مشخصه یک آکواریوم است. سازه شیشه ای یک آکواریوم قطعا باید ایمن و محاسبه شده باشد. چرا که در صورت بروز هرگونه نقصان و شکست احتمالی طی ضربات یا تنشهای غیرقابل پیش بینی مانند زلزله، ضربات سخت و دیگر عوامل، کمترین ریسک و خسارت را به دنبال داشته باشد.

استاندارد شیشه مصرفی آکواریوم بر اساس تمامی استانداردهای فنی مهندسی، شیشه ایمن یا سکوریت و حتی برای آکواریوم های بزرگ استفاده از شیشه های لمینیت می باشد که مقاومت مکانیکی و حرارتی این نوع شیشه ها حداقل 4 برابر شیشه معمولی است. متاسفانه در بسیاری از موارد، این نکته مهم و اساسی به دلیل هزینه فرآیند ایمن سازی، مورد اغماض قرار گرفته و به هیچ عنوان عمل صحیح و قابل قبولی نمی باشد.

 

اصلی ترین رکن یک آکواریوم

محاسبات در سازه شفاف بدین معنی است که قطعا انتخاب نوع شیشه، ضخامت، نوع آب بندی و تمامی موارد مرتبط با ساخت یک سازه شفاف ایمن، محاسبه و سپس اجرا گردد. هنگامیکه آکواریوم با ارتفاع زیاد متصور است، بدلیل افزایش فشار های وارد بر وجوه با افزایش ارتفاع، حتما می بایست دقت مضاعفی صورت گیرد.

تجهیزات آکواریوم

در انتخاب نوع تجهیزات آکواریوم می بایست به موارد ذیل توجه ویژه نمود:

    1. کیفیت و دوام تجهیزات و همچنین اطمینان به کارکرد صحیح آنها.
    2. متناسب بودن مشخصه های فنی تک تک اجزا با شرایط آکواریوم از قبیل حجم، اکوسیستم، نوع ماهی و …
    3. کاربرد آسان تجهیزات و عدم وجود پیچیدگی های خاص برای کاربر.

اصلی ترین رکن یک آکواریوم

متعلقات خارجی

این قسمت معمولا تکمیل کننده نمای یک آکواریوم زیبا می باشد. بهترین حالت ممکن در اجرای پوشش ها یا دکور اطراف به گونه ای است که هماهنگی خوب و زیبایی با محیط اطراف یا فضای اجرای آکواریوم یا دکوراسیون و مبلمان محیط داشته باشد تا به بهترین شکل خود را نمایش داده و زیبایی فضای پیرامون را چند برابر سازد.

اصلی ترین رکن یک آکواریوم

اصلی ترین رکن یک آکواریوم

همانطور که می دانید آکواریوم با اکوسیستم های مختلف، اجرا می گردد و هر یک زیبایی و مخاطبان خاص خود را دارد. اما در صورتی که بخواهیم از دید هنری و همچنین فنی به یک آکواریوم ایده آل نگاه کنیم دو مورد برای هر آکواریوم فارغ از نوع اکوسیستم و موجودات، حائز اهمیت هستند.

اصلی ترین رکن یک آکواریوم

اولین مورد ایمنی آکواریوم است این نکته اصلی ترین رمز ماندگاری یک آکواریوم می باشد چنانچه هر یک از تجهیزات یا موارد جانبی آکواریوم بدرستی کار نکند می توان آن را تعمیر و یا تعویض نمود.اما ایمنی آکواریوم، بقای طولانی مدت آن را تضمین می کند.

شایسته است تمامی علاقمندان این صنعت زیبا به این نکته توجه ویژه ای داشته باشند  و حتما از راهنمایی افراد متخصص برای انتخاب یک آکواریوم ایمن استفاده نمایند مورد دوم برای اجرای یک آکواریوم زیبا، مکان یابی صحیح و طراحی متناسب آن می باشد.

چنانچه انتخاب محل قرارگرفتن آکواریوم یا الگو و شکل ساخت آن و یا پوشش اطراف آن متناسب با مشخصات محل اجرای کار نباشد قطعا نتیجه مطلوبی بدست نخواهد آمد.انتخاب محل صحیح و طراحی یک آکواریوم زیبا در مقالات آینده بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اصلی ترین رکن یک آکواریوم

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟