پلاتی باله بلند

پلاتی باله بلند

پلاتی باله بلند که با نام‌های ماه ماهی و ماهی پلاتی جنوبی نیز خوانده می‌شود و یکی از رنگارنگ‌ترین و محبوب‌ترین ماهی‌های زینتی می‌باشد. اجداد این ماهی‌ها ابتدا در جنوب مکزیک و ساحل شرق مرکزی امریکا زندگی می‌کردند، اما امروزه در سراسر جهان یافت می‌شوند. باله‌ی پشتی این گونه از پلاتی‌ها بسیار بلند است و تا نزدیک پشتش امتداد می‌یابد و به همین دلیل است که با نام پلاتی باله بلند شناخته شده‌اند.
این ماهی دارای تنوع رنگ بسیار زیادی است که معروف‌ترین این رنگ‌ها عبارتند از آبی، قرمز، نارنجی و زرد. پلاتی‌ها گزینه‌ی بسیار خوبی برای نگهداری در آکواریوم به حساب می‌آیند چرا که نگهداری از این ماهی‌ها بسیار ساده و آسان است.
پلاتی باله بلند

خانه

محیط زندگی این ماهی آب‌شیرین باید مملو از گیاهان مقاومی مانند جاوا سرخس (Java Fern) و جاوا ماس (Java Moss) باشد. آن‌ها را باید در آکواریومی با حجم 10 گالن آب نگهداری کرد. آبی که دمایی بین 17.7- 25 درجه سانتی گراد داشته باشد و ph آن بین 7 – 8.2 باشد.

تولید مثل

پلاتی جز ماهیان زنده‌زا به حساب می‌آید و هر دو جنس این ماهی در سن ۳ تا ۴ ماهگی قادر به تولید مثل خواهد بود. ماهی نر دارای اندازه‌ی کوچک‌تر و رنگ روشن‌تری نسبت به ماهی ماده است بارزترین تفاوت نر و ماده این ماهی عضو جفت‌گیری است که در زیر شکم ماهی نر کاملا مشخص است. نوزادان پلاتی به نسبت نوزادان سایر ماهی‌های زنده‌زا قوی‌تر هستند و اگر در کنار سایر ماهی‌ها و در آکواریوم اصلی متولد شوند از شانس بیشتری برای زنده ماندن برخوردار هستند.

پلاتی باله بلند

تغذیه

پلاتی باله بلند جانور همه چیزخواری است که می‌تواند از غذاهایی مانند غذاهای فلس‌دار و جلبک‌ها، کرم خونی یخ‌زده، توبیفکس و میگوی آب شور نیز تغذیه کند. قابل ذکر است که این ماهی‌ها را با انواع غذاهای خشک مانند پولکی نیز می‌توان تغذیه نمود.

سازگاری

پلاتی ماهی بسیار صلح‌جویی است و به همین خاطر گزینه‌ی بسیار مناسبی برای نگهداری در آکواریوم‌های اجتماعی به حساب می‌آید. پلاتی باله بلند با ماهی‌هایی همچون گربه‌ماهی کوریدوراس (Corydoras Catfish)، دانوس، بارب‌های کوچک، ماهی رنگین‌کمانی، مولی‌ها، آنجل‌ها، گورامی‌ها و سایر ماهی‌های کوچک سازگاری دارد.

چند نکته

1. پلاتی باله بلند در آکواریوم گیاه می‌تواند حداکثر تا 6 سانتیمتر رشد کند.

2. طول عمر این ماهی حدودا 3 تا 5 سال است.

3. اکثر پلاتی‌ها شناگران فعال و پرجنب و جوشی هستند.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟