گیاهان مناسب خانه های کم نور

گیاهان مناسب خانه های کم نور

اگر خانه شما هم جز خانه های کم نور است و همیشه به این فکر می کنید که اگر چند گیاه سبز در خانه شما باشد دکوراسیون بهتری خواهید داشت، گیاهان معرفی شده در این مقاله مناسب شما می باشند. زیرا این گیاهان به نور خورشید احتیاج ندارند و در سایه نگهداری می شوند.

گیاه بروملیاد

بعضی بروملیادها را برای زیبایی برگ‌هایشان و برخی دیگر برای قشنگی گل‌هایش نگه می‌دارند بروملیادها بومی جنگل‌های امریکا هستند که در میان ارکیده‌ها یا در کف جنگل می‌رویند دکوراتورها از بروملیاد برای ایجاد دکور مدرن به عنوان رکن اصلی استفاده می‌کنند.

از نکته‌های جالب روش آب دادن این گیاهان است آب را باید در وسط کاسه‌ای ریخت که از برگ گیاهان درست شده نه روی کمپوست و خاک گلدان بعضی بروملیادها اصلاً نیازی به آب ندارند.

گیاهان مناسب خانه های کم نور

دما:
بروملیاد دمای بالا لازم دارد (بالاتر از ۲۵ درجه) تا به گل بره تابستان که نور در محیط زیاد هست دمای تا ۳۰ درجه رو تحمل می‌کند ولی رشدش کنده بهار و پاییز و زمستان بهترین دما براش ۱۸ تا ۲۴ درجه است. حداقل دمای ۱۶ رو تحمل می‌کند و دمای ۴ درجه شروع به پوسیدگی می‌کند
دمای متوسط برای نمونه‌های برگی و بروملیادهای که در مرحله گل دادن هستند مطلوبه

نور:
بیشتر بروملیادها به مکان نیم سایه و یا سایه نیاز دارن اما این به معنی تاریکی مکان نگهداری نیست پنجره‌های غربی یا شرقی مکان مناسبی برای نگهداری بروملیادها است.
تابش مستقیم نور به این خانواده بستگی به دمای هوا داره هر چه هوا گرم‌تر باشه باید مکان نگهداری گیاه سایه باشه ولی وقتی هوا سرد میشه و کاهش شدت نور خورشید مثل پاییز و زمستان می‌تواند نور مستقیم آفتاب اول صبح رو برای یک تا دو ساعت از پشت شیشه دریافت کنه
آناناس و کریپتانتوس زیر نور آفتاب شاداب‌تر میمونن

رطوبت هوا:
به رطوبت هوای ۷۰ تا ۹۰ احتیاج داره
در تابستان باید برگها رو اسپری آب کنید تغذیه اکثر بروملیادها از راه برگ است و این راه طبیعی تغذیه این خانواده است برای همین کود رو هر از گاهی باید از طریق اسپری به برگ این گیاهان اسپری کنید

کود دهی
از بهار تا اول پاییز دو یا سه هفته یک‌بار با کود دو گرم در لیتر یا کود ۲۰٫۲۰٫۲۰ نصف غلظت معمول کود دهی به شه
نیاز به تعویض سالانه گلدان نداره هر وقت گلدان برای گل کوچک شد و ریشه‌ها از حفره انتهای گلدان یا سطح رویی خاک بیرون زد اقدام به تعویض کنید.

آبیاری :
گیاهان خانواده بروملیاد به طور کلی به خشکی خاک نسبتاً مقاومند

آبیاری زیاد و پیاپی. مانده آبی در خاک یا زیر گلدانی. زهکش نامناسب. خاک سنگین و سفت. موندن آب اطراف ریشه باعث پوسیدگی و از بین رفتن این گیاهان میشه. پس زمانی آبیاری کنید که سطح خاک تا عمق حدود چند سانت خشک باشه.
در مورد این گیاهان بهتره همواره کمی آب در فضای داخلی و حفره وسط گیاه محل فرار گیری برگ‌ها دور هم (به اصطلاح فنجان گیاه) وجود داشته باشه

این‌جوری حتی آگه خاکم خشک باشه چون این حفره آب داره مشکلی برای گیاه ایجاد نمیشه

نکته مهم آینه که آب مونده یا کهنه در این قسمت میتونه منجر به شیوع برخی بیماری‌ها و همچنین فعالیت برخی آفات به شه بنابراین ماهی یک‌بار با کج کردن گیاه آب رو خالی کنید و آب تازه بریزین  آگه برای پر کردن این فضا از آب مقطر استفاده کنید بهتره گیاهان خانواده بروملیاد از رطوبت هوا لذت می‌برند بنابراین غبار پاشی روزانه بخصوص اول صبح میتونه به شادابی گلتون کمک کنه

گیاه آگلونما

گل آگلونما از گیاهان زیبای آپارتمانی است که به دلیل انبوه بودن برگهای گیاه، برای اتاق‌های کوچک و محیط‌های اداری بسیار مناسب است و جلوه‌ای زیبا، سبز و با طراوت به فضا می‌دهد. کاشت آگلونما با دیگر گیاهان آپارتمانی در داخل یک گلدان مستطیلی بزرگ، مقایسه جالبی در شکل برگ‌ها ایجاد خواهد کرد و ایده زیبایی برای کاشت گل در منزل است. برای آشنایی با روشهای نگهداری، کاشت و تکثیر گل آگلونما با ما همراه شوید.

گیاهان مناسب خانه های کم نور

نور
گیاه آگلونما به نور غیر مستقیم و متوسط نیاز دارد ولی در محیط‌های کم نور نیز به رشد خود ادامه می‌دهد. اتاق‌های قسمت شمالی ساختمان بهترین شرایط نوری را برای این گیاه تامین می‌کند.

خاک
خاک مناسب برای این گیاه ترکیبی از خاکبرگ و ماسه می‌باشد. توجه داشته باشید خاک باید دارای زهکش مناسب برای خروج آب اضافی باشد.

دما
در جه حرارت مناسب برای نگهداری گیاه آگلونما در تابستان 24 درجه سانتی‌گراد و در زمستان 15 درجه است.

آبیاری
نیاز آبی گل آگلونما نسبتا بالا است و لازم است خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری همواره مرطوب و نه خیس باشد. هفته‌ای دوبار آبیاری در تابستان برای گیاه کافی است ولی در زمستان هفته‌ای یکبار نیز مناسب است

کوددهی
برای رشد بهتر و عدم کمبود مواد غذایی برای گیاه توصیه می‌شود، در فصل رشد (بهار و تابستان) هر دو هفته یکبار تغذیه مصنوعی با کودهای مایع مخصوص گل‌های آپارتمانی کوددهی انجام شود  

گیاه برگ عبایی

گیاهی ریزوم دار،بدون ساقه هوایی،برگهای سبز تیره،براق و پهن با دمبرگ بلندکه بطور مستقیم از سطح خاک بیرون می آید.دارای گل های ریز و فنجان مانند که روی سطح خاک و در قسمت زیرین گیاه،در اواخر تابستان ظاهر می شود.عمر این گیاه زیاد و سالهای متمادی بدون تغذیه و تعویض گلدان در اتاق می ماند. برگ عبایی به خشکی و تغییرات دما،بسیار مقاوم است و نور کم را به خوبی تحمل می کند.

در تابستان باید گلدانها را در محل نیمه سایه قرار داد و گرنه آفتاب،برگها را از بین می برد.نیازمند دمای پایین(مثل آکوبا)،به رطوبت 70-50درصد و آب متوسط نیازمند است.محیط سایه وسایه آفتاب و خاک مورد نیاز آن مخلوطی از خاک لوم،خاکبرگ و ماسه است.در نهایت تکثیر آن از طریق تقسیم بوته و در بهار انجام میگیرد.

گیاهان مناسب خانه های کم نور

نور

نور به صورت نیم سایه برای این گیاه مناسب است نور کامل آفتاب باعث ایجاد لکه هایی سوخته در برگ میشود.

آبیاری

در زمستان هفته ای یکبار (اگر درجه حرارت پائین 10 درجه باشد هر ده روز یکبار)،در تابستان هفته ای دو بار آبیاری لازم است ،اجازه دهید بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود.

دما

بهترین دما،درجه حرارت مناسب برای زندگی در اتاق است

گیاه دراسنا

 این جنس دارای 40 گونه مختلف از درختچه های همیشه سبز است. اغلب گونه های این جنس نخل مانند بوده و ریشه هایی دارند که درتمام طول، قطر یکسانی داشته و به رنگ زرد نارنجی می باشد. گونه marginata نسبت به شرایط مختلف آپارتمانی بسیار مقاوم است. برگهای خطر دارد که خشن و سبز رنگ هستندو گاهی دارای نوارهائی به رنگ زرد یا قرمز متمایل به قهوه ای می باشند. در مواقعی که خطوط زرد برگ زیاد باشد گیاه احتیاج به نور بیشتری دارد.

گیاهان مناسب خانه های کم نور
خاک

این گیاه، خاک کمی اسیدی را دوست دارد بنابراین برای ترکیب خاک آن از خاک باغچه+خاک برگ+ شن یا پرلیت می توان استفاده کرد. و یا می توان از خاک های مخصوص گیاهان گلدانی که زهکش خوبی هم داشته باشند استفاده کرد. این گیاه را می توان در فصل رشد هر 3-2 هفته یکبار با یک کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی و یا هر ماه با یک کودی مثل 10-10-10 آن را تغذیه مصنوعی کرد. تعویض گلدان باید هر 3-2 سال یکبار با یک شماره بالاتر انجام شود.

آبیاری

خاک سطح گلدان این گیاه جز در فصل زمستان باید همواره نمدار بماند. هفته ای 3-2 مرتبه آبیاری در تابستان و یکبار در زمستان کافی است. آب مورد استفاده برای آبیاری را 48 ساعت در ظرفی نگه دارید و بعد استفاده کنید.

نور

گیاه را از نور مستقیم آفتاب محافظت کنید. در محیط هایی با نور روشن، سرعت رشد گیاه سریع تر می شود و در نور کم هم گیاه می تواند زنده بماند.

دما

دمای 24-15 درجه برای آن ایده آل است. با کاهش دما به زیر 12 درجه به گیاه صدمه وارد می شود و برگ ها شروع به ریزش می کنند تا این که گیاه می خشکد. در دماهای بالاتر از حد تحمل گیاه، با اسپری آب بر روی برگ ها مانع سوختگی نوک برگ ها شوید

گیاه دیفن باخیا

نام علمی این گیاه Diffenbachia amoena که از خانواده: Araceae شیپوری می باشد و بومی آمریکای مرکزی و جنوبی می باشد. این گیاه دارای ساقه نرم  می باشد که برگ های اون دارای نقش و نگار رنگی زیبا می باشد ، ساقه غالبا بدون انشعاب و برگهای انتهایی همیشه در حال رشد و فعالیت،به مرور زمان برگهای پایینی میریزد و ساقه حالت لخت بودن به خود میگیرد.

دیفن باخیا دارای برگ های بزرگ، بیضی شکل، نوک تیز، سبز رنگ با نقوش زیبای سفید، کرم و زرد در قسمت میانی برگ است که از دو سمت برگ دیده می شود.

گیاهان مناسب خانه های کم نور

نیازها و نگهداری دیفن باخیا

در کل این گیاه به تهویه هوای اتاق و همچنین آبیاری زیاد حساس هست ولی در ادامه به بررسی بیشتر برای شرایط نگهداری دیفن باخیا می پردازیم.

نور

این گیاه به نور زیاد حساس است و بهترین نور برای نگهداری دیفن باخیا نور غیر مستقیم و فیلتر شده است. اگر نور کم باشد این گیاه رشد علفی خواهد داشت توجه داشته باشید که گونه های تیره مقامو تر هستند.

آبیاری

سعی کنید تا حد امکان با آب بدون املاح آبیاری کنید یعنی آب را به مدت 24 ساعت در محیط قرار دهید تا کلر آن از بین برود.حتما اجازه دهید که خاک گلدان بین دو آبیاری خشک بشه و سپس آبیاری را انجام دهید.

رطوبت

این گیاه رطوبت را دوست دارد ولی سعی کنید که بجای غبارپاشی زیرگلدانی را پر از سنگریزه کنید و از این طریق رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید به این عمل ساخت جزیره میگویند.

خاک مناسب

سعی کنید از خاک سبک برای گلدان این گیاه استفاده کنید که به طور مثال می توانید برای ساخت این خاک از ترکیب خاک برگ،مخلوطی از  کمپوست استفاده کنید. در ضمن سعی کنید که گلدان دیفن باخیا را هر سال با دو سایز بزرگتر از سایز اولی تعویض کنید.

کوددهی

شما میتونید برای تغذیه گیاه هر دو ماه یکبار با استفاده از کود مخصوص گیاهان زینتی کوددهی را انجام دهید.

بهترین دما

این گیاه دمای 13 تا 18 درجه را بسیار دوست داره و در این دما رشد قابل قبولی خواهد داشت. ولی دمای زمستان نباید خیلی پایین باشد و برای مدت کوتاه میتواند تا دمای 10 درجه را تحمل کنید ولی اگر طولانی باشد باعث ریزش برگهای پایینی خواهد شد. ولی اگر دمای منزل شما بالاتر از 24 درجه است حتما غبار پاشی و ساخت جزیره برای این گیاه را فراموش نکنید.

گیاه پاپیتال

یکی از زیباترین گیاهان فضای سبز که می‌توان به راحتی آن را در شرایط آپارتمان نیز نگهداری و تکثیر کرد، گیاه پاپیتال یا عشقه است. پاپیتال یکی ااز گیاهان آویز و تصفیه کننده هوا است که رشد سریعی دارد و در شرایط نور کم نیز به خوبی رشد می‌کند. در این مقاله نحوه کاشت و نگهداری گیاه پاپیتال در منزل را به شما آموزش می‌دهیم.

گیاهان مناسب خانه های کم نور

خاک

گیاه پاپیتال به نوع خاک چندان حساس نیست و در هر خاکی می‌تواند رشد کند. بهترین خاک برای کاشت و نگهداری گیاه پاپیتال در منزل خاک سبک باغچه مخلوط با تورب و خاکبرگ است.

نور

پاپیتال جزو گیاهانی است که در محیط سایه به خوبی رشد می‌کند و اگر در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرد، برگ‌های آن از بین می‌رود. پنجره‌های جنوبی، شمالی و شرقی آپارتمان بهترین مکان برای نگهداری این گیاه در محیط منزل است.

آبیاری

نیاز آبی این گیاه متوسط است و برای مدت کوتاهی می‌تواند خشکی را تحمل کند. با این وجود در صورتی که بستر کاشت گیاه همواره مرطوب باشد، گیاه رشد بهتر و برگ‌های بیشتری خواهد داشت. برای تشخیص زمان آبیاری پاپیتال به شرایط محیطی و درجه حرارت هوا نیز توجه کنید. در فصل تابستان گیاه به آبیاری بیشتر (دو بار در هفته) و در زمستان و پاییز نیاز آبی گیاه کمتر است (یک‌بار در هفته).

آبیاری بیش از اندازه باعث زردی و ریزش برگ‌ها و خشکی بیش از حد نیز باعث کندی رشد پاپیتال خواهد شد.

دما

درجه حرارت مناسب برای کاشت و نگهداری گیاه پاپیتال در منزل دمای بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است. با این وجود پاپیتال از گیاهان مقاوم به تغییرات دمایی است و می‌تواند محدوده وسیعی از تغییرات دما را تحمل کند. توجه داشته باشید، در دمای کمتر از صفر درجه و برای مدت طولانی ممکن است گیاه آسیب ببیند.

کوددهی

پاپیتال نیاز به کوددهی خاصی ندارد، با این وجود استفاده از کود پوسیده دامی یا خاک برگ و اضافه کردن آن به بستر کاشت گیاه، به رشد بهتر آن کمک می‌کند. همچنین استفاده از کود های مایعزینتی مخصوص گیاهان آپارتمانی در فصل بهار و تابستان برای رشد گیاه مفید است.

رطوبت

هرچه رطوبت محیط رشد پاپیتال بیشتر باشد، گیاه شما رشد بهتری خواهد داشت. از همین رو اگر گیاه را در داخل گلدان کاشته‌اید، روزانه با اسپری برگ‌های گیاه را مرطوب کنید. همچنین می‌توانید داخل زیرگلدانی را آب ریخته و گلدان را به وسیله یک پایه یا چند سنگریزه کمی بالاتر قرار دهید. تبخیر آب از سطح زیرگلدانی به مرطوب شدن هوای اطراف گیاه کمک می‌کند.

گیاه پرسیاوش

اسم علمی این گیاه Adiantum و از خانواده Polypodiaceae  می باشد. این جنس از سرخس در حدود 200 گونه مختلف دارد که چند تایی از آنها به عنوان گیاهان آپارتمانی و آویزان، پرورش داده می شودند. Adiantum raddianum گیاهی است بومی برزیل به ارتفاع 30 تا 40 سانتیمتر با گسترش 50-35 سانتی‌متر. این گونه همیشه سبز است و دارای برگچه های سه گوش و دمبرگهای ارغوانی مایل به سیاه می باشد.

هنگام جوانی مستقیم بوده و به مرور حالت آویزی پیدا می کند. باید از تابش مستقیم آفتاب به آن جلوگیری کرد، زیرا باعث قهوه ای شدن لبه برگها می شود . Adiantum tenerum دارای برگچه های بادبزنی است و فروندها به صورت آویزان هستند و دمبرگها به رنگ صورتی کم رنگ می باشند. در گونه Adiantum hispidulum ، پنج فروند آبشاری مانند، از هر ساقه سیمی پخش شده و در ضمن برگ های جوان به رنگ صورتی کم رنگ می باشد.

به طور کلی تغییرات سریع حرارت و تغییر محل به طور مداوم به پرسیاووش صدمه می زند.

گیاهان مناسب خانه های کم نور

مراقبت

 این گیاه به نور متوسط، هوای گرم، آبیاری فراوان رطوبت نسبی 70 تا 90 درصد و خاک کمی اسیدی با PH حدود 6 نیاز دارد
کود

 کود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان یک گرم در لیتر هر دو هفته یکبار از فروردین تا آبان ماه به کاربرد.
خاک

 مخلوطی از سه قسمت خاک برگ و یک قسمت تورب، مناسب کشت پر سیاووش است

گیاه نحل شامادورا

نخل شامادورا با نام انگلیسی Parlour Palm و نام علمی Chamaedorea elegans شناخته می شود. این گل آپارتمانی زیبا و دوست داشتنی از خانواده ی Arecaceae بوده و خاستگاه اصلی آن جنوب کشور مکزیک و گواتمالا است. نخل شامادورا یا نخل بامبو همان طور که گفته شد گیاهی است از خانواده ی اریکاسه که بومی آمریکای مرکزی می باشد.

گیاهان مناسب خانه های کم نور

نور

نخل شامادورا نیاز نوری کم تا متوسط دارد و به سایه تا حدودی مقاوم است؛ نور داخل منزل و پنجره های شرقی و شمالی برای این گیاه مناسب است؛ به طور کل بین نخل ها از همه به سایه مقاوم تر است. تابش نور مستقیم آفتاب یکی از دلایل سوختگی نوک و اطراف برگها و یا تغییر رنگ به سفید-کرم رنگ بر پهنه برگها است و این مسئله مخصوصا با تابش نور بعد از ظهر اتفاق می افتد.

آبیاری

برای آبیاری نخل شامادورا ابتدا باید وضعیت سطح خاک آن را بررسی کرد. زمانی که سطح خاک نیمه خشک یا نیمه مرطوب بود زمان مناسب آبیاری آن می باشد. پیشنهاد می شود این گیاه را در فصل تابستان هفته ای دو بار و در فصل زمستان هفته ای یک بار آبیاری کنید.
بعد از آبیاری حتما باید آب از منافذ زیر گلدان خارج شود؛ اما مراقب باشید اگر گلدان شما پایه ندارد و یا دارای بشقاب زیر گلدانی است ، نباید اجازه دهید تا  آب در زیرگلدانی جمع شود و مرتب آب آنرا خالی کنید.

دما

بهترین دما برای پرورش و نگهداری این گیاه 22 درجه سانتی گراد می باشد؛ در صورت گرمای بیشتر باید آبپاشی روی برگ ها بیشتر شود .

رطوبت

رطوبت نسبی 50 تا 70 درجه بهترین رطوبت برای نگهداری نخل شامادورا است . به طور کلی بهتر است که این گیاه هفته ای 3 بار اسپری شود .

منبع : یومی خانه

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟