مرجان هارا بهتر بشناسید !

مرجان ها را بهتر بشناسید!

ممکن است با ما به عنوان صخره های رنگارنگی که در آب های گرمسیری سراسر جهان وجود دارد، آشنا باشید، اما آیا می دانید ما در واقع از موجودات کوچکی به نام پلیپ ساخته شده ایم؟ در واقع ما مرجان ها از مجموعه ای از پلیپ های نرم تشکیل شده ایم. این پلیپ بر روی اسکلت های آهکی سخت، که ما را پشتیبانی می کند و شکل های مختلف به ما می دهند در کنار یکدیگر قرار گرفته ایم.

مرجان ها را بهتر بشناسید!

ما رنگ خود را از جلبک همزسیت که در داخل بدن ما زندگی می کند، میگیریم. این جلبک ها و پلیپ های ما دارای یک رابطه همزیستی هستند و در واقع پلیپ مانند یک سرپناه و مسکن برای جلبک ها عمل می کند. جلبک ها به کمک نور خورشید و از طریق فوتوسنتز برای پلیپ غذا فراهم می کنند.

هنگامی که ما با آلودگی یا دمای بالای آب مواجه می شویم جلبک ما تحت تاثیر قرار می گیرد و اگر این شرایط برای مدت طولانی ادامه داشته باشد جلبک بدن ما را ترک می کند. به این رویداد سفیدشدگی مرجان می گویند. اگر این روند باز هم ادامه پیدا کند ما خواهیم مرد و روی سطح بدن ما را رسوبات و جلبک های مزاحم می پوشاند.

مرجان ها را بهتر بشناسید!

آیا می دانستید؟

اسکلت کربنات کلسیم سخت ما شامل شیارهایی است که مانند حلقه های درخت تغییرات محیطی مانند درجه حرارت، شیمی آب و به نوعی کیفیت آب را ثبت می کند. این اسناد و پرونده ها به دانشمندان کمک می کند تا اطلاعات زیادی را در مورد گذشته های دور، بررسی و مورد تحقیق قرار دهند.

چقدر عمر می کنید؟

برخی از ما می توانیم تا بیش از ۴۰۰۰ سال زندگی کنیم!

کجا وقت می گذرانید؟

ما معمولا در نواحی ساحلی تا عمق ۴۵ متر زندگی می کنیم زیرا برای تهیه غذا به نور نیاز داریم.

کدام مناطق زندگی می کنید؟

شما می توانید ما را در مناطق استوایی و نیمه استوایی اقیانوس های کره زمین پیدا کنید.

از چه چیزی تغذیه می کنید؟

در بیشتر موارد ما غذای خود را توسط جلبک های همزیستی (زوگزانتلا) که در داخل بدن خود از آنها نگهداری می کنیم می سازیم و برخی از ما می توانیم با بازوهای خود زئوپلانکتون ها را شکار کنیم.

آیا می دانستید؟

برخی از تپه های مرجانی موجود در دنیا در حال حاضر بیشتر از ۵۰ میلیون سال عمر کرده اند!

آیا می دانستید؟

مرجان دارای ترکیبات شیمیایی خاصی است که می تواند در داروسازی، تغذیه، مکمل های غذایی و صنعتی و موارد بسیاری دیگر کاربرد داشته باشد!

شباهت ها

ممکن است شما ما را به نام “جنگل های بارانی در دریا” بشناسید. این یک اشتباه نیست بلکه مثال جالب و زیبایی از ما است. ما صخره های مرجانی تنها حدود یک درصد از کف اقیانوس ها را در بر گرفته ایم در حالی که بیش از ۲۵ در صد از جانواران دریایی را میزبانی می کنیم. زندگی بسیاری از گیاهان، سخت پوستان و ماهیان کوچک و بزرگ به ما وابسته است. ما بسیاری از گونه های آبزیان جوان و در حال رشد را محافظت می کنیم تا از خطر شکارچیان به دور باشند.

ما همچنین به عنوان یک سرعت گیر در مقابل امواج دریا ها عمل می کنیم و نمی گذاریم امواج بزرگ خط ساحلی را از بین ببرند. ما از نوار ساحلی در ۸۱ کشور در سراسر جهان حفاظت می کنیم. بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در کنار این سواحل زندگی می کنند.

گذشته از همه این ها ما با ارائه جذابیت در تور های گردشگری و غواصی و همچنین در صنعت دارو سازی مشاغل زیادی را برای ساکنین این سواحل فراهم کرده ایم. متاسفانه تغییرات آب و هوایی، اسیدی شدن اقیانوس ها، بیماری ها، رسوب آلودگی ها، صید افراد سودجو و دیگر عوامل تعداد ما را خیلی خیلی کم کرده است.

با افزایش دی اکسید کربن آب اقیانوس ها اسیدی می شود و کار ما را برای ساختن اسکلت آهکی سخت و سخت تر می کند.

پس خواهش میکنم در هر کجا که هستی کمی بیشتر به فکر نسل های آینده باش!

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟