باید ها و نباید های در استفاده از لامپ های ال ای دی

باید ها و نباید های در استفاده از لامپ های ال ای دی

لامپ های LED دراری مزایای زیادی نسبت به سیستم های نورپردازی دیگر در آکواریوم ها هستند. از مصرف بسیار پایین انرژی گرفته تا نمایش بی نظیر رنگ ها و تاثیرات شگف انگیزی که بر روی رشد و سلامت آبزیان به خصوص آبزیان فتوسنتز کننده دارد. از طرف دیگر طول عمر این لامپ ها بسیار بالاتر از لامپ های دیگر بوده  و در طولانی مدت بسیار مقرون بصرفه هستند.

در این مقاله سعی شده است به یکسری از باید ها و نباید های مربوط به استفاده از سیستم های روشنایی LED پرداخته شود.

باید ها و نباید های در استفاده از لامپ های ال ای دی

ترکیب های رنگی مختلف را امتحان کنید

در هنگام تهیه سیستم های LED سعی کنید از مجموعه هایی استفاده کنید که حداقل ۳ دامنه رنگی را برای نورپردازی آکواریوم در اختیار شما قرار می دهند. و با کمک دیمر ها این امکان را به شما می دهند که شدت نور مربوط به هر دامنه رنگی را با توجه به وضعیت آکواریوم نیاز آبزیان و زیبایی بیشتر آنها تغییر دهید.

LED ها را خنک نگهدارید

یکی از مزایای LED تولید گرمای کم و عدم انتقال انرژی گرمایی به آب آکواریوم شماست  ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که لازم است ساختار مجموعه LED خود را تا حد ممکن خنک نگهدارید زیرا گرما بزرگترین دشمن LED شما می باشد و طول عمر آن را کاهش می دهد در صورتی که LED ها در یک فضای بسته قرار داده می شوند اید از یک فن خنک کننده برای خارج کردن حرارت از قسمت بالایی آکواریوم در نظر گرفته شود.

باید ها و نباید های در استفاده از لامپ های LED

رشد مرجان ها در زیر نور LED

بله با توجه به نمونه های نصب شده مشاهده شده است که به شکل بی نظیری رشد مرجان ها در زیر نورهای LED افزایش پیدا کرده است.

باید ها و نباید های در استفاده از لامپ های LED

نمایش بی نظیر رنگ ها

به دلیل ساختار نوری منحصر به فردی LED ها نمایش رنگ ماهی ها و مرجان های شما در زیر نور LED بی نظیر بوده  به شکلی که حتی تا قبل از آن نمی توانید وجود این رنگ ها را در گونه های موجود در آکواریوم خود تصور کنید.

محاسبه کنید میزان صرفه جویی در مصرف انرژی را

شاید در مرحله راه اندازی خرید یک سیستم نور پردازی LED بسیار پر هزینه به نظر برسدولی با توجه به مصرف بسیار پایین انرژی در این سیستم ها و از طرف دیگر ضمانت سلامت و رشد آبزیان فتوسنتز کننده در آکواریوم شما در طولانی مدت این سیستم ها بسیار نسبت به سیستم های دیگر نورپردازی مقرون به صرفه خواهند بود  و می توانید این را به راحتی با توجه به هزینه های مصرف برق محاسبه کنید.

سیستم های خودکار خاموش و روشن شدن را بکار بگیرید

در بیشتر LED های مخصوص آکواریوم های آب شور سیستم های خاصی برای روشن و خاموش شدن LED ها در نظر گرفته شده است که می تواند در زمان های مناسب طلوع و غروب خورشید را شبیه سازی کرده و حتی نور شب را نیز برای گونه های شب زی شما در آکواریوم فراهم کند.

باید ها و نباید های در استفاده از لامپ های LED

نباید ها

خیس شدن LED ها

به غیر از سیستم های نور پدازی LED که به صورت تخصصی برای استفاده در زیر آب طراحی شده است به هیچ عنوان نباید پنل های LED خود را در معرض آب و یا رطوبت شدید قرار دهید.  چون بردهای الکترونیکی آنها بسیار حساس بوده و ممکن است به راحتی اکسیده شده و از بین بروند.

شوره زدن

به هیچ عنوان نباید اجازه تشکیل شوره بر روی بخش های مختلف پنل LED به خصوص بخش مربوط به سیستم خنک کننده آن را بدهید چون این موضوع جلوی انتقال حرارت موثر را گرفته و باعث کاهش عمر LED شما می شود.

سوزاندن مرجان ها

نور های LED می توانند در بعضی از گونه ها باعث ایجاد سوختگی شود مثلا در مرجان ها می تواند باعث از دست دادن زوگزانتلا های مرجانی شود  و مرجان ها را دچار سفیدشدگی کند پس لازم است ابتدا با استفاده از دیمر و تکنیک های دیگری که در مقاله مربوط به خو دادن مرجان ها با سیستم های نوری آکواریوم در رابطه با آن برا شما صحبت شده است مرجان ها و گونه های خود را با شرایط نوری جدید تطبیق دهید.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟