نقش ویتامین ها در سلامت ماهی ها

نقش ویتامین ها در سلامت ماهی ها

آیا ماهی ها و آبزیان به ویتامین نیاز دارند؟

ماهی ها نیز مشابه تمام جانوارن دیگر به ویتامین ها نیاز دارند. اصولا رژیم غذایی نامناسب و ناقص می تواند باعث کمبود مواد معدنی و ویتامین ها در بدن ماهی ها شود و این موضوع می تواند باعث بروز بیماری های جدی مانند توقف یا عدم تناسب رشد، ضعف سیستم ایمنی و یا حتی مرگ شود.

ویتامین‌ها ترکیبات آلی هستند که مقدار بسیار کمی از آنها موردنیاز است اما برای فرآیندهای متابولیکی ضروری ماهی بسیار اهمیت دارند.

اشکالی ندارد اگر ماهی ویتامین‌های B و C را بیش‌ازحد نیاز مصرف کند، چراکه اضافه آن به‌راحتی از بدن دفع می‌شود. اما باید توجه داشت که مصرف بیش‌از اندازه‌ی ویتامین‌های محلول در چربی مانند A و E سلامت ماهی را به‌خطر می‌اندازد.

کمبود ویتامین، مخصوصاً ویتامین‌های گروه C و B می‌تواند منجر به بیماری و حتی مرگ ماهی شود.

کمبود ویتامین و مواد معدنی می‌تواند باعث بروز بیماری‌های بسیاری (چون بیماری سوراخ در سر Hole in the Head) گردد.

مکمل های غذایی و ویتامین ها همراه با رژیم غذایی متنوع یک راه حل ایده آل برای رفع این مشکل است.

نقش ویتامین ها در سلامت ماهی ها

ویتامین های مورد نیاز ماهی ها

ویتامین A

این ویتامین در سبزیجات و همچنین سخت پوستان مختلف وجود داشته و برای رشد طبیعی، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و همچنین شکل گیری مناسب استخوان ها و فلس ها لازم است.

نقش ویتامین ها در سلامت ماهی ها

ویتامین های B-COMPLEX

این ویتامین ها نیز در سبزیجات و گوشت ماهی وجود داشته است و برای رشد مناسب، بهبود عملکرد سیستم عصبی، هضم پروتئین ها و حفاظت در برابر بیماری های مختلف پوستی لازم است.

ویتامین C

این ویتامین نیز در سبزیجات و جلبک ها وجود داشته و نقش موثری در جلوگیری از بروز بیماری ها، پیشرفت روند درمان، هضم غذا و همچنین شکل گیری مناسب اسکلت ماهی ها دارد.

تغذیه ماهیان پرورشی | ماکی دام

ویتامین D

این ویتامین در حلزون ها، میگو ها و انواع کرم های وجود داشته و در فرایند های متابولیسمی بدن که در آنها از کلسیم و فسفر جهت ساخت استخوان ها و اسکلت استفاده می شود نقش اساسی دارد.

ویتامین K

این ویتامین در بیشتر سبزیجات و جگر انواع موجودات یافت می شود و برای تسریع در انعقاد خون بسیار ضروری است.

اگر تهیه و تامین تمامی این غذا ها به صورت تازه برای شما مشکل است می توانید از مجموعه ای از غذاهای آماده فراوری شده و غنی شده با ویتامین ها و یا مجموعه ای از مکمل های غذایی که برای اضافه کردن به غذاهای گوشتی یخ زده آماده شده است استفاده کنید.

مواد معدنی در غذای آبزیان ضروری هستند به دو دسته عناصر عمده شامل کلسیم ، پتاسیم ، سدیم ، فسفر ، منیزیم ، کلر و گوگرد و عناصر کمیاب شامل آهن ، مس، کبالت، منگنز، ید، روی، مولیبدن، سلینم، کلر، فلور، وانادیوم، قلع، آرسنیک و نیکل. این عناصر در اعماق حیاتی بدن از قبیل استحکاک اسکلت خارجی، فعالیت دستگاه عصبی، غدد درون ریز، اجزا تشکیل دهنده رنگدانه های خونی و ایجاد تعادل در واکنش های اسیدی-بازی (به عنوان بافر) و ایجاد موازنه اسمزی بر عهده دارند.

آبزیان قادرند مواد غذایی را نه تنها از طریق غذا ، بلکه از طریق آب نیز جذب نمایند . به همین دلیل تخمین مقدار درست آن مشکل است. اما به هر ماهی حال در آب شیرین، نیاز بیشتری نسبت به مکمل های معدنی وجود دارد. ترکیباتی چون نمک طعام، دی کلسیم فسفات، یدیدپتاسیم، فسفات کلسیم و پتاسیم به غذای آبزیان اضافه نمود. جدول ذیل مقادیر مواد معدنی مورد نیاز ماهی قزل آلا را نشان می دهد.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟