آکواریوم گیاهی (پلنت) موفق خود را راه اندازی کنید

آکواریوم گیاهی (پلنت) موفق خود را راه اندازی کنید

راهنمای آکواریوم های گیاهی (پلنت) این مقاله می تواند به بخش زیادی از سوالات شما در خصوص راه اندازی یک آکواریوم گیاهی موفق پاسخ دهد آکواریوم موفق خود را راه اندازی کنید! با اجرای سه مرحله پایه و ساده به راحتی می توانید آکواریوم رویایی خود را داشته باشید.

آکواریوم گیاهی (پلنت) موفق خود را راه اندازی کنید

آکواریوم مناسب

مخزن آکواریومی که قصد راه اندازی آن را دارید لازم است. با ساختار و نیاز گیاهان و ماهیانی که قصد نگهداری از آنها را دارید هماهنگی داشته باشد. برای رسیدن به این هدف لازم است بعد از انتخاب مجموعه گیاهان و ماهیان خود با کمی تحقیق در رابطه با نیاز های آنها بیشتر بدانید و اندازه و ساختار بخش های مختلف آکواریوم خود را مطابق با لیست زیر بدرستی انتخاب کنید.

نور

در یک آکواریوم گیاهی با توجه به نوع گیاهانی که قصد نگهداری از آنها را دارید و حجم آب آکواریوم، میزان نور (LUMEN) در آکواریوم شما مشخص خواهد شد.

آکواریوم گیاهی (پلنت) موفق خود را راه اندازی کنید!

کود، مواد غذایی و دی اکسید کربن

آکواریوم گیاهی (پلنت) موفق خود را راه اندازی کنید!

تمام گیاهان به غذا نیاز دارند! در بعضی از موارد غذا از طریق بستر و خاک و به کمک ریشه ها جذب می شود و در بعضی از موارد غذا به کمک محلول های مختلف به آب آکواریوم اضافه می شود در هر صورت یکی از مهمترین منابع مورد نیاز برای یک آکواریوم گیاهی دی اکسید کربن CO2 می باشد انتخاب کود و مواد غذایی مناسب به رشد بهینه گیاهان و کاهش رشد جلبک ها کمک خواهد کرد.

فیلتراسیون و جریان آب

آکواریوم گیاهی (پلنت) موفق خود را راه اندازی کنید!

یکی از مهمترین بخش های یک آکواریوم ساختار فیلتراسیون و گردش آب آن می باشد. این ساختار به کنترل میزان ذرات، باکتری ها و آلودگی هایی که برای گیاهان و ماهی ها مضر هستند، کمک می کند.

گیاه مناسب

اصولا گیاهان مخصوص آکواریوم های گیاهی به سه دسته گیاهانی با سطح نگهداری آسان، متوسط و پیشرفته طبقه بندی می شوند. که این طبقه بندی با توجه به سطح نیاز های نگهداری هر دسته به خصوص میزان نور و مواد معدنی مشخص می شود.

آکواریوم گیاهی (پلنت) موفق خود را راه اندازی کنید!

انتخاب گیاه مناسب برای آکواریوم

تمامی افراد لازم است با توجه به تجربه خود و امکانات آکواریوم خود گیاهانی مناسب را برای آکواریوم خود انتخاب نمایند. برخی از علاقه مندان اصولا گیاهانی با سطح نگهداری متوسط و یا پیشرفته را بدون در نظر گرفتن مواد غذایی مورد نیاز گیاه، سطح دی اکسید کربن آکواریوم و میزان نور به آکواریوم خود اضافه کرده  که همین موضوع باعث عدم موفقیت آنها در نگهداری از آکواریوم های گیاهی می شود.

گیاهان در روزهای اول اضافه شدن به آکواریوم شروع به تجزیه شدن کرده و مقدار بسیار زیادی از مواد غذایی نا مناسب را در آب آزاد می کنند این مواد توسط دیگر گیاهان زنده موجود قابل جذب نمی باشد و متاسفانه باعث رشد بسیار شدید جلبک ها در آکواریوم شما می شود در بعضی از موارد ممکن است شما تسلیم شده و علاقه خود به داشتن یک آکواریوم گیاهی را از دست بدهید.

توجه داشته باشید که در نظر گرفتن نیاز های گیاهان انتخابی و فراهم کردن آن نیاز ها قبل از اضافه کردن به آکواریوم می تواند موفقیت شما در این مورد را تضمین نماید و ما به شما در این راه کمک خواهیم کرد.

 

ماهی مناسب

برای انتخاب یک ماهی مناسب لازم است سه فاکتور زیر در نظر گرفته شود:

  • بیشترین میزان ماهی برای نگهداری در یک آکواریوم ۱ سانتیمر از طول بدن ماهی به ازاء هر یک لیتر از آب آکواریوم شما است. برای مثال یک ماهی تترا که در بیشترین اندازه خود در حدود ۴ سانتیمتر رشد می کند را در نظر بگیرید. در یک آکواریوم با گنجایش ۱۰۰ لیتر نباید بیشتر از ۲۵ عدد از این ماهی را قرار دهید.
  • استفاده از ماهیان، میگوها و حلزون های جلبک خوار
  • حتما قبل از خرید ماهی ها در رابطه با رفتار، شرایط سازگاری و شرایط مورد نیاز هر کدام به خوبی تحقیق کرده و آنها را بعد از تکمیل دکوراسیون و کاشت گیاهان به آکواریوم خود اضافه کنید.

آکواریوم گیاهی (پلنت) موفق خود را راه اندازی کنید!

ماهیان زنده زا

ماهیان زنده زا مثل گوپی ها معمولا صلح طلب بوده و دارای رنگ های درخشانی هستند ماهی ماده اصولا بچه های خود را در بخش هایی از آکواریوم که دارای پوشش گیاهی زیاد و نزدیک به سطح آب باشد به دنیا می آورد  زیرا بچه ها ممکن است توسط ماهیان بزرگتر خورده شوند و لازم است فضای مناسبی برای مخفی شدن در اختیار داشته باشند

در بعضی موارد دیده شده است که ماهیان نر به ماهیان ماده حمله می کنند که باعث می شود ماهیان ماده در بین گیاهان مخفی شوند بیشتر ماهیان زنده زا از جلبک ها تغذیه می کنند به همین دلیل ممکن است به گیاهان نرم و حساس و خزه ها آسیب برسانند.

آکواریوم گیاهی (پلنت) موفق خود را راه اندازی کنید!

ماهیانی که به صورت دسته ای شنا می کنند !

ماهیانی که به صورت دسته ای شنا می کنند مثل بارب ها، تتراها و رازبورا ها تمایل زیادی دارند.که در دسته های چندتایی شنا کرده و یا در بین گیاهان انبوه قرار بگیرند. (بهتر است بیش از ۸ تا ۱۰ عدد از این ماهی ها در یک آکواریوم قرار داده نشود.) گیاهانی با برگ های خوشمزه می تواند محل مناسبی برای تخمگزاری این ماهیان در آکواریوم شما باشد.

آکواریوم گیاهی (پلنت) موفق خود را راه اندازی کنید!

ماهیان صلح طلب و اجتماعی، ماهیانی هستند که می توانند فضای آکواریوم را با گونه های دیگر شریک شوند بسیاری از رفتارهای این ماهی ها با دو دسته قبلی مشابه است  اما این دسته ماهیان تمایل بیشتری برای شریک شدن آکواریوم با ماهیان دیگر از خود نشان می دهند سیچلاید ها به حفره هایی برای مخفی شدن و آنجل ها و کرومیس ها به گیاهانی برای حرکت در بین شاخه های آن ها نیاز دارند.

آکواریوم گیاهی (پلنت) موفق خود را راه اندازی کنید!

ماهیان قلمروطلب

ماهیان قلمروطلب تمایل دارند که فضای اختصاصی خود را داشته باشند به غیر از مواقعی که بعد از ماهیان دیگر به آکواریوم اضافه شوند و یا بسیار کوچک باشند برای مثال اغلب سیچلاید ها از این خانواده می باشند به طور حتم از رفتار و رنگ آمیزی این ماهی ها شگفت زده خواهید شد اما توجه داشته باشید که در صورت تمایل به نگهداری از آنها در یک آکواریوم گیاهی باید چند جفت مورد نظر خود را همزمان به آکواریوم اضافه کنید.
آکواریوم گیاهی (پلنت) موفق خود را راه اندازی کنید!

یک نمونه از ماهیانی که به دمای بالاتری برای نگهداری نیاز دارند، دیسکس ها هستند. مردم اغلب تمایلی به کاشت گیاه در کنار دیسکس ها ندارند زیرا در این صورت لازم است که آب بیشتری را برای حفظ پارامتر های آب به صورتی دوره ای تعویض نمایند به هر صورتی اگر تمایل به کاشت گیاه در کنار دیسکس های خود دارید بهتر است از دسته گیاهانی انتخاب کنید .که به صورت طبیعی در آب هایی با دمای بالاتر رشد می کنند.گیاهانی مثل کریپتون CRYPTOCORYNE، سرخسی MICROSORUM و پلنگ سبز ECHINODORUS پیشنهادهای مناسبی هستند.

آکواریوم گیاهی (پلنت) موفق خود را راه اندازی کنید!

ماهیان مهاجم و گیاهخوار

ماهیان مهاجم و گیاه خوار و جلبک خوار بزرگ مثل گلدفیش ها و بعضی از سیچلاید ها به راحتی می توانند از خزه ها و گیاهانی با برگ های ظریف در آکواریوم شما تغذیه کنند. پس برای کاشت گیاه در آکواریومی با این دسته از ماهیان لازم است از گیاهانی با برگ های پهن مثل آنوبیاس ها ANUBIAS و یا گیاهانی با مزه بسیار قوی مثل باکوپا BACOPA استفاده شود.

برای نگهداری از این ماهی ها در یک آکواریوم گیاهی لازم است قبل از معرفی ماهی ها به آکواریوم گیاهان کاشته شوند و زمان کافی برای محکم شدن ریشه های این گیاهان در نظر گرفته شود همچنین لازم است روی ریشه ها با سنگ و چوب پوشانده شود تا در دسترس این ماهیان قرار نداشته باشد.

نگهداری از میگوها و حلزون های جلبک خوار بخصوص در آکواریوم های کوچک گیاهی بسیار محبوب است. بخصوص میگوهایی که عاشق خزه هستند. میگوها در خالی نگه داشتن گیاها حساس مثل اشک بچه HEMIANTHUS, MARSELIA و GLOSSOSTIGMA از جلبک خیلی ماهر هستند در حالی که حلزون ها برای برای تمیز نگه داشتن برگ های بزرگ، دکورها، سنگ ها و ریشه ها مناسب هستند.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟