گیاه آکواریومی پر طاووسی

گیاه آکواریومی پر طاووسی

پر طاووسی یکی از گیاهان شناور در آکواریوم می باشد که برای تزیین آکواریوم استفاده می شود. این گیاه در آب های ساکن و جاری وجود دارد. از گیاه آکواریومی پر طاووسی در آب هایی سخت که درصد کلسیم بالایی دارد و هم چنین در معرض نور شدید هستند نگهداری شود. این گیاه می تواند از رشد شاخه های شکسته خود نیز تکثیر و رشد پیدا کند.گیاه آکواریومی پر طاووسی

گونه های سازگار:

گیاه میریوفایلوم را می توان در کنار انواع مختلف ، ceratophyllum ،چنگال آبی ، ranunculus divaricatus ، nuphar luteum وانواع مختلف دیگری از میریوفایلوم کشت کرد.
گیاه آکواریومی پر طاووسی

گیاه پر طاووسی  که  به نام علمی “Myriophyllum aquaticum ” می باشد و هم چنین  این گیاه به ” پر طاووسی سنبله ای ” نیز معروف است .در این مقاله شما با شیوه مراقبت و ویژگی های این گیاه آبزی  آشنا می شوید و در آخر توضیح خواهیم داد که این گیاه برای استفاده در آکواریوم شما مناسب است یا خیر .پس با این مقاله همراه ما باشید .

زیستگاه گیاه آبزی پر طاووسی

گیاه آبزی پرطاووسی از خانواده HALORAGACEAE می باشد .این گیاه بومی آمریکای جنوبی (برزیل، پرو، آرژانتین، شیلی )  در امتداد رودخانه آمازون است و هم اکنون در سراسر جهان گسترده است .

به عنوان یک گیاه زینتی آبزی در آکواریوم و حوضچه های باغ به طور گسترده ای کشت شده است.

این گونه معمولا در اطراف و کناره های آب شیرین (به عنوان مثال حوضچه ها، سدها، دریاچه ها و غیره) و در آبراهه های آهسته حرکت می کند و در مناطق گرمسیری و گرم و معتدل یافت می شود.

گیاه آبزی پر طاووسی در آب شیرین با ساقه های 2 تا 5 متر رشد می کند و پوشش گیاهی متراکمی در سطح آب تشکیل می شود. این ساقه ها معمولا تا 30 سانتی متر بالاتر از سطح آب ظاهر می شوند.

ویژگی های متمایز گیاه پر طاووسی چیست ؟

ساقه گیاه پر طاووسی معمولا سبز یا زرد متمایل به سبز است  رشد ساقه آن به  5 متر و ضخامت 5 میلی متر نیز میرسد. ریشه ها اغلب در گره های گیاه در نزدیکی پایه ساقه تشکیل می شود.

برگ ها به رنگ سبز یا رنگ سبز روشن می باشند طول آن ها 30-45 میلیمتر  و بریدگی‌های عمیق دارند ،  آن ها متقابل ، ساده یا منقسم هستند .برگ ها در بالای ساقه گیاه متراکم تر و بیشتر هستند .هم چنین بیضی شکل و با حاشیه های ظریف و منظم قرار دارند .

گیاه علفی پر طاووسی به  آکواریوم و ماهیان شما برای ایجاد سایه  کمک می کند.  همچنین یک مکان مخفی و مناسب برای ماهیان آکواریوم  را فراهم می کند و در آب به آهستگی حرکت می کند و حالت غوطه ور دارد .

اغلب در آکواریوم به عنوان یک اکسیژناتور استفاده می شود؛ این گیاه شناور می شود، اما ریشه هایش  را در آب های کم عمق ایجاد می کند؛ تهاجمی مواد مغذی به طور مستقیم از آب به صورت تهاجمی به دست می آورد ، بنابراین کاشت آن در بستر ضروری نیست.

شرایط نگه داری گیاه پرطاووسی     

این گیاه در شرایط محیطی گوناگون به خوبی رشد و تکثیر می یابد .

 دمای آب : این گیاه باید بین 17 الی 30 درجه سانتی گراد باشد .دمای ایده آل 25 درجه سانتی گراد است

شرایط آب :  pH آب  بین 5 الی 7.5 باشد .در کل این گیاه در اکثر آب ها سازگار است .

نور و روشنایی : برای رشد مناسب گیاه پر طاووسی باید نور بالا باشد و در نور کم به خوبی رشد نمیکند .

به صورت کلی نور خوب  و کافی با آب کمی قلیایی و محیطی که مواد مغذی مناسبی داشته باشد شرایط ایده آل برای این گیاه به حساب می آید .

گیاه آکواریومی پر طاووسیمشکلات گیاه پر طاووسی

گیاه آبزی پر طاووسی در مناطق گرمسیری و معتدل با توجه به رشد گسترده ای که دارد به عنوان یک گونه ی تهاجمی در نظر گرفته می شود. این گیاه آبزی در شرایط محیطی گوناگون به خوبی رشد می‌کند و در دریاچه‌ها و دیگر مناطق آبی که  فاقد گیاهان آبزی بومی باشند ،  به سرعت گسترش می‌یابد. هم چنین  در رودخانه ها و آب ها  مانع فعالیت های تفریحی و قایقرانی می شوند و همچنین رشد گیاهان آبزی بومی را مختل کرده و زمینه های پرورش پشه ها را فراهم می کنند.

در صورت رشد زیاد این گیاه در تالاب ها و رودخانه ها با پوشاندن سطح آب، مانع از رسیدن اکسیژن کافی به جانوران آبزی و سبب به خطر انداختن اکوسیستم منطقه آبی می‌شود.

 

آیا گیاه پر طاووسی سنبله برای آکواریوم شما مناسب است ؟

این گیاه آبزی زیبا که ظاهر خاص و زیبایی منحصر بفرد دارد به عنوان یک گیاه زینتی برای تمامی  اکواریوم ها مناسب نیست .

این گیاه به صورت طبیعی در کشورمان ایران در تالاب های شهر انزلی دیده می شود . به دلیل سرعت رشد زیاد و اندازه و سایزی که پر طاووسی دارد برای یک آکواریوم خانگی و کوچک مناسب و ایده آل نخواهد بود و اگر شما جز مبتدیان دنیای آکواریوم هستید  به شما توصیه نمی شود .

هم چنین هزینه نگه داری این گیاه مقرون به صرفه نمی باشد اما در مجموع گیاه سازگار و زیبایی در میان گیاهان آبزی به شمار می رود.

توضیحات تکمیلی :

سرعت رشد گیاه آکواریومی پر طاووسی خیلی مناسب است و طول آن 2 تا 3 متر نیز می رسد. این گیاه دارای برگ های پر مانند می باشد و همچنین از هر گره تقریبا 4 برگ خارج شده است.برگ های گیاه پر طاووسی، سبز زیتونی می باشد و ساقه آن نیز رنگ قهوه ای یا ارغوانی دارد. گیاه میریوفایلوم را بهتر است دربستری از ماسه که دارای مواد آلی فراوان می باشد می توان کشت کرد.

این گیاه در ایران دو گونه دارد با نام های myriophyllum spicatum و m.verticillatum که یکی همان گونه گفته شده درمتن با می باشد و دیگری هم بصورت زینتی استفاده می شود. نمونه هایی از این گیاه آبزی را می توان در تالاب ها و آبگیرهای شمال مثلاً در آذربایجان ، بلوچستان، تالاب انزلی ، میانکاله ، تالاب هشیلان در کرمانشاه ، تالاب چغاخور در چهارمحال و بختیاری ، قدمگاه در استان فارس و استان های جنوبی پیدا نمود.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟