بادکنک ماهی کنگو

بادکنک ماهی کنگو

بادکنک ماهی کنگو از آن دست ماهی هایی است که کمتر اسمشان به گوشمان خورده است. حتی بسیاری از آکواریوم داران نیز تا به حال این موجود را ندیده اند و درباره آن اطلاعات زیادی ندارند. تقریبا مثل تمام بادکنک ماهی های دیگر است.

همه این ها اما چیزی از زیبایی سیب زمینیِ بادکنکی ما کم نمی کند. شگفتی های زیستی این موجود 15 سانتی به اندازه ای مجذوب کننده است که چشم برداشتن از آن بعد از مدتی کوتاه کاری است نشدنی.

بادکنک ماهی کنگو

سیب زمینی بادکنکی

زیستگاه اصلی بادکنک ماهی کنگو که نام دیگر آن سیب زمینی بادکنکی است. در اصطلاح علمی به آن تترادون میوروس می گویند، رودخانه کنگو در قاره آفریقا است. بادکنک ماهی ما قابلیت انطباق رنگ خود با محیط پس زمینه اش را دارد.

البته این قابلیت در مقایسه با برخی جانواران که دارای توانایی مشابه هستند، محدودتر است. معمولا این تغییر رنگ در محدوده رنگ های زیستگاه اصلی این جانوار است. مثلا این ماهی نمی تواند رنگ پوست خود را آبی کند.

 اما این توانایی را دارد که در بین پوشش ها و پس زمینه های تیره رنگ بدن خود را تیره تر کند و بر عکس. بادکنک ماهی کنگو، ماهی تنبلی است. اکثر زمان روز را در بین شن های کف رودخانه یا پوشش های دیگر پنهان می شود.

بادکنک ماهی کنگو

تنوع غذایی این ماهی آب های شیرین بسیار زیاد است.

از تخم و شفیره حشراتی که در کنار رودخانه زندگی می کنند گرفته تا میگوی رودخانه. البته اگر قصد نگهداری از این ماهی در آکواریوم شخصی خودتان را دارید باید بدانید که بادکنک ماهی کنگو اگر عادت داده شود.

آموزش ببیند می تواند با غذای یخزده مخصوص ماهی ها نیز تغذیه شود.

در کنار آن می توان برای غذا به او میگو های مختلفی نیز داد. بادکنک ماهی کنگو هنگام جوانی به دو وعده غذا در روز و در بزرگسالی به یک وعده غذا در هر دو یا سه روز نیاز دارد.

بادکنک ماهی کنگو

نگهداری از این ماهی در آکواریوم سرگرمی زیبایی است که دقت و حوصله می خواهد. اگر شما از آن دست ماهی دوستانی هستید که وقت چندانی برای مراقبت از ماهی هایشان ندارند بهتر است قید داشتن این ماهی را بزنید.

بادکنک ماهی کنگو

ماهی بادکنکی رودخانه کنگو در حین اینکه ماهی تنبلی است اما چندان اخلاق خوشی ندارد (البته اگر بشود از این صفات در مورد ماهی های بی گناه استفاده کرد. او با ماهی های کوچکتر از خودش اصلا خوش برخورد نیست. به آن ها حمله می کند.

اگر شما قصد دارید ماهی های دیگری نیز در آکواریوم خود داشته باشید بهتر است سراغ آن دست ماهی هایی بروید که هم تند و تیزند و هم بیشتر به سطح آب علاقه دارند تا کف آکواریوم چرا که ماهی تنبل ما تنبلیش به عصبانیتش می چربد و چندان حوصله ندارد که جای گرم و نرم خود را رها کند.

تنها به این دلیل که از کسی خوشش نمی آید. در ضمن وقتی می خواهید گیاهان آکواریوم خود را هرس، جا به جا یا تعویض کنید، حواستان به دندان ها این ماهی کوچک باشد.

بادکنک ماهی کنگو

میزان آب آکواریوم

آکواریوم بادکنک ماهی کنگو می بایست حاوی 30 گالن (US) آب و کف آن پوشیده از شن باشد. عمق شن کف آکواریوم حداقل می بایست به حدی باشد که ماهی به طور کامل بتواند درون آن پنهان شود. گیاهان آکواریومی نیز می توانند کمک زیادی به سلامت این ماهی کنند.

این ماهی نسبت به تعویض آب به موقع و درست به شدت حساس است . برای نگهداری اش داشتن یک فیلتر کارآمد بسیار مهم است . چرا که ماهی آفریقایی ما به تمیزی خودش چندان اهمیت نمی دهد. از آنجایی که دندان های این ماهی دائما در حال رشد هستند.

نکته دیگری که برای نگهداری این ماهی در آکواریوم به شدت باید به آن دقت کرد قرار دادن یک جسم نسبتا محکم سمباده مانند مثل چوب، درون آکواریوم است. تا ماهی بتواند به وسیله آن اندازه دندان هایش را ثابت نگه دارد.

شاید توضیح این مساله چندان ضروری نباشد. اما بادکنک ماهی کنگو مثل همه ماهی های خانواده تترادون در مواقع استرس زا یا زمانی که احساس خطر  و ترس می کند می تواند خودش را باد کند.

تا  نزد مهاجمانش بزرگتر، زشت تر و ترسناک تر جلوه نماید.

شاید سیستم دفاعی او خنده دار به نظر برسد. اما عدم انقراض این ماهی نشان می دهد که این شیوه تا چه حد کارآمد بوده است.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟