اضافه کردن ماهی به آکواریوم

اضافه کردن ماهی به آکواریوم

مهمان‌ها بهتر است با هم نیایندو البته یک استثنا وقتی وضعیت سلامت آکواریومتان به ثبات رسیده باشد. شما با همه‌ی چم و خم آن آشنا شده باشید، معمولا نوبت به اضافه کردن ماهی‌های جدید می‌رسد.

در بهترین حالت شما نسبت به ماهی‌هایی که می‌خواهید به آکواریوم اضافه کنید و ویژگی‌های زیستی آن‌ها آگاهی کامل دارید. در این حالت بهتر است همه‌ی ماهی‌های جدید را در یک زمان واحد وارد خانه‌ی جدیدشان نکنید . بلکه هر یکی دو هفته یکبار گونه‌ی تازه‌ای را که خریداری نموده‌اید را وارد آکواریوم نمایید.

اضافه کردن یکباره‌ی ماهی‌های مختلف و زیاد به آکواریوم

اضافه کردن یکباره‌ی ماهی‌های مختلف و زیاد به آکواریوم می‌تواند خللی اساسی‌ در سیستم و کارایی فیلتر آکواریوم به وجود آورد و موجب مرگ ماهی‌ها شود. البته در این بین یک استثنا وجود دارد، ماهی‌هایی که با صفت تندخو یا پرخاشگر شناخته می‌شوند را بهتر است با هم وارد آکواریومتان کنید.

چرا که در غیر این صورت هر کدامشان را که زودتر وارد آکواریوم کرده باشید، فکر می‌کنندآکواریوم قلمروشان است و خیلی شدید به تازه وارد‌ها حمله می‌کنند. اگر قصد انجام چنین کاری را دارید باید حواستان را به خوبی جمع کنید و در هفته‌های اول پارامترهای سلامت آکواریومتان را به دقت چک کنید و مطمئن باشید که آن‌ها ثابت هستند.

راه‌های گوناگون خرید ماهی آب شیرین

برای خرید ماهی جدید آکواریوم راه‌های گوناگونی پیش پای شما وجود دارد.
می‌توانید به یکی از مغازه‌ها یا آکواریوم فروشی‌های نزدیک خود مراجعه کنید و ماهی مورد نظرتان را انتخاب کنید.
می‌توانید به فروشگاه‌هایی که سفارش می‌گیرند مراجعه کنید و ماهی مورد نظرتان را سفارش دهید تا برایتان بیاورند.
شاید راه‌هایی هم برای خرید اینترنتی در ایران وجود داشته باشد که آن هم گزینه‌ی دیگری است.
تفاوت این روش‌ها در این مسأله نهفته است که در بعضی از آن‌ها شما ماهی مورد نظرتان را از نزدیک می‌بینید ولی در باقی موارد باید بر اساس اعتمادی که به فروشگاه دارید ماهی را سفارش دهید و شما ماهی را نمی‌بینید تا زمانی که به خانه‌تان می‌آید.

اگر راه اول را انتخاب نموده‌اید و قصد دارید ماهی را از فروشگاه نزدیکتان یا فروشگاهی که می‌شناسید به صورت مستقیم خریداری نمایید بهتر است به چند نکته حتما توجه کنید.

اول از همه به تمام آکواریوم‌های آن فروشگاه با دقت نگاه کنید و اگر دیدید که اکثر ماهی‌ها بی‌حال هستند یا اگر ماهی‌های مرده‌ی زیادی را دیدید، بهتر است فروشگاه دیگری را انتخاب نمایید.

در مرحله‌ی دوم به ماهی مورد نظرتان به دقت نگاه کنید. اگر چشم‌های ابری‌ای داشت یا آن طور که باید تحرک نداشت و یا اگر هر مشکل دیگر ظاهری و رفتاری داشت که شما از پیش درباره‌اش مطالعه کرده‌اید، دور آن ماهی را خط بکشید.

همچنین از کارکنان فروشگاه چند سوال کلیدی را حتما بپرسید. مثل این که؛ این ماهی چند وقت است که در فروشگاه شما زندگی می‌کند.

از خریدن ماهی‌های تازه وارد خودداری کنید چرا که آن‌ها هنوز واقعیت میزان سلامت خود را آشکار نکرده‌اند.

همچنین در این‌باره سوال نمایید که تا چند روز ماهی را گارانتی می‌کنند. هستند فروشگاه‌هایی که تا یکی دو روز یا بیشتر نیز سلامت ماهی خود را تضمین نمایند.

مهمان تازه وارد و میزبان نکته سنج

وقتی ماهی مورد نظرتان را خریداری نمودید تازه بخش جذاب کار شما شروع می‌شود. ماهی‌ها را که به خانه می‌آورید، نور آکواریوم را خاموش نمایید و همچنین سعی کنید از میزان نور موجود در فضا نیز بکاهید. این کار کمک می‌کند که ماهی‌های پر استرس تازه وارد، فشار و استرس کمتری را متحمل شوند.

سپس کیسه‌ی ماهی‌ها را بر روی آب آکواریوم‌تان رها کنید تا آب داخل کیسه و آب آکواریوم هم‌دما شوند. و ماهی‌ها نیز با محیط جدیدشان تا حدودی آشنا شوند.

بعد از 10 تا 20 دقیقه کیسه را باز کنید و اگر فکر می‌کنید که دمای آب کیسه و آب آکواریوم هنوز متفاوت است بهتر است آرام آرام مقداری از آب آکواریوم را به داخل کیسه وارد کنید تا رفته رفته آب آکواریوم و آب کیسه هم‌دما شوند.

اضافه کردن ماهی های آب شیرین به آکواریوم

اضافه کردن ماهی های آب شیرین به آکواریوم

نحوه صحیح اضافه کردن ماهی

اضافه پس از هم دما شدن آب کیسه و آب آکواریوم، یکباره تمام محتوای کیسه را داخل آکواریومتان نریزید. شما ماهی‌ها را می‌خواهید نه آب آکواریوم فروشگاه را. آب داخل کیسه می تواند حاوی چیز‌هایی باشد که شما در آکواریومتان نیازی به آن‌ها ندارید.

مثل دارو‌های مختلف و یا حتی مواد مضر. پس بهتر است خیلی آرام با وسیله‌ی مخصوص این کار، ماهی‌ها را از درون کیسه به آکواریوم منتقل نمایید. چند ساعت اول برای ماهی‌ها همیشه پر استرس است. در طول این چند ساعت نورآکواریوم را خاموش کنید .

اضافه کردن ماهی آب شیرین به آکواریوم

چک کردن مداوم  ماهی ها

در طول چند روز اول به دقت به ماهی تازه وارد نگاه کنید و به دنبال آثار بیماری بگردید. مهم نیست که ماهی‌ای که خریداری نموده‌اید در ابتدا سالم بوده باشد. هر آن امکان دارد بیماری پنهانی در ماهی آشکار شود.

اگر چنین چیزی را مشاهده نمودید به سرعت ماهی را از بقیه‌ی ماهی‌ها جدا کنید تا بیماری‌اش منتشر نشود. درکنار این مسأله به شرایط مورد نظر آب آکواریوم نیز دقت کنید و مطمئن باشید که در حالت مناسب به سر می‌برد.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟