آکواریوم آب شیرین یا آب شور؟

آکواریوم آب شیرین یا آب شور؟

حدود 75 درصد از زمین را آب پوشانده است. در توده‌های مختلف آب، شکل‌های حیات تکامل یافته‌اند تا با مقادیر مختلف نمک‌ها و مواد معدنی محلول، دماها، سطوح اکسیژن و اعماق متفاوت زنده بمانند. هدف از ساختن یک آکواریوم، بازسازی شرایط محیطی است که ساکنان از آنجا سرچشمه گرفتند.

آب حدود 75 درصد از زمین را پوشانده است. در توده‌های مختلف آب، شکل‌های حیات تکامل یافته‌اند تا با مقادیر مختلف نمک‌ها و مواد معدنی محلول، دماها، سطوح اکسیژن و اعماق متفاوت زنده بمانند. هنگام ساختن یک آکواریوم، هدف شما بازسازی شرایط محیطی است که ساکنان از آنجا سرچشمه گرفته اند.

تجارت حیوانات خانگی به طور گسترده زیستگاه های آکواریوم را به آب شیرین (گرمسیری) یا آب شور (دریایی) تقسیم کرده است. شناخت دقیق این دو زیستگاه به کسانی که میخواهند آکواریوم داشته باشند و از ماهی ها نگهداری کنند، کمک می کند تا با توجه به علاقه و سبک زندگی خود، تصمیم درست و عاقلانه بگیرند.

هر کدام از این اکوسیستم ها، یعنی آکواریوم آب شور و آب شیرین دارای مزیت و ویژگی های خاص خودشان هستند. برای موجودات آکواریومی، علاوه بر ماهی ها، بی مهرگانی مثل خرچنگ و حلزون وجود دارد تا جلوه ای زیباتر به آکواریوم شما بدهد. مخازن آب شور می تواند شامل مرجان ها و شقایق ها باشد درحالی که مخازن آب شیرین می تواند شامل گیاهان باشد.

کسی که به تازگی یک آکواریوم را راه اندازی کرده، ممکن است یک مخزن آب شیرین پر از گوپی، مولی و تترا را انتخاب کند. این ایده خوبی است که لاشخورهایی مانند حلزون ها و گربه ها را به آکواریوم آب شیرین اضافه کنید تا برای مدیریت تجمع جلبک ها مفید باشد. از طرف دیگر، یک مخزن از یک گونه منفرد مانند ماهی قرمز فانتزی، دیسک یا فرشته ماهی یک آکواریوم زیبا می سازد و به صاحب آکواریوم اجازه می دهد تا در مورد عادات ماهی مورد علاقه خود بسیار آگاه شود. به شرط وجود کیفیت آب، دما و فضای سطحی، ماهی های آب شیرین می توانند به راحتی تکثیر شوند.

ماهی های آب شور رنگ روشنی دارند و عادت های جذاب و سرگرم کننده ای دارند. گوبی نگهبان یک دهانه کوچک به اندازه غار در پایین آکواریوم اشغال می کند و شبانه روز از قلمرو خود محافظت می کند. دلقک ماهی با گونه های خاصی از شقایق ها روابط همزیستی دارد. ماهی بادکنکی با صاحبان خود رفتار کاملا دوستانه ای دارد، اغلب تا جلوی مخزن شنا می کند و برای جلب توجه هرکاری می کند.

صاحبان آکواریوم های آب شور بدون شک به ماهی های خود وابسته می شوند و از تماشای تعاملات آنها با یکدیگر یا حتی با خودشان لذت می برند. هنگام انتخاب همتاهای آن ها باید از نمودارهای سازگاری ماهی ها استفاده کرد، زیرا ماهی ها از دریاهای مختلفی می آیند که در آن گونه ها معمولاً ممکن است باهم نسازند.

یک فرد علاقه‌مند به آب‌های شور باید یک مخزن مخصوص ماهی یا یک سیستم صخره‌ها را انتخاب کند. در حالی که ماهی های آب شور به تنهایی جذاب هستند، مرجان ها این سرگرمی را چندین  برابر میکنند. انتخاب یک آکواریوم صخره ای نوع روشنایی مورد نیاز را تعیین می کند و برخی از مراقبت های اضافی کیفیت آب را اضافه می کند. همه ماهی ها با مرجان ها سازگار نیستند، بنابراین هنگام انتخاب ساکنان مخزن خود باید حتما دقت کنید.

آکواریوم آب شیرین یا آب شور؟

آب

منشا اصلی ماهی های آکواریوم آب شیرین در برکه ها، رودخانه ها و دریاچه ها هستند. آب باید حرکتی داشته باشد تا میزان اکسیژن افزایش یابد که با استفاده از پمپ هوا می توان به آن دست یافت. همچنین آب این ماهی ها باید دکلره شود که با افزودن یک ماده دکلره کننده به آب لوله کشی می توان این کار را انجام داد.

صاحبان آکواریوم ها به طور معمول دمای آب را کنترل می کنند تا مطمئن شوند که پایدار است و همچنین سطوح آمونیاک و pH را آزمایش می کنند تا اطمینان حاصل شود که زباله ها به درستی توسط فیلتر حذف می شوند و محیطی سالم دارد. همیشه درباره ماهی هایی که خریداری می کنید برای هر گونه نیاز اضافی برای آب تحقیق کنید، زیرا برخی از ماهی ها (مانند کوی) در آب سردتر شنا می کنند یا عمق آب را ترجیح می دهند (مانند ماهی کماندار که حشرات را شکار می کند).

تجهیزات

یک مخزن، بستری برای کف (مانند شن یا ماسه) و فیلتری که بتواند آب را پنج تا ده بار در ساعت پردازش کند، برای هر دو آکواریوم آب شیرین و آب شور مورد نیاز و لازم است. با توجه به اندازه تانک شما، میزان علاقه شما می تواند اندازه مخزن آب شیرین شما را تعیین کند. از نگهداری یک ماهی بتا در یک مخزن یک گالن گرفته تا یک تانک نمایشی 350 گالنی، گزینه های زیادی وجود دارد. همچنین برای جلوگیری از تبخیر سریع به یک پوشش در بالای مخزن نیاز خواهید داشت.

برای بهتر دیده شدن گیاهان یا تماشای ماهی ها در شب، به نور نیاز دارید. یک پمپ هوا برای افزودن اکسیژن و یک بخاری / دماسنج برای نظارت بر دما نیز با مخازن آب شیرین مورد نیاز است.

یک مخزن آب شور باید حداقل 30 گالن باشد تا عالی ترین نتیجه را بگیرد. نوسانات کوچک در کیفیت آب در مخازن کوچک‌تر تقویت می‌شود، و آنها را برای نگهداری یک سیستم دریایی دشوار می‌کند. علاوه بر اجزای تشکیل دهنده آکواریوم های آب شیرین، اکثر علاقه مندان یک اسکیمر پروتئینی را برای مخازن آب شور برای حذف ضایعات آلی توصیه می کنند. اسکیمر پروتئینی همراه با فیلتر کار می کند و بسته به اندازه آکواریوم و تعداد ساکنان باید هفته ای یک بار تخلیه و تمیز شود.

مرجان ها در آکواریوم های آب شور با توجه به شدت نور و تعداد ساعات روشنایی نیاز به نور خاصی دارند. گزینه های نورپردازی متنوعی وجود دارد که برخی از آنها دارای چرخه نوری خودکار برای تقلید از نور طبیعی خورشید هستند. بستری که بسیاری از علاقه مندان در تانک های آب شور خود دارند، سنگ زنده است، یک سنگ متخلخل که توسط ارگانیسم های میکروسکوپی از جمله جلبک ها و باکتری ها زندگی می کنند که برای مخزن شما کاملا مفید خواهد بود.

آکواریوم آب شیرین یا آب شور؟

هزینه ها

هزینه جانوران آب شیرین می تواند بسیار به صرفه تر و کمتر باشد و انواع ماهی های معمولی با قیمتی کمتر از پنج دلار به فروش می رسند. برخی از ماهی‌های بزرگ‌تر و آراسته‌تر، مانند plecos و koi، می‌توانند چند صد دلار قیمت داشته باشند و برای آکواریوم‌های با تجربه‌تر توصیه می‌شوند. ساخت آکواریوم آب شیرین نیازی به هزینه زیادی ندارد. شما می توانید با یک مخزن ده گالنی که اغلب با هود، فیلتر و سنگریزه بسته بندی می شود با قیمت کمتر از 50 دلار شروع کنید.

نگهداری از یک آکواریوم آب شیرین نیازی به زمان زیادی نخواهد داشت، زیرا اکثر ماهی های موجود در آب شیرین نسبتاً مقاوم هستند و اشتباهات صاحبان آکواریوم های جدید و مبتدی را می بخشند. با یک سرمایه گذاری کوچک، یک تازه وارد می تواند با افزایش علاقه خود به این سرگرمی، به نگهداری آکواریوم ادامه دهد.

اما آکواریوم های دریایی یا همان آب شور سرمایه گذاری در پول و زمان است. تجهیزات بیشتری برای راه اندازی آکواریوم آب شور مورد نیاز است و به طور قابل توجهی گران تر است (صدها تا هزاران دلار). دام های آب شور به طور قابل توجهی از نظر هزینه بیشتر از آب شیرین هستند. در حالی که برخی از ماهی ها با قیمت زیر 20 دلار وجود دارند، اکثر ماهی های آب شور 50 دلار به بالا قیمت دارند. اگر داشتن یک آکواریوم آب شور چیزی استکه به آن فکر می کنید، مطمئن شوید که تحقیقات گسترده ای انجام دهید.

اگر نیاز به مشاوره بیشتر جهت انتخاب آکواریوم مناسب خود دارید، بدون تعطیلی از طریق شماره 09205958384 پاسخگوی شما هستیم.

 

 

آکواریوم آب شیرین یا آب شور؟

 

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.