پارامتر های ایده آل برای آب آکواریوم

پارامتر های ایده آل آب آکواریوم

دستیابی به سلامت کامل در نگهداری از حیوانات خانگی با بررسی دوره ای حرارت بدن حیوان، شرایط ضربان قلب و تنفس، مدیریت رژیم غذایی و در برخی موارد انجام آزمایش خون بدست می آید اما موضوع بسیار مهمی که در رابطه با نگهداری از گونه های آکواریومی باید به آن توجه داشته باشید، پارامتر های شیمیایی و فیزیکی آب آکواریوم شما با توجه به گونه هایی است که از آنها نگهداری می کنید.

اندازه گیری پارامترهای آب

روند تغییرات پارامتر های مختلف در طول شبانه روز، هفته و یا ماه است که می تواند نشان دهنده وضعیت آکواریوم شما باشد. پس اندازه گیری و ثبت دقیق و دوره ای این پارمتر ها و ثابت نگه داشتن آنها در موفقیت شما در نگهداری از آکواریوم بسیار حیاتی است.

 

پارامتر های ایده آل آب در انواع آکواریوم

آکواریوم های آب شیرین

جدول زیر پارامتر های قابل قبول آب برای انواع آکواریوم های آب شیرین، لب شور و برکه ها قرار داده شده است. در حقیقت پارامتر های مشخص شده در این جدول برای شما مشخص می کند که در هر نوعی از آکواریوم ها لازم است چه پارامتر هایی را تحت نظارت و کنترل داشته باشید. توجه داشته باشید که برخی از گونه های خاص شرایط بسیار ویژه ای برای نگهداری خواهند داشت.

آب شیرین سیچلاید های آفریقایی گیاهی و دیسکس ها آب های لب شور برکه ها
دما (سانتی گراد) ۲۲ – ۲۸ ۲۲ – ۲۸ ۲۴ – ۳۰ ۲۲ – ۲۸ ۱ – ۳۰
pH ۶.۵ – ۷.۵ ۷.۸ – ۸.۵ ۶ – ۷.۵ ۷.۵ – ۸.۴ ۶.۵ – ۷.۵
آمونیاک NH3 ppm کمتر از ۰.۰۱ کمتر از ۰.۰۱ کمتر از ۰.۰۱ کمتر از ۰.۰۱ کمتر از ۰.۰۱
نیتریت NO2 ppm کمتر از ۰.۲ کمتر از ۰.۲ کمتر از ۰.۲ کمتر از ۰.۲ کمتر از ۰.۲
نیترات NO3 ppm کمتر از ۵۰ کمتر از ۵۰ کمتر از ۳۰ کمتر از ۵۰ کمتر از ۵۰
سختی کربنات dKH ۴ – ۸ ۱۰ – ۱۸ ۳ – ۸ ۱۰ – ۱۸ ۴ – ۸
سختی کل GH ۴ – ۱۲ ۱۲ – ۲۰ ۳ – ۸ ۱۲ – ۲۰ ۴ – ۱۲

آکواریوم های دریایی (آب شور)

در جدول زیر می توانید یک راهنمای کلی در رابطه با دامنه قابل قبول برای پارامتر های مختلف در انواع آکواریوم های دریایی را مشاهده کنید. بعضی از انواع آکواریوم ها مثل آکواریوم های فقط ماهی دارای دامنه وسیع تری در رابطه با پارارمتر های مختلف نسبت به آکواریوم های تپه مرجانی هستند. این موضوع دلیل اصلی برای امکان نگهداری از گونه های بی مهرگان دریایی در آکواریوم های تپه مرجانی است که به مراتب نگهداری از آنها را دشوار تر می کند.

بعضی از گونه ها دارای شرایط نگهداری بسیار خاصی هستند پس لازم است قبل از تصمیم گیری برای خرید آنها تمامی نیازهای خاص مربوط به هر کدام را در بخش اطلاعات آبزیان به دقت بررسی کنید. این داده ها بر اساس میانگین شرایط آب در اطراف تپه های مرجانی طبیعی در سراسر دنیا به دست آمده است.

سیستم های ULNS مرجانی SPS مرجانی LPS مرجانی Soft Coral آکواریوم فقط ماهی
دما (سانتی گراد) ۲۴ – ۲۷ ۲۴ – ۲۷ ۲۴ – ۲۶ ۲۴ – ۲۷ ۲۶ – ۳۰
وزن مخصوص S.G / شوری (ppt) ۱.۰۲۴ – ۱.۰۲۶ / ۳۲ – ۳۴ ۱.۰۲۳ – ۱.۰۲۶ / ۳۱ – ۳۴ ۱.۰۲۳ – ۱.۰۲۶ / ۳۱ – ۳۴ ۱.۰۲۳ – ۱.۰۲۶ / ۳۱ – ۳۴ ۱.۰۲۰ – ۱.۰۲۴ / ۲۷ – ۳۲
pH ۸.۱ – ۸.۳ ۸.۱ – ۸.۴ ۸ – ۸.۴ ۸ – ۸.۴ ۷.۹ – ۸.۵
سختی dKH / سختی ppm ۶.۵ – ۸.۵ / ۱۱۵ – ۱۵۰ ۷ – ۹ / ۱۲۵ – ۱۶۰ ۷ – ۹ / ۱۲۵ – ۱۶۰ ۷ – ۹ / ۱۲۵ – ۱۶۰ ۸ – ۱۰ / ۱۴۰ – ۱۸۰
آمونیاک NH3 ppm غیر قابل اندازه گیری غیر قابل اندازه گیری غیر قابل اندازه گیری غیر قابل اندازه گیری کمتر از ۰.۰۱
نیتریت NO2 ppm غیر قابل اندازه گیری غیر قابل اندازه گیری غیر قابل اندازه گیری کمتر از ۰.۱ کمتر از ۰.۲
نیترات NO3 ppm ۰.۰۱ – ۰.۲ کمتر از ۲ ۲ – ۵ ۵ – ۱۰ کمتر از ۱۰
فسفات PO4 ppm کمتر از ۰.۰۱ کمتر از ۰.۰۲ کمتر از ۰.۰۴ کمتر از ۱ کمتر از ۱
کلسیم Ca ppm ۴۱۰ – ۴۴۰ ۴۰۰ – ۴۵۰ ۴۰۰ – ۴۵۰ ۴۰۰ – ۴۵۰ ۳۱۰ – ۴۰۰
منیزیم Mg ppm ۱۲۸۰ – ۱۳۵۰ ۱۲۸۰ – ۱۳۵۰ ۱۲۵۰ – ۱۳۵۰ ۱۲۵۰ – ۱۳۵۰ ۱۲۰۰ – ۱۳۰۰
ید I2 ppm ۰.۰۶ – ۰.۱ ۰.۰۶ – ۰.۱ ۰.۰۶ – ۰.۱ ۰.۰۶ – ۰.۱ ۰.۰۴ – ۰.۱
سیلیکات SiO2 ppm کمتر از ۰.۶ کمتر از ۰.۶ کمتر از ۰.۶ کمتر از ۰.۶ کمتر از 1
پتاسیم K ppm ۳۸۰ – ۴۰۰ ۳۸۰ – ۴۰۰ ۳۸۰ – ۴۰۰ ۳۸۰ – ۴۰۰ ۳۰۰ – ۳۵۰
بور B ppm ۴ – ۶ ۴ – ۶ ۴ – ۶ ۴ – ۶ در صورت استفاده از ازن باید صفر باشد
استرانسیوم Sr ppm ۷ – ۹ ۷ – ۹ ۷ – ۹ ۷ – ۹ بدون اهمیت
آهن Fe ppm ۰.۰۸ – ۰.۰۹ ۰.۰۸ – ۰.۰۹ ۰.۰۸ – ۰.۰۹ ۰.۰۸ – ۰.۰۹ غیر قابل اندازه گیری
مس Cu ppm غیر قابل اندازه گیری غیر قابل اندازه گیری غیر قابل اندازه گیری غیر قابل اندازه گیری ۰.۲ تا ۰.۳ در زمان درمان در قرنطینه

نکات مهم

نکات زیر به شما در استفاده هرچه بهتر از داده های جدول بالا کمک خواهد کرد.

دما

در رابطه با دما لازم است به این نکته توجه داشته باشید که تغییرات دمایی می تواند استرس بسیار زیادی را برای آبزیان شما به همراه داشته باشد و لازم است دما به صورت دائم کنترل و به شکلی قابل تنظیم باشد که تغییرات دمایی در هر ۲۴ ساعت کمتر از ۱ درجه سانتیگراد باشد. در زمان درمان (در آکواریوم قرنطینه) می توانید میزان دما را تا ۳۰ درجه سانتیگراد افزایش دهید، به صورتی که تنها ۱ درجه در هر ۲۴ ساعت تغییر کند. ثابت نگهداشتن شرایط و حذف عوامل استرس زا در زمان درمان مهمترین و موثر ترین کاری است که می توانید برای ماهیان خود انجام دهید.

پارامتر های ایده آل آب در انواع آکواریوم

بیماری های ماهی

در آکواریوم های آب شور فقط ماهی به دلیل کاهش فعالیت عوامل بیماری زا در شوری های پایین بهتر است آکواریوم خود را با پایین ترین چگالی ممکن یعنی در حدود ۱.۰۲۲ در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری نمایید. البته در صورتی که صخره زنده در آکواریوم خود ندارید می توانید این میزان را تا حدود چگالی ۱.۰۲۰ در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد کاهش دهید. در گذشته چگالی هایی در حدود ۱.۰۱۸ نیز برای آکواریوم های فقط ماهی در نظر گرفته می شد که این موضوع می تواند سلامت ماهیان را در طولانی مدت دچار مشکل نماید.

نیترات

نیترات از جمله تست هایی است که انجام آن بسیار مهم و از طرف دیگر با توجه به شرایط آزمایش در کیت ها و دستگاه های مختلف بسیار می تواند با خطا همراه باشد. پس لازم است این تست با دستگاه و یا کیت تست بسیار مناسب و هچنین با دقت بسیار بالا انجام شود. توجه کنید اندازه گیری نیترات با استفاده از کیت های تست معمول برای آکواریوم های مرجانی ULNS با هیچ از دستگاه های معمول در بازار قابل انجام نیست و تنها با کمک تست هایICP می توان آن را اندازه گیری کرد.

در اینگونه سیستم ها اندازه گیری دقیق پارامتر ها و همچنین تغذیه مرجان ها به دلیل پایین بودن منابع نیتروژن و فسفر بسیار اهمیت دارد و در صورت عدم توجه ممکن است باعث سفیدشدگی و مرگ کامل مرجان ها شود.

توجه داشته باشید که در آکواریوم های مرجانی وجود فسفات بیشتر از ۰.۰۲ میلی گرم در لیتر می تواند جلوی تشکیل اسکلت آهکی مرجان ها را بگیرد.

فسفات

در آکواریوم های مرجانی با مرجان های نرم و در آکواریوم های فقط ماهی نیز وجود فسفات بیشتر از ۱ میلی گرم در لیتر می تواند باعث رشد بیش از حد جلبک ها در آکواریوم شما شود.

سلیکات

مقدار سیلیکات در بیشتر آکواریوم ها بخصوص آکواریوم هایی که فاقد بی مهرگان مصرف کننده سیلیکات مثل اسفنج ها هستند بهتر است در حد امکان پایین نگهداشته شود. اما توجه داشته باشید که در آکواریوم های تپه مرجانی حاوی بی مهرگان خاص نباید میزان سیلیکات کمتر از ۰.۰۸ میلی گرم در لیتر شود زیرا امکان جذب ان توسط اینگونه موجودات از بین می رود و باعث مرگ آنها خواهد شد.

عنصر بور

عنصر بور از جمله عناصر بسیار کمیاب در آب دریا است که اصولا تنها در آکواریوم های مرجانی با گونه های مرجانی بسیار خاص و دارای رنگ دانه های قرمز و بنفش هستند بسیار پر اهمیت است. توجه داشته باشید که در آکواریوم هایی که قصد استفاده از ازن در آنها را دارید لازم است این عنصر از آب حذف شود زیرا ازن در ترکیب با این عنصر به بورمید تبدیل شده که بسیار کشنده است و لازم است قبل از مجاورت آن با سایر آبزیان حتما توسط ذغال فعال از آب حذف شود.

مس

مس از جمله عناصر بسیار نادر در آب دریا است که البته در آکواریوم های بسیار خاص مرجانی حاوی مرجان های SPS با رنگ های بسیار خاص مقادیر بسیار اندکی از آن لازم است برای تولید رنگ در اختیار مرجان قرار داده شود که در برخی از محصولات جدید عناصر نادر از جمله محصولات شرکت Aquaforest این موضوع در نظر گرفته شده است. البته با توجه به دقت تست کیت های موجود و فتومتر های معمول در دسترس اصولا در انواع آکواریوم های آب شور و تپه مرجانی نباید بتوانید آن را تشخیص دهید.

این عنصر به عنوان یکی از مهمترین انتخاب ها در درمان انواع بیماری های پوستی می تواند در آکواریوم های قرنطینه و تحت کنترل خاص مورد استفاده قرار بگیرد که دوز درمانی می تواند متناسب با نوع داروی استفاده شده متفاوت باشد و در طول درمان لازم است مقدار آن با دقت بسیار بالا اندازه گیری شده و در محدوده مناسب قرار داشته باشد زیرا کاهش میزان آن اثر درمانی را از بین برده وافزایش آن می تواند باعث ایجاد آسیب در بافت های بدن ماهی بخصوص آبشش های آن و در نتیجه مرگ ماهی شود.

شما می توانید با توجه به شرایط آکواریوم به صورت دوره ای اطلاعات لازم را در جداول مناسبی وارد کرده و در صورت انجام عملیات خاص مثل اضافه کردن ماهی و یا نظافت فیلتر و غیره موارد را با تاریخ آن به دقت مشخص کنید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا در زمان مواجه با شرایط خاص سوابق آکواریوم خود را در اختیار داشته باشید در این حالت در صورت نیاز به مشاوره از گروه خانه آبزیان می توانید این سوابق را برای ما ارسال کرده تا ما بتوانید به شکل شایسته به شما در رفع مشکلات آکواریوم کمک کنیم.

پارامتر های ایده آل آب در انواع آکواریوم

 

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟